sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Fantoma din centrul Aradului

    de Raluca Medeleanu | 15 noiembrie 2023, 8:00 AM | Administraţie | Dezvăluiri | Topic special

    19

    Intrarea principală, acum încuiată, în Palatul CFR

    Toți oamenii care se încumetă să treacă pe trotuarul lipit de Palatul CFR din Arad, pășesc cu privirea în sus, spre clădirea istorică din care se desprind bucăți și se împrăștie pe pământ. E lesne de înțeles astfel că ei, cu ochii lor, o văd că e acolo. La fel o văd și cadrele didactice și elevii care învață în ea, clădirea fiind unitate de învățământ. Actele însă ne arată o fantomă. Ne spun că acolo nu e nimic. Doar teren viran.

    Nu ne mirăm astfel că ani de-a rândul, nenumăratele solicitări în scris ale conducerii Colegiului Tehnologic „Caius Iacob” au rămas fără răspuns. Singurele intervenții asupra clădirii au fost făcute din restrânsul buget al școlii, pentru diferite reparații. În interior, școala arată chiar bine. E îngrijită, are mobilier modern. Afară însă, e exact o fantomă. O nălucă a ceea ce a fost cândva maiestosul Palat CFR.

    După cum îi spune și numele, imobilul a aparținut – și încă aparține, teoretic cel puțin, veți vedea imediat de ce – Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA, care l-a dobândit de la Statul Român, în 2002, prin concesiune, pe o perioadă de 49 ani. În 2021, partea nouă, construită sub formă de bloc, alipită de clădirea veche, a fost preluată însă de Municipiul Arad.

    Clădirea fantomă

    Palatul CFR o fantoma uitata in spatele Catedralei Ortodoxe de la Podgoria

    Dar nimeni nu a observat, nici înainte de această „mutare”, nici în timpul acestei „mutări”, nici după… inexistența clădirii istorice în CF? Nimănui nu i-a părut cel puțin curios că aceste acte descriu „peisajul” ca fiind format dintr-o clădire de 8 niveluri (P+7 etaje), de 6203 mp, care „e lipită de aer”, de un „teren neîmprejmuit”, care are în total 4594 mp? E cel puțin ciudat, ca să nu spunem altfel.

    CF palatul cfr cladire fantoma

    (* Observați că în CF există menționată doar o clădire, cea cu 8 niveluri, adică P+7E)

    teren palatul cfr arad cadastru
    (situația prezentată pe site-ul Geoportal e identică. Clădirile construite în zonă sunt notate cu roșu. Observați că doar clădirea de 8 niveluri figurează ca fiind existentă, în rest, precum în cartea funciară, vedem doar teren gol în cadranul albastru)

    O astfel de greșeală însă putea fi corectată oricând în Cartea Funciară. Vorbim de incompetență? Sau de ceva mai mult? Folosește cuiva această scăpare?

    Dacă o clădire nu există… nu poți investi în ea, nu poți aplica proiecte pentru ea, poți să uiți complet de ea.

    Mulți ani la rând, chiar asta au făcut. Au ignorat-o complet. Până acum

    Am aflat de la directoarea Colegiului Tehnologic „Caius Iacob” că au fost trimise solicitări pe bandă rulantă către CFR pentru reabilitarea clădirii. De fiecare dată, au rămas fără vreun răspuns. Fără vreo reacție. Ne-a spus și că este contrariată că o clădire atât de impozantă, aflată chiar în centrul orașului, nu este nici măcar înregistrată ca imobil istoric.

    Cum ar putea fi? Din moment ce „ea nu există”?

    Totuși, după ce a văzut publicat pe Special Arad, în octombrie anul acesta, un articol în care atrăgeam atenția asupra gradului avansat de deteriorare a clădirii, directoarea a redirecționat articolul către Regionala Timișoara a Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA, despre care aflăm că este adevăratul „proprietar”, deși în cartea funciară este menționată Regionala Cluj Napoca (*care deține terenul, deoarece clădirea „nu există”). De această dată, a existat o reacție.

    O echipă de la CFR Timișoara s-a deplasat la Arad, în urmă cu aproximativ două săptămâni, pentru a face o evaluare. Dacă în mare parte a clădirii istorice funcționează unitatea de învățământ (care are peste 300 de elevi), unele părți sunt încuiate, fiind acum complet părăsite. Unele geamuri sunt sparte, astfel că porumbeii au făcut mizerie, evaluatorilor fiindu-le oferite măști chirurgicale pe față pentru a putea respira aerul de acolo. Pereții sunt infiltrați de la scurgerile de pe acoperiș, ușile sunt cu vopsea scorojită.

    fantoma din centrul aradului palatul cfr 9

    Ignorând lipsa de igienă din aceste încăperi, trebuie spus că acea parte din imobil e cea mai impresionantă din punct de vedere arhitectural. Impozanta scară principală de acces, pe care acum nu o mai folosește nimeni, este chiar formidabilă și e trist că tocmai această parte a fost dată uitării. Cândva, aici erau birouri ale CFR, până prin anii 2000. De atunci însă, totul a stat sub cheie. Nu a mai folosit nimănui.

    Directoarea a fost informată de echipa sosită să evalueze încăperile că va fi nevoie și să se „regleze actele”, însă nu a primit detalii despre ce este vorba mai exact, doar că ar fi nevoie să se actualizeze inclusiv releveul.

    Releveu pentru o clădire inexistentă

    Este chiar ironic: pe de o parte clădirea este inexistentă în cartea funciară, pe de altă parte are totuși întocmite releveuri (schițele realizate la scară, care reprezintă planul construcției). Unele sunt realizate în anii 1960, altele în anii 1970. Dar ele ar trebui actualizate pentru o intervenție.

    Despre reabilitare însă tot nu se pune încă problema. Regionala CFR Timișoara nu dispune de astfel de fonduri. Pe moment, ar intenționa să igienizeze încăperile încuiate, respectiv să izoleze geamurile sparte, pentru a preveni porumbeii să mai facă mizerie. De asemenea, ar urma – pe viitor – să se repare și acoperișul. Până acum, au fost făcute doar mici reparații, din banii școlii, pentru a opri scurgerile în sălile de clasă.

    fantoma din centrul aradului palatul cfr 15

    Mici reparații nu sunt însă de ajuns. Anumite porțiuni din imobil sunt grav afectate. Pe partea dinspre Colegiul de Arte cad adesea bucăți din fațadă, iar în curte, direcțiunea s-a văzut nevoită să izoleze un perimetru din cauza unui horn care a fost grav avariat în urma cutremurului din această vară. Atunci, au fost chemați cei de la ISU, însă nu au putut interveni pentru punerea în siguranță, întrucât utilajul lor nu a încăput pe poarta de acces în curte, astfel că au acționat doar dinspre biserică, fără mare succes însă. Acum, mai multe cărămizi au rămas deplasate, existând pericolul ca oricând să cadă.

    Pe viitor, ar exista și planuri de a ceda clădirea Ministerului Educației, ceea ce ar deschide noi posibilități pentru investiții aici. Cu toate acestea, pentru astfel de „mișcări” trebuie rezolvate toate lipsurile din acte.

    Ordonanța guvernamentală care blochează orice demers pentru reabilitări

    Cu toate că în ceasul al doisprezecelea cei de la Regionala CFR Timișoara și-au arătat interesul de a încerca să repare clădirea, momentul în care s-au pus să acționeze nu este unul propice. Acum, reabilitarea Palatului CFR este blocată din cauza unei Ordonanțe guvernamentale, dată chiar în perioada în care directoarea trimitea ultima solicitare pentru intervenție.

    Ordonanța interzice, pe o perioadă nedeterminată, inclusiv realizarea expertizelor, documente esențiale antemergătoare oricărei acțiune de reabilitare a unei clădiri.

    Până atunci însă, orice reparație minoră e binevenită… Și timp suficient este și pentru ca Regionala CFR să-și pună actele în regulă.

    Poate își amintește și de CF!

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. In acelasi articol ati scris ca nu exista cladirea in CF si ca in CF apare propietar Regionala Cai Ferate Cluj. ce sa intelegem?
      Poarte cladirea nu este la acea adresa in CF (zona este impartita cu piata Podgoria) si doar internatul cu terenul de 0.45ha este la acea adresa. Vedeti ca la cadastr, ca la avocat iti spune doar ce ai platit (CF pt. adresa solicitata). Daca vrei sa identifici un amplasament sunt alte taxe (mai mari).

      --1 voturi
      +1
      -1
      • Clădirea nu există, în CF apare terenul că aparține….. poate nu m-am exprimat destul de clar? iertare, dacă nu. Am pus o mică explicație în paranteză la acel paragraf acum, ca actualizare, să nu rămână neclar. Recapitulez situația aici: în CF apare doar terenul de sub clădirea istorică, clădirea istorică nu, deși regionala CFR se ocupă de clădire și oficial e proprietarul clădirii, iar direcțiunea păstrează legătura cu regionala CFR.

        Am cautat foarte bine în cartea funciară. clădirea NU este la altă adresă, efectiv au uitat să o înregistreze, de aici am pornit articolul (observați și în schița de pe geoportal lipsa chenarului roșu). Acesta este subiectul, au uitat de ea. Credeți-mă am verificat cum trebuie. Ei nu au verificat cum trebuie

        +16 voturi
        +1
        -1
    2. …cândva era sediul Regionalei căilor ferate MAV Arad, iar prin ani `20 sediul Regionalei de căi ferate CFR Arad până la mutarea sediului la Timișoara. E regretabil, dar se poate constata că de când a ajuns pe mâna moților Aradul merge din ce în ce mai bine. Trendul se confirmă azi mai mult decât oricând; Aradul se pare că are soarta liniei Bradului.

      +19 voturi
      +1
      -1
    3. Pentru clădirea asta de patrimoniu nu s-a gândit Bibart sa facă protest ca pt bariera de la pasajul Micalaca același pasaj pe care în trecut Falca a pus banner lucrării oprite de PSD în 2012 când el a amânat la maxim exproprierile pt accesul pe teren.
      Halal metehne copiate de Bibart.

      +17 voturi
      +1
      -1
    4. Cladirea există în actele de cadastru, doar ca pentru cladirile și lucrarile de arta care au aparținut MAV din întreg Ardealul înainte de Marea Unire cadastrul se află la Cluj, nu mă întrebați de ce , pentru ca nu știu să vă răspund. Cladirea a fost construită pe un teren mlăștinos aflat la vremea aceea în afara orașului, în clădire a funcționat Regiunea a 6-a MAV a cailor ferate din jurul Tisei. După Marea Unire cladirea a purtat numele de Inspecția CFR și a fost folosita pentru birourile Regionalei de Cale Ferată pînă la mutarea acesteia la Timișoara. Până în jurul anului 2005 în clădire a funcționat din cadrul CFR-ului Regulatorul de Mișcare, Tracțiune și Vagoane (RCM Arad), Secția de Întreținere Linii (L7 Arad) și Districtul de Telecomunicații CFR (D1 TTR)

      +13 voturi
      +1
      -1
      • Știm că e la Cluj, pentru că terenul aparține Căilor Ferate Regionala Cluj, așa cum am menționat în articol. Însă din informațiile pe care le-am obținut, vă spun că și în colile mai vechi clădirea lipsește, fiind doar înregistrat terenul. Probabil cândva, pe alte acte, clădirea există, dar nu în CF, indiferent de care variantă mai veche vorbim. Și atât timp cât nu apare în CF clădirea, ea nu poate să fie supusă unei reabilitări, nu se poate aplica pe vreun proiect pt ea etc. Pentru că pentru orice demers, e nevoie de CF.

        +3 voturi
        +1
        -1
    5. Teoretic primăria trebuia să încaseze supraimpozitare pt această clădire fiind foarte degradata. Dar se pare ca legile sunt doar pt fraieri!
      Dacă a încasat supraimpozitare cum a făcut-o fără sa existe clădirea în cartea funciară?
      Asta e un aspect pt care ar trebui interpelată primăria în ce clasă de degradare e încadrată această clădire?

      +7 voturi
      +1
      -1
    6. Văzând ca pt administrație această clădire nu exista ma face sa ma întreb câte alte clădiri, terenuri, foste fabrici sunt degradate și nu se încasează supraimpozitare pt ele în timp ce oamenii de bună credință sunt hăituiți cu secheste ipoteci și alte alea dar când e vorba de clădirile statului se aplică un dublu standard.

      +10 voturi
      +1
      -1
    7. @Glume de pe TNR ești pe lângă subiect vere, blocurile comuniste se reabilitează termic cu o cofinanțare de minim 2 mii de euro de apartament poate la Bucale o fi gratis, clădirea asta are nevoie foarte probabil nu de o simplă reabilitare ci de lucrări serioase de consolidare seismică esența comentariului meu se referă la dublul standard între clădirile proprietate privată și cele proprietate a statului, CFR este o companie a statului.
      Supraimpozitarea oricum se recuperează după reabilitare proprietarii fiind scutiți 7 ani de plata impozitului.
      Primăria dacă supraimpozita la timp deja putea deține contravaloarea a jumătate din clădire.

      +3 voturi
      +1
      -1
    8. Dl.Magulean are dreptate în tot ceea ce a scris! Nu cred că undeva nu există hârtii si pe clădirea veche ! La Budapesta cu siguranță sunt! Aceia cu siguranță au hârtii pe clădirea aceea!
      Nu mai departe când au vrut să reabiliteze autovagonul de Săgeata Verde, s-a scris în presa locală că s-a mers la Budapesta și au cautat și găsit in arhive date!

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Subiectul articolului este că nu există înscrisă clădirea în CF. E simplu, atât. Nu că nu există în alte acte rătăcite pe undeva. Subiectul e doar că nu există în CF, iar din această lipsă se ajunge la un blocaj până la rezolvarea acestei probleme.

        +5 voturi
        +1
        -1
    9. „Subiectul articolului este că nu există înscrisă clădirea în CF. E simplu, atât. Nu că nu există în alte acte rătăcite pe undeva.”
      .
      Pun o simplă întrebare de profan (recunosc faptul că nu am experiența acestor „chichițe” birocratico- notariale:
      – dacă se găsesc acele „acte rătăcite pe undeva”, e chiar atât de greu de actualizat CF-ul?
      .
      Și încă 2 întrebări:
      1. Fiind o clădire atât de importantă cu atât de multe utilizări (atât CFR, cât și didactica), mi se pare mai mult decât dubioasă lipsa clădirii din CF, da atâția zeci de ani, și NESESIZAREA DE NIMENI a acestui fapt.
      Întreb și eu:
      – e verificabilă vechimea „omisiunii clădirii” din CF ?
      Sigur nu e „o dispariție” (din acte) mai recentâ și ștergerea/distrugerea tuturor „urmelor” mai vechi, ca o „avanpremiera” a unei noi „jonglerii imobiliare”…? 🤔
      .
      2. Cum naiba s-au putut face proiectele Clădirii-bloc atașate, cât și a Noii Catedrale, dacă ACOLO APĂREA „LOC VIRAN” ?
      Cum s-au stabilit cotele și distanțele, FĂRĂ SĂ SE SUPRAPUNĂ cu „clădirea-fantomă”… ?
      Mai ales a corpului tip bloc, ATAȘAT LA CLADIREA VECHE, pt. că, pe vremea comunistă nu exista Plan releveu cu coordonate GPS, ci acesta se ridica pe baza raportării la REFERINȚELE EXISTENTE DEJA.
      Ori, daca clădirea veche „nu exista”, cum naiba au făcut ÎNCADRAREA ÎN ZONĂ a celei noi, cu atâta precizie?
      .
      E ciudat și cum actele tuturor celorlalte obiective înconjurătoare, s-au putut face în toți acești zeci de ani (inclusiv reabilitarea și RECONFIGURAREA CĂILOR RUTIERE – carosabil, linii tramvai, trotuare, etc.), fără „să te lovești” de „inexistența” (in acte) a acelei cladiri ?!
      Cum s-a putut stabili PUZ-ul zonei , când un element atât de important și de masiv, nu apărea în acte?
      Să înțeleg că toți acei proiectanți, au făcut Proiectele „în fals” (raportându-se la ceva inexistent scriptic) ?
      .
      Ciudat…😣

      +8 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.