joi, 22 februarie, 2024

Special Arad Logo

    Încetinitorul de particule – Bullyingul pe FB. Cazul incalificabil al adolescentei umilite de două ori

    de E. Nola | 21 noiembrie 2023, 8:34 AM | Încetinitorul de particule | Topic special

    25

    (foto: Yan Krukau / Pexels.com)

    Scriu cu un gust amar în gură.

    Nu e o figură de stil, m-am gândit trei zile care ar fi soluția cea mai bună. Pentru că cea ideală în acest caz nu există. Să tac, să trec peste eveniment, să uit de deceniile petrecute între elevi și colegi în ale dăscălitului sau să spun ce am de spus. Deschis și cinstit, chiar cu riscul să fiu judecat greșit chiar și de oameni la care țin, de apropiați în ale pedagogiei sau ale jurnalismului.

    Este vorba de videoul postat joi pe FB. Da, acel video care a fost distribuit în cele câteva ore cât a stat acolo de peste 2000 de oameni declanșând, tot acolo, pe FB, un val de agresivitate și de spirit revendicativ absolut șocant pentru cineva care nici după o viață întreagă nu a renunțat la optimismul său vizând semenii.

    Sunt sigur că știți despre ce vorbesc. În videoul, înregistrat pe telefon de o adolescentă acum un an și ceva se vedea cum o altă adolescentă în jur de 14 ani este agresată fizic de cei din jur, mai ales fete, chiar dacă cel care a declanșat bătaia a fost un băiat. Un șir de imagini șocante pentru cei care urmăreau din fața diferitelor ecrane filmulețul.

    A urmat o explozie în presă și, desigur, dar cu atât mai șocant, chemările la răzbunare de pe FB. Iar printre cei care chemau la „luptă”, din nefericire, erau oameni cunoscuți, chiar personalități ale orașului pe care îi credeam mult mai echilibrați și rafinați. Ideea era că trebuie trași la răspundere profesorii acestor elevi, conducerea școlii, chiar dacă agresiunea s-a întâmplat acum un an jumătate, în vacanță și în afara școlii. Și chiar dacă adolescenții implicați nu erau toți de la școala arătată cu degetul.

    Sper mult să mă înțelegeți, problema nu este cu dorința de a soluționa o problemă de educație, ci pretenția celor care au scos sabia că știu despre ce este vorba și mai ales că știu despre ce vorbesc.

    Types of bullying
    Sursa: teachthis.com.au

    Îmi permit, de aceea, să le spun acestora că fenomenul agresivității adolescentine – bullyingul este o formă a acesteia – este un loc comun al științei psihologiei. Fără să intru în amănunte, este vorba de acea perioadă de criză a maturizării unui copil care se află în mare între 12 și 18 ani, că nu degeaba suntem declarați maturi la această din urmă vârstă. Fenomenul se naște din tensiunea interioară a căutării eului propriu, a diferențierii acestui eu de cel al celuilalt sau celorlalți.

    De aici nervozitatea, de aici lipsa de temperanță, acele gesturi și vorbe pe care fiecare părinte atent le știe și le consideră normale pentru o anumită vârstă. Desigur, sunt diferențe de la persoană la persoană – vorbim de cazuri normale, nu patologice –, dar fenomenul se manifestă într-un fel sau altul la toți, culminând între 14 și 15 ani și dispărând în jurul anului de maturizare oficială.

    Iar această criză poate lua frecvent forma agresiunii împotriva celuilalt, împotriva unuia care pare complet diferit și reticent la așteptările celorlalți. Specialiștii diferențiază agresiunea verbală și socială de cea fizică. Cea socială, pentru cei nespecialiști, se referă la agresiunea verbală (ciufuleala pe la noi), la înjurături, provocări, inclusiv bârfa în spatele celui agresat. Și mai este o formă recentă, cea electronică, folosindu-se de tehnologia virtualului, online, pe site-uri de socializare.

    Sunt diferențe între băieți și fete mai ales în ceea ce privește agresiunea fizică, aici băieții fiind mai prezenți, în fond, maturizarea masculului înseamnă și pregătirea pentru a face față agresiunii fizice. Dar asta nu înseamnă că fetele nu sunt capabile – așa cum am văzut în această înregistrate păcătoasă – să „sară la bătaie”, în fond, dacă suntem cinstiți cu noi înșine, fiecare avem amintiri din adolescența noastră cu asemenea întâmplări. Fetele asmuțindu-se între ele sau asmuțind băieții, contează mai puțin, importantă este intenția „găștii” de a da o corecție celui care se poartă de parcă n-ar fi ca ei.

    nihms143637f1
    Sursa: researchgate.net

    Să fiu bine înțeles, nu doresc să îi disculp pe maturii care puteau dezamorsa situația, fie că vorbim de părinți, fie de dascăli. Susțin doar că fenomenul există, trebuie tratat ca atare, dar tratamentul sub nicio formă nu înseamnă să îi răspundem la fel, prin agresivitate. E vorba de atenție și intervenție înțeleaptă, matură pentru a preveni degenerarea tensiunii în bătaie și scandal. Desigur, atunci când și unde se poate, fiindcă tinerii vor găsi mereu metode să evite vigilența părintească sau pe cea a dascălilor.

    În cazul nostru problema cea mare este dată de întârzierea enormă – în viața unui adolescent un an și jumătate înseamnă enorm – dintre eveniment și „apariția” perfect neadecvată a revendicării pedepsei celor identificați absolut arbitrar ca vinovați.

    Pentru cei care l-au felicitat pe cel care a postat filmarea și au distribuit-o în prostie, o singură întrebare: o făceau și dacă era vorba de fetița lor?

    Iar pe cel care a făcut postarea, părintele vitreg a elevei care a filmat, îl întreb dacă este conștient că a repetat gestul din iulie, anul trecut, al găștii care a agresat-o pe tânără? Ba, mai rău, cum am spus, un an jumătate în viața unui adolescent este o eternitate. Se poate presupune că șocul de atunci a fost oarecum prelucrat în timp, iar prin această postare pe FB ea a fost obligată să retrăiască evenimentul, a fost agresată – de data aceasta nu de adolescenții de o seamă cu ea, ci de un matur care crede că știe – mai mult, umilită prin aducerea la cunoștința a miilor de oameni de pățania ei oricum traumatizantă.

    Bullying. Photo by Mikhail Nilov: https://www.pexels.com/photo/children-finger-pointing-at-a-boy-sitting-on-a-wooden-floor-7929446/
    Foto: Mikhail Nilov / Pexels.com

    Agresivitatea adolescentină există și nu va fi niciodată eliminată de tot, ea ținând de fenomenul firesc al maturizării. Poate fi însă ținută sub control, prevenită, minimalizată în efecte. Prin atenție, discreție, tact și simț pedagogic. Atât de părinți, cât și de dascăli sau oricare dintre noi, maturii, care venim în contact cu asemenea situații.

    Nu prin scandal și gesticulații în public, nu prin chemarea la răzbunare pe FB, pentru că, așa cum am văzut, asta este forma cea mai nouă, electronică, a agresiunii, a bullyingului. Dacă facem asta, cu ce ne deosebim oare noi de cei pe care îi arătăm îngroziți cu degetul?

    Fără să avem măcar circumstanța atenuantă a adolescenței…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. == EXCELENT ARTICOL – CHIAR DACA I LUNG == INCA ODATA SE DOVEDESTE CA SCOALA ON LINE A FOST UN DEZASTRU PT TINERET ==A SPUS O SI MIN EDUCATZIEI== AU DISPARUT REGULILE INTER -SOCIALE – TINERETUL NU A EVOLUAT SPRE HOMO SAPIENS == SE VEDE SI LA RECRUTARILE DE LA POLITZIE AU PRIVIRI PIERDUTE – SE UITA PRIN TINE – VORBESC POTICNIT ETC == ISASI MINISTRU DE INTERNE SPUNEA RECENT DESPRE CEI NOI ANGAJATZI CA SUNT DE O CALITATE DISCUTABILA ==
      ==SLABA CALITATE UMANA A ACESTOR GENARATZII ESTE SI CAUZA INSERTZIEI REDUSE A TINERILOR IN CAMPUL MUNCII == REFUZA SA MUNCEASCA CINSTIT – VISEAZA SA DEA DUMURI CU MIGRANTZI SAU DROGURI IAR FETELE SA SE CRACEASCA PE CHAT .
      – CU RECESIUNEA CE A INCEPUT SI LIPSA LOCURILOR DE MUNCA ACEASTE GENERATZII VOR AJUNGE BALAST PT SOCIETATE ==
      IA GANDITZI ASA== SA DAI CARNETUL AUTO PE BANI UNUI PRIMITIV LOAZA DE BOGATAN ,OARE CUM VA ACTZIONA LA VOLAN SUB IMPULSUL NERVILOR SAU A DROGURILOR ? DAR LA POLITZAI NU LE PASA – PT CA SI EI SUNT LA FEL == BANI SA IASA == VEZI RECENTELE ARESTARI DE LA SERVICIUL PERMISE PE SPAGA ARAD == SCARBA MI E .

      +5 voturi
      +1
      -1
    2. În mediul virtual se ”produc” mulți frustrați sentențioși (în subsidiar, majoritatea masacrând într-o veselie și limba română).
      Specialiști în orice, ilustrează perfect prostul satului al lui Umberto Eco. Soluționarea tuturor problemelor e asigurată prin urmarea neabătută de către aceștia a îndemnului unui clasic în viață: vorbe, nu fapte! Domnule Notaros, e admirabilă poziționarea dumneavoastră. Din păcate, morile de vânt înving mereu.

      +8 voturi
      +1
      -1
    3. Eu nu înțeleg care e scopul acestui articol? Sunteți psiholog? Sunt total deacord că exista o alta cale mult mai benefica tuturor părților și mai ales a copilei,a victimei: ca atunci când un om matur a văzut filmarea sa ia masurile necesare: sa ducă filmarea la poliție, copila sa fie consiliată și probabil măsurile necesare pt copii implicați. Dar oare s-ar fi întâmplat asta?? Eu sincer cred că nu..sunt victime ale abuzurilor sexuale, ale abuzurilor fizice care de frica abuzatorului,de frica că va fi judecat sau arat cu degetul nu va lua niciodată masuri..Furia și reacția oamenilor a fost dată de emoția stârnită de acel clip: efectiv nu te poți uita la el fără să nu iei atitudine!
      S-a făcut atâta caz că vezi Doamne s-a dat în școală și în reputația scolii…care reputație până la urmă? Aici e vorba de copila aia ,nu de reputația scolii…iar atenția trebuia focusata pe o problema grava cum e bullingul nu pe reputația scolii,pe faptul că a fost în vara,că nu profesorii sunt de vină..Deja bullingul a mers in plan secund și voi vă chinuiți sa demonstrati ca școala e ok! F bine că e…așa și ar trebui sa fie!
      Revenind la fata și cele întâmplate…poate era frumos sa veniți cu un update, că copii implicați au realizat gravitatea faptelor și sunt dispuși să se schimbe,că fata e ok,a primit consiliere….asta erau lucrurile care ne interesau..nu că nu am știut toate datele și că cel care a luat atitudine nu trebuia felicitat ci mai degrabă pus la zid că a scos de sub pat balaurul…
      Sunt destul de dezamagita de articol,chit că sunt deacord cu unele idei…

      +18 voturi
      +1
      -1
      • Da, se cam vede că nu înțelegeți.
        Nimeni nu încearcă să disculpe pe nimeni. Cu atât mai puțin școala. Numai că școala nu avea treabă cu evenimentul. Când cauți cauze și explicații, nu e sigur că le vei găsi acolo unde ți se arată să cauți. Dimpotrivă.
        Iar rostul articolului e simplu: să ne arate despre ce vorbim. Și da, am studii de psihologie, dacă asta vă durea cel mai mult…

        --4 voturi
        +1
        -1
      • Nu este o insinuare, este un fapt.
        Iar cu probabilul, pot spune și eu: probabil că știa de mult de filmare, în fond din context reiese că se știa de filmare. Tocmai tatăl să fi aflat ultimul?
        Încă odată, rețineți: fapta s-a întâmplat în julie 2022. Nu în 2023. Părinții copiilor implicați au avut la dispoziție aproape un an și jumătate să lămurească situația. Inclusiv cu școala. Nu de alta, dar asta este ordinea: părinții și școala.
        Dar în loc de asta s-a întâmplat ce s-a întâmplat: părintele celei care a făcut filmarea – deci, rețineți, a filmat, nu a sărit în ajutorul ei! – s-a trezit acum revoltat pe școala pomenită. În timp ce copiii erau în vacanță și nici nu erau la școala respectivă atunci cu toții. Chiar nu vi se pare cusut cu ață albă?

        --4 voturi
        +1
        -1
    4. @ O mama
      Nici eu nu sunt de acord cu condamnarea copiilor agresori mnai ales dupa 1 an si jumatate. Pedepsele nu sunt razbunari ale societatii ci mijloc de educare si de descurajare si aplicarea unor pedepse unor copii dupa atata timp nu ar avea niciunul din efectele declarate.
      Mai grav mi se pare ca nu se identifica vina celor care aveau atributii in domeniu: parinti si profesori. Pe parinti ii inteleg ca nu urmaresc sa-si implice copiii in proceduri judiciare si nici nu-si permit sa se ia la tranta cu profesorii . Problema majora este la profesori, la conducerea scolii care desi stia nu a luat nicio masura (era minimal sa faca o sesizare la politie/parchet/inspectoratul scolar). Avea obligatia asta. Nu, profesorii s-au manifestat solidari cu agresorii, complice cu ei. În fond tot sistemul de educatie se bazeaza pe bullying. Profosrii pedepsesc elevii prin note. Notele sunt mijloc punitiv nu indicator al invatarii. Abuzurile profesorilor sunt cotidiene. Note din burta, nota pe ochi frumosi, note in functie de parinti, note-pedeapsa, note recompensa pentru comportament si nu pentru cunostinte. Metoda ceausista de predare prin prelegere testeaza si induce obedienta. Toata educatia este la pamant. Scoala este un teren de exercitii fara reguli clare: avem reguli formale nerespectate si reguli ascunse aplicate cu sadism.
      Daca vedeti asa profesorii – ca pe practicanti la nivel de excelenta a bullyingului poate intelegeti ce se intampla. Daca mai vedeti si contextul numirii politice in inspectoratul scoalr, iresponsabilitatea, batista pe tambal, musamalizarea malpraxisului, organizarea colectelor de bani, lipsa totala de preocupare pentru elevi – veti avea dimensiunea mizeriei.
      Daca mai priviti si la modele din societate devine clara directia in care va merge solutionarea acestui caz. Modelul este de succes. Modelul este de succes confirmat de lingai si de lingai obligati sa linga ca sa fie de succes. Mimetismul din abuzul din filmulet indica o preluare de catre copii a tarelor unei societati bolnave dominate de impostura politrucilor ajunsi direct de la coada vacii la pozitii de maxima relevanta (ei fiind in realitate niste nimicuri) cu acces la resurse, cu recunoastere sociala, cu turme de catei cu ochi umezi de pofta de a fi bagati in seama de un asa zis puternic al zilei.

      --2 voturi
      +1
      -1
    5. Sunt întru-totul de acord cu pedepsirea adolescenţilor pentru faptele comise cu violenţă! Trebuie să îi conştientizeze societatea şi pe tineri că faptele lor au consecinţe asupra victimelor. Altfel ajung să comite alte şi alte fapte cu violenţă chiar infracţiuni. Trebuie să înţeleagă şi tinerii că trebuie să răspundă pentru faptele lor antisociale. În situaţii cum este cel din articol, a ne rezuma doar să „acordăm asistenţă psihologică victimei” iar agresorilor eventual să li să spună „să nu mai faci aşa”… ha ha.
      Imaginaţi-vă situaţia în care pe viitor victima (fata bătută) se întâlneşte cu agresorii sau cu unul din ei. Ce-i vor spune fetei bătute? Ceva de genul: „Vezi că nu ne-au făcut nimic, fraiero!”
      Să fim totuşi optimişti. Fata bătută nu a fost amendată pentru „participare la scandal” şi nu a fost exmatriculată de la şcoală.
      Vai de noi în ce lume am ajuns să trăim!!!

      +4 voturi
      +1
      -1
      • Problema cu pedeapsa – mă rog, măsurile educative care se impuneau atunci – e că a întârziat nepermis de mult.
        Copilul în dezvoltare, cu personalitatea în formare, nu este matur: cel de acum nu mai este cel care a comis fapta. Deci strict vorbind, acum nu-l pedepsești pe cel care a comis fapta, ci pe cel care a devenit el după un an jumate. Și care, este foarte probabil, nu se mai recunoaște total în cel care a fost atunci.

        --1 voturi
        +1
        -1
    6. De ce ne mirăm de agresivitatea existentă în societate?
      Câte dintre filmele difuzate pe canalele TV prezintă caracteristici pozitive și nu războaie, crime și toată gama de agresiuni?
      Ce responsabilitate are mass-media în exacerbarea agresivității?
      Cum s-a ajuns în starea aceasta de lipsă totală a respectului față de celălalt?
      În ce măsură a contribuit lipsa părinților de lângă copilul lor (plecați la muncă în străinătate, etc.) la dezvoltarea armonioasă a copiilor?
      Cum s-a ajuns la infiltrarea societății cu un liberalism, uneori extremist?
      Cum s-a demolat respectul față de (orice) autoritate?
      ………

      +5 voturi
      +1
      -1
    7. Nu numai copiii greșesc, greșesc și adulții.
      – Cazul adolescentei s-ar putea să fie asemănător cu al tău”…. Orice generalizare este periculoasă.
      „Nu contează cine ești, sau dacă ai dreptate – cât timp ești elev aici, noi avem ultimul cuvânt.”. Acesta este adevărul legat de școală. Educatia primită în școli vine la pachet cu indoctrinarea.
      Unii dintre cadrele didactice descurajează gandirea critică și libera exprimare a elevului.
      Nu numai copiii greșesc, greșesc și adulții.

      – câteva cuvinte din acest articol
      „În cazul nostru problema cea mare este dată de întârzierea enormă”
      „dintre eveniment și „apariția” perfect neadecvată a revendicării pedepsei celor identificați absolut arbitrar ca vinovați.”

      11 octombrie 2018
      de Raluca Medeleanu
      Titlul articolului – „Avem în jur de 6000 de elevi arădeni care spun că școala e un mediu foarte nesigur!”. De vorbă cu Adrian Hristescu despre proiectul Organizației Tinerilor cu Inițiativă împotriva agresiunii în școli
      Dacă vă uitați la comentariile

      +1 voturi
      +1
      -1
      • Comentariul Dumneavoastră este absolut în regulă, numai că nu se referă la situația discutată în articol.
        Ci la fenomenul general al bullyingului – e un termen preluat din engleză, eu l-am tradus prin agresiune adolescentină, dar putem să traducem și prin hărțuire – din școli. Care este în sine o problemă și care se discută și se abordează la nivel general. Aici am două observații. Faptul că la noi ”fenomenul” este în creștere și este relativ mare se datorează mai ales faptului că sistemul școlar abia recent a ajuns să ”realizeze” situația. Și a doua că sistemul școlar românesc, rămas în urmă, nu are cadre pregătite în mod special pentru a gestiona fenomenul, mai precis profesorii nu primesc nici la universitate, nici mai târziu o pregătire adecvată psihologică.
        Eu am așezat situația discutată tocmai în acest fenomen, atrăgând însă atenția că un fenomen de hărțuire adolescentină nu poate fi rezolvată retroactiv, adică la un an jumătate de când s-a produs. Și mai ales, am atras atenția asupra greșelii să reacționezi la hărțuirea din școli prin hărțuire cibernetică, adică prin agresiune pe FB.
        În rest, suntem de acord…

        +2 voturi
        +1
        -1
    8. Cat este de greu sa ai o parere, aparent “impotriva valului”…
      Foarte pertinent articol! Eu m-am simtit agresata de imagini, titluri…fbk nu (mai) am…si tare deznadajduita de comentarii, judecati, verdicte, invinuiri!
      Chiar aici este marea problema! Lipsa de autoritate si a respectului! Respect pentru munca si responsabilitate! Se arunca vina si responsabilitatea! Se administreaza tara la televiziune, prin ziare, pe fbk! Se imparte dreptatea, se face justitie si educatie pe mass-media!
      Care institutie are credibilitate?! In cine aveti incredere?!
      Ganditi-va la cei pe care-i cunoasteti si ii respectati ca-si fac munca cu onoare si pasiune! Nu pe relatii, copy/paste si bani! Si rugati-i sa se implice si sustineti-i! Asta se poate face ca sa se schimbe ceva!
      P.S. Copiii agresori cred ca ar trebui si ei consiliati…s-ar putea sa constatati ca au si ei nevoie de ajutor! Asa cum de-alfel multi dintre comentatori!

      +2 voturi
      +1
      -1
    9. D-le E’Nola, criminalul, rămâne criminal și după 100de ani!
      Agresorii acestei copile , vor fi mereu în sufletul ei, traumele, oarere acele loviturii care i-au fost aplicate credeți că se pot șterge cu buretele?? ?
      Dacă părinții fetei, au știut din aceiași zi, sunt la fel de vinovați precum agresorii.
      Dar, d-le, nu puteți spune că nu mai sunt aceiași! Că nu își merită pedeapsa. N-a fost o bătaie de copiii! A fost agresiune în toată regula. Oare copila agreată nu are, și nu va avea sechele toată viața?
      Mie, d-le ziarist, profesor, cum vreți, mi-ar fi fost imoral să pun în măiestria,, Penei” ( scrisului) într-un editorial!

      0 voturi
      +1
      -1
      • Suntem diferiți, eu scriu, DVs comentați. Și anonim, deci văr rog, nu vorbiți despre răspundere.
        N-aveți cum din moment ce numiți criminali niște adolescenți vinovați ca au agresat o adolescentă. Si învățați să vă stăpâniți emoția în favoarea judecății. Vă rog eu, vă va fi mult mai bine…Și poate îl veți înțelege și pe celălalt în loc să vă repetați ideile fixe.
        Și apropo de copila agresată: credeți că o ajutați prin publicarea videoului în care e agresată după un an jumate de la eveniment? Repet întrebarea: dacă era fiica DVs, erați de acord cu publicarea videoului pe Facebook?

        0 voturi
        +1
        -1
    10. A-ți înțeles greșit, d-le profesor, am dat un exemplu! Precum că criminalii sunt criminali, iar agresori , la fel ca pe criminali, nu-i putem absolvi de răspundere.
      Au taumatizat un suflet. Fie el și de câine, dar l-au agresat! L-au lovit fără milă, fără scrupule, au umilit un suflet!
      Oare hai, pe drept? Cui îi luați apărarea d-le E’ Nola

      0 voturi
      +1
      -1
    11. Poate că ar fi bine să vă spuneți părerea și despre cazul de la 2 MAi, cum ar fi ca acum să nu-l pedepsim pe tânăr, ,,Că ” este ,, Curat” după 2-3 luni fără stupefiante? Că, n-a fost nimeni vinovat,… doar …Soarta!
      Haide-ți d-om profesor! Ma-ți dezamăgit, spunând că , acești tineri ” nu mai sunt ei!
      Dar, cine sunt?

      --1 voturi
      +1
      -1
      • Cred că nu e cazul să continuăm aici discuția.
        Nu e atât de simplă cum credeți Dumneavoastră. Dacă nu vreți să înțelegeți și să vă reamintiți că adolescența este o perioadă de criză, de aceea trebuie tratată cu maximă atenție și de părinți și de dascăli, vorbim degeaba. Îmi pare rău că v-am dezamăgit, din păcate, Dumneavoastră nici nu încercați să mă mai destindeți: o țineți tot așa, crezând că știți ceea ce nu se poate știi precis într-o bătaie între adolescenți, cine este vinovatul adevărat: cel care se crede tare sau cel care rezistă…
        Noapte Bună și Vise plăcute!

        0 voturi
        +1
        -1
    12. Dom’ profesor, să-mi iertată intervenția mea în acest subiect sensibil, dar „m-a provocat” INSISTENȚA DVS. pe ideea că după mai bine de 1 an de la eveniment, adolescenta „ar fi altă persoană”… ?!
      Că în evoluția unui adolescent EXISTĂ SCHIMBĂRI MAJORE într-o perioadă scurtă, sunt total de acord; dar să FORȚĂM ACEST ADEVĂR , dincolo de o logică pertinentă, după părerea mea umilă, e deja prea mult …
      .
      E cam ca si gluma în care se spune cum ajunge omul bețiv:
      – în viața, fiecare OM are dreptul la UN SINGUR pahar de băutură / zi, nu mai mult@
      – după UN PAHAR, acel om se simte … ALT OM, deci conform „logicii”, mai are dreptul la un pahar;
      – după al doilea pahar, se simte din nou un ALT OM și iar are dreptul la încă un pahar;
      – s.a.m.d
      .
      Ce am vrut să spun cu acest exemplu?
      Că FORȚAREA LOGICII PESTE LIMITE este dr milte pri MAI NOCIVĂ decât scopul nobil pt care a fost făcută !!! 😎
      .
      Ce să înțeleg din logica dvs. , că nu-și mai au rostul nici „cei 7 ani de-acasă”, pt că, oricum acel copil, până va deveni matur, SE VA MAI SCHIMBA DE NEMUMĂRATE ORI (fiziologic, mental, pshihic și spiritual), deci „nu ar rămâne cu nimic” din aceștia? 🤔
      .
      Îmi permit să spun că GREȘIȚI dom’profesor, oricat nobil ar fi demersul dvs….
      Eu spun că, după logica dvs, A NEPEDEPSIRII ACELEI FAPTE DE PESTE 1 AN, acel adolescent vs înțelege că „ORICE FAPTĂ POATE RĂMÂNE NEPEDEPSITĂ dacă ești isteț și tragi suficient dr timp, PÂNĂ SE PRESCRIE !!!”
      Nu vi se pare că avem destui infractori, chiar tineri, care SE CONDUC DEJA DUPĂ ACEASTĂ „LOGICĂ” ?
      .
      Dar dar de MULTIPLELE VICTIME (și de suferința acestora) ale acestor INFRACTORI NEPEDEPSIȚI EXEMPLAR , majoritatea celor din presă, treceți cu foarte multă ușurință.
      😡
      Da, dvs ați amintit de victimă, așa în treacăt, (ca și cum „ați bifa o obligație” doar…!), ba încercați să ne convingeți că NEPEDEPSIREA RETROACTIVĂ A FĂPTAȘULUI ar fi un bine și pt victimă care „nu ar mai fi nevoită să treacâ din nou prin imaginea acelei traume”… (sic!)
      Nu credeți, totuși, că retrăirea acelei traume e, totuși, MULT MAI MICÂ, decât ideea că ORICINE POATE S-O AGRESEZE CÂND VREA ACESTA și să scape nepedepsit ? 😥
      … Ba, să-i mai râdă și în față!
      .
      Eu aș zice să vă mai gândiți și la aceste aspecte, dom’ profesor, în insistența argumentării logicii dvs, altfel, oricâtă bună-credință ar avea demersul analizei prezente, riscați să fiți bânuit că ați dori disculparea vinovaților.
      Și ar fi păcat… 😣

      +2 voturi
      +1
      -1
    13. @E-Nola:

      Cei care supun bullying-ului pe alții, indiferent dacă vb aici despre acest caz sau nu, rămân la fel și după trecerea timpului. Am crescut între agresori stimate domn Notaros, știu ce zic. Rămân la fel. Acea fată care dă cu picioarele într-o victimă „numa’ așea” rămâne cu același caracter toată viața. Adică o lepră. La fel ăla care o ține de păr. Vor avea aceleași caractere și peste ani. Cu caracterul te naști. Sigur peste timp înveți să-l mai temperezi de frică legii dar el rămâne același.

      Sunt niște psihopați juniori. Atât și trebuiesc tratați ca atare. Iar ăștia care îi considerați doar adolescenți neînțeleși și cu caractere in dezvoltare îi încurajați fără să vă dați seama.

      Cei care sunt supuși bullying-ului însă rămân cu niște traume pe care mulți dintre cei care nu au trecut prin așa ceva n-au habar.
      Aveam colegi care mergeau la școală ca la eșafod pentru că fiecare școală permitea unor oligofreni să terorizeze generații întregi de copii.
      Există și acum bullying făcut de dascăli. Fiecare școală are câte un sociopat în haine de miel. Ei trebuiesc tratați ca ceea ce sunt nu luați deoparte și duși la psiholog. Psihologia nu tratează psihopații și nici sociopatii. Sunt doar basme și din păcate empatia vă împiedică să vedeți imaginea în ansamblu domnu’ autor.

      Dar aveți dreptate, filmul s-a publicat târziu. In locul miliției luam la întrebări pe toți ce care știau și nu au luat atitudine atunci. Părinții agresorilor in primul rând. Nu poți să crești un psihopat și să nu știi că este. N-ai cum. Că nu vrei să știi sau că îți vine greu să crezi e altceva.

      Un sfat pentru cei care au copiii agresați. O singură modalitate oprește bullyingul. Ochi pentru ochi. Știu sună anarhist dar niciun psihopat nu se va deranja de nota la purtare sau niște polițiști veniți degeaba sa dea bine la presă.

      +6 voturi
      +1
      -1
    14. Ceea ce am inteles eu din articol e diferit putin…dincolo de analiza comportamentului adolescentilor! Reactivarea cazului la nivel public a fost traumatizanta in primul rand pentru copila agresata! Demersul trebuia facut la nivel de institutii si a tuturor celor implicati! In rest este nociv! Am mai inteles ca cele doua fete sunt acum prietene…
      Nu am vizionat intamplarea…mi-au ajuns titlurile! Sunt inflamatoare! Si comentariile! Observ multa intoleranta si putina empatie!

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    3 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.