sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Escapadă tropicală în amintirile reale și fictive din comunism, cu regizorul-scriitor Radu Dinulescu

    de Tomck@t | 22 martie 2024, 5:58 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    Regizorul Radu Dinulescu, fostul director al Teatrului de Marionete din Arad și selecționer al festivalurilor Underground și Euromarionete, a intrat serios și în același timp voios în pâinea literară: joi, la Biblioteca Județeană „A.D. Xenopol”, a lansat cel de-al treilea roman al său, „Confreria Tropicana – romanul unei generații oprimate”.

    Noua carte semi-biografică și semi-ficțională este continuarea romanului „Diversiune în eter” și tratează „perioada «glorioasă» a cincinalului ’71 – ’75, în care s-a dovedit că societatea de tip comunist este o uriașă cacealma, în care s-a acutizat războiul rece dintre Est și Vest, s-a consolidat cortina de fier, iar Ceaușescu a început să strângă-n cur șurubul. Vădite și multiple asemănări cu ceea ce am ajuns, din nefericire, să trăim azi, în secolul 21”, notează autorul în prefață, dedicând cartea, de altfel, tuturor celor care, precum autorul, nu au crezut în comunism… dar au fost nevoiți să-și petreacă anii tinereții sub această orânduire social-politică.

    Capitolele romanului „Confreria Tropicana” jonglează spectaculos între trecut și prezent, între conversații aparent reale (scoase de pe WhatsApp, cu tot cu emoticoane) și dialoguri aparent fictive, în timp ce îmbină într-un mod incitant de inedit povestirile beletristice cu relatările de tip jurnal. Chiar autorul recunoaște, de altfel, că romanul conține „multe lucruri reale, care aș fi vrut să fie fictive… și, mai ales, multe lucruri fictive pe care aș fi vrut să le trăiesc în realitate”.

    Romanul împletește, de asemenea, posibilitatea unei lecturi clasice cu imersiunea virtuală, îmbogățind textul cu coduri QR, care trimit spre clipuri muzicale, gândite ca un fundal sonor pentru lecturare, dar și imagini foto și video realizate de Radu Dinulescu, ori documente și reportaje din perioada povestită.

    Nefăcând abstracție de profesia sa, lansarea noului roman al lui Radu Dinulescu a avut parte, cu ajutorul actorilor arădeni Mariana Tofan și Ioan Peter, de o scurtă lecturare-interpretare a unuia dintre mai multele capitole intitulate „Viorel și Violeta”, despre care autorul spune că sunt intermezzouri menite să trezească audiența, dar a precizat că atmosfera și stilul romanului nu se rezumă la aceste povești de cuplu.

    Mariana Tofan și Ioan Peter - la lansarea cărții Confreria Tropicana de Radu Dinulescu

    „Este un roman foarte interesant, cu multe noutăți, atât în ale scrierii, cât și în perspectiva esteticii”, a spus profesoara de limba și literatură română Cristina Kuschausen la lansarea arădeană a cărții. „Începe să ne anunțe din start cele două planuri narative. Primul este subliniat în enunțul «această carte conține multe lucruri reale, care aș fi vrut să fie fictive… și, mai ales, multe lucruri fictive pe care aș fi vrut să le trăiesc în realitate». După aceea, ne anunță cumva celălalt plan, «Comunismul este orânduirea în care, în numele unei doctrine total utopice, se comit cele mai mari blestemății». Și iată, suntem deja din primul moment al romanului în cele două planuri, dar să știți că pe alocuri ele interferează. Am observat că atunci când apare o dezamăgire în adolescența lui Radu, oarecum apare o dezamăgire și în plina lui maturitate”, a mai spus profesoara Cristina Kuschausen.

    Radu Dinulescu a declarat că atunci când a scris romanul „Diversiune în eter” nu știa că va scrie și cel de-al doilea volum, „cu atât mai puțin continuarea, volumul 3”, care este deja în lucru.

    Regizorul Radu Dinulescu, născut la Galați, a debutat în literatură cu romanul „Tegument” (care nu are o legătură cu „Diversiune în eter” și „Confreria Tropicana”) în anul 2022, roman despre care dramaturgul Matei Vișniec a afirmat, în termeni laudativi, desigur, că este un „OZN literar”.

    El a contribuit semnificativ la dezvoltarea scenei culturale arădene, în mod special pe partea teatrală. Între 2001 și 2006 a fost regizor artistic la Teatrul de Stat Arad (actualul Teatrul Clasic „Ioan Slavici”), iar în perioada în care a fost directorul Teatrului de Marionete (2006 – 2011), a adus spectacole arădene de marionete în numeroase turnee din lume, în Franța, SUA, Noua Caledonie, Spania, Cehia, Ungaria, Turcia, Slovenia sau Brazilia. Tot la Teatrul de Marionete, a pus în scenă primul spectacol 3D în Arad, „Tovarășul de drum”.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.