sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day – Metafizica imposturii

    de Lajos Notaros | 26 octombrie 2023, 7:30 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    13

    (foto: afișul filmului „The Impostors”)

    Un comentator al uneia dintre ultimele mele „excursii” jurnalistice în situația, vorba vine, politică locală, este de părere că oamenii sunt de vină. Mai precis, arădenii.

    Nu neapărat cei pe care îi arăt eu monomaniac cu degetul, politicienii locali în frunte cu cel care domină în Arad de aproape două decenii. Cu alte cuvinte, așa mai metaforic, taie și spânzură.

    Oamenii, spune comentatorul, au liderii pe care îi merită, așa că până nu vor fi schimbați – sau se schimbă ? – oamenii, vom avea conducători pe chipul și asemănarea noastră. Degeaba ne revoltăm, dăm din gură și arătăm cu degetul. Nici noi nu suntem mai buni ca ei.

    Mai nou, pe online, comentariile fac parte din materialul jurnalistic.

    E o situație inedită pentru cei care sunt mai vechi în presă, autorul online se consideră recunoscut și împlinit cu cât are mai multe comentarii în josul articolului său. Nu de puține ori, aceste comentarii depășesc mult și bine articolul la care comentează. Îl critică sau îl completează, contează mai puțin. Este vorba despre o schimbare fundamentală în modul în care jurnalistul interacționează cu subiectul și mai ales cu subiecții.

    Bibi pe scenă

    Sigur, există aici o mică problemă: spre deosebire de jurnalist, care, chiar dacă folosește un pseudonim, poate fi ușor identificat, majoritatea comentatorilor se ascund după nume – nu, nu pseudonime, ci pseudonume – cu care doresc să își ascundă adevărata identitate. Problema nu este neapărat asta, ea apare atunci când aceste „fantome” încep să împartă dreptatea, arătând cu degetul virtual spre cei pe care îi consideră ei vinovați.

    Nu realizează, altfel spus, că sunt în situația pe care o reproșează celor pe care îi arată cu degetul. Își ascund identitatea, declină responsabilitatea, se refugiază în teritorii în care nu are rost să îi urmezi.

    Revenind la comentatorul meu care susține o banalitate propagandistică de când îi lumea după care fiecare popor are conducătorii pe care îi merită, să observăm că poporul nu există. Este o noțiune, un concept, o abstracțiune, există doar oameni, indivizi, fiecare cu problemele, sentimentele și ideile sau opiniile sale. A arunca vina pe popor este un gest gratuit, fără rațiune și fără finalitate. Nimeni nu se simte ca făcând parte din această abstracțiune dacă e vorba de ceva rău, dar toți se vor înghesui să se declare din popor dacă e ceva de bine.

    Încetinitorul de particule - Lumini și umbre - de la Cinema City la Cărturești - Falcă 2

    De fapt, dacă intrăm în profunzimile acestei afirmații, este mult mai rău. Ajungem exact în mlaștina în care se naște de la începuturi impostura celor care se erijează în lideri, în oameni deosebiți, deasupra celorlalți, pe care îi adună în vorbe ca fiind poporul. Ei deasupra, sub ei poporul idiot care are nevoie de cineva care să aibă grijă de el. Numai că, încă odată, poporul este inexistent, cei care există sunt indivizi mai mult sau mai puțin asemănători, dar care fiecare în parte are o identitate inconfundabilă și unică.

    Din acest punct de vedere, a vorbi în numele poporului și pentru popor este impostura prin excelență, artificiul celor ajunși în frunte de a fugi de responsabilitate în timp ce adună toate beneficiile acestei false construcții.

    Iar împotriva acestei situații nu există decât un singur antidot: adevărul. E vorba despre corespondență aici, așa cum au observat cei antici. Corespondența între ceea ce zicem că este și ceea ce este. Impostura se clădește pe minciună, iar minciuna înseamnă fals. Și mai simplu, ca să revenim la impostură, falsul primordial constă în neacceptarea identității ca atare.

    Încercarea de a te da altfel, altcumva, altcineva în cele din urmă.

    Iar problema cea mai mare este că nu există soluție absolută. Depinde de caz, cum ar spune avocatul, cert este că fiecare caz este individual, în momentul în care încerci să pui în locul individului o identitate inexistentă, cum ar fi poporul, ești în plină impostură.

    În ceea ce îl privește pe jurnalist sau pe oricine care își exprimă opiniile și convingerile în public, se poate feri de impostură doar asumându-și identitatea și rămânând pe terenul faptelor, nu aventurându-se pe cel al teoriilor mai mult sau mai puțin verificabile.

    În cazul nostru, de la cel de la care am plecat, este cât se poate de evident că orașul Arad a fost „ocupat” de un grup aproape organizat de impostori care se bazează pe speranța dintotdeauna a acestor indivizi: că situația poate fi „normalizată”, oamenii sunt leneși și superficiali și de aceea nu se vor arunca înainte. Cu atât mai puțin cu cât îi alinți și îi dezmierzi, le arunci niște oscioare ca la animalele de casă.

    Iar responsabilitatea jurnalistului constă în a arăta și a afirma acest lucru.

    Și, desigur, în calitate de cetățean, dacă are cu cine, dacă ceilalți, inclusiv cititorii săi, nu se ascund după false nume și gesticulații online, poate participa și la o demonstrație împotriva impostorilor dintotdeauna…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Manipulare. Un jurnalist care semnează și este plătit ca jurnalist se dă jurnalist. Spre deosebire de el un comentator nu se dă jurnalist ci se dă comentator, eventual comentator anonim. Diferența este enormă.
      Pe de altă parte există foarte multe motive reale pentru care un comentator dorește să rămână anonim. Să nu iei în considerare astfel de motive înseamnă să nu fi realist și corect.
      Să fi jurnalist la un ziar onlne care permite, oferă și chiar asigură anonimatul comentatorilor și apoi să te apuci să condamni de anonimat comentatorii în același ziar sună a schizofrenie.
      În altă ordine de idei afirmația că fiecare societate își are liderii pe care-i merită … este totla greșită. Noi nu mai avem demult liderii pe care-i merităm. Afirmația ar fi corectă decât dacă acei lideri ar fi aleși de alegători. La noi, în prost mimata democrație diluată și jenantă, alegătorii nu aleg liber pe aceia care să-i conducă. Noi suntem limitați la a-i vota pe aceeași, findd blocați în a alege liste și nu oameni.
      În concluzie se poate spune că totul este greșit.

      +10 voturi
      +1
      -1
    2. Offff … dom’ profesor, tot îmi propun să mai tac (adică să-mi mai țin „deștele” în frâu 😉), dar conținutul multor articole (ca și cel de față), cât și a mai multor comentarii, MĂ ISPITESC LA DEZBATERI .😁
      .
      Și spun „dezbateri” pt că nivelul de înțelegere, cultură și deschidere al acestui ziar (atât al redactorilor, colaboratorilor și chiar al comentatorilor) este CU MULT PESTE al celorlalte ziare sau site-uri de presă.
      Astfel, noi, Comentatorii, ne considerăm aici, totdeauna bineveniți la discuții LIBERE, chiar și antagonice.
      Asta, bineînțeles, până când nu o să ne „e arătați ușa” (cum au mai făcut-o și alte ziare UNDE „AM DERANJAT” politica editorială)… 😥
      Să sperăm că aici, la dvs, nu va fi cazul vreodată (bineînțeles, dacă se respectâ niște reguli elementare de bun-simț, decență și corectitudine). 🤔
      .
      Buuuun… , să revin (că tot „mă mâncă deștele”…)…
      Păi, dle Notaros, la acestă „analiză metafizică” a dvs. am identificat cel puțin 3 aspecte care merită dezbătute (nu înseamnă că am și dreptate…).
      Fiind prea mult de scris la un simplu comentariu, mă rezum momentan la 2 aspecte:
      .
      1. Primul, prezenta noastra a Comentatorilor și dezbaterile (destul de intense) între noi și cu dvs, redactorii, – uneori în contradicție, alteori în consens -, cred că am lămurit-o mai sus.
      Cum am spus, aceste lucruri cred că dau viață ziarului, dar, cum am mai spus, când vom considera că nu mai suntem bineveniți, putem să ne retragem în tăcere…
      Referitor la „anonimatul nostru”, am sa fac un comentariu separat, când voi avea timp.
      .
      2. A doua problemă pe care aș dori să o „disec” este exact TEMA PRINCIPALĂ a articolului:
      „Culpabilizarea sau nu, a populației, pt conducătorii săi”.
      .
      Este o problemă vis-a-vis de unghiul din care e privitâ:
      – dvs. considerați că noi (posibil că celuilalt comentator îi era adresat acest articol, dar probabil, că și eu sunt în cauză … 😉) , care culpabilizăm norodul pt conducătorii săi, am vrea SĂ STIGMATIZĂM cetățenii pt eșecul acestei țări/județ/oraș, practic „să găsim un vinovat dr serviciu”…
      Greșiți dom’ profesor, greșiți total dacă așa priviți lucrurile și așa înțelegeți comentariile noastre (sau, cel puțin, al meu…)!
      Nu dle Notaroș, nu dorim „să arătăm doar cu degetul” spre acest popor, CI SĂ-L SCOATEM DIN ACEA „Fatalitate Mioritică”, din blazarea sa, în care vina și POSIBILITATEA SCHIMBĂRII aparține „doar celorlalți”, nu și „lui, însuși”!
      Faptul că si celălalt comentator tot repetă că unde sunt cei 60 – 70% de NEPARTICIPANȚI la vot ,- care acum se vaietâ de viața lor mizeră -, mă face să cred că si acesta dorește același lucru ca și mine (și, aș presupune că si dvs…):
      *** SCOATEREA DIN LETARAGIE și din FATALISMUL lui „oricum noi nu putem face nimic”, al nației române. ***
      .
      Dar pt a putea face asta TREBUIE să arătăm norodului PARTEA LUI DE VINĂ: acolo unde putea schimba ceva, dar din diverse motive (fatalitate, comoditate, ignoranță, dezinteres, etc.) NU A FĂCUT-O…!!! 😡
      .
      Credeți că e mai bine să absolvim poporul de orice vină și să spunem că „doar impostura” conducătorilor e cauza vieții noastre „de rahat”?
      Păi, atunci, pe această logică, poporul va înțelege că el, neavând nici o vină, prin consecință, NU DEPINDE DE EL SĂ POATĂ FACE CEVA PT. A SCHIMBA lucrurile și doar „acei impostori au cheia rezolvării problemei”, iar aceștia bineînțes că n-o vor face!
      Credeți că „întâmplător” populația e îndoctrinată cu sloganele:
      * „N-are rost să mergeți la vot, că oricum n-aveți ce vota”;
      * „Nu contează cine votează, ci cine numără voturile” ,
      etc.?
      Sau ca, acești impostori din vârful societății românești, să-si poată face liniștiți „mendrele” pe mai departe? 🤔
      .
      Iar în încheiere (pe aceste 2 teme, momentan), aș mai avea o simplă întrebare:
      – oare Ion Creangă, când a scris poveste „Prostia omenească”, despre „fatalitatea noastră mioritică” de A NE RESEMNA CĂ NU PUTEM FACE NIMIC ce depinde de noi, a vrut să stigmatizeze acest popor sau SĂ-L SCOATĂ DIN AMORȚEALA prostească și nocivă… ? 😉

      +9 voturi
      +1
      -1
    3. Ce importanță are cum îl cheamă pe comentator? Își dă și el cu părerea, mai mult sau mai puțin competent. Este Cititorul pentru care scrie jurnalistul, este Arădeanul al cărui vot îl cerșește sau fură politicianul, este Cetățeanul plătitor de taxe și impozite din care se înfruptă bugetarul. Un No Name din masa de manevră a prădătorilor politico-administrstivi, un fir de iarbă de pe pășunea care stă la baza lanțului trofic al societății.

      +12 voturi
      +1
      -1
    4. Eu mi-am asumat identitatea si opinia transanta fiind singura in fata celor care in acest articol ii regasim sub denumirea de “impostori”! Ce am patit dupa ce am “indraznit” sa-i confrunt, nu aratand cu degetul ci asumat in direct, s-a datorat condeiului unui jurnalist care m-a aruncat in groapa cu lei! Experienta a fost traumatizanta din multe puncte de vedere! Anonimatul de-acum este la fel de motivat ca cel dinainte de ‘89! Si atunci, ca si acum, cei care ne vand obtin beneficii iar noi, simpli cetateni suntem usor de distrus – nu suntem personalitati, nu avem in spate un ziar, o televiziune etc. Asa ca cei pe care-i aveti comentatori pe acest site – vorba dvs. cat pot fi de anonimi ca doar aveti adresele de email si multe altele – sunt interesati de comunitate! Se exprima ca si pe un forum si ideea este ca trebuie uniti, nu dezbinati! Daca nici intr-un cadru atat de restrans (al autorilor si comentatorilor de pe aceasta publicatie online) nu se poate intelege ca fiecare este diferit dar de aceeasi parte a baricadei…asteptarile se vor transforma in…trenuri pierdute.

      +9 voturi
      +1
      -1
    5. Sunt flatat că ati raspuns comentariilor mele printr-un editorial. Si mulțumesc celorlalți participanti la dezbatere, care (unii) au înțeles destul de bine punctul meu de vedere. Răspund si eu:

      1. Anonimatul. Putem discuta oricât despre el dar ascunderea după el poate cel mult să spuna ceva despre mine, nu si despre corectitudinea ideilor mele. Faptul că folosesc o posibilitate de exprimare, așa cum a fost ea pusă la dispozitie de dumneavoastră, nu cred ca ar trebui să fie motiv de critică. Ci de satisfacție că primiți reacții sincere și cu oarecare substanță, sper, la ideiile dvs. Și așa se naște o formă de dialog. Sinceritatea unor opinii nu poate fi obținută mai ales de la anumiti oameni decât într-un spațiu sigur și liber. Și asta oferiți aici – sper că nu doar pentru a critica apoi pe cei care îl folosesc. Veti spune că nu aveti în vedere anonimatul cand deschideti sectiunea de comentarii dar, sa fim seriosi, absolut nimeni nu își declara identitatea aici. Așa ca acuzati-mă de lașitate, poate pe bună dreptate dar ideile tot merită dezbătute. Mai ales că nu ați reușit să le contraziceți fundamentat. Și așa ajungem la:

      2. Critica mea rămâne în picioare. Iar dumneavoastră valsați între noțiuni precum anonimat, impostură și popor, generând intenționat sau nu confuzii. Neasumarea unei identități în spatele opiniei nu înseamnă impostură ci doar nevoia de discuție liberă. Și se gasim asta în atât de variate situații în ziua de azi încât nu merită să aprofundez argumentația. Cât despre ideea că „poporul nu există“ – o afirmație riscantă dealtfel, nu aș spune prea multe pentru că dvs afirmați că încerc să mut atenția de pe individ. OK să spunem că primesc și vinovat nu este poporul arădean ci o sumă foarte mare de indivizi – că sunteți sigur de acord că nu e doar unul sau 10. Cu ce schimbă asta faptul că prosperitatea și lăfăiala câtorva este posibilă prin neimplicarea, miserupismul, comoditatea, lenea și poate lașitatea multora – fie ei și mulți indivizi și nu popor. Numiți-i cum vreți pe cei 70% absenți la vot dar cred că se fac vinovați – cu unele excepții firești, de unul dintre păcatele de mai sus. Ar mai fi o categorie – le-aș spune individualiști – care își văd de interesul lor fie în Arad (sau România dacă vrem să gândim mai larg) exploatând contextul în favoarea lor sau pleacă renunțând din start sau pe parcurs să mai lupte pentru ei și cei din jur, Îmi e greu să îi condamn. Dar e o cauză. Pentru că acolo unde nu exista conștiința comunității, a apartenenței și minima disponibiloitate la sacrificiu persoanal rezultatul e cel pe care îl vedem. Departe de mine să fi spus că vorbesc în numele poportului și că degeaba ne revoltăm și arătăm cu degetul. Îmi atribuiți cuvinte pe care nu le-am scris. Ce am spus eu este că cei care iau atitudine sunt mult prea puțini iar dintre aceștia și mai puțini oferă sau susțin ceva în loc. Și da, din acest motiv în antepenultimul alinenat ați surpris esența situației din Arad și nu doar, pentru că e un model aplicabil la nivel de țară. Problema e că socoteala acelor indivizi despre care vorbiți acolo s-a dovedit corectă până acum.
      În încheiere vă întreb dacă simțiti că până în acest moement acest tip de abordare, al dvs, al Adrianei Barbu și mai sunt câtiva, care ne expică regulat cât de negru este totul, a schimbat ceva, a mișcat ceva în societate. Eu vă spun că nu. Iar pictarea cu insistență, meritat sau nu, a acelorași personaje de ani de zile nu prea mai interesează pe nimeni. Dimpotrivă. Dacă mâine Falcă ar candida la primarie ar fi ales cu un scor care ar risipi și prolema lipsei de reprezentativitate despre care tot vorbiți. Mai ales că ar fi alternativă la ce avem azi. Așa că poate vă gândiți și la alte abordări – în care să identificați și ce merită susținut, poate chiar și cine. Poate organizați niște dezbateri, niște evenimente în care să vă asumați promovarea a ce vă place în loc să ne spuneți ce nu vă place … că știm deja de ani de zile

      +9 voturi
      +1
      -1
    6. @ E Nola
      ”Iar împotriva acestei situații nu există decât un singur antidot: adevărul. E vorba despre corespondență aici, așa cum au observat cei antici. Corespondența între ceea ce zicem că este și ceea ce este. Impostura se clădește pe minciună, iar minciuna înseamnă fals. Și mai simplu, ca să revenim la impostură, falsul primordial constă în neacceptarea identității ca atare”
      Asta cu adevarul care este corespondenta … e tare de tot. Adica un rationament, afirmatie, notiune este sau nu este adevarata in functie de asumarea identitatii. Pai inseamna ca dvs. sunteti singurul care detine adevarul si toti ceilalti, anonimi fiind, gresesc, mint sunt impostori.
      Nu. Adevarul nici nu mai este adevar daca se schimbă după cum sunt semnate sau nu anumite intervenții. Frumusețea adevăului este că el este (ca primarul de la 5). Este sau nu este. El nu se schimbă după cum ne convine și de asta i se spune minciunii că are picioare scurte – pe când adevărului nu.
      Adevărat și corect ar fi fost să vedeți zecile de motive absolut întemeiate pentru care un neica nimeni alege să fie anonim – spre deosebire de un jurnalist care în spatele lui câteva mecanisme care-i garantează o liniște realtivă și mai are și cadrul dat un contract de muncă sau de prestări de servicii jurnalistice – nu prea ține anonimatul când ești plătit – fiindcă altfel, pentru corespondența la care v-ați referit, ar trebui să fiți anonim și când îi încasați/ridicați.
      Vă lipsește echilibrul. Vedeți doar ce vă convine. Să știți că timpul trece diferit pentru cel ce se află pe partea exterioară a ușii WC-ului față de cel ce este deja înăuntru.

      +6 voturi
      +1
      -1
    7. Vizavi de anonimat, prefer sa am aici o alta identitate virtuala decat identitatea reală. Atunci cand mi-am dat identitatea reală, am fost atacată la modul agresiv de alți comentatori (evident anonimi) pentru opiniile mele, ceea ce m-a făcut sa ma simt lezată. Așa că prefer să ăm ca scut o altă identitate aici in mediul virtual, in felul acesta mă simt protejată.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.