joi, 2 mai, 2024

Special Arad Logo

    „Drumul morții” Arad-Șiria. Cât adevăr stă în spatele acuzațiilor că drumul e prea îngust

    de Mihai Todoca | 15 septembrie 2023, 1:41 PM | Reportaj | Topic special

    30

    Drumul Arad-Șiria tinde să-și primească titulatura de „drumul morții” din cauza accidentelor mortale care au loc tot mai des. Înainte de a fi refăcut, drumul arăta și era sub orice critică, iar vinovatul principal în producerea accidentelor era de multe ori identificat de către internauți ca fiind Consiliul Județean Arad, pentru că nu reușea nicicum să modernizeze porțiunea de drum ce leagă Șiria de Arad.

    Iată că, deși s-a cerut de multe ori refacerea drumului, organizându-se chiar proteste pe această temă, accidentele se țin lanț chiar dacă drumul este refăcut de la zero. A fost o întreagă epopee de la documentație, la licitația blocată din cauza unui constructor, la studiile din teren, divergențele dintre proiectant și executant, dar în cele din urmă, drumul a fost terminat și predat autorităților publice, iar acum ajunge să fie denumit „drumul morții”.

    Asta după verificările comisiilor de la ADR Vest.

    Acuzații asupra lățimii insuficiente a drumului Arad-Șiria, „drumul morții”

    Printre cele mai dese comentarii, atunci când are loc un accident, se regăsește presupunerea că drumul este mai îngust decât era înainte. Așa că ne-am înarmat cu o ruletă și multă răbdare și am măsurat drumul în trei  locuri: la ieșire din Șiria către Horia, la intrare în Horia dinspre Șiria și la intrare în Arad dinspre Horia. Peste tot acesta are lățimea de 6m și 50 de centimetri.

    Iar acostamentul, între 20 de centimetri pe o porțiune pe care am identificat-o ca fiind cea mai îngustă și 70 de centimetri pe una mai lată. Astfel, cu tot cu acostament, drumul ajunge la 7 metri, aproape 8 pe unele porțiuni.

    Din informațiile noastre, înainte de a fi modernizat, vechiul terasament al drumului Arad-Șiria era mai îngust, aproximativ 6,5-7m incluzând acostamentele, variabil pe anumite porțiuni.

    Este drumul realizat conform proiectului?

    Da. Ba mai mult, lățimea părții carosabile este cu 60 de centimetri mai lată decât cel vechi, iar acostamentul atât de blamat pentru accidente („nu ai unde să tragi pe dreapta”, iar asta cam așa e) are specificația să fie între 0,25 și 0,75 cm.

    Pe de altă parte, unii internauți dau vina și pe șanțurile realizate de pe marginea drumului. „Șanțurile sunt dispozitive de preluare a apelor. Conform legislației în vigoare, cota inferioară a șanțurilor trebuie să fie cu aproximativ 20 cm sub cota structurii drumului, astfel încât apele pluviale să nu se infiltreze și să erodeze straturile de asfalt.

    Este vorba de linia roșie, cum s-a înălțat cu 75 de centimetri plus blocajul de piatră pe unele  zone. Șanțul trebuie să fie sub linia roșie a drumului și așa s-a ajuns la adâncimi de 1 metru 20, și el trebuie să aibă o anumită pantă, și chiar dacă linia roșie e la 1 metru 20, pe o anumită distanță de drum va ajunge la 1 metru 40”, ne-a explicat Răzvan Cadar, vicele CJA.

    profil

    „Uite-l pe ăsta cum vine!”

    Cum spuneam, ne-am dus să măsurăm drumul morții. Pe drum am povestit despre accidente și ne uitam la mașinile care treceau pe lângă noi. Am făcut și poze, ca să vedem cât de îngust e drumul în momentul în care trec autoturismele unul pe lângă celălalt. Loc berechet. Eram convinși că vom fi martori la o depășire riscantă, și bineînțeles că aceasta nu s-a lăsat mult așteptată.

    Am fost martori la două depășiri riscante, una pe drumul către Șiria și una pe drumul către Arad. Procesul de a întinde ruleta pe șosea pentru a măsura drumul a fost și acela o experiență plină de adrenalină. Mașinile veneau cu o viteză foarte mare și a trebuit să așteptăm minute în șir până apucam să măsurăm. Așa am reușit să observăm și gunoiul de pe marginea drumului… Însă măcar am avut noroc și nu am ajuns și noi victime pe „drumul morții” .

    Collage Maker 12 Sep 2023 01 19 PM 9606

    Am terminat măsurătorile și ne-am întors acasă. După câteva ore, pe facebook, Mark postează un video de pe drumul Arad-Șiria. În imaginile surprinse se poate vedea cum un șofer de autocar evită la limită un accident, în momentul în care, aflându-se în depășire, o altă mașină încearcă să facă aceeași manevră de depășire, apropiindu-se și atingând autocarul. Șoferul autocarului reușește să evite în ultimul moment un accident, punând frână și trăgând de volan.

    Accident, din nou, pe „drumul morții”

    A trecut weekend-ul, iar în prima zi din săptămână un accident rutier a avut loc pe același drum. Șase persoane rănite, dintre care patru au fost transportate la spital.

    Și suntem convinși că vor mai fi. Vor mai muri oameni pe „drumul morții”. Familii întregi vor fi distruse iremediabil din cauza șoferilor inconștienți. Nu drumul e problema, iar asta trebuie să recunoască toți cei care se urcă la volan.

    Iar pentru cei care identifică întotdeauna problema în alte locuri, nicidecum la ei înșiși, le punem în vedere numărul accidentelor din municipiul Arad, unde aproape săptămânal, pietonii ajung să fie loviți pe trecerile pentru pietoni.

    Acolo oare, care este problema? Legislația rutieră explică foarte clar viteza pe care trebuie să o aibă o mașină înaintea unei treceri pentru pietoni. Și totuși, tot mai mulți arădeni ajung la spital.

    accident horia siria

    Să nu uităm că în urmă cu o lună, cinci polițiști de la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculări Vehicule Arad, au fost ridicați de Direcția Generală Anticorupție pentru luare de mită. Mai exact aceștia luau bani, cu ajutorul instructorilor auto, pentru a trece candidații la proba practică în vederea obținerii permisului auto.

    Rezultatele acestor „tranzacții” se observă în spitalele și morgile din Arad.

    Acțiuni ale Poliției se fac zilnic, chiar ieri au fost ridicate 4 permise de conducere pe „drumul morții”, însă se pare că e doar o picătură în ocean. Un ocean al corupției, delăsării și inconștienței. Și se face tot mai mare pe zi ce trece.

    Soluții? Care ar fi soluția pentru evitarea acestor accidente? Din partea conducătorilor auto este una simplă: respectarea legislației rutiere. Ce ar putea să facă, în plus, autoritățile? Simplu. Instalarea camerelor asemeni celor de pe autostradă, așa cum sunt în Germania de exemplu și a radarelor. După câteva amenzi primite acasă… poate nu se mai calcă pedala atât.


    Notă: Data înscrisă pe video nu este corectă

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. E foarte bine că ați abordat subiectul pentru că la finalul anului bilanțul pierderilor de vieți pe acest drum va fi ridicat. Soluția nu este să arunci vina pe șoferi așa cum fac autoritățile, ci să iei măsuri pentru a reduce riscurile de accidente. Printre soluții primele sunt investițiile în infrastructură de către CJ prin crearea unui acostament suficient de spațios pentru a permite evitarea accidentelor, în prezent ori te tamponezi cu cel care vine din față pe contrasens în depășire (care nu s-a asigurat evident) ori alegi să intri în șanț. Nimeni nu și-a pus întrebarea: DE CE pe alte drumuri intens circulate precum cel de Arad-Chișineu Criș numărul de accidente nu e la fel de ridicat ca pe Arad-Șiria? Doar pe Arad-Șiria circulă șoferi care efectuează depășiri și circulă cu viteză? OARE nu drumul e problema că nu are acostamentul suficient, după cum se vede și în poza din articol?

      --17 voturi
      +1
      -1
    2. Bine punctat: ordine si curatenie in ograda autoritatilor corupte. “Pestele de la cap se-mpute”.
      Se aplica legea discretionar si haosul va predomina cat va exista doar criteriul banilor castigati prin orice mijloace si nu respectul pentru viata fiecaruia!
      Accidentele se datoreaza nu numai vitezei…si este relativa reglementarea din moment ce sunt zone fara pietoni, cu vizibilitate si avem reglementari abuzive! Sau zone in oras unde este permisa circulatia cu viteza maxima legala desi trotuarele sunt foarte apropiate si vizibilitate scazuta din cauza masinilor parcate…exemplele ar putea continua mult prea mult si acestea ar trebui sa fie in apanajul profesionistilor care din pacate, nu-i mai avem – se specializeaza in binele personal uitand ca pierde comunitatea! Lipsa de orizont!
      Consider ca sunt binevenite aceste articole obiective, chiar daca de prea multe ori “cainii latra, caravana trece”…poate la un moment dat vreunul va fi muscat…

      +22 voturi
      +1
      -1
    3. Pt țăranoii de la volan e f îngust…. normal! Cu cat mergi mai tare cu atât drumu pare mai îngust! Fizică pura! Așa-i și pe calculator! Da, acolo…. reiei cursa cu 7 vieti! Aci…. mori! Fac naveta din 2006! Zilnic la …. Arad! Se circulă cu 120 km/h si peste! Asta-i viteza de autostrada! Vi se pare Arad- Siria, vreo autostrada!? Chiar!? Sa nu-i facem țăranoi, proști….sunt și ei oameni! As fi de acord să le spun intelijenti dacă și-ar lipi pe parbriz și un acord de donare a organelor!

      +36 voturi
      +1
      -1
    4. Avariile cele mai mari le au autovehiculele care părăsesc carosabilul…prin tranșeele săpate de consiliul județean…și de idiotul care a proiectat asemenea tranșee pe marginea drumului. Mașinile din ziua de azi sunt puternice și da se circulă cu viteză și da sunt și șoferi inconștienți dar problema cea mai mare sunt tranșeele de lângă drum!

      --9 voturi
      +1
      -1
    5. @Unu
      Hai să-ți explic, că altfel și tu crezi că ai dreptate:
      .
      – când circuli cu viteză mult-prea-mare pt drumul respectiv și, te mai și comporți ca un „dobitoc nesimțit” în trafic, NU „tranșeele” (cum le zici tu) sunt problema, ci TU ÎNSUȚI !!!
      .
      – pt. că, dacă nu sunt „tranșee”, sunt copaci…; dacă nu sunt copaci, sunt capuri de pod…; dacă nu sunt capuri de pod, sunt stâlpi pt indicatoare rutiere (unii chiar f. solizi)…; dacă nu sunt stâlpi pt indicatoare, poate e o masină defectă…; dacă nu e o mașină defecta, poate e un pieton, pe marginea drumului, în afara carosabilului…: dacă nu e pietonul, poate e o mașină de pe un drum lateral, care așteaptă să intre în principală (dar e aproape de carosabilul principal, ca să aibă vizibilitate și să se poată asigura)… etc.
      Să continui…?
      .
      „Istețule”, poate fi ORICE pe marginea drumului, în afara carosabilului, dar dacă TU CIRCULI CORECT, nimic din astea nu contează !!!
      Înțelege și mintea ta acum…?🤔

      +22 voturi
      +1
      -1
    6. Drumul ii facut pentru 60KM/H daca cititi mai atent pozele, deci de acea e plin de indicatoare cu restrictie de 60 KM/H de nou, Adica proiectantul si CJ nu a stiut ca e DJ si se merge cu 90KM/H, incompetenti pe banda bani din taxe. Tot va bate Dumnezo si daca platit ziarele sa va faca spele! Maine va fac poza cu denivelarile si cu masuratorile! Ce metru ati fost, din plastelina?

      --13 voturi
      +1
      -1
      • Au trecut două zile. Nu am primit nici o poză. Să mai așteptăm? Vreau să punctez că dvs citiți doar ca să răspundeți, nu ca să înțelegeți. Tema reportajului era dacă drumul e mai îngust decât înainte, și dacă a fost realizat conform proiectului. Și mai ușor cu acuzațiile de „plata ziarelor”. Aduceți o singură dovadă în sensul acesta.

        +5 voturi
        +1
        -1
    7. În România, limita de viteză pentru categoriile B și A este prevăzută în codul rutier din 2023 astfel[1]:

      în localități: 50 km/h;
      în afara localităților:
      pe autostrăzi: 130 km/h;
      pe drumurile expres: 120 km/h;
      pe drumurile naționale europene (E): 100 km/h;
      pe celelalte categorii de drumuri: 90 km/h.

      Mai informeaza-te, mai citește, mai încearcă să pricepi ce citești!

      +14 voturi
      +1
      -1
    8. Romanul e ingust la minte, nicidecum drumul. Mergeti in Germania sa vedeti drumuri inguste mai ales la munte si culmea, nu sunt accidente!!!!! Oare de ce???? Pt ca nemti sunt prosti si nu stiu cum se face un accident, pt ca nemti pun pret pe viata, pt ca nemti nu se cred nemuritori si totusi traiesc 95-100 de ani!!! Ai dracu nemti astia !

      +1 voturi
      +1
      -1
    9. Nea Todoca, daca vrei poze cu accident in sant , le ai pe cele poaspete….adic chiar nu vezi microbuzul in santul de langa drum?! Poate esti strut si ai bagat capul in nisip…..nu realizezi caci chiar la 80 km/h, daca te feresti de un neghiob, ajungi in santul tip canal Dunare-Marea Neagra?!

      --2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    5 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.