sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Anca Herbei, noua președintă ULAL Arad, ne-a vorbit despre principalele nemulțumiri ale asociațiilor de locatari din municipiu | Interviu

    de Raluca Medeleanu | 13 iulie 2023, 11:47 AM | Interviuri | Topic special

    1

    Uniunea Locală a Asociațiilor Locative (ULAL) împlinește anul acesta 30 de ani de activitate în România. La Arad, uniunea reprezintă aproximativ 700 de asociații de proprietari, iar anul acesta a avut parte și de o schimbare, întrucât președinta care a condus ULAL Arad o lungă perioadă de timp s-a pensionat, în locul ei ocupând funcția Anca Herbei. Cu această ocazie, am dorit să realizăm cu dumneaei un interviu la sediul uniunii, de pe str. Coșbuc nr. 33, pentru a afla mai multe despre activitatea uniunii și despre problemele dezbătute cu administratorii și cu locatarii.

    – Pentru cine nu știe exact, spuneți-ne ce este ULAL, la ce ajută ULAL?

    – ULAL susține administratorii, asociațiile de proprietari, respectiv proprietarii. Îi ajută, îi îndrumă, pentru că sunt tot felul de situații și probleme în asociații care țin de reparații, părți comune, încălzire, apă… Noi încercăm să îi ajutăm, în cazul în care există divergențe, anumite neînțelegeri, încercăm să le aducem lumină și să îi facem să înțeleagă. Deci, în primul rând, dorim să-i ajutăm pe cei din asociații, în comunitatea aceasta a lor, să nu ajungă la conflicte, la acționat în instanță. Încercăm să-i liniștim și să le rezolvăm problemele și, ulterior, încercăm să-i ajutăm și cu partea cu instituțiile publice.

    – Faceți regulat întâlniri, ședințe și cu administratorii?

    – Da, mai ales cei care sunt membrii noștri. Ei sunt la zi cu indiferent ce modificări legislative apar. Îi informăm și prin intermediul paginii de Facebook și la sediu, lună de lună, pe cei care vin la noi. Sunt puși la zi cu orice modificare. Acum, în perioada asta a verii, e mai liniște. Probabil că o să începem din nou în octombrie.

    – Ce modificări notabile ne puteți menționa la nivelul legilor?

    – Nu avem recent nicio modificare notabilă. De doi ani de zile, s-a tot încercat să se facă anumite modificări la lege, în Parlament, dar e o luptă continuă. Eu, fiind nouă, nu am ajuns încă, dar sper să ajung la un moment dat la întâlniri în Parlament, să ajung să văd despre ce e vorba, dar uniunea aceasta a noastră mi se pare că se luptă puțin cu morile de vânt, dacă încercăm să modificăm ceva. Sunt foarte multe lucruri care îngreunează activitatea în asociația de proprietari în lege, pe care noi încercăm să le scoatem, să le îmbunătățim. Sunt multe lucruri care nu își au logica.

    – În ce sens? Ne dați un exemplu?

    – Avem, de exemplu, minimul în casă, bani ai administratorului, care nu trebuie să fie mai mare de 1000 lei. Deci el în momentul în care încasează, are la dispoziție 24 ore ca să depună banii. Nici în firme nu există limita asta de numerar în casă. Sunt niște lucruri care îi încurcă foarte mult. Orice administrator dacă astăzi are încasări, el până mâine după-masă trebuie să meargă la bancă să depună banii. Dar sunt administratori care au foarte multe asociații.

    – Pentru cine se încurcă uneori, deoarece mai sunt discuții, cam care e diferența între un administrator și un președinte de bloc? Observăm că oamenii uneori îi pasează toate responsabilitățile administratorului.

    – Asta pentru că administratorul este de obicei persoana care cunoaște legea și cunoaște ce se întâmplă, astfel că a ajuns să aibă parte de încrederea asociației, a președintelui, pentru că se lovește constant de anumite probleme. Dar de fapt administratorul este o persoană angajată pe contract de muncă, ori pe un contract de prestări servicii, deci el este un executant. În mod normal, nu are nicio putere de decizie, această putere îi revine președintelui și, în mod normal, președintele este cel care, de fapt, conduce asociația, care este numit de asociație, adunarea generală, are un comitet și el semnează, ia decizii, hotărâri, prin comitet, pe care ulterior le dă administratorului să le pună în practică, dar – cum spuneam – de obicei, președinții, comitetul, se bazează foarte mult pe experiența administratorului. Aici vorbim de administratorii care au mai multe asociații, care au experiență, cunoștință, așa că au această încredere în ei.

    – La întâlnirile pe care le aveți cu administratorii, spuneați că discutați pe lângă schimbări legislative și partea despre instituții publice… cam care sunt cele mai mari probleme care vă sunt aduse în atenție legate de Arad?

    – Sunt mai ales în legătură cu Retimul. Cred că acestea au fost nemulțumirile tot timpul. Dar și legate de Compania de Apă, cu citirea contoarelor și cu facturarea, pentru că aici sunt destul de mari probleme în asociații, când proprietarii dau un consum și Compania de Apă facturează, estimează, sau nu citește…

    – Cu Compania de Apă știu că ULAL Arad a avut chiar adevărate bătălii pentru a rezolva problema cu facturarea…

    – Da, dar acum ei au început să monteze contoarele de branșament cu citire radio. Sperăm că în momentul în care vor finaliza montarea lor nu o să mai existe un motiv pentru care să nu se mai facă citirea în perioadele stabilite de dânșii, nu ar mai trebui să avem diferențele acestea foarte mari. Asta a fost o problemă majoră în asociații, pentru proprietari. Mai sunt problemele cu reabilitările…

    – Vă referiți la reabilitările termice la blocuri?

    – Da. Dar probleme fiecare asociație are. Nu cred că este o asociație care să poată spune „noi suntem mulțumiți și împăcați cu tot ce se întâmplă”.

    – Primul exemplu pe care l-ați oferit a fost cel cu operatorul de salubritate. Vorbim doar despre probleme la programul de colectare, sau mai sunt și altele?

    – De program, de pubele, de preț… Ei la un moment dat nu își respectau contractul, dar am înțeles că și-au revenit. Trebuiau să-și spele pubelele. Iar în primă fază, la Retim a fost problema cu transmisul numărului de persoane, de facturare, de modificare a numărului de persoane, aici pentru administratori au fost probleme foarte mari, pentru că erau obligați până la sfârșitul lunii să transmită numărul de persoane, dar online puteai doar până la un procent diferență între contract și cât aveai de fapt real în luna respectivă. Dacă nu te încadrai în procent, trebuia să mergi la dânșii la sediu.

    – Și ați reușit între timp să rezolvați acest aspect?

    – Nu s-a rezolvat nimic, de aceea încercăm la noul contract cumva să ușurăm lucrul acesta și pentru administratori, pentru că pentru ei e foarte greu. Asta știu mai ales de la cei care administrează asociații cu foarte mulți chiriași, asociații de garsoniere.

    – Revenind la reabilitări. Pe Special Arad am semnalat foarte multe situații cu reabilitări neconforme. Ce ne puteți spune despre ele?

    – Știu că a fost o problemă în Vlaicu, a apărut și în presă. Dar recent nu am mai primit sesizări. Știu că s-a dat drumul la dosare. Iar este o plângere legată de termen. Se depune dosarul și durează foarte mult până blocul respectiv întră la reabilitare. Dar exact despre asta mai multe în momentul de față nu știu să vă spun, fiind la început, dar peste câteva luni, când o să fiu mai bine pusă la curent, o să vă mai pot da detalii.

    – Fiind la început, care sunt planurile de viitor pe care le aveți pentru ULAL Arad?

    – Încercăm să facem o punte între tot ce înseamnă Primărie, tot ce este subordonat Primăriei și asociațiile de proprietari, respectiv președinte și administrator, ca nemulțumirile din asociație să ajungă acolo unde sunt menite să ajungă și, pe cealaltă parte, să urmărim ca doleanțele proprietarilor să se rezolve. Chiar vrem să ajutăm mai mult. De asemenea, în august, vrem să reluăm Ziua Administratorului, care presupune… nu chiar o masă, dar o reuniune prietenoasă, unde să invităm și președinți, administratori, și personal din instituții și să nu fie foarte protocolar, ci să fie destinsă atmosfera și să discutăm și acolo despre ce probleme au. Iar undeva în octombrie o să organizăm conferința națională, pentru că ULAL împlinește anul acesta 30 de ani și o să dorim să organizăm conferința națională, cu toate filialele din România, cu președinții filialelor, la Arad. Sperăm să ne ridicăm la așteptările celor care au mai organizat. O să ne dăm toată silința să fie bine.

     

    Citește și:

    • Președintele ULAL Arad, Dorina Lupșe, s-a pensionat • Special Arad 

    • ULAL trage la răspundere Compania de Apă cu privire la facturare • Special Arad 

    • ULAL Arad acuză: „Falimentul CET-ului este un eșec administrativ local extrem de costisitor!” • Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Caldura in calorifere?-Bata-va dzeu pe voi si copiii vostri!3 zile noaptea sub 10 grade ordinarilor!imputuitilor!ASA e legea,daa??bai-norocosilor care aveti centrala,clima- de NU comentati pe aici!-noi-altii-NU suntem bogati k voi-pe un salar de mizerie,de UNDE centrala??de unde clima??s-au umplut cabinetele doctor de familie de raciti.pe voi va doare-n 14-NESIMTITILOR !!!

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    4 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.