duminicã, 21 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Anul 2024 aduce microîntreprinderilor noi obligații, noi taxări și, mai ales, e-Factura „legată” direct de ANAF

    de Special Arad | 29 decembrie 2023, 2:23 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    0

    Mai multe modificări fiscale intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Multe dintre ele ating microîntreprinderile, iar dacă ești antreprenor va trebui să ști totul despre taxare, e-Factura, sponsorizările ONG-urilor și multe altele.

    O singură microîntreprindere plătitoare de impozit pe venit

    Dacă un antreprenor deține mai multe microîntreprinderi, trebuie să știe că numai una va putea fi plătitoare de impozit pe venit (care și acesta s-a modificat, detaliem mai jos). Restul vor fi cu impozit pe profit de 16%.

    Conform OUG 115/2023, asociații/acționarii persoanei juridice române care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atât la persoana juridică română analizată, cât și la alte persoane juridice române care îndeplinesc condițiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, trebuie să stabilească, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor, o singură persoană juridică română.

    Impozit diferențiat de la 1 ianuarie 2024

    De la 1 ianuarie 2024 sunt două cote de impozitare la microîntreprinderi. Pragul pentru micro rămâne același, de 500.000 euro, dar apar noi prevederi în funcție de care se plătește impozitul.

    Astfel, vor fi următoarele cote de impozitare:

    • 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro
    • 3%, pentru microîntreprinderile care:

    – realizează venituri peste 60.000 euro; sau

    – desfășoară activități, principale sau secundare în diverse coduri CAEN (vezi în Legea 296/2023 care sunt acele coduri)

    Microîntreprinderile nu mai pot „scădea” donațiile către ONG-uri

    Din anul 2024, microîntreprinderile nu mai pot sponsoriza astfel încât să aibă facilitatea fiscală de a scădea din impozitul datorat procentul de 20%. Conform OUG (115/2023), ultimul an fiscal în care sumele reprezentând sponsorizări/burse rămase de reportat se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este anul fiscal 2023.

    Închirierea spațiilor de la persoane fizice vine cu o obligație

    Firmele vor avea o obligație în plus dacă închiriază spații de lucru de la persoane fizice. Declararea și plata impozitului pe venit nu va mai fi în sarcina proprietarului, ci a firmei.

    Astfel, până pe data de 25 a lunii următoare va trebui să facă plata către Stat.

    e-Factura, o obligație și un cost în plus pentru microîntreprinderi

    De la 1 ianuarie 2024, toate firmele, PFA și ONG-uri care lucrează în sistem B2B sunt obligate să încarce facturile în sistemul e-Factura (gestionat de Ministerul Finanțelor pentru ANAF).

    Cum mulți contabili refuză să se ocupe de așa ceva, pentru că nu este în sarcina lor, va trebui să cumpărați certificatul digital calificat care costă 30 – 45 euro pentru un an, iar pe termen puțin mai lung, de 3 ani, ajung până în jurul valorii de 80 euro. Atenție că prețurile sunt fără TVA.

    Asta pentru a putea folosi Spațiul Privat Virtual și a încărca facturile.

    Sunt aplicații de facturare care au integrat e-Factura și care te ghidează pas cu pas cum să le folosești.

    În primele 6 luni din 2024 ANAF nu va da sancțiuni, dar ar fi bine, totuși, să depui facturile (modificarea a venit prin OUG 115/2023). E perioada în care doar se transmit. Începând cu 1 iulie, se vor aplica și sancțiuni. Contribuabilii mici și mijlocii vor primi o amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei. Ceilalți contribuabili, adică mai mici decât cei mijlocii, vor primi o amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei.

    Termenul de depunere este de 5 zile calendaristice de la emiterea facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice față de termenul de emitere a facturii prevăzut de Codul fiscal, adică data de 15 a lunii următoare.

    Dacă sistemul Ministerului Finanțelor nu face față, va trebui să încercați la miezul nopții ori în weekend. Ministerul Finanțelor și ANAF au făcut un ghid, dar ar trebui actualizat, deoarece între timp a apărut o ordonanță care a modificat unele lucruri.

    Schimbări la plafoanele de numerar

    Sunt și schimbări privind plafoanele de numerar, introduse recent prin „Ordonanța trenuleț”.

    Astfel, operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între firme și persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor livrări ori achiziții de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi, se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic de 10.000 lei către/de la o persoană.

    Operațiunile de încasări și plăți efectuate între firme și persoane fizice, reprezentând primiri ori restituiri de împrumuturi sau alte finanțări, indiferent de natura și destinația acestora, se efectuează numai prin instrumente de plată fără numerar.

    Sumele în numerar aflate în casieria persoanelor juridice nu pot depăși, la sfârșitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei.

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    3 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.