vineri, 26 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    A fost semnat contractul pentru cele 28 de tramvaie noi de la Astra. Cu toate acestea, arădenii le vor avea pe toate abia peste 4 ani

    de Raluca Medeleanu | 30 mai 2019, 3:56 PM | Administraţie | Topic special

    1

    Iată că după mult timp în care municipalitatea anunța (de mai multe ori) că Aradul va avea tramvaie noi, astăzi, în sala Ferdinand din Palatul Admnistrativ, primarul Gheorghe Falcă a făcut pasul următor și a semnat contractul de achiziție a celor 28 de tramvaie, asemănătoare celor Imperio, de la compania arădeană Astra Vagoane Călători. Valoarea totală a contractului se ridică la 218,8 milioane lei (TVA inclus), adică echivalentul a aproximativ 46 milioane de euro.

    În cadrul întâlnirii, Valer Blidar, directorul general al Astra Vagoane Călători, a vorbit despre dificultatea cu care compania a reușit să se impună pe piața națională, subliniind rolul important pe care Aradul l-a avut pentru dezvoltarea companiei. Acesta a explicat cum fiecare autoritate locală care a hotărât să achiziționeze tramvaie de la Astra a trimis mai întâi reprezentanți care au făcut câte o călătorie cu Imperio prin orașul nostru.

    „Aradul este casa noastră și a reprezentat diploma de excelență care ne-a ajuat să intrăm în rândul fabricanților de tramvaie. Știm foarte bine că în acest moment concurența este destul de puternică, firme din afară încercau să acapareze piața. Clujul, care a fost parcă cel de-al doilea oraș din România care a achiziționat tramvaie noi, a preferat să califice și să contracteze achiziționarea tramvaielor cu o firmă din Polonia (…), iar acum, la licitația de anul trecut, Clujul a exclus încă din prima parte a licitației, la analiza tehnică, firma poloneză PESA, ceea ce înseamnă că… știu ei de ce. La Arad, la licitație, sigur că PESA a fost foarte activă, a încercat pe toate căile, inclusiv punând presiuni la partea finanțatoare, unde jumătate din conducere era alcătuită din polonezi, să facă presiune la nivelul orașului astfel încât licitația să fie acordată lor. Sigur, până la urmă nu au reușit, cu toate eforturile. Rezultatul îl cunoașteți foarte bine, tramvaiele (de la Astra, n.red.) circulă de aproape 5 ani și arată după 5 ani de exploatare, zic eu, destul de bine. Periodic le mai facem câte o verificare, iar consumul de energie declarat ca cel mai mic la nivel european, spuneam atunci că este de 1,8/km, dar acum, din constatările societății de transport local, consumul reiese că este mult mai mic, în jur de 1,65/km, deci mai mic decât cel declarat”, a spus Valer Blidar.

    Acesta a specificat că prețul cu care a vândut municipalității arădene noile tramvaie este mai mic decât cel cu care a vândut tramvaie în celelalte orașe din țară, fiind mai mic cu 4 milioane de euro față de prețul inițial din licitație. „Asta înseamnă că din diferența asta se mai pot face încă trei tramvaie”, a spus Blidar.

    Referitor la modul în care au primit arădenii, până acum, cele 6 tramvaie Imperio existente în oraș, acesta a afimat cu un ton amuzat că a observat că atât în perioadele reci, cât și în cele foarte calde, mulți oameni renunță să urce într-un tramvai mai vechi care sosește primul în stație, preferând să aștepte până când sosește următorul Imperio, căci vara se bucură de aerul condiționat din vagoane, iar iarna de căldură.

    Gheorghe Falcă a afirmat că toate aceste probleme ale arădenilor vor fi date uitării peste maxim 4 ani, când vor fi puse pe șine toate cele 28 de tramvaie. Mai mult, acesta a afirmat că pe lângă cele noi, municipalitatea va reabilita totodată încă 20 de tramvaie vechi care, chiar dacă nu vor fi la fel de performante ca cele de la Astra, vor fi îmbunătățite în proporție de 85% și vor avea și aer condiționat și încălzire.

    Cele 28 de tramvaie vor fi plătite de municipalitate din diferite finanțări, de aceea ele nu vor fi achiziționate deodată. Astfel, vor fi achiziționate mai întâi un total de 18 tramvaie cu finanțare 100% asigurată prin proiecte europene, din care 10 tramvaie printr-un program operațional regional (4 tramvaie de capacitate mare, 6 tramvaie de capacitate medie), iar alte 8 (de capacitate medie) prin programul de modernizare a transportului public pe traseul str. Pădurii – str. Abatorului – str. Condurașilor. Celelalte 10 tramvaie (6 de capacitate mare și 4 de capacitate mică) se află pe un proiect de rezervă, asta însemnând că finanțarea lor încă nu se știe dacă va fi realizată din bani europeni sau din bugetul local, asta rămânând să fie stabilit în funcție de cum vor fi coordonate proiectele.

    „Astfel, până în anul 2025, municipiul Arad va avea o flotă de 54 de tramvaie noi. Cele 6 Imperio, care funcționează de 5 ani, cele 28 care încep de astăzi și care în patru ani vor fi primite în etape, iar după ce se finalizează licitația pentru reabilitarea celor 20, tot în patru, cinci ani. Asta înseamnă că niciun oraș nu va avea o flotă de genul acesta, raportat la numărul pe cap de locuitor”, a spus Gheorghe Falcă.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Lasa un raspuns pentru Marius Gradisteanu’

    1 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.