joi, 22 februarie, 2024

Special Arad Logo

    Evadează după 8 ani multe valori, dar ne rămân altele, cu întrebări cu tot

    de Valer Mărginean | 27 noiembrie 2023, 8:22 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    9

    (foto: playtech.ro)

    Aparent, între evadarea primarului de Baia Mare, Cătălin Cherecheș și proapăt scosul la lumină dosar al vaccinurilor împotriva SARS-Cov 2 nu există nicio legătură. Condamnatul Cherecheș, una dintre acele valori cu care se mândrea PSD (putea fi oricare altul) a fugit din țară, vineri dimineața, cu câteva ore înainte ca judecătorii Curții de Apel din Cluj să pronunțe sentința de condamnare definitivă la 5 ani de închisoare. Acum, conform unor surse, s-ar afla pe o insulă ce aparține Italiei, în Mediterană, aproape de țărmul Tunisiei.

    Desigur, cu valori cu tot, dar din acelea ce se țin în conturi bancare sau „la saltea”. Greu de crezut că-l vom mai vedea curând prin România, țară membră a UE, ca și Italia sau Grecia, care au devenit un Rai izbăvitor al infractorilor români cu „gulere albe”, condamnați definitiv, dar cu conturi suficient de pline încât să evite extrădarea.

    Pe de altă parte, „dosarul vaccinurilor” – scos oarecum de la naftalină, într-o perioadă potrivită pentru înlăturarea adversarilor politici, în general – încă nici nu a ajuns în faza de judecată, deci nu poate avea condamnați. Deschis în septembrie 2021, in rem, adică, „în considerarea faptelor”, a parcurs în ritm de melc bătrân drumul de la sesizarea din oficiu, până la solicitarea ridicării imunității parlamentare a câtorva dintre persoanele considerate vinovate de comiterea faptelor.

    Și totuși, există ceva ce apropie aceste două cazuri: instituțiile statului. Mai precis, prestația acestor instituții. În cazul lui Cherecheș, instanțele de judecată au avut nevoie de opt ani pentru a da această sentință definitivă, pentru fapte de corupție constatate printr-un flagrant. Opt ani pentru un flagrant! Inadmisibil, indiferent de cauze și condiții, indiferent de calitatea sau „șmecheria” avocaților, indiferent de imperfecțiunea legislației penale.

    În afara scopului principal, de pedepsire a infractorilor, Justiția penală mai are și un altul, de a cultiva încrederea populației în actul de justiție și în instituțiile statului care o înfăptuiesc. Ce poate înțelege populația din această sentință, dată după opt ani, timp în care, desigur, s-a așternut uitarea peste faptele comise? Legislația procesual penală impune ca urmărirea penală și judecata să se desfășoare „într-un termen rezonabil”. Cât de rezonabile au fost termenele în acest proces care a durat opt ani?

    Valori în zona gri a societății

    Despre nebunia declanșată odată cu plecarea din țară a acestei „valori” a Maramureșului, ce să mai spunem? Evident, vina este a instituțiilor statului și a celor care le-au acaparat politic. Practic, în România nu mai există nicio instituție independentă politic, cu toate relele ce urmează acestei dependențe, de la angajări pe bază de afinități sau interese politice, până la inexistența oricărui control al activității. Or, acestea sunt cele mai bune „ingrediente” pentru nașterea și dezvoltarea unor relații între instituții și cei ce acționează în zona gri spre negru a societății.

    Relații care, probabil, i-au permis lui Cherecheș să „tragă” de proces opt ani, iar acum, să fugă din țară după ce, normal, și-a transferat în străinătate suficienți bani cât să-și trăisască restul vieții fără griji.

    Cu siguranță, mafia siciliană, ndrangheta calabreză sau Camorra napoletană ar avea ce învăța în România, chiar dacă ai noștri n-au dezvoltat decât teroarea economică, cea fizică fiind, încă, la nivel incipient.

    Alt nivel, alte valori și interese

    Cel de-al doilea caz este de alt nivel, fiind implicate alte valori de partid, din PNL și USR, dar cu gulere mai albe. Cei care încă n-au aflat despre „dosarul vaccinurilor”, pot afla amănunte aici.

    Înainte de toate, precizez că nu vreau să-i disculp pe niciunul dintre cei care au prejudiciat statul fie și cu un leu, darămite pentru un miliard de euro sau chiar mai mult.

    Totuși, acest dosar ridică întrebări de alt nivel, pentru că pare se încadrează perfect în tipologia dosarelor politice. Cel puțin asta reiese din datele comunicate de DNA, la doi ani de la deschidere (septembrie 2021, prin sesizare din oficiu).

    Așadar, în plină stare de alertă (încheiată în 8 martie 2022) – care a urmat celor două luni de stare de urgență, instituită în 16 martie 2020 – DNA s-a sesizat din oficiu că Guvernul a cumpărat mai multe vaccinuri decât ar fi fost cazul, așa că a început urmărirea penală, în considerarea acestor fapte. Aproape că îți vine să râzi de „hărnicia” și „curajul” (valori și astea) DNA în perioada stării de alertă…

    Gurile rele susțin că deschiderea dosarului s-a făcut ca urmare a apariției în presă a unor articole în care se spunea că Guvernul a cumpărat 120 de milioane de vaccinuri, pentru o populație de cel puțin șase ori mai mică.

    Ar fi, totuși, o premieră ca DNA să se sesizeze din oficiu în urma unor articole de presă…

    Oricum, tot ce a făcut timp de doi ani a fost să studieze documentele în baza cărora au fost făcute acele achiziții de vaccinuri. Deci nu au făcut nici cercetări arheologice pentru a găsi Arca lui Noe, nici n-au avut de descifrat scrierea sumeriană. Doar au studiat niște acte, despre care se presupune că au avut cunoștință, că altfel nu aveau cum să se sesizeze din oficiu (nu să se autosesizeze, cum greșit se mai spune în presă, de parcă ar fi vreo sesizare legată de mașini).

    Interesant este că, în aceeași perioadă, s-a mai făcut o achiziție suspectă, de 100 de izolete (2,5 milioane de lei), de ministerul Apărării, condus atunci de general dr. Nicolae Ciucă, dosar deschis, dar rămas până azi închis. Valori diferite în grad și funcție.

    Revenind la „dosarul vaccinurilor”, dar trecând peste perioada urmăririi penale de doi ani, pare extrem de ciudat ca DNA să lase alte dosare, de corupție, pentru a se ocupa de un altul ce vizează, în primul rând oportunitatea unor achiziții efectuate de ministere. Oportunitatea, nu legalitatea. Asta, în condițiile în care, din câte știm, nu a fost adoptată legea răspunderii ministeriale. Ca să nu mai spunem de alte și alte achiziții ciudate, făcute tot de Guvern, dar la care nu se punea doar problema oportunității, ci a legalității, în primul rând.

    Că nu era oportun să cumpere acele vaccinuri este o problemă, dar nu-i treaba DNA să ancheteze asta dacă n-a fost încălcată nicio lege.

    Valori uitate prin sertare: Bechtel, izolete, BMW

    Oare își mai amintește, DNA, de contractul cu firma Bechtel, căreia statul român i-a plătit 1,4 miliarde de lei, în baza unui contract făcut de guvernul Năstase fără licitație, iar firma a făcut doar 52 de km de autostradă? Da, a fost clasat după ce contractul în baza căruia au fost plătiți banii nu a mai putut fi găsit.

    Iată, deci, soluția pentru Cîțu, Voiculescu și ceilalți, conform lecției predate de Adrian Năstase: ardeți documentele și se clasează dosarele! Mai mult, odată clasat, dosarul nu va mai putea fi repus pe tarabă în situații politice delicate, oricât de angajat politic ar fi DNA (fără supărare, mai ales după scoaterea din sertar a acestui dosar, DNA pare aripa dură a PNL și mulțumim lui Dumnezeu că noi nu avem o Siberie).

    Poate suntem noi prea suspicioși, dar cum să nu fim când acest dosar (re)apare la puțin timp după o critică dură a fostului premier Cîțu, la adresa PSD, dar mai ales a PNL, pe tema legii privind mărirea pensiilor, fără sursă de finanțare? Sau când USR a lansat mai multe atacuri pe tema unei alte achiziții ciudate, făcute de dr. Lucian Bode, ca ministru de Interne, privind mașinile BMW pentru Poliție – o altă achiziție uitată de DNA, făcută, se pare, cu dedicație pentru firma unui prieten al președintelui Iohannis (Automobile Bavaria), dar care nu interesează DNA, deși este vorba de ilegalitate, nu de oportunitate.

    Dar, mă rog, și-aici sunt alte valori în joc. Sau în plimbare prin lume.

    M-aș bucura să aflăm că informațiile transmise (dezinteresat?) presei de DNA sunt incomplete, iar dosarul se bazează de fapt, pe ilegalități comise cu ocazia achiziției acelor vaccinuri, nu pe oportunitatea achiziției.

    Sau, dacă a început analizarea oportunității unor decizii ale politicienilor care au adus prejudicii, m-aș bucura să extindă cercetările și asupra activității aleșilor locali, iar instanțele să aplice mai cu tragere de inimă prevederile codului penal privind confiscarea extinsă.

    Până atunci însă, vom continua să privim cu multă neîncredere și suspiciune activitatea cu iz politic a DNA și a celorlalte instituții ale statului, pornind de la acest dosar al vaccinurilor și continuând cu cele uitate sau pierdute.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Cîțu trebuie anchetat în primul rând pt împrumuturile făcute în numele României de ordinul miliardelor într-o perioada foarte scurtă și la dobânzi astronomice.
      Acest dosar se va fasai pt ca o anchetă corectă cel mai probabil ar trebui sa ducă mai sus până la vârful UE la Ursula VonDerleyen păpușara acestor contracte și cum la noi justiția e pt TV ii vor plimba câțiva ani prin tribunale sa constate ca fapta nu există.
      Și Valeriu Gheorghiță șeful campaniei de vaccinare e omis total din dosar, dacă ai bolovani pe umeri ești imun la justiție.

      +3 voturi
      +1
      -1
      • @ Nevu – …și nu doar Cîțu. Aproape toți cei care au condus România în ultimele 3 decenii ar trebui cercetați (vă mai amintiți de celebra caracterizare făcută de Petre Roman industriei românești, „o grămadă de fier vechi” , pe care, apoi, a vândut-o).
        Doar că, pentru asta instituțiile statului, în principal DNA, Parchetele, instanțele de judecată, ANAF, Curtea de Conturi, trebuie depolitizate, scoase total de sub tutele partidelor.

        0 voturi
        +1
        -1
    2. De ce doar cei câțiva procurori DNA au voie să deruleze și declanșeze procese penale pentru săvârșirea unor infracțiuni de corupție în care sunt implicați demnitari sau în care prejudiciile sunt mari? Controlul! E mai ușor să controlezi câțiva procurori decât pe toți.
      Care sunt sancțiunile pentru procurori și judecători dacă tergivesează dosarele? Niciuna. Pare că face parte dintr-o mită pe care o plătește clasa politică către magistrați.
      Care este transparența nimirilor la instanțe, parchete (inclusiv la DNA)? Control. Se pare că numirile sunt influențate politic.
      De ce doar CSM poate ancheta judecători și procurori? Control. E mai ușor să controlez două profesii prin cei câțiva judecători și procurori din CSM.
      De CSM este compus din procurori și judecători? Judecătorii sunt independenți și reprezintă puerea judecătorească. Procurorii sunt organizați ierarhic sub autoritatea Ministrului Justiției care este un politician și face parte din puterea executivă, din Guvern. În constituție se face referire expresă la separația puterilor și la controlul reciproc al acestora. Cum rezistă organizarea CSM la acest principiu? Separarea puterilor dar CSM reprezintă o amestecare a acestora, o încălcare a principiului separării puterilor în stat.
      De ce INM deține monopolul intrării în profesie a judecătorilor și procurorilor? Cum se poate verifica modul de evaluare orală pentru admiterea sau respingerea candidaților la INM? Control. Așa se asigură sistemul că vor accepta doar slugi.
      Care este probabilitatea ca un judecător sau procuror să reușească la examenul de admitere în profesie? Spre 1-2%. Pentru a-și păstra privilegiile asociate statului de magistrat, procurorii sau judecătorii își permit să fie judecați și excluși din profesie? Control. Disciplina magistraților teorizați de sistemul opac, clentear, riscant, improbabil privind intrarea în profesie.
      Cum rezistă logic principiul de drept care interzice conflictul de interese, mai exact, care spune clar că o peroană nu poate fi arbitru în jocul în care joacă într-una din echipe cu monopolul CSM de soluționare a dosarelor cu judecători și procurori? Nicicum. Este un joc în care se transmite tuturor judecătorilor și procurorilor că ei depind de șefii din CSM și că trebuie să fie obedienți.
      De se permite admiterea magistrtaților în avocatură fără respectarea condițiilor valabile pentru celelalte profesii juridice?. Spre deosebire de restul profesiilor juridice magistrații intră în birou fără examen. Pentru ceilalți examenele de admitere sunt decimatorii. Control. Sacrificarea interesului public unui interes primitiv și necompetitiv al avocaților deja intrați în profesie. Admiterea în avocatură doar a celor cu pile. Organizarea profesiei ca o castă ermetică și abuzivă. Încălcarea ideii de concurență, competiție și competitivitate.
      De ce s-a organizat UNBR într-un monopol la nivel național? Li s-au luat barourilor locale dreptul de a-și organiza sisngure accesul în profesie. Monopolul de reprezentare a intereselor avocaților de UNBR în sensul că nu se pot înființa alte structuri asociative. Control.
      De se solicită plata taxelor la depunerea unei cereri de chemare în judecată și nu se impută părții care a pierdut procesul la finalul acestuia? Lipsa accesului la actul de justiție pe motive financiare. Taxele de timbru se avansează de participanții la proces ceea ce avantajează pe cei mai înstăriți și îi dezavantajează pe cei cu probleme financiare. Control. Să avem o populație umilă, blazată, scârbită.
      … și multe alte întrebări la care nu și-a propus nimeni să răspundă și care nesoluționate transformă societatea românească într-o adunătură de neisprăviți fără reguli clare și mai ales fără reguli egale pentru toți.
      O societate fără justiție corectă este ca un meci de fotbal cu arbitru corupt, prost, tupeist și arogant în care câștigă cine trebuie nu cel mai bun și în care toți judecătorii se comportă haotic, violent și spectatorii se bat ca proștii prin tribune cu niște forțe de ordine abuzive și sadice.
      … și abia după ce se clarifică problemele asdtea de fond se pot formula întrebări privind DNA, oportunitatea sau legalitatea achiziționării de vaccinuri și eventual și multe alte probleme de natură juridică.

      +6 voturi
      +1
      -1
      • @ Joaj – de acord. Controlul puterii judecătorești a fost mereu o prioritate a tuturor partidelor aflate la putere. Și aubreușit tocmai pentru că au reușit să anihileze orice tentstivă de control cetățenesc asupra politicului, fie el Legislativ sau Executiv

        +3 voturi
        +1
        -1
    3. Dl Valer Vedeti cazul judecãtorului Ordog din Covasna care a cerut mitå 50 de mii € ptr retrocedarea celor 43 mii ha pãdure( cazul Sturza -Hrebenciuc) achitat si plata salariilor restate de 1 mil €.Si reangajat pe functia de Judecãtor….România Te Iubesc

      +4 voturi
      +1
      -1
    4. Deficit de angajaţi calificaţi! – Unul dintre cele mai grave exoduri de creiere din întreaga lume
      România, ţară UE de 16 ani şi NATO de 19 ani, este părăsită de cei mai buni oameni,
      România este părăsită de cei mai buni oameni, iar rata sărăciei rămâne cea mai ridicată din UE.
      sunt un mare semn de întrebare cu privire la dezvoltarea viitoare a României.

      Un fel de subsol *
      „Cel mai popular scriitor profesionist” – „A fi arădean e un titlu de onoare, e o stare de spirit.” … Sau mai corect au făcut praf un oraș cândva prosper ce ocupa poziții de top în multe domenii. Sunt un fel de hamas, adică proști și radicalizați.
      „Aradul la intersecțiile istoriei”
      Doctor-Doctor – scrie ce citeste în palma stânga Își ghicește singur viitorul? – doctor în istorie al Universității din Oradea și doctor în Filologie al Universității Aurel Vlaicu din Arad
      linge Nutella de pe jos sau Suhaida – crema de cacao aflat în stare de inferioritate

      +1 voturi
      +1
      -1
    5. Intr-adevar, asa cum spuneti, „DNA pare aripa dură a PNL „. Si asta nu de acuma, caci imi amintesc de un episod de acu’ vreo 4 ani, cand se intrevedea un posibil pericol in castigarea celui de-al doilea mandat al lui Werner si a fost scos un dosarel la adresa lui Barna, de la USR.
      Pe de alta parte, nu pot sa nu imi amintesc ca DNA juca mult mai dur si mai „fortos” pe vremea cand il deservea pe Basescu si cand Codruta facea protocoale secrete cu SRI-ul. Si chiar dupa epoca Basescu, desi era mai mult decat evident ca DNA-SRI interveneau in mod grosolan in jocul politic, populatia iesita pe strazi sustinea puternic aceasta atitudine. Si banuiesc ca si astazi, daca vine baschetbalista inapoi (ca am auzit si astfel de zvonuri), ar gasi o puternica sustinere, mai ales in randul unor „tineri frumosi si liberi”.

      +1 voturi
      +1
      -1
    6. Din păcate, România e deja „ȚARA LOR” , nu „a noastră”…
      Noi suntem doar niște „slugi amărâte” în ea!
      😥
      .
      Și nu facem nimic ca să „ne-o luăm înapoi”.
      Doar ne lamentăm…
      … Șî ne găsim tot felul de „scuze și explicații” pt inerția și neputnța noastra.
      Dar ASTEA nu ne ajută cu nimic; doar ne îndeamnă la resemnare. 😡
      Iar RESEMNARE = MOARTE, e o „moarte-vie” dar tot un fel de „moarte”…
      .
      Asta e tot ce ne-a mai rămas…?
      Resemnarea…?
      Orice OM NORMAL, chiar și un animal, la disperare „mută munții din loc” !
      Noi DE CE n-o facem?
      .
      Avem mâini, picioare, creier (care le mai au.. ), dar, în general, cei mai mulți suntem sănătoși și în putere; atunci CE NE OPREȘTE SĂ GÂNDIM și SĂ LUPTĂM contra celor care ne fac viața amară, în loc să stăm resmnați, ca vitele duse la tăiere…???!!!
      Nici nu știm cât de bogați și de puternici suntem, dar continuăm să nu facem nimic cu ceea ce ne-a înzestrat Natura și Dumnezeu.
      Și e păcat! Mare păcat… 😣

      +2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.