miercuri, 19 iunie, 2024

Special Arad Logo

    Ne trebuie sau nu o parcare pe centrul Aradului? Lipsa parcărilor din Piața Catedralei a trezit spiritul critic al arădenilor şi a demachiat realitatea tristă a oraşului

    de Adriana Barbu | 1 mai 2024, 7:08 PM | Administraţie | Știri Arad | Topic special

    15

    „Rămâne de dorit o parcare în Arad”, a scris în comentarii un arădean pe pagina de facebook a Special Arad, iar un altul ne-a îndemnat – „Vino pe jos, putoare” la materialul care a declanșat cea mai aprigă polemică din ultimul timp: „Un loc de parcare, vă rog, lângă Piața Catedralei!”.

    Sute de comentarii au fost scrise aici și pe grupurile de pe rețeaua socială pe care a fost distribuit materialul. Inaugurarea Târgului de Paşte în încă neinaugurata Piață a Catedralei, cu toate plusurile și minusurile sale, pare să-i fi trezit pe arădeni din amorțeala civică în care au stat de ani de zile.

    Mulți dintre aceștia au decis să-și încoarde în sfârșit „mușchiul civic” și să spună măcar pe facebook ce și-ar dori pentru Arad, ce s-a făcut bine și ce rău aici, ce se poate face și care sunt greșelile din dorințele celorlalți arădeni.

    Materialul nostru a declanșat nu doar un război al ironiilor, cu care suntem atât de familiarizați aici (al ironiilor care vin din zona cetățenilor, dar și din zona oficialităților), ci și o luptă a viziunilor și a direcțiilor posibile de dezvoltare ale Aradului.

    Ne-a surprins pozitiv faptul că, cel puțin în declarații, mulți dintre arădeni preferă mersul pe jos și adoră parcurile, copacii și spațiile verzi, sunt dispuși să-și lase mașina departe de centru și să vină în plimbare până în Piața Catedralei.

    Au fost însă și alții care, pedalând pe acest trend sănătos, s-au întrebat cum ar trebui să procedeze bătrânii, cei cu dizabilității, cei cu copii mici şi pentru cine exact sunt gândite astfel de pieţe.

    parcare Piata catedralei 2

    (Niciun loc liber de parcare de 1 Mai, la amiază, în Piaţa Catedralei)

    Parcare pe centru pentru un gram de civilizaţie sau picior frumos şi corp sănătos?

    Taberele s-au împărțit clar. De o parte s-au poziționat arădenii care cred că Aradul are nevoie de parcări în centru, în condițiile în care numărul locurilor de parcare e insuficient chiar și acum, iar numărul mașinilor crește spectaculos de la an la altul. Chiar şi de 1 Mai, la amiază, în plin soare, în Piaţa Catedralei şi pe străzile învecinate nu exista niciun loc liber de parcare.

    De cealaltă parte stau arădenii care cred că centrul e accesibil și fără mașină, pentru că vorbim aici de un oraș mic care poate fi străbătut la pas în nici 2 ore și care are mijloace de transport în comun. Dar între cele două tabere s-au strecurat zeci de nuanţe. Cele care demachiază realitatea arădeană cosmetizată de către autorităţi şi de ilustratele de pe facebook.

    Nuanţe care au scos în evidenţă realitatea din oraş, care arată astfel:

    – mijloace de transport în comun cu probleme, fără aer condiţionat, urât mirositoare, care nu sosesc la timp şi nu asigură minimum de siguranţă cetăţenilor;
    – absenţa bicicletelor de închiriat, o investiţie pornită încă din 2021 şi care tot de trei ani are staţii de biciclete montate, degeaba, de cele mai multe ori pe foste locuri de parcare;
    – piste de biciclete ucigaşe, întinse, ce-i drept, aşa cum se lăudau în trecut autorităţile, pe 120 de kilometri, pe care nimeni nu are curajul să circule;
    – absenţa parcărilor pe centrul oraşului; distrugerea lor pe porțiuni întregi care duc spre zonele verzi importante din vecinătatea Aradului;
    – nicio investiţie în vreo parcare nouă din centru;
    – investiţii eşuate în fast-parkurile din cartiere, tratate acum cu parcări interzise pe străzile învecinate şi cu amenzi;
    – imposibilitatea de a te plimba în siguranţă pe jos, pe centrul Aradului, un subiect atins de Special Arad într-un material pe care îl poţi citi AICI şi care a declanşat şi el ample dezbateri.

    paracre Dragalia

    (Una dintre parcările centrale dedicate personalului Primăriei Arad) 

    Niciun kilometru în plus de linii de tramvai

    La toate acestea se adaugă un sistem de transport în comun care se modernizează în paşi de melc, dar care nu se extinde. Ultima extindere a linilor de tramvai a avut loc în 2004, spre Zona Industrială Vest.

    Aceasta se termină însă brusc, la 2 kilometri distanţă în fapt de zona industrială.

    Între timp, zona industrială s-a aglomerat, dar de ani buni se caută alte soluţii pentru eliminarea blocajelor din trafic – sensuri giratorii, semafoare, orar de lucru diferit pentru firmele de aici pentru ca mijloacele de transport cu care îşi aduc societățile muncitorii să nu se blocheze în trafic – dar nu linii de tramvai, cu toate că acesta este considerat unul dintre cele mai ecologice mijloace de transport.

    Câteva tramvaie noi, moderne, au fost achiziţionate totuşi, în ultimii ani, de administraţiile Falcă şi Bibarţ, iar câteva staţii încep încet-încet să fie aduse și ele aproape de standardele occidentale.

    Niciuna dintre investiţiile noi gândite de Primărie, sau de privaţi, nu a fost completată cu crearea de locuri de parcare suficiente (vezi cazul stadionului UTA, care acum se bucură de parcarea mall-ului din vecini pentru a elimina blocajele).

    Aşa că, dacă lucrările îşi vor dovedi utilitatea la final de investiție, îşi vor scoate la iveală şi neajunsurile, aşa cum a fost şi la UTA.

    Pe scurt, comentariile arădenilor au demachiat realitatea oficialilor şi au indicat şi lipsa de viziune, de gândire pe termen lung, incapacitatea acestora de a privi în ansamblu.

    Piata catedralei destinatie

    (Pentru cine a fost modernizată Piața Catedralei?)

    Arădenii, adepţii plimbărilor în aer liber, pe hârtie

    Comentariile arădenilor au mai arătat că, cel puțin în teorie, cu toții suntem adepții plimbărilor în aer liber, pe bicicletă, a drumurilor făcute pe jos, dar nu suntem în stare să vedem dincolo de nevoile noastre, să privim şi spre ceilalţi.

    Absența parcărilor în centru, lângă astfel de piețe, cum e cea a Catedralei, vine cu neajunsuri nu numai pentru oamenii comozi, ci și pentru cei care ar dori să ajungă aici ca turiști, pentru vârstnici, copii, persoane cu dizabilități, pentru comercianții de aici, pentru riverani, care ar avea nevoie de locuri de parcare, aici sau mai departe, dar undeva unde să-și poată lăsa mașinile la o distanţă decentă de casă. Dar nu chiar atât de departe ca în Subcetate, cum sugera un comentator.

    Antiparcare/Cei care nu mai vor maşini în Arad şi nici oameni comozi

    Cum se vede problema noilor investiţii din Arad de către arădeni? Unii apără absența parcărilor propuse de executiv, dar șterse din investiții, cu faptul că trebuie să devenim mai verzi și mai activi, să ieșim din comoditatea care ne face să ne dorim să parcăm mașina în mijlocul pieței, dacă e cu putinţă.

    „În țările civilizate se scot locurile de parcare și se fac piste de biciclete și transport în comun. Ești la nici 5 minute de stația de tramvai. Pentru ce îți trebuie loc de parcare?”, scrie un arădean în comentarii, în timp ce un altul ne critică pentru faptul că nu scriem suficient despre mersul pe jos şi pe bicicletă: „Special Arad, mai promovați și mersul pe jos sau cu bicicleta, nu doar locuri de parcare și mașini cu bilete de handicap”.

    „Las’ că mai mergem și noi pe jos… dacă mergi la târg, o faci în plimbare. Şi gata!”, e de părere o locuitoare a oraşului, în timp ce un arădean din zona Pieţei Catedralei scoate în evidenţă încă o problemă cu care a venit reabilitarea: „Nici mie nu îmi convine că de fiecare dată când merg şi eu acasă sau vreau să ies din curtea mea, am maşini care parchează în poartă şi nu pot ieşi (plus că nu au bunul simț nici să lase un număr de telefon pentru a-i suna să vină să îşi mute maşina). Şi scrie mare pe poartă că este interzis, dar de acuma este poliția şi se va lua atitudine. Chiar și în poza de mai sus (poza care ilustrează materialul- n-.r.) se poate observa că este maşina în poartă”.

    „Situație similară în zona stadionului UTA atunci când au loc evenimente și în weekend la piața Obor”, punctează și un alt arădean, fapt care nu face altceva decât să indice lipsa locurilor de parcare de prin oraș, nu doar din centru.

    Parte din arădeni s-au arătat extrem de supăraţi că ceilalţi arădeni nu aleg mersul pe jos şi, ca atare, i-au criticat și ironizat pentru dorinţa lor de a se deplasa spre noul punct de interes al Aradului cu mașina:

    „Trebuia și un heliport pentru cei mai pretențioși”;

    „Trebuia sa facă o parcare supraterană chiar deasupra piațetei. Să sari din mașina direct în turla catedralei! Nu-i destulă bătaia de joc dimineața în jurul școlilor, că și-ar duce odraslele cu mașina până la ușa clasei. Mai și pe jos! Ne-am fi născut cu curu-n mașină!”;

    „Bicicletă, mers pe jos, transport în comun! Orașele sunt făcute pentru oameni, nu pentru mașini..dar nah, ne-am născut în mașină toți… am ajuns să ne plângem că mergem pe jos 5 minute, vai de noi!”;

    „Cum era vorba aia, mersul pe jos face piciorul frumos. Se pare că arădenii s-au născut în mașină”.

    Radicalitatea unora a mers până acolo încât să sugereze eliminarea mașinilor din oraș, sau măcar de pe centru.

    „Lărgirea străzilor sau amenajarea parcărilor a dus invariabil la creșterea traficului și nu la rezolvarea problemei maşinilor. Problema în cazul de faţă sunt chiar maşinile. Marile oraşe europene, mult mai aglomerate, au rezolvat problema dar nu cu parcări sau şosele mai largi”, a punctat un comentator.

    Proparcare/Cei care au numărat cele 50 de locuri de parcare în minus după modernizare

    De cealaltă parte, zeci de arădeni au demontat spusele celor care îi critică pe cei care vor parcări pe centru, folosind și câteva ironii:

    „Nu mai plângeți! Luați bicicletele electrice, tot stau degeaba, oare de ce nu sunt folosite? Săracii investitori, au băgat bani degeaba sau……..?”.

    Alţii au calculat şi numărul de locuri de parcare eliminate după modernizarea zonei:

    „Având în vedere că zona dinspre Catedrala Ortodoxă și cea de peste drum vor fi pietonale, de fapt s-au redus drastic locurile de parcare. Mai mult de atât, în față la Piața de ruși și în partea opusă au fost locuri de parcare pe ambele părţi, prin lăţirea trotuarelor s-a renunţat şi la acele locuri.

    În principiu, în Piaţa Catedralei s-au pierdut vreo 50 de locuri.
    Colac peste pupăză, pe strada VasileGoldiș  a apărut acum vreo câţiva ani şi hotelul Aniroc care, cel puţin în zilele cu meciuri, goneşte riveranii de pe Goldiş tot spre Piaţa Catedralei pentru a face loc autocarelor cu echipele de fotbal şi cu suporteri”.

    Pentru turişti, comercianţi şi cumpărători

    „Pentru cei care vând la căsuțe este groaznic…nici ieri în a 3-a zi de târg nu s-a luat nici o măsură….au pus căsuțele… dar …marfa..o ții în căsuță? Și dacă vinzi, cum le cari de la mașină dacă e lăsată la jumate de km de piață ….plus de asta nu toți care vin la târg stau în Arad sau în centru… mai sunt bătrâni, copilași mici, care nu-i poți trimite la o plimbare lungă…deci…no commnet…”, a indicat un alt arădean minusurile cu care vine absenţa unei parcări dedicate acestui spaţiu nou creat.

    „Se gândește cineva că poate la nefericitul târg vrea să vină și o persoană (cel puțin una!) cu probleme locomotorii? Cu dizabilități…sunt copii sau alte persoane care nu se pot deplasa de cine știe unde până acolo.

    Măcar pentru ei ar trebui găsite soluții…trimisul la plimbare perpedes sau cu bicicleta e doar un vis pentru unii…ei să stea numai în case, că și locurile destinate lor sunt ocupate, oricum, peste tot!”, a completat un alt comentator.

    În același timp, un alt arădean a lărgit perspectiva, amintindu-şi şi unde a fost mutată piaţă agroalimentară şi problemele de acolo:

    „S-a mutat piaţa într-un loc unde sunt doar câteva locuri de parcare ocupate de vânzători. Si cumpărătorii (la piaţă vii să cumperi produse…cum să le cari… că până la tramvai sau alt mijloc de transport este cale lungă) nu au puse la dispoziţie locuri de parcare.

    Pe strada Ceaikovki se putea parca pe ambele direcţii…acum numai pe una, ocupate deja în majoritate de riverani. Poliţia vânează pe cei care eventual parchează în loc nepermis….deci asta este Aradul lucrului bine făcut!!!”

    Şi un pic de mişto arădean

    Alți arădeni par doar sătui de investițiile ratate ale autorităților publice și aleg calea ironiilor și a miștoului românesc:

    „Daaaa. Se construiește în Arad. #pentruArad #AradulFrumos #doarArad  #Daconstruim. Cei mai buni #mandate pe viață”;

    „Pentru ce s-a investit atâta: ca să faci talcioc în fața bisericii? Urâte idei au mai avut aleșii noștri”;

    „Sunt (parcări – n.r.), doar nu le vedem noi…în proiect. Așa este în Aradul lucrului bine făcut…”;

    „În spate la primărie se putea face o parcare cu un parc deasupra ( ironie la adresa proiectului mai vechi al primăriei de a face din parcul Eminescu parcare cu parc deasupra – n.r.);

    „A distrus piața catedralei să facă târg de Paște”;
    „Dar nu-i problemă:2 case vechi si oribile (cum zic viniiturile) demolate şi, uite!, gata parcarea, că piaţa dă rusi deja e a militienilor «ptui, ptui parcarea mea» şi totu’i rezolvat!”

    În țările civilizate, amintesc alți arădeni, dar și la noi în țară, în orașele care se dezvoltă, „zonele pietonale imense sunt flancate de parcări subterane construite pentru a putea elibera spațiu modernizat de mașini și a-l reda cetățenilor. Dar sunt făcute deodată, sau parcările primele. La noi a ieșit doar una din două investiții și aia prost”.

    Cât despre parcări subterane şi supraetajate în Arad, arădenii cred că acestea vor fi „Când o face plopul pere și «rechita» micșunele! Atât că pentru zicala asta unul a plătit cu viața!”

    parcare Avram Iancu

    (Piaţa Avram Iancu, locul unde se vorbește de cel puțin 12 ani de amenajarea unei parcări subterane)

    Cele patru parcări de pe hârtiile Primăriei, pe care instituţia le considera necesare încă de acum 12 ani

    Care e realitatea arădeană? Una frumoasă pe hârtie. Aici, pe hârtie, au fost desenate începând din anul 2012, parcări subterane – în Piaţa Avram Iancu, cu peste 500 de locuri de parcare și în Piaţa Catedralei (devenită imposibil de realizat pe viitor dat fiind că investiţia e aproape finalizată), tot de peste 500 de locuri, dar și parcări supraterane – într-o curte cu intrare de pe Bulevardul Revoluţiei, în apropiere de Pogdoria, pe locul fostului sediu al GCA, cu 159 de locuri, şi una pe Vîrful cu Dor, cu doar 19 locuri.

    Mai exact, patru parcări a simțit Primăria Arad că ar fi nevoie în Arad, în ultimii 12 ani cel puţin, parcări pentru care a plătit studii, dar pe care nu le-a realizat.

    Între timp, s-au pierdut zeci de locuri de parcare pentru că unele străzi au fost făcute pietonale, alte locuri de parcare au fost ocupate de terase, pentru că s-au desenat pe fostele parcări locuri de parcare pentru motoare, pentru că s-au pus stâlpi de protecție în zonele în care arădenii mai găseau un loc improvizat de parcare.

    Cum stau că parcările vecinii din Oradea și Timișoara?

    În tot acest timp, în doi ani de zile, Oradea a făcut pe centru 2.000 de locuri de parcare subterane și supraterane, iar Timișoara alte zeci și lucrează la câteva sute. Sistemele de închiriat biciclete funcționează în mai toate municipiile din vecini cu care vrem să ne comparăm, iar pistele de biciclete realizate aici par mai puțin criminale decât la noi.

    Bulevarde întregi au fost modernizate în Oradea, Timișoara sau Cluj, în cazul ultimului municipiu au fost demolate şi case pentru a putea lărgi bulevardele şi a fluidiza circulaţia spre stadion, iar pe fostele terenuri abandonate din vecinătatea acestora au fost create locuri de parcare la sol.

    Într-un an și jumătate, pe 24 de milioane de lei, Primăria Arad a reușit (aproape) să finalizeze pavarea unei pieţe în care au fost desenate 32 de locuri de parcare, au fost realizate 26 și s-au pierdut câteva zeci.

    Puterea cetăţenilor care comentează

    Pentru concluzie, am porni tot de la comentariile postate de arădeni pe facebook, la materialul nostru, şi am spune că poate „Oamenii au uitat să umble pe jos…”, dar încă nu au uitat să gândească limpede şi pe cont propriu. Unii dintre arădeni se mai uită chiar şi în vecini şi văd, cu tristeţe, că acolo se poate, dar că la noi nu mai funcţionează nici măcar puterea exemplului.

    E drept, fără venituri medii, populaţia unui oraş nu îşi mai permite să iasă în afară să vadă exemplele pozitive din vecini, ca să aibă termeni de comparație, fără timp liber nu-şi mai încoardă mușchiul civic şi nu mai protestează, nu mai clatină lumea, iar fără şcoală uită că măcar o dată la patru ani are cea mai mare putere: de a alege să fie condusă de gospodari.

     

    Citește și: 

    Un loc de parcare, vă rog, lângă Piața Catedralei! 

    Despre parcările din Arad, numai de bine. Dar nu în anul 2024. Nicio parcare nouă (nici) în acest an 

    Aproape de final: Piața Catedralei, 24 de milioane de lei pentru betoane între spații verzi și pavaje cu denivelări. Vestea bună e că natura îşi face loc printre pavele

    Piața Catedralei, la nesfârșit. S-a scos pavajul de pe axa Mețianu-Turnul de Apă

    Vestea bună a zilei: a treia oară poate fi cu noroc în Piața Catedralei

    Vestea bună a zilei: avem bănci în Piața Catedralei. Vestea proastă e că… 

    Operațiunea „pune dale, doar ca să le scoți” lovește din nou în Piața Catedralei!

    Piața Catedralei, doar o mare de andezit la 9 zile înainte de termenul de finalizare

    Piața Catedralei, petice pentru o lume nouă, mai bună

    Ce a fost și ce a ajuns proiectul de reamenajare a Pieței Catedralei

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Zona nu arata deloc urât! Nu am avut în Arad un spațiu așa generos după modelul din alte orașe (Sibiu, Timișoara,Oradea). Asta e un aspect pozitiv, să nu mai fie târgul de Crăciun,Paști , caravana Cinematografica prin parcul Eminescu sau in piața Avram Iancu.
      Din ce mi-au spus cei din piata de la ruși, acolo se va amenaja o parcare , majoritatea și-au căutat alte spatii comerciale pt că piața se va închide și se aude că e cumpărată de Tucudean pentru parcarea autocarelor, va fi o parcare privată. Într-un fel e bine că se eliberează locuri pe str Vasile Goldiș.
      La Obor e amenajată în exteriorul pieței, sunt ridicate trei hale pentru cei care vând acum in interiorul pietei Obor, pe cei care vând fructe și legume.
      Ce mă deranjează e că se plătește chiar și duminica parcarea acolo până la ora 14.

      +1 voturi
      +1
      -1
    2. Dacă parcarea subterană din Piața Avram Iancu nu ar fi doar un subiect electoral și ar fi realitate s-ar rezolva problema parcările de pe centru mai ales că vor să facă o axă turistică între Cetatea Arad și Piața Catedralei.

      +5 voturi
      +1
      -1
    3. Ce viziune ptr dezvoltarea orasului asteptām de la acesti Impostori,cumpārātori de Diplome si Functii,care îsi sterg de pe Fatā sudoarea Prostiei cu Mânecile de la Maieu. PS dacā nu mergem la vot, vom comentaîncā 100 de ani

      +24 voturi
      +1
      -1
    4. Se aplică postulatul: ,,întâi facem și apoi gândim!”.Ce pretenții să ai de la niște persoane aflate în funcții de conducere care au trecut prin școală precum rata prin apă. Rulează un clip electoral cu edilul nostru frunzarind niște planșe. Aduce a imaginea Fuhrerului alături de Albert Speer vizionând macheta Berlinului ,în viziunea lor postbelică. Chiar penibil!

      +10 voturi
      +1
      -1
    5. Pe mine mă doare la CUC de mersul pe jos,locuiesc in piața Avram Iancu,și când vin de la munca nonstop am mașini parcate în poarta,mizeria de recons a închiriat pe un an la farmacii și privați locuri cu blocatoare,primăria a mai dat din locurile de parcare la birturile cu terase….și au mai pus și suporturile alea inutile pt bicicletele invizibile,a…și ne mai lovim zilnic și de o grămadă de persoane cu carton albastru in parbriz,sa nu zic cu handicap…care parchează în porți(prostia nu este un handicap,te poate lăsa făra 800toni și cu mașina ridicata daca o lași în poarta,chiar daca nu este PUS TABLA CU garaj SAU NU BLICA,POARTA ACCES,)unii șoferi sunt atîta de ignoranți încât merita să plătească,exista lege în HCLM …nu mai ești obligat să pui pe poarta tabla cu. Atenție Garaj(retardule)….daca pui o astfel de tabla,riști să te reclame vecinii care vor locul din poarta ta,că NU AI AUTORIZATIE DE CONSTRUCTIE pt tabla aia de la Jumbo…joaca o p’asta….

      +5 voturi
      +1
      -1
    6. Name *ghiocel de toamna

      Cel mai frumos loc pt asemenea „evenimente”marca cmc sau cum,este parcul din spatele primăriei,umbrit,verdeață,se poate merge la el pe faleza,nu cu mașina,biciclete trotinete …bine că măcar nu s au mai organizat tot în Avram Iancu,că ne ați mâncat sănătatea și nervii cu aglomerația și ambuteiajele de acolo,de ce nu se mai fac inca doua,3 locuri de parcare paralel cu bordura începând de unde se îngustează banda inspre cantina celor de la partide?pardon de la Rațio?

      +3 voturi
      +1
      -1
    7. Noi avem nevoie de terasae în loc de parcări. Iar unde sunt parcări, mai ales pe bulevard, multe locuri sunt închiriate cu gheara ridicată. Pe bulevard nu ar trebui închiriat nici un loc de parcare. Înțeleg, sunt închiriate de unele firme, dar în weekend stau cu gheara ridicată, iar arădenii caută în disperare locuri de parcare. Sau ar trebui închiriate doar de luni până vineri.

      +4 voturi
      +1
      -1
    8. Offf….
      O ținem una și bună…, cu „parcările subterane” !
      De ce „SUBTERAN”, fraților…?
      Câte nivele poți să cobori? Maxim două!
      Mai e problema UTILITĂȚILOR, a PÂNZEI FREATICE, a INUNDĂRII (un nenorocit de Pasaj adâncit, din Zona 300, la „o arncătură de băț” de Mureș , NU REUȘIM să-l „imunizăm” la ploi torențiale) , și-atunci DE CE SUBTERAN ?
      .
      În orice oraș vechi, din Europa Occidentală, dacă s-a dărâmat o clădire veche care nu s-a mai putut reabilita (și asta, destul de rar), imediat s-a înghesuit o Parcare CU ETAJ , chiar dacă număr redus de locuri pe fiecare etaj (vezi Spania, Franța, Italia și chiar Olanda și Germania).
      Peste tot, în zone centrale și cu clădiri vechi și multe utilități, s-a optat pt Parcări SUPRATERANE, mult – mult mai ușor de executat și cu mult mai multe locuri.
      În plus, cele supraterane nu au nici probleme de ventilare, au mai multă lumină și acces mai ușor în caz de incendiu (subteranul de obicei e o capcană mortală atât pt incendii, cât și pt. inundații).
      .
      Uite câteva locuri posibile de Parcări Supraterane:
      – chiar locul clădirilor demolate și a fostei Spălatorii Auto, de pe str. Grigore Alexandrescu. La aceasta , s-ar putea face „un picior” pe spațiul viran de vis-a-vis, lângă cele 2 clădiri noi, pt a putea lății Parcarea PESTE CAROSABIL, începând cu etajul 2, creîndu-se un fel de „tunel” pt carosabil și trotuare;
      .
      – in același mod se poate face și cu terenul de la capătul str. 30 Decembrie , cu câte un „picior” de extindere a parcării, în mijlocul mini „sensului giratoriu” și a unei mici portiuni din spațiul verde de lângă;
      .
      – un loc ideal de Parcare supraterană este chiar terenul din poză, unde parchează angajații Primăriei;
      .
      – mai este un loc recent eliberat (pt zona Piată Avram Iancu, dar și pt Boul Roșu), este la capătul str. Tribunu Dobra , spre Boul Roșu, lîngă Bdul. Decebal.
      .
      .
      Cu puțină bunăvoință s-ar mai găsi terenuri disponibile (sau clădiri neistorice demolabile, având curți destul de mari) pt parcări supraterane mai mari sau mai mici, dar mult mai ușor de realizat și întreținut, decât cele subterane.
      Da, știu, toate aceste terenuri costă…, dar COSTĂ INFIM raportat la câți bani aruncă Primăria pt „lucrări cu dedicație” sau cât ar costa soluțiile tehnice FOARTE COMPLEXE din subteran.
      Totul e SĂ VREI … !

      +6 voturi
      +1
      -1
    9. Pardon…in piața Avram Iancu,necesita urgent demolarea statuii ăleia comuniste,și făcută parcare,iar deasupra re .
      ..amenajat un parc muuult mai frumos și practic pt copii și jocuri,skatepark sau ceva,orice in loc de piramide de sticla și statui comuniste,arădenii din avram.iancu simt cel.outin nevoia de o schimbare și de PARCĂRI!CHIAR SI DEASULRA PARCARII SUBTERANE SE POT FACE TERASE….O INTRARE DINSPRE TEATRU CU DOUA IEȘIRI,UNA SPRE CANTINA PTIMARIEI(rațio)și una Spre LINIA DE TRAMVAI….NU NE MAI ABUTITI CA I SCUMP YEATUL SI LUCRAREA,AVRTI DESTUI OAMENI CARE INVENTEAZA „PROIECTE”PE LA CMC SI CCM SI ALTE CC uri….Idei sunt destule,bani se fac rost…va dam noi praf de „putut”daca voi nu puteți!

      --1 voturi
      +1
      -1
    10. Aradul arata bine,tinand cont de faptul ca de mai multi ani este condus de incompetenti,setosi dupa castiguri personale sau pentru firmele unde au interese. Cat despre parcari,de mult se discuta,dar nu se face nimic,pentru ca nu se doreste,castigul din taxele de parcare neputand sa il fure,pentruca este fiscalizat,deci nu prezinta interes.Cloaca politica se scalda in promisiuni din patru in patru ani.

      +3 voturi
      +1
      -1
    11. @MarlboroMan
      .
      Ce frumos ar fi daca lucrurile s-ar putea face așa ușor cum le visăm…!
      Cu sau fără statuia Ostașului Român, o săpătură așa masivă în Piața Avram Iancu, cum ar fi NECESAR pt o parcare subterană de un singur nivel (două nici nu se poate visa!!!), având în vedere apropierea de Mureș și numeroasele tuneluri subterane, despre care nu se știe exact unde sunt (vezi ce s-a întâmplat și în Piața Catedralei – iar acolo nu s-a lucrat în subteran !), există mari șanse de infiltrații, dar , mai ales, DESTABILIZAREA TUTUROR CLĂDURILOR VECHI din Piață, acestea neavând fundații adânci, dun beton.
      Și chiar dacă acestea nu s-ar dărâma, până terenul s-ar „reașeza” după lucrările de amploare din zonă, clădirile vechi (poate mai puțin blocul cu Digi la parter) s-ar UMPLE DE FISURI.
      .
      Dacă ai fi studiat clădirile din Centrul Vechi al Aradului, ai fi văzut că numai după acel cutremur de anul trecut, multe s-au ales cu crăpături urâte, fără lucrări în zonă. Închipuiește-ți cum vor arăta cele din Piața Avram Iancu, după terminarea (oare în câte secole ???) a parcării subterane.
      Crezi că „de proști” occidentalii le evită (Parcările subterane) în orașele vechi și, mai ales, în preajma clădirilor istorice…?
      Iar acolo unde totuși se fac, se începe cu O STABILIZARE MASIVĂ A SOLULUI, foarte costisitoare și laborioasă!
      Nu uita ce s-a întâmplat cu Autostrada în zona Viaductului Aciliu, când s-a destabilizat terenul…, a trebuit refăcută din nou Autostrada și în continuare se tot cârpește, pt că solul tot „lucrează”.
      .
      Da, idee ta e frumoasă, dar trebuie să fim realiști dacă avem oamenii COMPETENȚI care s-o realizeze corect, făra dezastre ulterioare; iar eu, unul, mă cam îndoiesc de asta, după câte lucrări banale s-au terminat jenant ….
      (A câta oară în ultimii 5 – 6 ani, se reface urcarea și Podul din Subcetate, spre Micalaca ? A trebuit să vină Porr-ul în ajun de Alegeti, să radă TOATE CÂRPELILE VECHI, până la beton și să refacă întreaga fundație a drumului; dar oare, „firmele de casă”, care au tot cârpit, DE CE nu au făcut lucrarea așa, de la început …? Și-atunci noi să visăm la „subterane” ?)

      +4 voturi
      +1
      -1
    12. De acod cu Dd parcarile supraterane sunt mai ieftine,usor de intretinut si construit mai ales in zone cu cladiri vechi.
      Faraonul Falca nu a vrut niciodata sa construiasca parcari subterane pt ca stia ca in practica nu sunt fezabile a cheltuit doar banii pe studii de fezabilitate si ca sa-si faca, capital electoral timpul asta a aratat.
      O sa trebuiasca macar o parcare supraterana in viitor si pt cand va fi cetatea turistica turistii sa-si lase masinile inainte de pasarelele pietonale peste Mures care vor duce in cetate.

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.