duminicã, 28 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Încetinitorul de particule – Orașul în care nimic nu este ceea ce pare…

    de E. Nola | 31 octombrie 2023, 8:58 AM | Încetinitorul de particule | Topic special

    14

    Discutând deunăzi cu o colegă tânără, clar talentată și foarte dedicată, despre un eveniment arădean din săptămâna care a trecut, am căzut oarecum pe gânduri.

    Văzând diferența de percepție și apreciere dintre noi a evenimentului despre care discutam mi-a trecut prin cap să fiu eu cel care, în ciuda vârstei și a experienței, nu judec corect problema. Ce să mai zici, vârsta, dom’le! Se pare că vremea a trecut prea repede, iar eu am rămas, vorba aia, înglodat în trecut, tributar unei perspective care nu se mai poartă.

    Ce să vă mai spun, judecați și dumneavoastră: oare e banal, firesc și absolut normal, ba chiar „cool” ca vicepreședintele Consiliului Județean să joace în continuare pe scena teatrului pe care l-a părăsit acum câțiva ani pentru politică?

    E vorba despre simpaticul actor Ionel Bulbuc, cel care a devenit de câțiva ani politician, iar prin consecință vicepreședinte la Consiliul Județean Arad. Și cel care și-a reluat rolul din spectacolul „Cererea în căsătorie” pentru o reprezentație la Chișineu-Criș.

    Acuma să ne înțelegem. Ionel Bulbuc era un actor de perspectivă, alegerea sa pentru politică nu o discutăm. Însă după această „ieșire în decor” ne punem întrebarea, ce să îl considerăm de acum încolo: actor sau politician? Sau ambele, în fond, se știe de când îi lumea, cele două nu se exclud?

    Încă-odată: se poate că am îmbătrânit eu degeaba, mai nou asemenea comportamente nu sunt deloc anormale, dimpotrivă, țin de spiritul cel nou al timpurilor, de digitalizare și virtualizare. „Everything goes”, spune englezul de o vreme bună, adică merge orice, hai să nu ne formalizăm, hai să nu ținem ca orbul de bâtă de niște precepte depășite.

    Sunt perfect de acord până la un punct. Poate nu mai văd bine, din cauza vârstei, acel punct?

    Bibarț - Balul Comunității Arădene

    Trec peste prezența pe scenă a primarului Bibarț la deschiderea tradiționalului festival francofon „Amifran”. În cazul său este evident, ar trebui să urmeze invers mișcarea lui Bulbuc: să se îndrepte dinspre politică spre teatru. Talent are cu carul. Păcat că un actor, dacă nu se implică și în politică, mai nou moare de foame la Arad.

    Ajung din nou în fața Consiliului Județean Arad – știți, vorbesc de clădirea aceea din Pădurice care trebuia să fie bancă – minunându-mă de splendoarea Târgului de Toamnă. Mult mai mare anul acesta decât în anii premergători, atât de mare încât nu a mai avut loc destul acolo, s-a extins până sub Casa Sindicatelor, o clădire, de altfel, despre care iarăși nu prea știm al cui este și la ce servește mai nou. Asta dacă facem abstracție de sălile de gimnastică, forță, aerobic și alte dintr-astea care țin, iarăși, de arta spectacolului.

    Mă opresc un pic aici, gândindu-mă la Piața Mare, de fapt piața tradițională a orașului și care devine, încet, dar sigur, ceva despre care nimeni nu știe cu precizie ce este. Aici sunt însă perfect de acord cu o altă colegă tânără și dedicată care, nu de mult, ne-a prezentat „spectacolul deșertăciunii” din noua locație a Pieței Mari, un fel de sală de spectacole unde nu se mai duce nimeni. Nici măcar actorii-vănzători.

    Piata Mare Arad beton

    Și uite așa, înțelegem de ce într-un oraș tradițional comercial, piețele se desființează și sunt relocate în fața Consiliului Județean sau în spatele impunătoarei clădiri a primăriei. Dar ca să ne înțelegem și mai bine, nu piețele, ci spectacolul piețelor. Cele care dincolo de utilitate, de vânzare-cumpărare, mai au și altceva: un mesaj, nu-i așa, acel mesaj subliminal: vedeți și țineți minte cui trebuie să-i mulțumiți.

    Și, da, recunosc, sunt depășit: într-un oraș unde cea mai mare vedetă nu este un artist, un actor, pictor, poet, sau scriitor, eventual sportiv ci președintele europarlamentar al partidului de „guvernământ”, e firesc ca spectacolul să primeze. Nu realitatea, nu banalul cotidian și util, ci excepționalitatea spectacolului pentru cei mai puțin atenți.

    Târgul de Toamnă - scenă Ionel Bulbuc - Iustin Cionca

    În fond, mai nou trăim cu toții pe ecrane. Că ne punem sau ne uităm, contează mai puțin. Ceea ce rămâne este imaginea, selfiurile șugubețe și involuntar comice, mesajele criptate în citate despre care nimeni nu știe nimic precis. Nu e nicio minune că mai nou pe aici, prin Arad, totul devine virtual.

    Începând cu spațiile de parcare de pe pistele de biciclete, cu vestitul, pe vremuri, ștrand, cu podurile care duc nicăieri, atunci de ce să ne mai pese că Piața Mare dispare și apare acolo unde vor actorii care nu reușesc să se retragă acolo unde le-ar fi locul.

    De ce să ne mai mirăm că la Balul Comunității Arădene – de altfel o acțiune care în intenții este cât se poate de onorabilă – nu se dansează, ci se stă la mese, se ascultă muzică și se aplaudă.

    politicieni pe scenă la Balul Comunității Arădene

    E drept, am îmbătrânit, pe vremea mea la baluri se dansa, se cânta, chiar se chefuia, iar premiile se dădeau nu atunci, la bal, ci eventual la o festivitate, hai să-i spunem, gală de premii. Și nu în sala de concerte care odată a avut cea mai bună acustică din țară, expropriată acum pentru sindrofiile de partid și stat, eventual în sala Casei Sindicatelor sau a fostelor cinematografe ajunse în ruină, renovate, așa cum ar sta bine unor administratori care s-au lăsat de actorie.

    Și uita așa, am ajuns la obiectul discuției noastre în contradictoriu cu tânăra mea colegă în ale jurnalismului. Asta, ca să nu fie vorbe, să nu cumva credeți că și presa, jurnalismul din Arad a ajuns în totalitate un spectacol al actorilor care nu își găsesc locul în lumea reală.

    În lumea aceea depășită și învechită în care spui ceea ce faci și faci ceea ce spui.

    Nu de alta, doar așa, ca balul să fie bal și spitalul, spital…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. == FAIN ARTICOL == DAR CE VA MIRA == LA FANARIHOTZI 50/100 ESTE MINCIUNA SI 50/100 ESTE ACTORIE PT PROSTIT TURMA .
      PRESEDINTELE UGANDEI SPUNEA – NOI AFRICANII AVEM PROSTUL OBICEI DE A ALEGE OAMENI FARA IDEI .
      DACA VA UITATZI LA ARADENI CUM VOTEAZA PUII DE SECURISHTI ARATA CA AM AJUNS LA NIVELUL UGANDEI .
      IAR CIFRELE DE LA BAC ARATA ACEST LUCRU == LOCUL 32 DIN 42 IN RAND CU JUDETZELE DIN OLTENIA SI BARAGAN .
      == TRAIASCA FANARIHOTZII ARADENI == TZAI DRK .

      +10 voturi
      +1
      -1
    2. Când administrația nu are realizări face baluri adică circ cum a putut Oradea să atragă 1 miliard de euro fonduri UE să aibă în construcție 7 pasaje subterane nu știu câte pasaje supraterane la fel și parcări.
      Au oameni competenți în biroul special de atragere a fondurilor UE.
      În Arad se laudă cu un pod în construcție cu câte o bandă pe sens fără șină de tramvai pe el făcut pe împrumut bancar.

      +13 voturi
      +1
      -1
    3. Sunt de aceeasi parere, respectiv sala de concerte nu trebuie transformata in sala de bal! Inca resimt nemultumirea ca datorita primului bal organizat acolo s-a “pierdut” mobilierul (fotoliile/scaunele)!
      Dar balul nu a fost al administratiei si nici nu au fost pe scena personajele cu care ati ilustrat subiectul!
      Circ a fost, poate, cand au aparut pe scena Filarmonicii, a Teatrului personajele respective cu prilejul altor evenimente – ei sunt cei care si-au depasit conditia doar datorita politicului si confisca podiumul, actul cultural, ducandu-l in derizoriu.
      La acest bal s-au premiat tinerii performanti! Si e de bine! Ar fi fost mai placut sa fie lasata sala de spectacole pentru premiere si concert iar dupa, in sala care apartine Filarmonicii si functiona ceva Club (?!) sa se fi organizat balul…
      Bine-ar fi sa existe la nivel de oras un soi de “Departament de protocol” si sunt cateva personalitati demne de a-i fi membrii dar asta ar presupune sa dispara de pe scena politicienii si “somitatile” cu titluri academice obtinute cu performante sub limita bacalaureatului!

      +7 voturi
      +1
      -1
    4. Rasfoind presa interbelica am ajuns la o concluzie trista atunci ca si acum Aradul a fost un oras prafuit, coruptia era la ea acasa, comerciantii romani erau discriminati negativ fata comerciantii straini, canalul Muresel si atunci si acum acoperea Aradul cu mirosurile pestilentiale. Din punct de vedere cultural stam la fel , apreciem sub cultura in detrimentul adevaratei culturi, Cu ocazia primului concert al maestrului G. Enescu la Arad s-au vandut cateva bilete, presa vremii curioasa a investigat cauza si au ajuns la o concluzie rusinoasa, aradenii nu stiau cine este maestru George Enescu in contrariu la Cluj , Timisoara, Lugoj sosirea maestrului a fost o adevarata sarbatoare iar salile in care a concertat au fost pline !

      +5 voturi
      +1
      -1
      • Da, ați sesizat ceva. E vorba de decăderea Aradului după ce a devenit parte a României. În momentul acela era cel mai mare – avea cu vreo trei mii de oameni populația mai mare ca Timișoara, Clujul, Brașovul avea doar jumătatea populației din Arad – oraș revenit României. Era și cel mai dezvoltat, ajunge să vă gândiți la fabrica de automobile, singura din zonă. Dar pentru că era foarte aproape de graniță, statul român nu avea interesul să-l dezvolte în continuare, gândindu-se la pericolul unui revizionism viitor. Fabrica de automobile și motoare de avion a fost mutată la Brașov, singura investiție mai serioasă în perioada interbelică fiind a familiei Neuman – uzinele textile – orașul pierzându-și importanța de dinainte. Mai mult, încet-încet a fost depășit de celelalte orașe din Ardeal, ceea ce s-a văzut în toate domeniile, inclusiv în cultură.
        Și tocmai de asta, acum ar fi nevoie de oameni care înțeleg situația, potențialul cel nou de când suntem în UE, de a încerca readucerea Aradului în rândul centrelor economice și culturale. Să nu uităm de prima clădire de teatru din zonă, de primul cinematograf, de prima școală de muzică. Numai că având liderii pe care îi avem – aveau posibilitatea acum câțiva ani să aducă o fabrică Skoda la Arad, dar s-au făcut că plouă – deocamdată doar visăm. Nici măcar frumos…

        +15 voturi
        +1
        -1
    5. Exact, Aradul era orașul nr.9 din imperiu. Atenție! Din întregul imperiu, nu doar din Ungaria. Adică nr.9 dupa Viena, Budapesta, Bratislava, Zagreb și alte 4 – între care Oradea, singurul oraș mai mare decât Aradul din întreaga zonă…și dupa cum bine spune domnul profesor; înaintea Timișoarei, Clujului, Brașovului.
      Faptele vorbesc de la sine, nu necesită alte comentarii

      +9 voturi
      +1
      -1
    6. Declinul Aradului a început,cum bine ați spus după alipirea din 1918 care a fost făcută de Clemenceau de fapt.In urma Dictatului de la Viena Universitatea de la Cluj s-a mutat la Sibiu și Timișoara pt ca laArad unde s-a dorit mutarea explicația a fost nu avem spatii!Asa a ajuns Sibiul centru universitar și noi am rămas de căruță .

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    4 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.