luni, 6 mai, 2024

Special Arad Logo

    Malpraxis la moartea muzeului Săgeata Verde

    de Raluca Medeleanu | 1 august 2023, 7:59 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    6

    Singura Săgeată perfect funcțională

    Potențialul este enorm pentru așa-zisul Muzeu al Tramvaielor de la Ghioroc, care găzduiește vagoanele originale ale vestitului tren Săgeata Verde. Da… un potențial enorm și neexploatat. Au încercat și în acest caz doar cu jumătate de măsură. Așa cum ne obișnuiesc, de regulă, că „rezolvă” lucrurile pe aici. După ce Consiliul Județean a avut o tentativă de o vară, în 2017, să exploateze turistic acest loc încărcat cu istorie, a dat rapid pași înapoi când a văzut că nu se obțin venituri pe cât ar fi dorit și, de atunci, s-a debarasat de idee. Mai mult, se opune acum ca alții măcar să încerce să facă ceva acolo.

    Planul inițial era chiar unul foarte bun! Și începuse atât de bine… se organizau tururi ghidate, cu pornire de la Podgoria și punct de oprire la depoul tramvaielor de la Ghioroc, care era gândit să devină muzeu. Turiștii erau transportați chiar cu un vagon original al Săgeții până acolo. Aflau istoria din spatele primului tren electric al României și apoi erau conduși și la Muzeul Vinului, în imediata vecinătate.

    • Citește și: Săgeata Verde a circulat plină–ochi în prima lună de la relansare! CJA pregătește și un pachet promoțional pentru curse private • Special Arad

    Au făcut și un site oficial pentru Săgeata Verde, însă în următorul an, când s-a făcut bilanțul, s-a constatat că nu prea au încasat pe tururi chiar așa de mulți bani din prima. Apoi, alt ghinion: Compania de Transport Public (CTP) nu le-a mai dat voie să scoată pe șine singurul tren funcțional, pe motivul că este înregistrat ca obiect de patrimoniu la Ministerul Culturii și se temea că prin folosință s-ar strica exemplarul.

    Dar muzeul Săgeții Verzi? „Nu am considerat că merită”

    IMG 01981

    Chiar dacă au renunțat la acele plimbări cu Săgeata, muzeul ar fi putut rămâne. A rămas însă doar o pancartă mare, înainte de intrarea în Ghioroc, în care suntem și acum anunțați că există acest muzeu, dar când ajungem acolo totul e încuiat. Dacă ai noroc, dai de vreun portar, dacă nu, nu. Absolut nicio investiție nu s-a mai făcut! Nici măcar site-ul nu mai e activ.

    Și atunci, cum vrei să ai ceva profitabil?

    Cât de costisitor ar fi fost să ai un program pus pe ușă, să continui programările online, dacă tot ai avut acel site, să investești minimul necesar pentru a deschide și un mic magazin de suveniruri în incintă? Idei sunt cu carul, dar lipsește inițiativa.

    Chiar dacă e societate comercială, CTP ar fi avut posibilitatea să înregistreze oficial depoul ca muzeu, prin demersuri la Ministerul Culturii. Dar a preferat varianta mai simplă, improvizată.

    În depou există 8 vagoane originale Săgeata Verde, în stare bună. Mai există și altele câteva, dar în stare mai proastă. Dintre toate, doar unul singur este funcțional (cel cu care se făceau tururile), restul fiind nepornite de zeci de ani.

    Ar fi putut fi comandată o replică cu care să continue tururile, ar fi putut să înregistreze oficial muzeul ca să poată percepe bilete de intrare, ar fi putut continua investițiile acolo, dar…

    „Nu e o prioritate, nu prezintă interes ca muzeu, e un efort, nu am considerat că merită” – asta spune directorul CTP Arad despre toate aceste planuri.

    190332402 229590065597544 3207189856058999011 n

    E mai ușor să te plângi că nu poți…

    Nici măcar o amărâtă de placă, a cărui text a fost șters de arșița soarelui, nu au fost în stare să o schimbe, chiar dacă am semnalat acest lucru într-un articol în 2021! Au mai trecut doi ani… textul de pe placa informativă de lângă macheta fostei stații de la Podgoria, de unde pornea Săgeata Verde, este în continuare ilizibil.

    Încă o dată, repet: e vorba de primul tren electric care a circulat vreodată în România și printre primele 8 care au circulat pe întreg mapamondul!

    Stau și mă gândesc, dacă situația dată ar fi fost într-un oraș din altă țară, câte cozi de turiști s-ar forma la intrarea depoului unde se află exemplarele originale? Sunt convinsă că acolo ar fi fost un efort care să merite. Dar aici, cumva, exploatarea turistică a unui obiectiv este mereu la dificultatea fizicii cuantice.

    Și mereu ni se invocă atâtea piedici… Ei ar vrea, dar uite, domnule, cât e de complicat!

    O nouă „piedică legislativă” pentru valorificarea depoului de la Ghioroc, în care se află Săgeata Verde

    IMG 01111

    Noua instituție culturală Hub MARTA și-a exprimat recent intenția de a prelua depoul, pe o perioadă de 5 ani, pe ideea să întocmească un proiect prin care să câștige finanțare în vederea valorificării muzeului de acolo. Ținând cont că depoul e în proprietatea Companiei de Transport Public Arad, decizia trebuie să primească aprobare din partea tuturor acționarilor companiei: Primăria Arad, Consiliul Județean, Primăria Ghioroc și Primăria Săvârșin.

    Și uite că deja ne lovim de primul „nu se poate”! Consiliul Județean nu a fost de acord, respingând proiectul la ședința de luni, 31 iulie. Directorul Centrului Cultural Județean, Ionel Bulbuc, a fost mandatat totuși de președintele CJ să ducă mai departe discuțiile, însă Bulbuc nu e entuziasmat de această „mișcare”. Crede că nu se poate ca Hub MARTA să obțină finanțare dacă nu are act de proprietate pe imobil. Pe de altă parte, directorul CTP ne zice că se poate și cu contract de comodat. Mai mult, deși MARTA vrea să preia doar în acte imobilul, fără să ia și trenurile Săgeata Verde de patrimoniu (acest lucru e notat și în contractul de comodat propus aprobării), Bulbuc crede că ar fi riscant, căci automat în clădire sunt și aceste trenuri de patrimoniu care pot păți ceva…

    Dacă experiența nu mi-ar spune altceva, aș putea spune că aștept cu interes decizia celorlalți acționari, că poate negocierile vor avea în cele din urmă o finalitate favorabilă, că se vor trezi în ceasul al doisprezecelea și vor înțelege valoarea pe care o au acele exponate, că ele merită să fie văzute de cât mai multă lume, într-un veritabil muzeu, la standarde occidentale, și că vor trece în sfârșit la treabă… Cum însă știm cu toții unde trăim și cu cine avem de a face, scoaterea din moarte clinică a acestui plan va fi în cel mai bun scenariu o mișcare de foarte scurtă durată, cât să poată cineva prezenta proiectul anul viitor, că doar va fi an de alegeri, apoi situația va deveni subit extrem de complicată, voința va fi înfrântă de piedicile birocratice, legislative, financiare, orice fel de pretext care să le permită să se culce înapoi pe o ureche și să doarmă împăcați că ei au încercat, dar a fost un efort prea mare și nu merită.

     

    Citește și:

    • Aveți propuneri pentru muzeu? Am eu cinci, gratuite… dar scumpe! • Special Arad

    • Reportaj pe roți: Muzeul „Săgeata Verde” – o „mostră” din ce va fi (sau ar putea fi) atât pentru județ, cât și pentru țară • Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Ma bucur ca in sfarsit ati atins si aceasta problema. Dar nu ati analizat-o complet. Nu ati cerut parerea ghizilor care au lucrat efectiv pe Sageata in timpul tururilor si nu ati pus intrebarile necesare celui care a fost “capul rautatilor”: Andrei Ando. El a venit cu ideea creata ca tururile trebuie sistate pe motiv ca Sageata este obiect de patrimoniu. De asemenea, CJ cu muzeul din subordine au inaintat cererea ca Sageata sa fie inregistrata ca atare. Deci ei cu manutele lor au ingropat proriul lor proiect care, pentru aradeni, a fost de fapt un succes. Nu in ultimul rand, in spatiul public au circulat vesti cum ca toate tramvaiele istorice din Muzeul Ghioroc au fost casate. Pe unele pagini de facebook dedicate istoriei Aradului au si aparut poze cu asta. Initiativa lui Balint este laudabila, dar in lipsa unor exponate (tramvaie istorice, nu doar Sageata) muzeul nu si-ar avea rostul. Vad ca nimeni nu si-a pus pana acuma problema asta si nu inteleg de ce. Aradul are o istorie bogata a tramvaielor si nu e corect sa concentram eforturile de marketing doar asupra Sagetii. Pe strazile din oras au circulat o gramada de vagoane care acum sunt istorie si care ar atrage o gramada de turisti. Nemtii si olandezii vin anual la noi sa fotografieze tramvaiele ce au mai ramas. Ei nu sunt un punct de interes? Ar mai fi multe de spus, dar asteptam investigatii viitoare. In special legate de persoana lui Ando si de amestecul lui mai mult sau mai putin evident in toata treaba asta. Omul baga in faliment orice prinde, iar muzeul tramvaielor este inca un exemplu in sensul asta.

      +115 voturi
      +1
      -1
    2. Avea, într-un fel dreptate Român Verde…
      .
      Indivizii de la „butoanele” Aradului (municipiu și județ), efectiv „NU DAU DOUĂ PARALE” pe oraș, județ și istoria lor.
      .
      Aceste „vinituri parvenite” NU SIMT ABSOLUT NIMIC pt. aceste simboluri dragi nouă, dar total indiferente lor.
      Pt. ei, Administrația Locală este doar un mijloc de îmbogătire, de influență, putere și „trambulină” politică…, NIMIC ALTCEVA…
      .
      Ei chiar nu înțeleg nimic despre ce vorbim noi, nostalgicii, iubitorii de Arad și de istoria lui… Nu simt cu nimic nevoia de a lăsa în urma lor ceva peren, pt generațiile următoare, ceva simboluri pe care SĂ SIMTĂ BUCURIA că au contribuit esențial la salvarea lor….
      Nu, ei chiar nu simt nimic din toate acestea.😥
      Sunt convins că „se uită ca gâina-n lemne” la ceea ce povestim noi !
      .
      Parcă le văd privirea tâmpă, întrebându-se despre ce dracu vorbim noi, ce naiba ne agitâm atâta cu Săgeata Verde, Parcul Eminescu, Marta, Piața Mare, arborii seculari, UTA, etc… 🤔
      Oare de ce naiba ne-om agita atâta cu lucruri din care „nu pică nimica” ?😨
      .
      Cât timp asemenea indivizi „fără mamă, fără tată, fără glie și fără omenie”, continuă să râmână „la butoanele” Aradului, cred că ne zbatem cam degeaba (bine, nu spun că nu merită incercat).😣
      Iar cum „de la cap se-mpute peștele” cred că prioritar pt noi este să eliminăm din Administrație toți indivizii pt care Aradul nu înseamnă absolut nimic altceva, decât șansa pt. diverse șmenuri … 😡

      +4 voturi
      +1
      -1
    3. Consecinţele jigodismului politic să „pună ţării roate” au un anumit confort în a spune „nu pot”, „e prea greu”, „nu vreau să încerc”, „nu se poate”, „e imposibil”.
      &o & specialiștii CJ trebuie acceptați așa cum sunt, la fel cum face comunitatea cu „ăi de vorbesc singuri” pe stradă. Treci pe lângă ei și-i compătimești. caractere permanente a iluziei vidului combinat cu Superioritate iluzorie. Asta este realitatea
      Nu trebuie prea mult creier ca să facă un sandwich.

      Mentalitatea hoțească e mult mai gravă decât hoția….. daaar mentalitatea se schimbă în funcție de interese.
      „Șobolanii dacă se obișnuiesc într-un loc chiar dacă îi gonești, se întorc. E rău cu ei!”

      „Conducătorii de acum sunt educați într-un anumit fel ori e foarte greu să-și schimbe mentalitatea.” – Mihai I al României
      Sunt mii de români cu studii înalte la cele mai bune universități din lume, pe lângă o mână de intelectuali rămași în țară, de care nu se interesează nimeni? Nu li se ia niciun interviu, nu îi întreabă nimeni nimic!

      +1 voturi
      +1
      -1
    4. D-ma Medelanu – f bine pusa problema dar va rog sa mai lamuriti o problema !
      Am intales ca toate vagoanele originale care mai erau in depou pana recent ar fi fost casate – adica lasate sa „dispara” cu ajutorul mafiei / cocalarilor locali, si date la fier vechi. Cel putin asta ar trebui lamurit cu cea mai mare urgenta – mai exista exponatele originale in depou ???
      Daca nu mai sunt acolo, atunci e imperios necesar o ancheta ca sa se afle cine, cum, cand a lasat un astfel de jaf / crima culturala, sa se intample !!!

      +5 voturi
      +1
      -1
    5. Oare cum este posibil ca in alte tari sa circule trenuri istorice (tot obiecte de patrimoniu, unele cu varste similare). In Germania exponatele functionale din muzeele de tehnica feroviara sunt scoase periodic in circulatie (cele cu o varsta si tehnica acceptabila in ziua de azi fac chiar seviciu comercial) pentru a le mentine apte de circulatie (se evita ruginirea in zonele de presare a rotilor si rulmentilor, a lagarelor motoarelor, etc.), fiind si reparate/ingrijite cu aceasta ocazie. In depou la Ghioroc mai sunt exponate originale (in afara celor reconditionate la Astra in anii 90), in starea in care au fost la vremea la care au circulat (au suferit modificari de-a lungul timpului, comparativ cu versiunea originala, mai ales vagoanele motoare). Deasemenea, mai sunt tramvaie considerate reprezentative pt. istoria transportului public din Arad, care zac parasite, in stare de degradare vizibila din exterior. Cred ca CTP ar putea face un efort (bineinteles ca pe banii nostrii, adica prin alocare de fonduri de la CLA si CJA) sa le aduca in stare mai buna, daca tot au scapat de becul cu acetilana si n-au fost taiate. Din pacate, depoul a fost adus la starea de paraseala, asa cum este peste tot in Romania. Faceti un drum cu trenul sau masina (nu conteaza) si o sa vedeti o multime de spatii industriale abandonate (unele chiar in curtea unor fabrici functionale, ca nu trebuie sa avem grija de proprietatea noastra. Dar cand trebuie sa plateasca impozite toti urla ca de ce sa plateasca impozit intreg pentru cladirea nefolosita si abandonata (cand in mod normal ar trebui sa plateasca si taxa de penalizare). Oriunde va duceti in Europa asta nu o sa vedeti asa ceva.

      +4 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    1 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.