sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Nimeni nu-și asumă vreo vină pentru scandalul iscat la Arad cu filmul „Arsenie. Viața de Apoi”

    de Raluca Medeleanu | 27 septembrie 2023, 6:04 PM | Administraţie | Topic special

    12

    (CMCA susține că era cenzură doar dacă ar fi interzis filmul în întregul oraș)

    Astăzi au avut loc, la o diferență de câteva ore, primele ședințe la Consiliul Local, respectiv Județean, de după scandalul interzicerii filmului „Arsenie. Viața de Apoi” în instituțiile de cultură de la Arad. Așa cum era de așteptat, controversata decizie a fost intens dezbătută, în ambele cazuri unii consilieri solicitând identificarea vinovaților pentru imaginea negativă adusă Aradului la nivel național.

    La ședința de Consiliu Județean, consilierul Răzvan Anghel a fost cel care a dorit să știe de ce după interzicerea de la Cinema Arta, în primă fază Biblioteca Județeană Arad și-a dat acordul ca proiecția filmului să fie mutată în curtea instituției, ca apoi să se răzgândească. Consilierul a dorit să știe dacă au existat presiuni pentru această schimbare de atitudine. Amintim că directoarea interimară a Bibliotecii (instituție aflată în subordinea Consiliului Județean) a susținut că anularea a avut de a face cu un eveniment cultural care era deja programat acolo, dar despre care uitase.

    Cionca susține că CJ-ul nu are niciun amestec, dar nu condamnă măsura CMCA pentru că „anumite subiecte sensibile trebuie analizate cu atenție” înainte de a fi permise

    „Am citit declarația doamnei director care a spus că s-a suprapus cu o lansare de carte, a fost o neînțelegere, soluția a fost propusă pe ultima sută. Și pe mine dacă mă întrebați dacă sunt de acord, spun că sunt, dar dacă văd că locul e deja rezervat…”, a declarat președintele Consiliului Județean, Iustin Cionca, la ședința CJ de astăzi, spunând că nu se îndoiește de justificarea directoarei Bibliotecii în legătură cu suprapunerea evenimentelor și a indicat ca singur vinovat de incident Centrul Municipal de Cultură (CMCA), prima instituție care își asumase la început organizarea evenimentului, la Cinema Arta.

    „Întrebarea trebuie să o adresați municipiului, eu de la doamna directoare nu am înțeles. Eu cred că e o chestiune religioasă, că cineva s-a sesizat că filmul deranjează anumite opinii și cineva s-a gândit să nu deschidem un subiect sensibil…”, a spus președintele CJ.

    Deși consilierul județean Răzvan Anghel a indicat că Arhiepiscopia Aradului susține că nu a fost cea care a solicitat sistarea proiecției, Iustin Cionca a fost de părere că anumite „subiecte sensibile” trebuie analizate cu atenție, dar înainte a se da undă verde, nu după aceea:  „Noi cred că ar trebui întotdeauna să ne uităm la filmele astea care vin și le găzduim și dacă ni le asumăm să nu ne răzgândim, dar dacă sunt subiecte delicate să nu le aprobi înainte, adică dacă e un subiect delicat să nu-l accepți. Nu am văzut filmul și chiar nu vreau să mă pronunț pe subiectul acesta”, a concluzionat Cionca.

    La câteva ore după ședința de la CJ, a urmat ședința de Consiliu Local, în Sala Ferdinand a Primăriei Arad. Acolo, consilierul Codrin Dacian Vlad a fost cel care a cerut lămuriri de la directoarea Centrului Municipal de Cultură Arad (instituție în a cărei subordine se află cinematograful), Daniela Pădurean Andreica, aflată și ea în sală. Dezbaterea s-a axat asupra motivelor care au făcut-o pe directoare să nu îi mai permită Asociației Citizenit să organizeze evenimentul cu proiecția filmului la Cinema Arta, deși în primă fază și-a dat acordul (un acord verbal, după cum aflăm).

    Directoarea CMCA susține că nu poate fi acuzată de cenzură, din moment ce a oprit proiecția doar în cinematograful pe care îl administrează, nu în tot Aradul

    documentarul Arsenie Viața de Apoi de Alexandru Solomon la Arad
    (proiecția documentarului „Arsenie. Viața de Apoi” la Terasa Flex)

    „Ceea ce dumneavoastră numiți cenzură, nu este deloc așa. În data de 12 septembrie, cei de la Citizenit au venit solicitându-ne ajutorul pentru a îi găzdui cu proiecția filmului «Arsenie Boca. Viața de Apoi». Vreau să menționez și să insist asupra faptului că nu avem niciun protocol, niciun contract și nicio altă configurație legală prin care noi să ne fi angajat față de cei de la Citizenit în vreun fel. Nu am purtat nicio discuție, n-am avut niciun contract de angajament legal cu regizorul filmului. În momentul în care cei de la Citizenit au început să facă promovarea, au început să apară reacțiile negative.

    Vreau să vă spun că la nivel național primele reacții negative au început din 5 septembrie. Am aici articole semnate de scriitori, profesori universitari, de oameni simpli care și-au manifestat nemulțumirea față de ceea ce este acest film. Iar în aceste condiții, văzând și reacțiile spectatorilor de la Arad, față de care noi suntem datori, pentru că o instituție este datoare în primul rând să-și servească concetățenii, am avut o discuție cu cei de la Citizenit în care le-am explicat că date fiind reacțiile negative, cel mai potrivit ar fi să amânăm această proiecție, până într-un moment mai potrivit, sau să găsim un moment în care împreună cu alte proiecții de genul, sau poate tot din aceeași sferă,  filmul să poată fi perceput așa cum trebuie, cu mesajul pe care să zicem l-a gândit regizorul. Nu au acceptat acest lucru. Ne-au răspuns simplu: regizorul și-a luat bilet. Nu știu ce fel de bilet (n.red. – de deplasare de la București la Arad, evenimentul fiind cu intrare liberă), dar dacă prețul unui bilet înseamnă mai mult decât dorința de a face bine și de-o parte și de alta, asta e (…).

    Ce s-a întâmplat apoi și de ce biblioteca a refuzat să facă proiecția, nu știu, n-am participat la discuție. Filmul s-a proiectat într-un spațiu privat, dar dacă ar fi fost vorba de ceea ce se numește cenzură, se întâmpla un refuz categoric de a fi proiectat pe perimetrul orașului, dar nu a fost așa. A fost o decizie privată și lucrurile s-au dus până la capăt. Filmul s-a proiectat, au fost prezente câteva zeci de persoane, unora le-a plăcut, alții au fost împotrivă, dar nu a mai fost problema noastră vizavi de modul în care a fost receptat filmul. Chestiunea este că atunci când ai de ales între opțiunea unei minorități sau a majorității, vei înclina către majoritate”, a spus Daniela Pădurean-Andreica.

    Directoarea CMCA susține că un factor decisiv în anularea proiecției au fost comentariile de pe Facebook și reacția Mitropoliei Ardealului

    Consilierul Codrin Dacian Vlad însă a insistat să fie lămurit cum s-a stabilit că majoritatea arădenilor au fost împotriva acestui film, iar directoarea CMCA a susținut că decizia i-a fost influențată de reacțiile oamenilor în comentariile de pe Facebook și petiția Mitropoliei Ardealului.

    „Lucrurile sunt foarte limpezi, domnule consilier, când cei pe care îi ai spectatori consecvenți de ani de zile la cinematograf își exprimă, pe Facebook, așa cum este Facebook-ul, mă rog, nefiind ceva oficial, când își exprimă punctul de vedere e clară dorința ca acest film să nu fie proiectat într-o instituție publică pentru că nu ne face cinste, iar mai departe ați văzut reacțiile cel puțin la nivelul momentului, au ajuns până la președinție, pentru că instituții serioase ale statului – să nu uităm Mitropolia Ardealului – care nu este Centrul Municipal de Cultură din Arad – a făcut memoriu inclusiv la Ministerul Culturii, la toate instituțiile publice din Sibiu, inclusiv la președinția României pentru că acest film să nu fie difuzat în județul Sibiu și să fie scos din programul festivalului de film Astra. Nu cred că aceste reacții și miile de semnături pe care sibienii le-au adunat au venit pentru că filmul nu s-a proiectat în incinta Cinema Arta din Arad. Nu cred acest lucru”, a spus directoarea CMCA.

    Arhiepiscopia Aradului: „nu a fost înregistrată nicio solicitare privind proiecția filmului”

    Consilierul a adus apoi în vorbă lipsa de emitere a unui punct de vedere în această problemă a Arhiepiscopiei Aradului, care susține că nu i-a fost solicitat niciun punct de vedere și că dacă i-ar fi fost solicitat, ar fi răspuns că „nu este treaba Bisericii să cenzureze”.

    Ulterior ședinței, Special Arad a contactat Arhiepiscopia Aradului, care a confirmat că nu și-a exprimat nicio părere referitoare la proiecția filmului.

    Codrin Dacian Vlad și-a continuat argumentul, amintind că până și BOR a ieșit cu un comunicat în care susține că Biserica nu este în măsură să emită păreri despre filme: „Dacă mitropolitul Streza (al Ardealului, n.red.) a făcut respectiva petiție, a doua zi a ieșit purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române și a spus că nu este treaba Bisericii să cenzureze… dacă discutăm în termeni pioși. Iar dumneavoastră ne-ați spus că între dumneavoastră și Citizenit nu a existat niciun contract și nicio obligație. Atunci cum puteau oamenii respectivi să desfășoare o activitate sau cum puteați să le promiteți că își vor putea desfășura o activitate într-o clădire deținută de municipalitatea arădeană fără contract?”, a întrebat Codrin Dacian Vlad.

    „Dacă bine ați reținut, v-am spus că am fost la faza de discuții, n-am apucat pentru că reacțiile au venit atât de repede vizavi de acest film încât lucrurile nu au mai ajuns să fie finalizate”, a spus directoarea. „De la cine au venit?”, a insistat consilierul. „De la public, așa cum v-am spus”.

    Primarul Bibarț: „Ce ne-ascundem după ochelari?! E un subiect controversat!”

    Discuția dintre consilier și directoarea CMCA a fost întreruptă în cele din urmă de primarul Călin Bibarț, care a luat partea directoarei, afirmând că are dreptul să selecteze ce se difuzează în cinematograful pe care îl administrează și că nu este vorba de cenzură dacă până la urmă filmul a fost proiectat (chiar dacă într-un local privat) la Arad.

    „Haideți să fim oameni serioși. Ce ne-ascundem după ochelari?! E un subiect controversat! Dacă până și cei de la Biserica Ortodoxă se contrazic între ei: Arhiepiscopia Sibiului cu purtătorul de cuvânt al BOR-ului. Deci este un subiect controversat”, a insistat Călin Bibarț.

    „Dar este un subiect laic…”, a continuat consilierul.

    „Laică este și discuția dumneavoastră, laică a fost și discuția doamnei directoare cu Citizenitul, cu care avem o relație foarte bună și pe picturile murale am colaborat foarte bine, aici este un domeniu privat care, până într-un finalmente, Primăria n-a intrat cu Centrul Municipal într-un subiect controversat, n-a cenzurat nimic, pentru că el a rulat până la urmă în spațiu privat și cine a dorit s-a dus și l-a văzut. Haideți să închidem subiectul!”, a concluzionat Călin Bibarț.

     

    • Citește și:

    • Fascinanta viață de apoi a lui Arsenie Boca, categoric un „Rock Star” la Arad · Special Arad

    • Reacția Sibiului, total diferită de cea din Arad: „Astra Film Festival nu a cenzurat niciodată vreun punct de vedere” · Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. (CMCA susține că era cenzură doar dacă ar fi interzis filmul în întregul oraș)- Bună asta! :))) Pai ce ar fi avut dreptul?
      O directoare supusă politic care crede că instituția pe care o conduce e tarlaua ei și nu ca ea este angajata instituției cu misiunea de promovare a actului cultural indiferent pe cine deranjează.
      O asemenea persană care nici măcar nu își știe rolul într-o instituție de cultură nu are ce căuta acolo.
      Consilierii Usr au declarat azi ca Andreica directoarea CMCA a spus ca minoritatea se supune majorității referitor la proiectarea filmului de parcă ar fi făcut ea un referendum în oraș, asemenea gândire poate avea doar o fosila comunistă.

      +10 voturi
      +1
      -1
    2. Aradul din pacate…si implicit noi, aradenii suntem deja sub nivelul acceptabil de comunitate culturala!
      Exact “cenzura” se numeste si abuz de functie!
      Pentru asta sunteti platiti? Sa selectati actele de cultura dupa comentariile prietenilor de pe fbk care fac parte din acelasi grup in care v-ati format si evoluat – de fapt nu evoluat ci parvenit…?!
      Demagogi! Daca va intereseaza opiniile aradenilor – altii decat cei precizati mai sus – cititi comentariile online la adresa dvs si a felului in care sunteti perceputi – iar daca logica v-ar functiona corect – ati ajunge la concluzia ca ar trebui sa fiti interzisi!
      Cultura unui oras este mai presus de chermezele in care v-ati format personalitatile.
      P.S. Imediat dupa ‘89 ma-ntrebam de ce s-a schimbat imnul ca doar tocmai ce ne-am “desteptat”…acum ma-ntreb cand vom ajunge sa traim acest indemn!

      +16 voturi
      +1
      -1
    3. Daca nu a existat niciun acord, harrtie scrisa intre CMCA si Citizenit atunci cum se poate ca pe pagina cinema Arta, pagina administrata Centrul Cultural, sa apara anunt că filmul are loc la cinema Arta, apoi ca se schimba locatia din cauza unor probleme tehnice? De ce ati mintit dommnilor si doamnelor de la CMC Arad ca sunt probleme tehnice si din acest motiv se muta proiectia? De ce nu ati spus din start ca altul este motivul? Si mai si stergeti apoi postarea in care spuneti ca sunt probleme tehnice, noroc ca unii mai fac si print screen ca dovada.

      +7 voturi
      +1
      -1
    4. Personal nu am văzut filmul, am auzit multe păreri negative din partea persoanelor care au evlavie la Părintele Arsenie Boca.
      Redau însă mai jos, părerea unei doamne de la Cluj, pe care o stimez, legată de acest film:

      ,,Arsenie. Viața de Apoi”
      sau cum să (nu)te lași manipulat de o plictisitoare precaritate regizorală cu pretenții documentare

      Am fost și eu la acest film-premieră mult anunțat de Festivalul TIFF 2023, și vă mărturisesc că m-am dus cu toată buna mea credință că să înțeleg fără prejudecăți religioase demersul regizorului, auto declarat ateu, A. Solomon. Mai întâi atmosfera de pungi deschise cu chipsuri cu mirosul organic insuportabil de usturoi și râs superior tâmp de masă la anumite faze ce frizau un fel de metafore persiflante și cinice la adresa credinței. Am trecut și peste e asta, dar recunosc că îmi doream să se termine ora și jumătate de elucubrații cinematice plictisitoare, că să ies din sala de proiecție ca dintr-o cușcă de tortură psihică la loc larg, să pot respira aerul proaspăt de eliberare.
      Bineînțeles, amestecuri de adevăr și hermeneutică la voia sorții însă dirijată subtil acolo unde s-a dorit ipoteza regizorală să fie demonstrată și concluzionată. Regizorul pare preocupat să escaladeze cu ,,onestitatea” unui cercetător obiectiv tema reflectării profilului Părintelui Arsenie Boca în societatea românească contemporană, folosind resurse antropologice numai de el știute după ce criterii au fost selectate.
      Lung metrajul pretinde să refacă un traseu pe urmele Părintelui Arsenie, Sâmbăta, Prislop, Drăgănescu, etc pentru a-l cunoaște mai bine, sub forma unui pelerinaj construit și organizat de regizorul însuși. Dar numai pelerinaj nu este, pentru că îi lipsește orice perspectivă transcendentă, mai degrabă este o călătorie imanentă (prin locurile legate de istoria acestui monah deranjant) a unei trupe de saltimbanci care ,,dezbat” subiectul în funcție de informația selectată de regizor așa cum convenit lui să o livreze și să o pună în joc. Laitmotiv orchestrat: bani, colaborare legionara, cochetareală narcisică, magician, ocultism practicat s.a. , subiecte de suprafață. Dezbaterile ,,libere” ale ,,pelerinilor” deghizați sunt tușate de cadre de un simbolism clasic, documentarul simulează ideea că te afli în fața unei abordări raționale profunde, dar sentimentul simulacrului/falsului construit nu te părăsește pe tot parcursul peliculei.
      Rămâne superdiscutabilă și selecția de informații extrase, informații care i-au convenit domnului regizor din dosarul de la Securitate, informații reducționiste și manipulative preferate care servesc efectului de ambiguizare și de persiflare a unei anume evlavii populare. De parcă informatorii și colaboratorii Securității au avut caractere impecabile și au livrat informații de un adevăr ireproșabil, care, iată, acum servesc ,,realelor” „descoperiri” și iluminări științifice oneste despre personalitățile filate și urmărite în vremurile tulburi de tristă presiune ideologică comunistă.

      +1 voturi
      +1
      -1
      • Dreptul la opinie este clar. Oricine poate să aprecieze sau să nu aprecieze o creație cinematografică. Dar nu e mai bine să dăm posibilitatea oamenilor să își formeze ei o opinie? Dacă nu place, bine, dar măcar doamna a avut șansa să își formeze propria părere despre ceva, nu i-a fost oprită această posibilitate.

        +8 voturi
        +1
        -1
    5. Eu am reținut din argumentația destinsei* doamne de la CMCA cum că dacă nu ne convine programul propus de, să zicem, Zilele Aradului, Festivalul florilor de toamnă și alte evenimente organizate pentru că ce altceva să facă și ei, am putea să ne pronunțăm amenințător pe Facebook sau telefonic și gata, nu ne mai lamentăm ulterior că ne-au oripilat YY Seby, Azur sau alții pe care-i consideră cei de la CMCA sau PNL meritorii să fie remunerați din banii arădenilor.
      * destinsă, că n-are nicio grijă, că nu în fața contribuabililor dă socoată.

      +10 voturi
      +1
      -1
    6. E vina noastră ca au ajuns sfertodoctii sa conducă frâiele Aradului și a județului.Au ajuns la conducere cei cu școlile făcute pe bani și titluri la apelul de seara al bocancilor. E un afront la adevărații oameni educați dar care au bun simt și nu au întrat în aceasta troaca de porci care este politica noastră.

      +6 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.