duminicã, 28 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    De la Arad la Constanța pe autostradă, cel mai repede în 2028. Marile hopuri: tunelurile pentru urși și cele din Carpați

    de Adriana Barbu | 14 ianuarie 2024, 12:01 PM | Naţional | Recomandările editorilor

    0

    Două porțiuni de autostradă lipsă, două tuneluri și încă patru ani, varianta optimistă, până când vom putea circula de la Arad la Constanța doar pe autostradă. Pentru ca întreaga autostradă să fie finalizată e nevoie de cei nici 10 kilometri (9.13 km) lipsă de autostradă din zona de vest, între Margina și Holdea, dar și de realizarea autostrăzii între Sibiu şi Piteşti, 122 de kilometri.

    Ultimele porţiuni lipsă de pe autostrada Arad- Constanţa sunt însă greu de realizat în condiţiile în care ambele presupun executarea de tuneluri, unele pentru urşi, aşa cum e cazul pe porţiunea lipsă Margina- Holdea, altele în zona Sibiului, prin munți. Ambele șantiere sunt deja deschise, iar termenele avansate de constructori şi oficialii CNAIR pentru finalizarea lor sunt: pentru lotul din vestul ţării anul 2026, iar pentru cel din centru anul 2027. Pentru întreaga autostradă Sibiu-Pitești termenul de finalizare este 2028.

    Oficialii Ministerului Transporturilor cred însă că tunelurile de mai sus vor fi finalizate chiar înainte de termenele prevăzute în contract, 2026 și 2027, în ultimul caz poate chiar cu un an mai devreme.

    Care este stadiul lucrărilor la aceste porţiuni de autostradă?

    Pe autostrada din vestul ţării, la finalul anului trecut a fost dat ordinul prin care pădurea aflată pe traseul autostrăzii cu cele două tuneluri pentru ursi, a fost scoasă din fondul forestier, aşa că lucrările efective pot începe. Proiectarea a fost deja finalizată, iar constructorul a cerut deja autorizaţia de construire pentru demararea lucrărilor. Se afirmă că, imediat ce aceasta va fi eliberată, lucrările vor începe în forţă pe poţiunea lipsă de nici 10 km, între Margina şi Holdea.

    Între timp, firma a anunţat că caută mineri pentru a realiza săpăturile la tunelurile pentru urşi, aşa cum aţi putut citi deja pe Special Arad.

    Pădurea de 18,48 hectare care a fost scoasă din fondul forestier se află exact în zona tunelurilor pentru urși de pe autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, secțiunea E. Terenul se află în proprietatea publică a statului și în administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva, Direcția Silvică Timiș, prin Ocolului Silvic Făget.

    autostrada margina

    (Imagine de pe porțiunea de autostradă lipsă dintre Margina și Holdea)

    UMB şi cele două tuneluri pentru uşi de pe autostrada lipsă din Vest

    Compania românească UMB este cea care execută lucrările pe acest lot de autostradă, unde pregătirea șantierului a început în vara lui 2023, când muncitorii lui Umbrărescu au realizat o serie de defrișări și decopertări care nu aveau nevoie de autorizația de mai sus. După emiterea ordinului de începere a lucrărilor, acestea vor trebuit finalizate de constructor în 2 ani şi 8 luni, adică cel mai probabil în 2026.

    UMB a realizat şi proiectarea autostrăzii. Această porţiune de autostradă a fost licitată şi câştigată de firma românească în anul 2022. În octombrie 2022 asocierea S.C. Spedition UMB S.R.L. – S.C. Tehnostrade S.R.L. – S.C. SA & PE Construct S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o, a semnat contractul de proiectare și execuție a tronsonului lipsă de pe autostrada Lugoj-Deva, de 9.13 km, pentru suma de 1.826.845.634 lei fără TVA.

    Bucata de autostradă lipsă va avea două tuneluri pentru urşi, în lungime totală de 2.13 km (de tunel forat). Tunelurile sunt, în fapt, două galerii unidirecţionale cu câte o cale de circulaţie pe fiecare şi platformă de 11,25 m.
    Până acestea vor fi gata, cei care vin de la Nădlac şi merg spre Sibiu sau invers sunt nevoiți să coboare de pe autostradă şi să parcurgă cei 10 km lipsă pe drumul naţional DN68 Marginea- Holdea, drum extrem de aglomerat, unde se formează mereu blocaje. Uneori, ca să străbați această porțiune ai nevoie de pe puțin o oră.

    tunel autostrada 2

    (Imagine postată de CNAIR cu intrarea în tunelul care traversează munții Carpați)

    PORR și tunelul prin Carpaţi de pe autostrada Sibiu- Piteşti

    Cealaltă porţiune lipsă de autostradă până la Constanţa este cea între Sibiu şi Piteşti, şoferii fiind nevoiţi să aleagă drumul naţional şi Valea Oltului şi să piardă ore întregi în blocaje pentru a ajunge la Bucureşti şi de aici mai departe la mare. Şi aceasta a fost licitată şi este în lucru, iar recent cei de la CNAIR au postat imagini cu tunelul de pe această porţiune. Mai exact cu lucrările de pe șantierul secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș, a Autostrăzii Sibiu – Pitești, unde, potrivit oficialilor, sunt în execuție următoarele lucrări: terasamente, consolidări, structuri, excavaţie tunel, fundații podețe, utilități.

    Tot potrivit postării de pe facebook a CNAIR, „în șantier sunt mobilizați un număr de 350 de muncitori și 140 de utilaje. Antreprenorul lucrează de la începutul acestui an, indiferent de condițiile meteorologice”.

    Aici constructorul este firma austriacă PORR Construct SRL, lungimea autostrăzii aflată în execuţia firmei este de 9,86 km, durata contract de 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție), iar valoarea contract de 1,678 miliarde de lei, fără TVA. Tot potrivit CNAIR, finanţarea a venit prin Programul Transport (PT), termenul de finalizare este anul 2027, iar stadiul actual al execuţiei 18%.

    Tunelul de aici traversează Carpaţii, iar imaginile spectaculoase cu acesta au făcut în ultimele zile înconjurul României. Au fost şi multe laude, dar şi critici, după postările legate de lucrarea de aici, în condiţiile în care cele două linii de tunel poartă nume de femei, Daniela și Alina.

    tunel autostrada 3

    (Imagine postată de CNAIR cu șantierul secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș)

    Lucrările la tunelul care traversează munții Carpați

    Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a postat și el pe facebook, săptămâna trecută, câteva date după ce a vizitat șantierul „unde continuă lucrările atât pe corpul autostrăzii, cât și la primul tunel la nivel de autostradă aferent acestei autostrăzi, care traversează munții Carpați”.

    Oficialul a punctat: “Antreprenorul execută, în condiții de iarnă, următoarele lucrări pe întregul amplasament al proiectului:
    ✅️ se execută lucrări de excavație aferente celor două fire ale tunelului, respectiv ieșirea din tunel pe sensul Sibiu-Pitești (denumit conform tradiției de către antreprenor, tunelul Daniela) și intrarea în tunel pe sensul Pitești-Sibiu (tunelul Alina);
    ✅️ au fost executați 150 metri de tunel pe firul ieșirii din tunel, sensul Sibiu-Pitești
    ✅️ au fost executați 81 metri de tunel pe firul intrării în tunel, sensul Pitești-Sibiu
    ✅️ au fost forați, armați și betonați 13.700 ml din 20.500 ml de piloți necesari structurilor aferente acestui tronson de autostradă
    ✅️ au fost executate fundațiile pentru 4 din cele 16 podețe
    ✅️ se lucrează la instalarea poligonului pentru producerea de elemente prefabricate în șantier
    ✅️ – au fost executate drumurile tehnologice în proporție de 87%
    ✅️ – se execută lucrări de terasamente pe un sector al proiectului
    ✅️ – se execută lucrări de deviere a DJ678
    ✅️ – se execută lucrări de consolidare a terenului între km 83+580 și km 84+040
    ✅️ – se execută lucrări aferente structurilor
    ✅️ – continuă relocarea rețelelor de utilități publice de gaz, electricitate, canalizare și apă menajeră”

    Tunelurile de pe autostrăzile lipsă, 2.13 km, respectiv 1.3 km

    Față de tunelurile pentru urși în lungime totală de 2.3 km, tunelul de aici va avea o lungime de 1,3 km și va fi format din 2 galerii principale separate, Daniela și Alina, câte una pentru fiecare sens de mers.

    Tot potrivit secretarului de stat, fiecare tunel, la care se lucrează 24 de ore din 24, cu muncitori români, dar și cu specialiști aduși din Austria, va avea 2 benzi pe sens și acostamente, sistem de ventilație, sistem de evacuare, iluminat public, sistem de comunicare și câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului.

    Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș are o lungime de circa 10 km, iar pe această secțiune vor fi realizate 13 lucrări de artă, dintre care 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct fiind de 630 de metri. Cuprinde și construcția unui nod rutier la Țigveni, care va face conexiunea cu Secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești. Porțiunea este considerată, alături de autostrada din care face parte (Sibiu – Pitești), cel mai important proiect de infrastructură rutieră aflat acum în execuție, dată fiind dificultatea generată de zona montană în care se află traseul autostrăzii.

    Autostrada Sibiu – Pitești va avea o lungime de 122 de km, este împărțită în 5 secțiuni, va lega Centrul și Vestul României de rețeaua europeană de autostrăzi, fiind parte importantă a Coridorului de Transport Pan-european nr. IV. Autostrada Sibiu-Pitești este programată a fi finalizată în 2028.

    Optimismul oficialilor ministerului

    Toate datele publicate de CNAIR și secretarul de stat din Ministerul Transporturilor au fost însoțite de imagini spectaculoase cu „Daniela”, prima linie de tunel la care munca a fost demarată efectiv de pe o autostradă din România, în lungime de 1,3 kilometri, care alături de „Alina” subtraversează dealul Momaia.

    După publicarea imaginilor, oficialii de la minister au afirmat că sunt premise foarte bune privind finalizarea acestui lot de autostradă înainte de termen (februarie 2027), cu aproape un an, o afirmație similară fiind făcută și când a venit vorba de lotul lipsă Marginea-Holdea.

    Despre finalizarea înainte de termen a întregii autostrăzi Sibiu-Pitești nu s-a spus încă nimic.

    Citeşte şi:

    Se caută mineri pentru porţiunea de autostradă lipsă dintre Arad şi Sibiu

    Ministrul Transporturilor, despre bucata lipsă din Autostrada Vestului: „În următoarele două săptămâni o să înceapă lucrul”

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.