duminicã, 19 mai, 2024

Special Arad Logo

    Cum rămâne cu balizele de direcţionare spre strada Şiriei? Vedem după finalizarea lucrărilor la pasajul Micălaca

    de Adriana Barbu | 2 ianuarie 2024, 10:14 AM | Știri Arad | Topic special

    4

    Un proiect vechi de 13 ani, dar inaugurat doar înainte de finalul anului 2023 dă încă bătăi de cap arădenilor şi oficialilor. Pasajul rutier din Micălaca, inaugurat în decembrie, nu este finalizat încă, iar soarta trecerii la nivel cu calea ferată de pe strada Şiriei a rămas pe mai departe în aer. Ca atare, balizele care au fost montate pe Calea Radnei în dreptul intrării pe strada Şiria, în faţa şi în spatele acesteia, au rămas încă acolo, iar cum va arăta viitorul pentru ele pare greu de decis chiar şi pentru oficialii care le-au montat.

    Întrebaţi de cititori dacă vor mai rămâne mult aceste balize pe unul dintre cele mai circulate drumuri naţionale de la ieşirea din oraş, am decis să redirecționăm întrebarea spre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), mai exact Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara (DRDP) pentru a afla cum va arăta în viitorul apropiat zona care de mai bine de un an pare improvizată.

    pasaj strada Siriei

    (Balizele de pe Calea Radnei rămân pe mai departe, dar nu se știe sigur până când, acolo)

    Menținerea / demontarea balizelor către strada Şiriei, decisă mai încolo

    Direcţia Regională de Drumuri și Poduri Timișoara (DRDP) ne-a răspuns prompt la întrebări, dar nu şi lămuritor.

    Potrivit DRDP: „Balizele amplasate pe Calea Radnei au fost montate la solicitarea Primăriei Arad, ţinând cont de desfăşurarea traficului pe strada Şiriei. Până la finalizarea totală a lucrărilor la pasaj, constructorul împreună cu Primăria Arad și IPJ Arad va stabili necesitatea menținerii/demolării respectivelor balize”.

    Cei de la DRDP nu au amintit defel, în răspunsul trimis, despre conflictul iscat între Ministerul Transporturilor prin CNAIR, pe de o parte, şi Primăria Arad și alte primării din județ, de cealaltă, pe tema desființării trecerii la nivel cu calea ferată de pe strada Șiriei și a barierei şi de speranța oficialilor arădeni ca acest acces să rămână pe mai departe circulabil. Răspunsul vag indică însă faptul că lucrurile nu au fost tranșate în acest război.

    Un război politic local pe tema păstrării barierei

    Le reamintim cititorilor că desființarea barierei a fost stabilită încă de la momentul la care CNAIR a proiectat pasajul denivelat peste centura de ocolire Arad, doar că de la proiectare până la finalizare au trecut 13 ani, iar valorile de trafic s-au schimbat mult.

    La aflarea veștii, primarul Aradului, Călin Bibarț a ieşit public susţinând că se opune deciziei, iar mai apoi alți primari liberali din județul Arad au semnat o petiție prin care cer autorităților centrale să anuleze decizia de a desființa bariera, implicit accesul de pe strada Șiriei la sensul giratoriu către drumul județean 709 și drumul național 7.

    Deși politicienii de la PSD, în speță viceprimarul Ilie Cheșa și parlamentarul Eusebiu Pistru, susțin că Ministerul Transporturilor a acceptat deja această solicitare, aleșii locali ai PNL susțin că nu au primit nicio decizie scrisă de aici. Ulterior, un răspuns primit de la CFR  (citește AICI) a indicat faptul că bariera va fi desființată. În așteptarea unui răspuns scris de la minister în privința trecerii la nivel și a barierei de pe strada Șiriei, războiul se poartă pe mai departe doar la nivel local, prin declarații politice între oficialii PNL și PSD.

    Decizia desființării a fost luată încă de la momentul scrierii proiectului tehnic care făcea referire la pasajul din Micălaca. Desființarea barierei și închiderea drumului ar tăia, însă, spun acum oficialii locali, legătura directă cu comuna Șiria, cu drumul județean și cu Valea Crișului, afectând şi bifurcația spre Valea Mureșului.

    Împotriva desființării barierei s-au arătat 13 primari de comune/orașe care fac parte din traseul afectat. Semnatarii petiției adresate Guvernului României, Ministerului Transporturilor, respectiv Companiei Naționale de Căi Ferate sunt după cum urmează: municipiul Arad, orașul Ineu, orașul Sebiș și comunele Șiria, Vladimirescu, Hășmaș, Șicula, Buteni, Cărand, Șilindia, Bocsig, Cermei, Brazii.

    În adresa CFR primită de curând de oficialii arădeni se invocă, însă, două motive pentru desființarea barierei de pe strada Șiriei: decizia luată în 2010 de Ministerul Transporturilor, respectiv planurile de a construi pe viitor o a treia linie în cadrul proiectului de modernizare a liniilor care străbat traseul respectiv, ceea ce s-ar încadra în condiții de anulare a trecerilor peste cale ferată. Concluzia din document este că se va face o analiză pentru identificarea unor soluții de fluidizare a traficului din zonă, care să fie „sustenabile din punct de vedere tehnic”.

    S-a deschis circulația rutieră pe pasajul Micălaca, după un șantier de 13 ani

    (Pasajul Micălaca a fost dat în folosință în decembrie 2023)

    Lucrările care mai trebuie executate la pasajul din Micălaca

    Potrivit răspunsului primit de noi de la DRDP, pasajul din Micălaca nu este încă finalizat, semn că discuția legată de trecerea peste calea ferată se mai poate lungi. Ce mai trebuie executat din proiectul legat de pasaj? „Ca tipuri de lucrări care mai trebuie executate sunt: montare console de orientare, lucrări la scurgerea apelor, lucrări de finisare şi vopsire elemente de beton, înlocuire strat de uzură pe breteaua de legătură cu DJ 709 şi ulterior aplicarea marcajului”, susţin cei de la DRDP.

    Un pasaj, 13 ani, peste 52 de milioane de lei

    Cât a costat până acum pasajul care a dat atâtea bătăi de cap arădenilor şi care ar trebui mai degrabă privit ca o ruşine locală, în condiţiile în care, finalizat acum, după 13 ani de la startul lucrărilor, acesta nu mai corespunde realităţii din teren? Peste 52 milioane de lei.

    „Valoarea lucrărilor executate în baza contractelor încheiate anterior cu Asocierea formată din S.C. CONFORT SA Timişoara şi S.C. VEL SERVICE S.A. Bucureşti, respectiv cu Implenia Baugesellschaft m.b.H Viena a fost de 15.565.000 lei, iar valoarea contractului curent cu SPIC SRL este de 37.065.000 de lei, cu tot cu TVA”, se arată în răspunsul primit de la direcţie.

    Singura veste bună venită din zona pasajului, dincolo de faptul că în sfârşit se poate circula pe acesta, este că lucrarea va fi în garanţie timp de 5 ani: „Perioada de garanţie a obiectivului este de 60 de luni de la momentul recepţiei la terminarea lucrărilor”, se arată în răspunsul primit de la DRDP.

    Celălalt pasaj de pe centură, cel din zona Grădiște, inaugurat totuși de câțiva ani, nu fără peripeții, a ieșit deja din garanție. „În ceea ce privește pasajul denivelat pe varianta de ocolire Arad peste liniile C.F. Brad – C.F. Curtici – DJ 709 B (Grădiște), acesta nu mai este în garanție”,ne-a răspuns Nicoleta Pordea, directorul regional al DRDP.

    Când se va stabili cum se va circula în zona pasajului, pe strada Şiriei, când vor fi luate balizele, dacă vor fi luate, pare o chestiune destul de complicată şi ea. Dar, ce nu a fost complicat în privinţa pasajului din Micălaca, care a avut nevoie de 13 ani pentru a putea fi inaugurat?

     

    Citește și:

    •  Trecerea peste calea ferată de pe strada Șiriei, victimă colaterală în răfuiala din (încă) alianța PNL-PSD

    • Circulația peste noul pasaj din Micălaca ar urma să se deschidă luna aceasta · Special Arad

    • 13 primari liberali din județul Arad au semnat o petiție împotriva desființării barierei de pe strada Șiriei și așteaptă o semnătură de la ministrul pesedist al Transporturilor · Special Arad

    • Viceprimarul Cheșa îi bate obrazul, bineînțeles subtil, primarului Bibarț din cauză de… Don Quijote · Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Stimata redacție, actualul primar și consiliu local este in realitate cel mai slab de la apariția României. Aceștia împreună cu cei de la CJ nu pot gândi decât postfactum, nu au gândire preventivă, strategică, evolutivă. Sunt precum conducătorii din scripte și întocmai precum faraonu… Niste putori, obedienți, profitori și să sperăm, vremelnici

      +9 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.