sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Viața de apoi a unui film ce n-ar fi existat fără cenzura din Arad

    de Valer Mărginean | 2 octombrie 2023, 9:28 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    16

    Alexandru Solomon executând un ritual teatral-satanic în timpul unui protest „artistic” împotriva vizitei Patriarhului Kirill la București (foto: greatnews.ro)

    Am fost întrebat de ce nu am scris nimic despre controversatul film „Arsenie. Viața de apoi”. În principal, pentru că nu se cade să vorbesc despre nimic. În sensul că n-am văzut nimic din acest film, în afară de acele câteva secvențe de prezentare. Apoi, pentru că deja este o inflație de opinii, multe din ele foarte avizate, așa că nu prea mai era loc pentru încă una, neavizată.

    În această idee, vă invit să citiți sau să recitiți, o excelentă cronică a colegului Tomck@t, Fascinanta viață de apoi a lui Arsenie Boca, categoric un „Rock Star” la Arad.

    Așa, din afară și pe nevăzute, aș spune că acest film nu trebuia realizat de cel care a semnat scenariul și regia. Pentru că, așa cum declara într-un interviu  cu câteva zile înainte de lansarea oficială a filmului, dumnealui este „mai degrabă agnostic”, nu crede în Dumnezeu și nu își ascunde repulsia față de Biserica Ortodoxă Română, față de „puterea asta a Bisericii Ortodoxe în România”, de „felul în care ea influențează tot mediul socio-politic de la noi” și de faptul că „a câștigat enorm de multă influență în ultimele câteva decenii”.

    Putin în viața de apoi și documentarul despre Zelenski

    Foarte bine, este dreptul domniei sale să creadă în ceva sau nu. Doar că un film documentar, oricât loc ar lăsa inerentului subiectivism al autorului, nu poate fi lipsit total de obiectivitate. Îmi amintesc acum de adevărata campanie lansată împotriva filmelor lui Sergiu Nicolaescu pe motiv că nu respectau adevărul istoric. Și alea erau filme artistice, erau ficțiune de inspirație istorică, nu documentare.

    Or, un realizator ce se declară agnostic și dușman al BOR nu poate fi obiectiv când cercetează un fenomen pe care nu-l acceptă și chiar îl detestă. E ca și cum Putin, în viața asta sau cea de apoi, ar face un film documentar despre „fenomenul Zelenski”. Să fim serioși.

    Urmărindu-i zbaterile explicative despre film – aștept cu nerăbdare momentul în care un mare regizor își va explica filmul pentru a fi înțeles de public! – m-a intrigat faptul că avea pretenția să-l considerăm obiectiv în demersul său artistic. Or, asta chiar este prea mult. Așa am rămas cu impresia că ideea filmului ar fi „Jos Sfântul Ardealului, sus Sfântul Documentarului” sau, mai scurt, „Jos Arsenie, sus Alexandru”.

    Oricum, povestea acestui film m-a convins că au dreptate musulmanii să interzică participarea la pelerinajele la Mecca a ne-musulmanilor. Așa, nu pot agnosticii să facă documentare despre acel loc pe care doar cei ce înțeleg și acceptă Coranul îl consideră sfânt. Pentru ceilalți ar fi, probabil, o adunare de neînțeles, organizată de o „instituție religioasă cu o putere extraordinară”…

    Nu știu dacă Alexandru Solomon a recepționat scrisoarea deschisă ce i-a fost adresată curând de unul dintre veteranii cinematografiei românești, Nicolae Mărgineanu, cu care, de altfel, a și colaborat. Știu însă că nu a avut nicio reacție, deși în alte ocazii a fost foarte prompt în a-și apăra producția.

    Citiți aici: Regizorul Nicolae Mărgineanu către Alexandru Solomon, regizorul filmului „Arsenie. Viața de apoi”.

    Și chiar ar fi interesant să vedem cum îi va răspunde lui N.M., pentru că Arhiepiscopiei Sibiului și neinspiraților din Arad, care au cenzurat difuzarea filmului a știut să le răspundă.

    Evident, dacă tot am trecut peste suspiciunea de subiectivism și neînțelegere a fenomenului prezentat în documentar, nu puteam să nu atingem, probabil, cel mai sensibil subiect legat de acest film: cenzura. Pentru că cenzură a fost și la CMCA, și la Consiliul Județean – pardon, la Biblioteca Județeană. Justificarea primarului Bibarț și a președintelui CJA, Cionca au fost, în cea mai elegantă exprimare posibilă, jenantă.

    Cenzura nu se ascunde după ochelarii lui Bibarț

    Nu iau în considerare declarația Danei Andreica, directoarea CMCA, pentru că știu sigur că altcineva a vorbit prin gura ei. Și-apoi, deși o știu ca om cu frică de Dumnezeu, cum se spune, îndrăznesc să spun că nu ar fi putut lua, cu de la sine putere decizia de a cenzura difuzarea filmului.

    Însă cei doi șefi politico-administrativi au reușit să se umple de penibil cu explicațiile lor halucinante – poate n-ar strica să fie introdusă obligația de testare anti-drog a celor ce emit păreri de la înălțimea unor funcții de mare răspundere. Dacă președintele CJA a reușit, iarăși, performanța de a vorbi fără să spună ceva și, evident, de a nu-și asuma nicio decizie în privința cenzurii, primarul Bibarț a reușit să facă dovada că are mari probleme și de logică, și de exprimare.

    Nu știm ce înseamnă a „te ascunde după ochelari”, expresia folosită de distinsul nostru primar pentru a-i susține incapacitatea de a-și asuma decizia de cenzurare a filmului. Probabil, elevat cum îl știm, s-o fi gândit că e prea „țărănească” expresia consacrată pentru astfel de situații: „a te ascunde după deget”. Dar puteam trece peste asta dacă nu intra în detalii privind cenzura. Care, conform „ochelarilor” săi, nu ar fi existat întrucât filmul a fost difuzat, totuși, chiar dacă a fost interzis în cinematograful Arta.

    Citiți amănunte aici: Nimeni nu-și asumă vreo vină pentru scandalul iscat la Arad cu filmul „Arsenie. Viața de Apoi”.

    Are și el dreptatea lui. Păi, când Suzana Gâdea spunea „niet” unei producții artistice, „niet” era în toată țara. Acum, iată, puterea de cenzură a lui Bibarț nu trece dincolo de „parohia” lui. La fel și a lui Cionca. Așa că, acești cenzori au decretat: dacă le-a trebuit Flex, înseamnă că noi n-am cenzurat nimic. Logică de lemn putred, incapabilă să priceapă că ei nu au voie să refuze desfășurarea unei activități culturale, în spațiul public ce aparține comunității.

    Și, culmea, ăia din vremea Suzanei Gâdea măcar vedeau actul artistic și raportau ce-au văzut și ce-au înțeles. Ăștia, mai „culți”, nici măcar nu se mai obosesc să vadă creația. Poate dacă s-ar da bani pentru vizionări, s-ar umple sălile de politicieni care nu s-ar mai ascunde după… ochelari.

    Am înțeles, din comentariile domnului Solomon, că a fost deranjat de cenzura la care i-a fost supusă creația în Arad. Sincer, nu cred. Sau, oricum, n-ar trebui să fie deloc supărat. Fără voia lor, decidenții-cenzori din Arad i-au făcut o publicitate pe care nu știu dacă o merita. Și chiar nu știu dacă fără cenzura din Arad s-ar fi bucurat de atât de mult interes – cum spuneam, sunt unul dintre cei interesați să-l vadă, după lectura articolului scris de colegul Tomck@t.

     

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Exact cum afirmam cu cateva zile mai inainte la un alt articol pe tema acestui documentar. Cand un regizor ajunge sa-si explice ”creatia”, atunci e ceva… putred in Danemarca! Pe acelasi rationament, de acord cu aceste considerente. Acum, ca restul e in nota obsesiilor politice… nu ma bag! 😂

      0 voturi
      +1
      -1
      • @Greierele lui Pinnochio – deci nu-i băgați în seamă pe secutiști… Cred că ersu devastați.
        PS Dacă nu vă supărați, numele meu, vorect ortogtafiat, este Mărginean. Fără „u” final… E ca și cum în loc de Blaj, am scrie Blaju. E alt nume…

        +1 voturi
        +1
        -1
    2. Mi se pare destul de corect articolul dumneavoastra, doar ca nu inteleg cum de apreciati cronica domnului Tomck@t ca fiind una excelenta, din moment ce acesta prezenta „documentarul” ca fiind unul autentic, ce expune „o realitate prin toate fațetele sale”. In opinia dumnealui, cei care nu apreciaza aceasta productie sunt o „hoarda pro-Arsenie”, iar in film ni se releva „adevarata fata a prostiei”. Si tot asa mai departe, cronica dumnealui pare sa duca spre cu totul alta directie decat analiza dumneavoastra, care mie mi se pare mult mai aproape de adevar.

      +1 voturi
      +1
      -1
      • @Florin – Mie mi s-a părut, de când am citit prima dată cronica lui Tomck@t că esteundeva între cronica de fim clasică și invitația de a vedea filmul. Sigur, mai aproape de cronică, firesc.
        Or, asta este important când vorbim despre calitatea unui material de presă.
        Posibil să fi fost cam mult „Solomon” în cronică, dar pe acest subiect fie te raliezi filmului, fie îl desființezi total. O cale de mijloc este foarte greu de găsit, iar colegul meu cred că a găsit-o (nu sunt foarte sigur doar pentru că nu am văzut filmul).
        Faptul că Tomck@t nu simte ca mine, ca dvs. sau ca alții „fenomenul” Arsenie Boca (de fapt, nu-i deloc un fenomen, dar asta e o altă discuție), nu scade cu nimic valoarea cronicii.
        Vă mulțumrsc pentru comentariu și vă mai aștept.

        +2 voturi
        +1
        -1
    3. Greșiți!
      Din moment ce bor e finanțat din taxele și impozitele noastre, avem tot dreptul să-i criticam. Bor sa impuna cenzura doar cand or să fie plătiți doar de către enoriași.
      Și încă o chestiune gravă, implicarea bisericii în politică și educație.

      +1 voturi
      +1
      -1
      • @Glume de pe TNR – Nu am înțeles la cine vă referiți când spuneți că greșește. Mai ales că în articol nu cred că era vorba despre critica BOR. Și nici nu îmi amintesc să fi susținut că BOR a impus vreo cenzură.
        Pe de altă parte, chestiunea finanțării cultelor este puțin mai complexă decât o prezentați dvs. Și aș porni de la ideea că nu doar BOR primește finanțare de la stat.
        Cât despre implicarea Bisericii în politică și educație, asta se întâmplă de când e lumea.

        --1 voturi
        +1
        -1
    4. Subiectivismul e logic și normal în orice formă de creație artistică.Si jurnaliștii sunt subiectivi pana și judecătorii. Eu nu am o problemă cu subiectivismul oricui îl și îmbrățișez dacă e bazat pe argumente reale.
      Asa ca dacă acest documentar e realizat de un, fie evreu fie ateu cum a fost portretizat,dacă punctul de vedere e prezentat argumentat nu ii scade cu nimic valoarea.
      Cu toții știm ca fenomenul moaștelor în general e monetizat maxim.
      Ipocrizia religioasă prin care unii profită material de ultima speranță a altora sau ca alții își freacă portofelul în biserica de obiecte sfințite.
      Apropo de ce a spus greierele ca autorul și-a explicat filmul eu nu cred ca și la explicat ca nu a prezentat formule cuantice, faptul ca autorul are un dialog cu audiența și prezintă contextul filmului , care e o parte insignifianta dintr-o documentare mai largă nu e nimic greșit.

      +4 voturi
      +1
      -1
      • @Rilu – Nu cred că așteaptă cineva obiectivitate absolută de la o creație artistică. Până la urmă, partea subiectivă, cea care este, în fond, opinia autorului, dă valoare (sau nu o dă!) unei creații artistice. Problemele încep să apară în momentul în care declari că îți propui să realizezi o operă cu o anumită valoare artistică, într-o notă personală, desigur, dar bazată pe „documente”, pe realități. Adică, în cazul nostru, un film documentar.
        Este greu de acceptat, de exemplu, ideea unui documentar despre fenomenul infracțional pornind de la ideea, exprimată de autor „urăsc poliția și Justiția”. Ăsta, după părerea mea nu mai este un documentar, ci o ficțiune. La fel mi se pare și acest „Arsenie. Viața de apoi”, sub rezerva că nu l-am văzut.
        Am susținut și eu că autorul a simțit nevoia să-și explice filmul. Și a făcut-o nu o dată, în mai multe interviuri de prezentare, înainte de premieră, dar și la aproape fiecare proiecție.

        --2 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    1 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.