„Este un festival tematic cum nu prea întâlnești în rețeaua festivalurilor” – Dimitris Kerkinos, despre fARAD | INTERVIU
Care sunt criteriile de selecție pentru fiecare nouă ediție fARAD? De ce s-a ales în acest an tema „Om bogat, om sărac” și care este asul din mânecă al festivalului arădean față de altele din țară sau din străinătate? La acestea și alte câteva întrebări ne-a răspuns online Dimitris Kerkinos, selectionerul fARAD, chiar dacă a trebuit să-și rupă puțin din programul său încărcat, înainte să ajungă și el la Arad, la ediția curentă, cea aniversară, a zecea la număr.
Dimitris Kerkinos este director artistic – sau selecționer – al festivalului de film documentar fARAD din 2019, cu excepția anului 2020, an în care pandemia COVID a restrâns posibilitățile festivalului și programul a însemnat exclusiv filme românești, selecționate de Mihai Chirilov (consultantul artistic fARAD și, totodată, directorul artistic al festivalului TIFF Cluj-Napoca).
Filmele concentrate pe temele „Harta și teritoriile”, „Libertate”, „Caută și vei găsi” și, cea recentă, „Om bogat, om sărac” din oferta anuală a festivalului fARAD au fost și sunt, așadar, rezultatul muncii lui Dimitris Kerkinos, o voce recunoscută în industria filmului european și un experimentat curator de film documentar, de altfel implicat, de 20 de ani, și în organizarea Festivalului Internațional de Film de la Salonic (Thessaloniki International Film Festival).
– Care sunt criteriile de selecție pentru fiecare nouă ediție fARAD?
– În fiecare an căutăm o temă care are o relevanță socială și este legată de chestiuni care ne preocupă. Ambiția noastră cu temele pe care le selectăm este să reflectăm asupra problemelor importante ale existenței noastre și ale vieții noastre sociale și să declanșăm o înțelegere a tuturor acelor aspecte care nu sunt atât de vizibile pe cât ar trebui să fie, deschizând o discuție fructuoasă cu publicul.
– Alegeți (dvs. sau consiliul de conducere al festivalului) mai întâi subiectul, sau tema generală a filmelor selectate definește subiectul festivalului?
– Mai întâi vine subiectul și apoi filmele. Subiectul este decis de consiliul festivalului, dar întotdeauna discutăm ideile și explorăm posibilitățile înainte de a lua o decizie. După ce am definit tema, căutăm cele mai potrivite filme recente (din ultimii 2-3 ani, deși încercăm să proiectăm în principal filme proaspete). În același timp, s-ar putea să proiectăm și filme mai vechi, care sunt emblematice în raport cu subiectul.
– De ce este „Om bogat, om sărac” tema de anul acesta?
– Filmele prezentate examinează noțiunea de bogăție care se măsoară nu numai în raport cu banii și bunurile materiale, ci și în relația cu contextul social al oamenilor și modul lor de viață. Ele se bazează pe realitatea contemporană a societăților capitaliste neoliberale și a economiei globalizate, care au dus la o creștere dramatică a inegalității sociale și la o escaladare a decalajului dintre bogați și săraci. Sărăcia este astfel luată în considerare deoarece este cealaltă față a monedei, devenind măsura bogăției celor puțini.
Organizatorii și invitații fARAD6 (2019). Dimitris Kerkinos – al treilea din stânga (Foto: Facebook fARAD)
– Ce a dus la decizia ca ediția din acest an a fARAD să se concentreze pe Lauren Greenfield?
– Documentarele lui Lauren Greenfield se concentrează pe diferite aspecte ale bogăției și stilurilor de viață care sunt legate de aceasta în SUA, oferind o perspectivă excelentă societății americane. Munca ei ne-a inspirat să extindem problema și să evidențiem probleme similare în diferite părți ale lumii. Ne-am gândit că lumina reflectoarelor asupra muncii ei este indispensabilă.
– Vă uitați la toate aceste filme înainte de a vă decide să le selectați în program sau, uneori, sunt suficiente reputația regizorului, recenziile sau anumite premii?
– Ca programator, munca mea este să urmăresc cât mai multe filme, astfel încât să fiu mereu la curent cu ce se întâmplă în cinematografe. Reputația regizorului, recenziile sau chiar unele premii sunt întotdeauna o motivație pentru a verifica filme, dar asta nu înseamnă că mă conformez cu ele. Ceea ce contează este să fiu convins de intențiile filmului, să văd ceva original în el, să fiu atins de el…
– Ne puteți spune un Top 3 cu filmele dvs. preferate din selecția de anul acesta?
– Generation Wealth, Taming the Garden, Cesária Évora.
Cesária Évora – film documentar la fARAD 10, printre preferatele lui Dimitris Kerkinos
– Ce părere aveți despre fARAD în comparație cu alte festivaluri de film documentar din România sau chiar din străinătate?
– Este un festival tematic cum nu prea întâlnești în rețeaua festivalurilor, cu subiecte interesante și provocatoare și o selecție bună de filme. Este foarte intim, filmele din program sunt asociate cu laboratoarele organizate pentru tineri profesioniști și fiecare participant este conectat cu celălalt, creând o atmosferă foarte caldă și frățească. În plus, este deschis și foarte prietenos cu publicul arădean, oferind cetățenilor săi anual un loc de întâlnire important.
– Ce strategii credeți că ar trebui luate pentru a crește și mai mult dezvoltarea fARAD pentru edițiile viitoare?
– Dezvoltarea este întotdeauna legată de finanțare. De fapt, aceasta nu este specialitatea mea, dar este evident că poți realiza mai multe lucruri cu mai mulți bani.
Citește și:
• Povestea fARAD – de 10 ani, cel mai important și așteptat festival de film din Arad · Special Arad
Comentariile portalului
„Perfecțiunea este pe toate drumurile însă nu se poate afirma pentru că dă cu oiștea-n gard când trebuie să se exprime”. Am să vă trimit un desen (...)
Rareș Bogdan o invenție a lui Iohannis. Și desigur o ratare! Marele politician.. Nu ai ce să îi ceri... Păcălici zarzavagiu, un papagal frumos colorat cu Rolex (...)
Normal ca după alegeri să vadă lumea că "muncești!" De 40 de ani au aceeași tactică... Și noi picăm în plasa ca proștii! E mare putreziciune într-o (...)