vineri, 26 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Mușchii încordați și neuronii arși ai candidaților în „bătălia culturală 2021”. Episodul 13: BACĂU

    de Tomck@t | 10 decembrie 2015, 5:02 PM | Cultură

    0

    Aradul încearcă să-și arate mușchii în fața orașelor Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, Brăila, Baia Mare, Târgu Mureș, Bucureşti, Suceava, Bacău și Alba Iulia. Între 7 și 10 decembrie, în capitală au avut loc întâlnirile de preselecţie.

    Special Arad și-a propus să prezinte fiecare oraș candidat în parte, în ordinea gradului de periculozitate pentru Arad. La final (și doar la final! Trebuie să evidențiem asta, pentru că mulți n-au înțeles ideea), vom trage o concluzie cât se poate de echidistantă și vom acorda note de la 1 la 10 tuturor celor 14 orașe care, momentan, se rup în figuri cu „2021” la capăt. Până atunci, ca și până acum, prezentăm tot ce găsim mai bun sau mai rău în candidaturile acestor 14 orașe. Le tratăm ca atare, cu sau fără caterincă, în funcție de ce ni se oferă.

    Ajungem mintenaș la capătul listei, dar ne oprim mai întâi la Bacău – un oraș care se confruntă, și în ziua de azi, cu „umbra de plumb” a comunismului, dar încearcă din răsputeri să scape de această soartă pecetluită de nihilismul bacovian…

    Singura lor șansă de scăpare (au spus-o chiar ei) au găsit-o în această competiție numită „Capitală Culturală Europeană 2021”, proiect ce le cam dă dureri de cap, dar, vorba aia, speranța moare ultima:

    „Nu avem strategie culturală, nu avem infrastructură dedicată, nu avem o societate civilă activă, nu avem identitate, nu avem un simbol care ne definește…”

    Hellăău! Orașul candidează la titlul de Capitală Europeană a Culturii și tot ce poate spune e „nu avem” ??!! Păi, măcar, băcăuanii sunt sinceri.

    Primarul Romeo Stavarache a anunțat, pe la sfârșitul verii (deci pe ultima sută de metri), că orașul dorește să candideze pentru acest titlu pentru că a văzut că „Bacăul primește bine evenimentele culturale, precum Theaterstock”. Adevărul e că Festivalul „Theaterstock International Bacău” (prima ediție), organizat în perioada 1 – 16 august de Teatrul Municipal Bacovia, a fost lăudat de actori și de public. A fost un succes peste așteptări… și, se pare, un semnal pentru a trezi optimismul locuitorilor. Din păcate, un festival de teatru, pe deasupra aflat abia la prima ediție, nu e de ajuns pentru fericirea vieții.

    Cult.bacovia29-513x400

    Municipalitatea a ținut neapărat să păstreze dosarul de candidatură TOP SECRET, motivând că „vorbim de o competiție”. Secretul a fost atât de „reușit”, încât proiectul Bacău 2021 nu are nici site, nici logo, nici slogan și nici măcar o pagină de Facebook.

    Toată candidatura Bacăului poate fi rezumată la „n-avem nicio șansă, dar încercăm cum putem și noi”, mascată bine printr-un optimism fals indus de către conducătorii orașului. De două-trei ori s-a anunțat și colaborarea cu capitala Moldovei, Chișinău. Doar că aceasta are deja un parteneriat încheiat cu un alt oraș candidat, Iașul. Nu e imposibil, totuși, să ofere Chișinăul sprijin ambelor orașe. La urma urmei, doar unul va câștiga (nu neapărat dintre aceste două orașe, ați înțeles ideea).

    Singurul ziar local care nu publicase orbește comunicatele infime ale Primăriei este Ziarul de Bacău (zdbc.ro – varianta electronică), cotidian care a intrat în posesia caietului de candidatură al orașului, și l-a făcut public chiar ieri, 9 decembrie (vezi aici). Am aflat, astfel, cam pe ce mizează orașul.

    Designul e destul de ok.

    Conținutul?

    Am spune TRAGIC.

    Varză murată, dacă vrem să fim mai gentili.

    Față de celelalte orașe, în cazul Bacăului începem analiza cu…

    Minusuri

    Spicuim din primele 10 pagini ale bidbook-ului Bacău 2021, cu precizarea că textul a necesitat corecturi în multe locuri, în special în cazul virgulelor și diacriticelor, care ba erau puse, ba nu (chestiune sesizată și de zdbc.ro, în articolul intitulat „Bacăul vrea să devină capitală culturală europeană cu un proiect plin de greșeli gramaticale”). În mare parte, am corectat textul, din reflex. Ne cerem scuze.

    „De 20 de ani suntem în declin. În anii 90, imediat după căderea comunismulului, reprezentam a 6-a contribuție la bugetul consolidat al statului, cu o contribuție bugetară de 4,5% din PIB. Astăzi, din industria petrochimică, din industria de prelucrare a lemnului, din industria alimentară sau de prelucrare a hârtiei au rămas doar ruine. Investiții private în locul unui sistem descentralizat, dar încă reduse și acoperind doar parțial piața muncii. Au rămas ruine din păcate și în mintea și sufletele oamenilor, ruine care astăzi se confruntă tot mai des cu nostalgia trecutului. Astăzi nu mai avem decât o singură șansă – să ne facem vizibili, să arătăm că avem potențial, să găsim împreună soluții, să acționăm ca o comunitate. Suntem ceea ce suntem. Suntem o comunitate în derivă care are nevoie de Europa, care are nevoie de acest titlu și care vede în el singura ei șansă de ieșire din anonimat. Dacă vorbim despre Bacău astăzi, putem spune un singur lucru – nu avem. Nu avem strategie culturală, nu avem infrastructură dedicată, nu avem societate civilă activă, nu avem oameni care să se implice. Avem câteva vârfuri, ancorate în nostalgia gloriei trecute. Dacă analizăm obiectiv față de celelalte orașe suntem mult în urma lor la nivel de evenimente, de tradiție, de experiență. Dar avem singura resursă care contează, resursa umană.

    Bacău nu este, cu siguranță, o metropolă europeană, în mod constant în centrul atenției. Mai degrabă, este unul dintre sute de orașe mijlocii și de aceea pentru un viitor european cultura trebuie să fie calea de exploatare și definire.

    Bacau va evolua într-un oraș cultural creativ, dinamic, care este ecologic, cultural, social și economic durabil. Proiectul va forma un oraș care este creativ
    în toate aspectele vieții de zi cu zi; Nu vom crea un an de evenimente și spectacole – deși vom acorda atenția cuvenită acestui lucru. Programul nostru va fi fondat pe construirea de proiecte de colaborare durabile la cele mai înalte standarde posibile între practicanții noștri locali creativi, creatori naționali și internaționali, precum și participarea comunității de toate vârstele.

    În acest moment ne lipsește identitatea. Suntem un oraș fără istorie, am fost centru negustoresc înainte de al Doilea Război Mondial, am avut o mare comunitate evreiască, am fost un oraș industrial în timpul comunismului oiar. Astăzi ne confruntăm cu realitatea grea a capitalismului. Dar nu ne putem defini astăzi. Dacă ar fi întrebat orice locuitor care ar fi simbolul iconic al orașului, unii dintre ei ar răspunde poetul Bacovia, unii dintre ei macheta industrială de la fabrica de avion, unii dintre ei vor răspunde Biserica Ortodoxă. Nu este un simbol care ne definește, nu un simbol care ne unește, nu un simbol care ar putea fi ușor cunoscut de toată lumea”.

    Care e strategia Bacăului, totuși?

    Redezvoltarea urbană și îmbunătățirea facilităților existente, în linii mari.

    bacau 3 +program strategic bacaubacau hardwarebacau softwareTema și Structura programului bacau 2021

    …după care găsim 18 pagini pline cu afișele unor evenimente, semn că băcăuanii nu prea au înțeles care-i faza cu această candidatură. Acestea arată bine, ce-i drept, te fac să visezi la un oraș mega-animat, doar că juriul european cere un proiect în scris, cu nu foarte multe ilustrații, bidbook-ul (caietul de candidatură) fiind doar ceva suplimentar, pentru publicul larg. Pe deasupra, băcăuanii se contrazic singuri. Mai sus s-a menționat că „Nu vom crea un an de evenimente și spectacole – deși vom acorda atenția cuvenită acestui lucru”. Se pare le-a trebuit 18 pagini din 78 pentru atenția cuvenită acestui lucru.

    Se mai arată și faptul că sunt în plan colaborări cu companii străine precum Antagon Aktion Theatre, Grotest Maru Germania, Les Commandos Percu, Karnavires Franta, TheaterTol Belgia, Amanitas Fire Theatre, Divadlo Theatre, VOSA Theatre Cehia, Teatr Doc Rusia, Compania Pantakin, Compania IlPosto Italia, Teatrul Național din Hamburg, Gesher Theatre din Israel, Vakhtangov Theatre din Rusia sau Novy Teatr din Polonia.

    Se vrea crearea unor evenimente noi la Bacău, precum BACAU INTERNATIONAL JAZZ FESTIVAL, BACAU YOUTH FESTIVAL, BDF – BACAU DANCE FESTIVAL.

    Din ciclul „i-auzi!”,  municipalitatea a demarat negocierile cu MTV Europe pentru a găzdui, în măsura în care vor câștiga premiul, Europe Music Awards 2021 la Bacău!

    evenimente bacau 20211q sapro bacau

    Banii în joc

    Fiind mai secretoși, băcăuanii nu au divulgat mai nimic nici despre bugetul alocat proiectului de candidatură.

    Pe 27 septembrie, primarul Romeo Stavarache a declarat, în cadrul conferinței de presă în care s-a anunțat deplasarea oficialităților până la Chișinău, în vederea unei colaborări, că „acest proiect, prin care Bacăul ar putea deveni capitală culturală europeană are termen de depunere 10 octombrie 2015 și de aceea, deplasarea a trebuit să fie făcută acum. Valoarea lui, dacă vom câstiga, este de 2 milioane de euro. Meritul este al echipei de la Teatrul Bacovia, care a lucrat cu specialiștii din Primăria Bacău“ (sursa: ziaruldegarda.ro). Nu a întrebat nimeni și, drept urmare, nu a clarificat nimeni „valoarea cui” este de 2 milioane de euro

    Valoarea parteneriatului cu Chișinăul? Valoarea „acestui proiect, prin care Bacăul ar putea deveni capitală culturală europeană” ?

    Dacă într-adevăr aceasta e suma alocată de Bacău, doar așa… ca o comparație, menționăm că celelalte orașe investesc sume începând cu 20 de milioane până la 75 de milioane de euro.

    Logo și slogan

    Precum am arătat mai sus, despre vreun slogan sau logo, autoritățile băcăuane tăceau ca musca-n supa răcită. Putem să ne facem o idee, totuși, grație ziarului electronic zdbc.ro, după ce frunzărim acest bidbook: http://zdbc.ro/wp-content/uploads/2015/12/bacau-2021-romana.pdf

    Astfel, sigla Bacău 2021 (sau, mai exact, BACAU 2021 – că nu prea le plac literele românești) este ori asta…

    BACAU

    (practic, litere cu un anumit tip de „font” și un semn de + … de altfel, element grafic pe care e structurat întregul caiet de candidatură, alături de niște cubulețe în culori pastelate)

    bacau 2021 logo sau ce

    …ori, poate fi și asta: 

    (prezentă în acest bidbook numai pe pagina a 3-a, într-un colț)

    bacau 2021 sigla sau ce

    Cât despre slogan… n-am găsit absolut nimic, în afară de „EUROPEAN CAPITAL OF CULTURE CANDIDATE CITY ”…ceea ce, evident, nu poate fi considerat slogan.

    Site

    Zero barat.

    Pagină de Facebook (măcar)

    Zero barat.

    Campanii

    Zero barat.

     

    Citește și:

    Episodul 1: ARADUL

    Episodul 2: CLUJ-NAPOCA

    Episodul 3: TIMIȘOARA

    Episodul 4: IAȘI

    Episodul 5: CRAIOVA

    Episodul 6: ALBA IULIA

    Episodul 7: BRAȘOV

    Episodul 8: BUCUREȘTI

    Episodul 9: TÂRGU MUREȘ

    Episodul 10: BAIA MARE

    Episodul 11: SFÂNTU GHEORGHE

    Episodul 12: SUCEAVA

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.