vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Mușchii încordați și neuronii arși ai candidaților în „bătălia culturală 2021”. Episodul 9: TÂRGU MUREȘ

    de Tomck@t | 22 noiembrie 2015, 4:57 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    Aradul încearcă să-și arate mușchii în fața orașelor Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Craiova, Sfântu Gheorghe, Brașov, Brăila, Baia Mare, Târgu Mureș, Bucureşti, Suceava, Bacău și Alba Iulia.

    Special Arad și-a propus să prezinte fiecare oraș candidat în parte, în ordinea gradului de periculozitate pentru Arad. La final, vom trage o concluzie cât se poate de echidistantă și vom acorda note de la 1 la 10 tuturor celor 14 orașe care, momentan, se rup în figuri cu „2021” la capăt…

    Ne îndreptăm atenția de data aceasta spre un oraș transilvănean puțin mai mic decât Aradul, cu o populație de 142.327 locuitori (conform ultimului recensământ din 2012), care se află pe lista oficială a candidaților pentru obținerea titlului de Capitală Europeană a Culturii, fără să iasă în evidență prea tare… la nivel național, aproape deloc, chiar. Reprezentanții Asociaţiei „Târgu Mureş 2021” au decis să nu divulge conținutul dosarului până în data de 10 decembrie, atunci când se va prezenta proiectul în fața juriului. Față de celelalte orașe, care au trimis dosarele la Ministerul Culturii în ultima zi în care s-a mai putut, adică 10 octombrie, Târgu Mureș a fost, însă, mai rapid cu o zi.

    Iar privind mai de aproape, observăm că și-a făcut temele ca la carte.

    am facut gulyas

    „Târgu-Mureş, oraşul din care putem învăţa cu toţii”

    Titlul aparține ziarului local Zi de Zi și face referire la sloganul ales de Târgu Mureș.

    Preşedintele Consiliului Judeţean Mureş, Ciprian Dobre, a spus în cadrul unei conferințe de presă că proiectul a fost redactat în aproximativ 70 de zile şi a vorbit apoi despre semnificaţiile acestuia. „A fost cel mai provocator proiect, în care echipele noastre, a Primăriei Târgu-Mureş, a Consiliului Judeţean Mureş, au lucrat până acum. Pe de altă parte, a fost un exerciţiu de comunicare între echipe, a fost un exerciţiu de comunicare şi de împletire a tuturor comunităţilor, a fost poate pentru prima dată în care de la egal la egal cele două majorităţi ale judeţului Mureş şi ale Târgu-Mureşului, majoritatea românească şi majoritatea maghiară, au lucrat împreună pentru ca Târgu-Mureşul să fie Capitală Europeană a Culturii. Proiectul este până la urmă un răspuns la întrebările standard pe care toţi candidaţii la titlul de Capitală Culturală Europeană trebuie să răspundă. «Făcut în Târgu-Mureş» este doar un slogan de comunicare, sloganul general al proiectului este „The Learning Hub – Târgu-Mureş” sau „Marosvásárhely – The Learning Hub”, a completat preşedintele Consiliului Judeţean Mureş.

    thoughts

    În mare parte, proiectul orașului se bazează, din câte putem deduce din mass-media locală, pe confluența româno-maghiară (neuitând nici sașii și țiganii), pe orașele înfrățite din Europa și colaborarea, în acest proiect, cu Sovata și Sighișoara, respectiv Cetatea Medievală reabilitată recent din fonduri europene. Rolul municipiului Sighişoara (inițial, oraș candidat, înainte să susțină orașul de reședință a județului) în angrenajul proiectului este capitală pentru Târgu Mureș. „De ce Sighişoara? Pentru că merită! Pentru că are această perlă numită Cetatea Medievală, o perlă care nu este numai a Sighişoarei, ci este a judeţului, a Transilvaniei, a României şi de ce nu, a Uniunii Europene. De ce Sighişoara, de ce Cetatea Medievală? Pentru că este unica cetate care este sub monitorizare directă a UNESCO”, a menţionat viceprimarul municipiului Sighişoara. De asemenea, fondatorul SMURD, Raed Arafat, a fost declarat ambasador al candidaturii orașului la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021.

    Un alt mare atu pentru Târgu Mureș este prezența în oraș a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), în 2014. Doar că acest eveniment, din ce în ce mai important în Europa, a fost la Cluj în 2013, iar în 2016 va fi tot la Cluj. O problemă la Târgu Mureș, ceva ce ne amintește puțin de Arad, este că adesea se laudă cu evenimentele din trecut, care nu mai au continuitate. Asta nu înseamnă, desigur, că nu se anunță nimic pe viitor.

    În iulie, primarul orașului a vorbit despre mega-proiectul unui sat părăsit complet și dedicat totalmente culturii autentice, în care să fie puse în valoare cultura, tradiţia şi convieţuirea în Transilvania. În acest sens, se va depune un proiect european.

    Cât despre un viitor mai apropiat, cam slab. Pe site-ul tirgumures2021.ro, rubrica „Ce vom face” se anunță doar piesa de teatru „Visul unei nopți de vară”, un concert Toulouse Lautrec, un campionat de improvizație și un concurs de dans.

    Banii în joc

    Bugetul operațional al proiectului, în care intră cheltuieli pentru programe, promovare și probleme administrative, este de 32,5 milioane de euro.

    „Aceste surse de finanțare au mai multe componente și provin din mai multe locuri: 12 milioane de la Primăria Târgu Mureș, 6 milioane de la CJ Mureș, 10 milioane de la Guvernul României, 2 milioane avem proiectele cu finanțare europeană și presupunem că din sponsorizări putem aloca un buget 1,5 milioane de euro”, a spus consilierul județean Andreea Csep la o conferință de presă.

    header-041

    Minusuri

    Presa locală din județul Mureș este extrem de liniștită în ceea ce privește reușita proiectului. La fel și politicienii, marea majoritatea lor. Târgu Mureș a reușit să-și păstreze o imagine echilibrată și optimistă. Din toate punctele de vedere, pare un oraș pregătit pentru această competiție, pus pe fapte doar relativ mari, fără să exagereze… sau, cel puțin, așa se arată la suprafață. În asemenea condiții este greu să vorbim despre minusuri.

    Trebuie menționat, totuși, că localnicii consideră că sunt prea puține evenimente. „Un oraș în care nu se întâmplă nimic”… pare cunoscut, aici, la Arad? Comparativ cu orașul nostru, în momentul de față, oferta culturală din Târgu Mureș nu este nici mai presus, nici mai prejos decât pe la noi. Dar toată campania aceasta de „Capitală Europeană a Culturii” vine să remedieze acest minus… sau cel puțin așa ar trebui.

    Site-ul

    slider-11

    Site-ul tirgumures2021.ro este pe măsura proiectului și a campaniilor de până acum. Lejer, ușor navigabil, prezentând doar esențialul care scoate în evidență oamenii, locurile frumoase și evenimentele din oraș. Se prezintă în trei limbi: română, maghiară și engleză, dintre care ultima numai meniul. Iată aici un minus!

    Sloganul și sigla

    logouri targu mures 2021

    Sloganul este The Learning Hub, care include și campania „Făcut în Târgu Mureș”. Sigla a fost mai întâi un cod QR, după care pixelii codului s-au aliniat astfel încât să formeze un T și un M. TM – adică „Târgu Mureș”, dar și o aluzie la „Trademark”, sugerând că Târgu Mureș este un brand în toată regula. O idee ingenioasă, modernă și… chiar de invidiat!

    Campanii

    facut-in-mures-680x365

    Cel mai mare accent se pune pe campania de promovare „Făcut în Târgu Mureș” (inițial, acesta era sloganul orașului candidat), lansată în cinci limbi simultan, pe data de 4 octombrie, care vorbește despre un „oraș în care înveți pe viu despre ce este Europa: unitate în diversitate, întrucât multitudinea de limbi, obiceiuri, etnii, culturi și credințe sunt o realitate cotidiană”, scria Agerpres.

    digital-transilvania-680x365

    Un alt mare proiect demn de lăudat este „Digital Transilvania”, anul acesta aflat la ediţia a doua, considerat cel mai lung festival din lume, având activităţi zilnice care se desfăşoară pe parcursul a 200 de zile. În cadrul acestuia, s-a făcut un zid de 350 de metri pictat cu motive tradiționale, la fel cum s-a făcut în mai multe locuri din oraș și în parcuri. Pictura cu un design similar de pe scările „Rakoczi” a fost realizată la ediţia de anul trecut, dar pentru că s-a deteriorat, anul acesta, voluntarii au renovat-o. „Acest tip de proiect realizat pentru prima dată în România se află în continuare pe primul loc în topul celor de la Bored Panda şi a atras un număr mare de vizitatori în Târgu Mureş”, au spus organizatorii.

    Festivalul susţine comunităţile locale în întreprinderea de acţiuni inovatoare, culturale şi artistice şi militează pentru consumul responsabil de internet. Simbolul ediţiei este o specie de dinozaur care a dispărut din Transilvania acum 600 de milioane de ani.

    Citește și:

    Episodul 1: ARADUL

    Episodul 2: CLUJ-NAPOCA

    Episodul 3: TIMIȘOARA

    Episodul 4: IAȘI

    Episodul 5: CRAIOVA

    Episodul 6: ALBA IULIA

    Episodul 7: BRAȘOV

    Episodul 8: BUCUREȘTI

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.