Oscar Special: „A Star Is Born” – un La La Land mai depravat, în care Prințul pe cal alb se pișă pe el și industria muzicală-i o curvă

    de [email protected] | 2 februarie 2019, 4:15 PM | Oscar Special | Topic special

    0

    În general, problema cu filmele muzicale e că trișează, deoarece emoțiile pe care izbutesc să le genereze în privitorul nepregătit se datorează în mare parte cântecelor, nu filmului. Exact un asemenea șantaj emoțional face și filmul „A Star Is Born” să pară mai bun decât este de fapt, însă există, totuși, o diferență notabilă față de „Bohemian Rhapsody”, de exemplu: așa cum a precizat Ovidiu Balint în critica sa, Rami Malek parcă nu „trece ecranul”… Lady Gaga, în schimb, e destul de aproape. Și nu întâmplător: ea e o cântăreață în primul rând, care abia acum a început să cocheteze mai serios cu actoria. Nici mesajul filmului nu e de neglijat, păcat doar de prima jumătate, care pare o eternitate și e o lălăială romantică de borât curcubee.

    După Globul de Aur din 2016 pentru rolul de vampiriță nimfomană din „American Horror Story: Hotel” și o primă nominalizare la Oscar (ce-i drept, doar la categoria „Cel mai bun cântec”), a fost doar o chestiune de timp ca Lady Gaga să apară într-un rol care, dincolo de sex appeal – sau mai degrabă erotic appeal –, o caracterizează cel mai bine. Spun asta pentru că devine din ce în ce mai clar că Lady Gaga este doar una dintre multele victime ale industriei muzicale contemporane, o păpușă gonflabilă „fabricată” după placul și cerințele showbiz-ului, când colo ea chiar are o voce remarcabilă și în spatele acelui make-up grotesc se ascunde, de fapt, o fătuță simplă și naivă, care suferă din cauza acestei mascarade din care unica ieșire pare să fie doar pe ușa din spate.

    Cu toate acestea, în ultimul timp, Lady Gaga este înregimentată într-o provocare personală de a demonstra lumii întregi că e o cântăreață în toată regula și că e o vedetă mult mai complexă decât se lasă la vedere în tabloide. Coverul din toamna trecută, în duet cu artistul jazz Brian Newman, după piesa „Don’t Let Me Be Misunderstood” a Ninei Simone, e un bun exemplu în această idee și asta a venit la doar o lună după lansarea filmului „A Star Is Born”, o readaptare cinematografică gândită parcă special pentru Lady Gaga (chiar dacă, în realitate, nu a fost exact așa, după cum vom vedea mai jos).

    O iau pe Lady Gaga drept vedeta principală a peliculei, pentru că ea este cea care fură toată atenția atât în acțiunea filmului, cât și dincolo de ecran. Pentru fanii ei e o delectare să o vadă într-o variantă umană, în sfârșit, fără machiaj strident și haine extravagante, iar pentru romanticii incurabili, ce poate fi mai frumos decât o poveste cu o tânără bătută de soartă, care se trezește supervedetă peste noapte și – la pachet cu acest miracol căzut din cer – în brațele unui Prinț pe cal alb? Firește, în termenii actuali, acest prințișor e un rockstar dependent de droguri și puțin mai mult cam alcoolic.

    De altfel, în prima parte a filmului, Jack Maine (Bradley Cooper) nu pare să fie altceva decât o umplutură necesară doar pentru aprinderea strălucirii în Ally (Lady Gaga), a cărei puritate și talent înnăscut îl dă pe spate instantaneu și îi îmbujorează fața aia obosită și deja cât se poate de roșie… de la alcool. În rest, Jack al nostru nu oferă nicio pată de culoare (asta dacă omitem pata de pipi în pantaloni), e banal și plictisitor, însă… în mod bizar, are și Bradley Cooper atuul lui. Faza e că, dacă nu prea ești în temă cu filmografia sa, ai tinde să crezi că actorul se joacă pe sine în acest film, te face să-l bănuiești că în realitate este exact o astfel de vedetă spălăcită, care și-a băut și ultima picătură de personalitate și care își epuizează acum ultimele forțe pentru a-și salva cariera cu ajutorul domnișoarei Gaga. Poți foarte ușor să-i plângi de milă sau – în cele din urmă – poți să afli că, de fapt, nu-i chiar așa, pentru el a fost doar un rol ca oricare altul, astfel că actorul și-a atins scopul: te-a făcut să crezi că vezi un personaj real.

    Actorul a debutat în serialul „Sex and The City” și s-a remarcat până acum în filmele „The Hangover” (2009), „Silver Linings Playbook” (2012), „American Hustle” (2013) și „American Sniper” (2014), pentru ultimele trei fiind nominalizat la Oscar, dar de fiecare dată a plecat acasă cu mâinile goale. Rămâne de văzut cât de mult îl apreciează Academia pentru această ultimă ispravă a sa. Aș zice că șansele lui sunt îndoielnice, având în vedere că are o competiție grea cu Viggo Mortenssen („Green Book”), Willem Dafoe („At Eternity’s Gate”), Christian Bale („Vice”) și… cine știe, poate revelația anului, Rami Malek („Bohemain Rhapsody”).

    În schimb, treptele o duc doar înspre vârf pe Gaga. E cu semnul întrebării și în cazul ei dacă va aduce acasă statueta pentru „Cea mai bună actriță”, fiind foarte posibil să fie dată la o parte de către Olivia Colman (The Favourite) sau Glenn Close (The Wife), dar… în orice caz, pentru ea este o realizare imensă până și nominalizarea, având în vedere că până acum a avut doar apariții extrem de scurte în filme de o calitate îndoielnică precum „Sin City: A Dame to Kill For” (mă refer la partea a doua, din 2014!) și „Machete Kills” (2013), respectiv o figurație nesemnificativă în serialul „Clanul Soprano” în 2001, la începutul carierei sale în muzică.

    Pentru Lady Gaga, la urma urmei, „A Star Is Born” e o imensă evoluție în mod special datorită mesajului din film, care reflectă cu exactitate misiunea ei recentă, la care am făcut referire mai sus. Piesa pop cu care Ally (Lady Gaga) își lansează cariera muzicală în film – ceva nonsens despre fundul unui tip și gândurile ei obscene, în care repetă obsesiv „This is not like me” (Eu nu sunt așa) și „Why did you do that?” (De ce ai făcut asta?) – este, evident, o persiflare a stării jalnice în care a ajuns industria muzicală contemporană, o industrie în care valorile sunt uitate și o piesă despre fundul unui tip aduce premii Grammy cu nemiluita și, nu în ultimul rând, o industrie a cărei mascotă a ajuns chiar Lady Gaga. Dar „până aici!”, a zis Lady Gaga și… A Star Is Reborn!

    Despre filmul în sine nu ar fi prea multe de spus, decât că se putea și mai bine. Montajul e puțin haotic, scenele sunt tăiate brusc (de zici că de acest lucru s-a ocupat cineva obișnuit cu videoclipuri), prima jumătate – cum spuneam – te face să adormi, iar pe a doua jumătate a filmului o salvează doar mesajul care scuipă obscen înspre industria muzicală. Elegant, cât de cât.

    Actuala adaptare a fost plănuită timp de 16 ani, dar nu Lady Gaga și Cooper au fost în atenția producătorilor de la bun început.

    „A Star Is Born” cu Lady Gaga și Bradley Cooper este, de fapt, al treilea remake după originalul din 1937, cu actrița Janet Gaynor și actorul Fredric March, cu o mică-mare diferență: în primul film nu a fost vorba de un cuplu de muzicieni, ci un actor aflat la apusul carierei și o tânără aspirantă la Hollywood. Celelalte două variante i-au avut în rol principal pe Judy Garland și James Mason (în 1954), respectiv Barbra Streisand și Kris Kristofferson (în 1976) și, de atunci, povestea s-a concentrat asupra muzicii.

    Mai târziu, am fost cât pe ce să avem un „A Star Is Born” cu Will Smith și Jennifer Lopez, la un moment dat rolul feminin fiind oferit și cântăreței Alicia Keys. Producătorii s-au gândit ulterior la Beyoncé și Rihanna, iar regizorul Clint Eastwood chiar a convins-o pe Beyoncé. Pentru rolul masculin au fost luați în considerare Russel Crowe, Robert Downey Jr., Jon Hamm și chiar Eddie Murphy și Leonardo DiCaprio. Eastwood a vrut să-l coopteze și pe Johnny Depp, dar pentru un rol secundar. După ce DiCaprio a refuzat rolul, conform zvonurilor, s-a arătat interesat Christian Bale, în schimb, Eastwood a vrut să-l coopteze mai bine pe Tom Cruise, ori pe… Eminem! Proiectul s-a amânat după ce Beyoncé a anunțat că e însărcinată exact când se fixase data pentru începerea filmărilor.

    În 2016, Warner Bros. l-a contactat pe Bradley Cooper pentru regia și rolul principal în noul „A Star Is Born”. A fost contactată din nou Beyoncé (care nu a mai fost interesată), dar au fost luate în considerare și vedetele pop Selena Gomez, Demi Lovato, Kesha și Janelle Monáe. Însă tocmai atunci s-a nimerit ca Lady Gaga să câștige un Glob de Aur pentru „American Horror Story: Hotel”, la categoria „Cea mai bună actriță într-o miniserie de televiziune”, și… voilà!

    Nota autorului:

    Surse imagini: IMDb, Everett Herald, captură YouTube, Utv

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.