sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Noi cu astme, alergii, boli pulmonare, salarii de mizerie, în praf și gaze toxice. Ei cu conturi grase din afaceri cu parandărăt

    de - | 12 octombrie 2018, 11:31 AM | Contributors

    1

    Cu toate că legislația Uniunii Europene este și în momentul de față foarte clară în privința emanațiilor de CO2 și NOX-e provenite din gazele de eșapament ale autovehiculelor care circulă pe drumurile publice, ca în tot ce este atins de „politica” românească, subiectul este tratat de cei răspunzători cu multă larghețe, nonșalanță și o enormă neștiință. O spun astfel să nu-i condamn deocamdată că sunt toți părtași la trădare de țară, subminarea economiei naționale și genocid. Efectele negative ale gazelor de eșapament asupra sănătății oamenilor în mediul urban sunt binecunoscute. În consecință populismul actual al deciziilor politice afectează sănătatea publică. Nu este o speculație, este un fapt constatat.

    Este timpul ca politicienii români să termine cu temele false și să-și asume responsabilitatea deciziilor privind alinierea la politicile ce se impun combaterii încălzirii globale. Ne afectează și pe noi românii. Scoateți capul din nisip!

    În timp ce în orașe, din țări unde procesul democratic este respectat, administratorii cedează în fața presiunii create de opinia publică și iau măsuri drastice în micșorarea expunerii la gazele otrăvitoare ale gazelor de eșapament, la noi subiectul cel mai important a fost și pe alocuri mai este, „Familia adevărată”. Unele interzic accesul tuturor vehiculelor diesel în zonele centrale ale orașelor. Altele doar a celor până la Euro 4 inclusiv (de ex. cum este cazul Berlinului). Majoritatea administrațiilor locale pun un accent deosebit pe implementarea unor planuri pe termen lung, în modificarea transportului urban, în așa fel încât transportul în comun să fie o alternativă viabilă, combinându-l cu mersul pe bicicletă și vehicule electrice. Profesori universitari din arhitectură, ecologie și specialiști în tehnologii de protecție a mediului merg un pas mai departe și propulsează ideea că orașele de azi trebuie să fie regândite, pentru ca deja din 2020 să se reducă emanațiile de CO2 în atmosferă, ca din 2030 să fie înjumătățite față de valorile de azi și să putem atinge targetul de 1,5 grade.

    Sunt targeturi extrem de importante și imposibil de atins dacă nici măcar nu mimezi îngrijorarea

    Zilele acestea a avut loc în Austria o întrunire a miniștrilor mediului din țările UE. Subiectul principal a fost definirea targetului de micșorare a emanațiilor de CO2 în cazul autoturismelor noi. Recent Parlamentul european a votat o micșorare de 40% până în 2030. La negocieri, mai multe țări au cerut ca discuțiile să graviteze în jurul a 50%. Dar majoritatea țărilor estice și centrale, inclusiv România, s-au opus vehement, motivând că un asemenea target ar amenința economia națională. După 13 ore de negocieri s-a ajuns la un compromis: 35% pentru autoturisme și 30% pentru camioane mici. (https://www.transportenvironment.org/press/germany-and-visegrad-aided-eu-commission-block-ambitious-car-emission-cuts)

    La auzul acestei știri, prima întrebare ce mi-a apărut în față a fost „Cum o să se implementeze targetul de 1,5 grade în România?”. A doua a fost, „Cum o să implementeze acest target primarul Aradului?” Deci să ne înțelegem bine de la început. Eu nu spun că este imposibil. Ci eu mă îndoiesc că actualul sau viitorul presupus, dau importanța cuvenită unei asemenea decizii la nivelul UE. Nici nu înțeleg ce înseamnă, dar nici nu-i interesează. Să nu mai vorbim de faptul că din situația actuală să atingi acest target, într-o perspectivă de timp de doar 12 ani, este o realizare pentru profesioniști și nu pentru niște afoni cu doctorate copy-paste puși pe căpătuială.

    Noi dezbatem de ani buni, să fie sau să nu fie „Parcări subterane” conform planului de Regenerare Urbană – á la falcă. Pistele de biciclete ca vai de ele, mare parte au dispărut prin praful străzilor, pe sub tomberoanele colectării selective inexistente și pe sub mașinile parcate neregulamentar. De ce? Fiindcă le-a făcut „de gura lumii”, nu să fie funcționale și să devină o alternativă respectată și viabilă pentru cetățeni. Le-a făcut doar de figurație și că dă bine în raporturile anuale. Transportul în comun local a fost de zeci de ani neglijat. Ne scot ochii cu 3 Imperio? … și o viitoare investiție în anii următori în alte 28 de tramvaie până în 2022? La un oraș de peste 150 000 de locuitori? De autobuze ce să mai vorbim. Doar epave, epave și iar epave. Nu tu unul modern pe biogaz, … sau ce să mai vorbim de cele electrice, sau troleibuze moderne. Când alții implementează proiecte cu autobuze electrice autonome (fără șofer) în traficul urban central, … noi suntem sufocați de autoturismele parcate. Centrul fiind transformat într-un uriaș depozit de autoturisme. Iar de cât de sufocați suntem de gazele de eșapament, vorbesc cifrele grăitoare ale statisticii bolilor pulmonare. Aradul se situează la toate pe primele locuri.

    Cetățenii sunt intenționat privați de alternativa transportului în comun și se „descurcă” compromițându-și sănătatea lor și a copiilor.

    Dacă în „Epoca falcă” s-a făcut mai nimic, cum o să ajungem să implementăm targeturile impuse de UE în 12 ani? Pe hârtie este simplu. Dar nu de asta au fost aceste targeturi negociate. Avem nevoie de multe decizii „deștepte” ori până acum CLM nu s-a arătat capabilă de așa ceva. Și atunci cine? Inițiem #araduldepoluat și ieșim cu toții în stradă? Vezi să nu! Când melteanu cu BMW-ul second află că trebuie să renunțe la obiectul de fală maximă, o să vă taie cu macetele pe stradă dacă îndrăzniți să faceți vreo mișcare și falcă (sau urmașul) iar ies bine la alegeri.

    Și atunci cum facem să avem și noi ce merităm? Cum îi facem să ne respecte?

    Sunt întrebări pertinente, când vedem că alții în Uniunea Europeană, ce sunt la ani lumină distanță în regândirea transportului urban, își fac probleme și pe bună dreptate consideră că nu mai există timp pentru dezbateri fără sens, ci trebuie trecut la implementare. Cine preia bagheta de dirijor în România … Johanis, Dragnea, Orban, Băsescu, … Falcă pe plan local? Sunt toți analfabeți în acest subiect și nu vor face decât proiecte cu titluri bombastice (vezi hiper-minciuna lui falcă „Regenerare Urbană” = asfaltări)

    Pierdem extrem de multe locuri de muncă stabile și bine plătite, investiții în proiecte verzi sustenabile, invenții și mai ales, noi cetățenii ne vom pierde sănătatea și vom trăi pe mai departe într-un oraș și țară gri, plină de praf și în fumul gazelor de eșapament al mașinilor second de care alții încearcă să scape.

    Măăăăă … mă lași! Nu! Astea sunt doar scorneli, ca în continuare românii să fie forța de muncă ieftină și România groapa de gunoi a Europei.” Comentariul aparține unui politician local din „trupa de mincinoși” a lui Falcă.

    Ei, Costa-Rica, Florida, Bahamas, Bora-Bora … conturi grase din afaceri cu parandărăt. Noi cu astme, alergii, boli pulmonare … salarii de mizerie, în praf și gaze toxice.

    Deci la final întreb din nou: – Cine? Ei?! Dar răspund tot eu, fiindcă ei ne sfidează prin tăcere, refuzând dialogul.

    Da de unde! Ne omoară cu zile, fără să le tremure un nerv pe față.

    PS – pentru cei ce vor să fie informați despre ce ne așteaptă în următorii ani, aici https://interactive.carbonbrief.org/impacts-climate-change-one-point-five-degrees-two-degrees/?utm_source=web&utm_campaign=Redirect# … și dai clik pe Europa.

    Text: Peterpan

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.