sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Bugetul orașului Chișineu-Criș, prezentat ca o vedetă de interes național. Partea I

    de Mihai Todoca | 19 februarie 2024, 2:32 PM | Administraţie

    2

    Continuăm seria articolelor prin care prezentăm ce bugete au orașele din județul Arad și ce au de gând administrațiile locale să facă cu banii în 2024.

    Astăzi vom prezenta cheltuielile preconizate a fi făcute de Primăria din Chișineu-Criș, oraș despre care vă informăm că are un număr de 7 212 locuitori conform recensământului din 2021, în scădere față de recensământul din 2011 care prezenta un număr de 7 987 de locuitori. La Chișineu-Criș este o administrație liberală, condusă de Florin-Flavius Chereji.

    Înainte de a intra în expunerea cifrelor care alcătuiesc bugetul, am dorit să intrăm și pe site-ul Primăriei pentru a „arunca un ochi” prin ședințele de consiliu, să vedem câteva dintre hotărârile adoptate de administrație. Am făcut-o degeaba pentru că la secțiunea „Ședințe Consiliul Local”  ultimul document, o ordine de zi, este datat 29.04.2022, iar la secțiunea video din „Ședințe Consiliul Local”, ultimul clip este din 30.07.2021.

    Astfel că ne-am întors privirile către pagina de Facebook,  către care am fost îndrumați chiar de pe site-ul Primăriei. Acolo observăm mai multă activitate, inclusiv o postare care vizează proiectul bugetului pe 2024, publicată la 3 zile după cererea noastră transmisă pe mail-ul Primăriei de a ni se prezenta proiectul.

    65 de milioane de lei sună mai bine decât 21 de milioane de lei

    Din postare aflăm că bugetul pe anul 2024 are creștere de 250%  față de anul 2020, fiind în sumă de 65 de milioane de lei. Mențiunea creșterii cu fabulosul procent de 250 % opinăm noi că dă bine în fața votanților, întrucât bugetele administrațiilor locale au crescut mai peste tot la sume record (de exemplu, Consiliul Județean Arad prezintă cam aceeași creștere de buget raportat la cel din 2020). În fapt, bugetul alocat de administrație conform proiectului este de  106.353.000 lei (adică 21 de milioane de lei), diferența până la 65 de milioane de lei provenind din surse de finanțare europene sau guvernamentale.

    Administrația locală anunță că o mare parte din bani se vor îndrepta către investiții, atingând un procent de 73% din suma totală.

    Vouchere de vacanță în valoare de 82.000 lei și acoperișuri reparate

    Cheltuielile cu salariile administrației se ridică la 5.605.000 lei, incluzând aici și indemnizațiile consilierilor, cele de hrană, dar și voucherele de vacanță.

    La capitolul reparații curente, regăsim sediul Primăriei cu suma de 20.000 lei, reparații la acoperișul clădirii Parchetului și schimbarea garniturilor de la geamuri în sumă de 46.000 lei și repararea acoperișului fostei clădiri APIA, în sumă de 30.000, unde se va monta și un sistem de supraveghere, cu suma de 12.000 lei.

    Pentru deplasările în teren, Primăria a acordat o sump de 5000 de lei.

    Poliția Locală din Chișineu-Criș, pe lista voucherelor de vacanță

    După capitolul „Alte servicii publice generale”, în care Serviciul public comunitar de evidență a populației e bugetat cu 406.000 lei, urmează „Ordine publică și siguranță națională” unde, pe lângă Protecția Civilă bugetată cu 30.000 de lei, regăsim și bugetarea Poliției Locale cu suma de 794.000 lei, din care 13.000 lei sunt pentru acordarea voucherelor de vacanță, iar pentru salariile de bază suma se ridică la 527.000 de lei.

    Mii de lei pentru adaptarea paginii web a orașului, dar și pentru reclame (cui?)

    Deși pe site-ul Primăriei nu se mai regăsește activitatea Consiliului Local din 2022, anul acesta administrația locală a alocat 20.000 lei pentru adaptarea paginii web a orașului, dând aceeași sumă și pentru ziarul local, în timp ce pentru abonamente (la ce?), reclame (la ce?) și publicitate (cui? – nu se menționează), bugetul se „subțiază” cu 15.000 de lei. Dacă tot beneficiază de un ziar local, nu înțelegem bugetarea suplimentară pentru reclame și publicitate.

    Deși menționată în capitolul „Contribuții ale administrației locale la realizarea unor lucrări și servicii de interes public, local în baza unor convenții sau contracte de asociere-cotizații”, reparația sistemului de încălzire de la blocurile ANL nu este bugetată cu nici o sumă.

    Le-a trecut glonțul „OUG 34/2013” pe la ureche

    Ne bucură totuși că administrația locală face demersurile pentru a intra în legalitate și a bugetat elaborarea documentației tehnice pentru realizarea amenajamentului pastoral. Un lucru mai puțin știut este că licitarea pășunilor fără un asemenea „Amenajament pastoral” este o încălcare flagrantă a legii OUG 34/2013. O lege pe care, conform informațiilor noastre documentate, o încalcă alte 18 UAT-uri întrucât adeverințele APIA se eliberează de către primării solicitanților.

    Dacă se reușește intrarea în legalitate, administrația locală poate „răsufla” liniștită.

    PNRR-ul nostru cel de toate zilele îți schimbă până și țiglele

    Sediul Primăriei va benefica de un „facelift” serios cu ajutorul PNRR, care va „pompa” nu mai puțin de 3.096.000 de lei pentru reabilitare. Tot prin PNRR se va actualiza și transpune în format GIS documentele de amenajare a teritoriului și urbanism a orașului, cât și asigurarea sistemelor inteligente de management pentru Primărie.

    SF-uri pentru ștrand, muzeu și stații de reîncărcare pentru mașinile electrice

    Administrația locală dorește construirea unui ștrand de agrement, iar pentru elaborarea proiectului tehnic a alocat 260.000 lei. De asemenea, dorește și stații de încărcare pentru mașini electrice, iar în acest sens a alocat 88.000 lei pentru întocmirea documentației, dar și elaborarea cererii de finanțare.

    Anul 2024 va aduce și un studiu de fezabilitate pentru înființarea unui muzeu în Chișineu-Criș, documentație care va „ciupi” din bugetul local 150.000 de lei.

    Va urma…

    Ne oprim aici cu prezentarea bugetului orașului Chișineu-Criș. Facem asta pentru a acorda cititorilor un „răgaz”, dar și pentru a face lectura mai ușoară urmând să revenim mâine cu partea a II-a din prezentarea bugetului. Sunt două capitole mari asupra cărora ne vom îndrepta atenția: învățământul și cultura.

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    7 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.