vineri, 19 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Despre Balul Comunității Arădene. Aurelian Boit ne-a explicat cum s-a putut organiza un eveniment atipic în pandemie | Interviu

    de Raluca Medeleanu | 22 noiembrie 2021, 9:49 AM | Interviuri

    0

    Planificat de luni bune, Balul Comunității Arădene s-a organizat anul acesta cu multe peripeții, iar faptul că în primă fază a fost anulat de autorități, ca apoi să primească din nou undă verde a stârnit anumite „valuri” în oraș. Un eveniment atipic, cu un nume care a produs confuzie în perioada aceasta de restricții, parte festivitate de premiere, parte spectacol muzical și coregrafic, cu public restrâns, însă așezat la mese, încununat cu o aniversare – 25 de ani de existență a formației Talisman – evenimentul care este la bază unul filantropic s-a încheiat până la urmă cu succes, iar noi am dorit să aflăm mai multe despre toate întâmplărie „din spatele scenei”, direct de la unul dintre organizatorii principali: Aurelian Boit, președintele Asociației Europeanul.

    – Care este ideea care stă la baza evenimentului la care am asistat sâmbătă seara?

    – Evenimentul de aseară a fost un real succes și vrem să fie unul de referință în peisajul evenimentelor din Arad, mai ales în rândul celor filantropice, pentru că de fapt este un concept care presupune premierea olimpicilor într-un cadru de eleganță și rafinament, presărat cu un spectacol de muzică și coregrafie care să dea un plus de valoare momentului de premiere. Anul acesta am avut și un moment special: lansarea proiectului Talisman-Filarmonik în Arad, care a fost cum s-ar spune „cireașa de pe tort”. Eu am spus tuturor că va fi un pansament pentru suflet și așa a și fost. Ca să revin la Balul Comunității Arădene, noi am gândit acest eveniment în 2019 ca denumire, când încă nu exista situația pandemică și lumea își dorea să socializeze și să aibă în oraș un eveniment care să unească comunitatea arădeană, firmele și persoanele fizice care vor să susțină într-adevăr performanța elevilor arădeni. Aici aș dori să spun că noi avem un istoric în spate, de aproape 7 ani, organizând evenimente filantropice și o gală care se numește chiar „Comunitatea arădeană sprijină performanța”, unde an de an am premiat aproximativ 200 de copii cu premii în valoare totală de 20-30 mii de lei și multe alte trofee, diplome, burse universitare și participare la o tabără olimpică la castelul de la Macea care aparține Universității „Vasile Goldiș”. Datorită seriozității noastre și implicării, am reușit să obținem în 2018 și înaltul patronaj al Ambasadei Franței asupra evenimentului, iar începând din 2019, ambasadorul Franței acordă o diplomă de excelență elevului care are performanța cea mai bună la învățătură, artă și sport. Ca o coincidență sau nu, elevul Tudor Lile de care toată lumea a auzit, olimpicul nostru cel mai valoros, a obținut trei ani la rând această diplomă, chiar și anul acesta.

    20211120 165429

    – Faptul că ați fost „anulați”, iar apoi – după scurt timp – vi s-a permis din nou să organizați evenimentul a stârnit confuzie prin oraș, iar unii chiar au criticat că ați fost favorizat. Cum ați primit totuși acordul pentru organizare?

    – Chiar mă bucur că am ocazia să ofer lămuriri. Balul comunității arădene a vrut să reunească atât gala de premieră a copiilor, cât și să aducă laolaltă sponsorii care susțin evenimentul, pentru că e foarte important ca sponsorii să vadă copiii pe care îi susțin. Și atunci acest concept asta face, reunește atât pe sponsori, cât și copiii și părinții lor, într-un cadru elegant, într-un festivism nu exagerat, dar foarte frumos. Confuzia de aici a pornit. Pentru că denumirea de „bal” în pandemie a creat ideea că lumea vine să petreacă, să se distreze… da, inițial, conceptul final ar fi fost ca după momentul de spectacol să existe și momentul de socializare, că asta leagă oamenii, acesta e scopul unui eveniment de genul acesta: ca oamenii după aceea să-și împartă impresiile și să discute planuri de viitor, într-un cadru mai relaxat, mai puțin formal, cu muzică și dans. La momentul în care au apărut acele restricții suplimentare, noi aveam deja printate invitațiile și pe Facebook era deja promovat formatul respectiv al evenimentului, chiar dacă noi renunțasem apoi la această parte. Din această cauză s-a creat o confuzie, în care nu pot să spun că cineva a fost vinovat. Pur și simplu s-a creat o confuzie că ar fi o petrecere privată și a fost asimilat așa. De aceea ne-au anulat în primă fază.

    – Și cum ați reușit apoi totuși să îl organizați?

    – Pentru că am venit cu clarificările necesare și am arătat că evenimentul de fapt are la bază un parteneriat cu Filarmonica, cu Primăria, cu cele două universități din Arad și cu Liceul „Sabin Drăgoi”, pe lângă faptul că diplomele care sunt date elevilor care sunt premiați sunt semnate de cele două universități, de Inspectoratul Școlar Județean și de Direcția Județeană de Tineret și Sport. După ce am făcut lămuririle necesare, autoritățile au înțeles importanța acestui eveniment. Noi am și explicat că am dat un comunicat de presă imediat după ce s-a dat Hotărârea de Guvern, în care am precizat că se renunță la partea de socializare de după, date fiind condițiile. Iar evenimentul este încadrat ca eveniment filantropic-cultural, ceea ce legea permite să se organizeze, bineînțeles cu condițiile de 30% și certificat verde, ceea ce am și respectat. Asfel că, după clarificări, am primit avizul favorabil de la DSP. Mai mult, am depus și un plan de măsuri în care am găsit soluția cea mai bună pentru a asigura păstrarea siguranței…

    – Cât de greu a fost să întocmiți planul acesta? Am văzut că ați avut inclusiv cadre medicale voluntare la fața locului.

    – Am făcut mai mult decât cerea legea, tocmai ca să ne asigurăm că e bine. Copiii care au fost premiați au fost chemați toți cu o zi înainte și au fost testați la un centru medical specializat, după care testele s-au urcat pe platformă pentru a emite certificatul verde și pentru ei. Și cum la un astfel de moment părinții vor să își vadă copiii, din cauza condiției de public 30% în sală, am ales soluția ca să poată veni un părinte vaccinat, cu certificat, și să urce pe scenă cu el în momentul premierei. Copiii apoi, pe un circuit separat, au ieșit afară, încercând să păstreze distanțarea, au avut mască… ați văzut că și manechinele la parada modei au fost cu mască, de asemenea, toți invitații au intrat cu mască, până la momentul la care s-au așezat la masă.

    20211120 164916

    – Dar de ce ați optat pentru mese?

    – Scopul așezării la masă a fost acela de a crea atmosferă mai destinsă sponsorilor și invitațiilor, fiindcă fiind un spectacol mai amplu, care a durat mult timp, oamenii aveau nevoie să mai guste ceva, să consume… Mai mult, am încercat să creăm o ambianță ieșită din banal, să facem o atmosferă elegantă. Asta a fost intenția: eleganță, bun simț și bun gust. Și cred că s-a realizat acest lucru. Normal că oamenii atunci când au consumat, și-au dat jos masca. Dar am respectat inclusiv ca băuturile și gustările să fie individuale, sticlele erau de 0,25 individuale, deci am încercat să dăm dovadă de responsabilitate, dar în același timp să continuăm demersul filantropic, pentru că filantropia se face când este nevoie și tocmai acum este nevoie. Noi știm mai bine poate decât alții, că avem și proiectul „Împreună Salvăm Vieți”. Organizația noastră livrează și acum bolnavilor oxigenatoare, prin voluntarii noștri, la domiciliul pacienților de Covid. În cadrul galei, am ținut să le aducem mulțumiri și tuturor celor implicați în această campanie.

    – În contextul actual, într-un oraș cum e Aradul, cât de greu e să faci rost de sponsori, să-i determini pe oameni să se implice financiar?

    – Norocul nostru a fost istoricul pe care îl avem. Pentru că, făcând evenimente filantropice de ani de zile, sponsorii noștri s-au convins că demersurile noastre sunt reale și serioase și, spre surprinderea mea, nu a fost mai dificil în pandemie. Am reușit să strângem 30 mii de lei la fondul de premiere pentru copii și la eveniment fiecare copil a primit individual câte 400 lei, iar la echipe am încercat să împărțim cât am putut de echilibrat. De exemplu, la corul Eutherpe am dat 2000 lei… Dar am dorit să-i răsplătim pe toți, ceea ce zic eu că este de apreciat în zilele noastre. Mai mult, anul acesta, pe lângă olimpici, am ales să premiem și copiii cu nevoi sociale care au media generală peste 9 la învățătură. Și am fost foarte bucuroși că am putut ajuta acei copii care realmente aveau nevoie, mai ales că se apropie și sărbătorile. Nu puteam face asta fără sponsori. Oamenii au fost deschiși, au susținut și lucrul acesta ne încurajează să mergem în continuare.

    – Cum ați reușit să organizați concertul Talisman la Arad? Am înțeles că inițial intenționau să țină concertul la Cluj…

    – Față de Alin Oprea ne leagă o relație de prietenie care s-a născut exact în urma galelor organizate pentru premierea copiilor. L-am invitat într-un an, iar de atunci a participat benevol și a devenit efectiv un ambasador al nostru în țară. La balul de la teatru a fost chiar încântat să afle rolul Aradului în Marea Unire, pentru că, uite, nu multă lume știe asta… Și atunci într-o discuție cu el mi-a spus despre proiectul lui de suflet, că își dorea de mult timp, chiar de când era student la Conservator, să ajungă să facă un astfel de concert. Și-a dorit să-l promoveze în orașe mai mari, dar i-am zis să încercăm să-l lansăm la Arad. Dorința noastră a fost să demonstrăm că Aradul poate fi un oraș în continuare de top la nivelul unor astfel de evenimente. Și așa s-a născut proiectul Talisman-Filarmonik.

    20211120 181747 3

    – Timpul de repetiții cu Orchestra Filarmonicii Arad a fost record!

    – Da, a avut în spate o muncă extraordinară a dirijorului Marius Hristescu, care a orchestrat toate piesele formației Talisman, iar vineri au fost două repetiții și sâmbătă repetiția finală. Dar a fost un maraton, pentru că vă dați seama că în sala Filarmonicii, care are o acustică extraordinară, este greu să pui laolaltă o formație rock și una clasică. Dar spre surprinderea noastră a existat o simbioză perfectă. Mai ales că Talisman a optat, în premieră din câte știu eu în țară, să facă un concert cu o Filarmonică în care și formația să fie acustică. A mai fost combinat electric cu acustic, dar ei au cântat totul acustic, ceea ce a făcut ca și sunetul să fie mai plăcut și mai aproape de partea clasică.

    – Am înțeles că au și înregistrat concertul.

    – Da. A fost înregistrat și filmat profesional ca să îl aibă ca punct de referință. Dorința lui Alin este să ducă mai departe și în alte orașe acest proiect și, dacă reușesc, să facă tot cu Orchestra Filarmonicii Arad concertele din turneu. Eu cred că asta ar da valoare atât Filarmonicii cât și orașului nostru, căci un astfel de eveniment – chiar dacă nu e gustat de toată lumea – e gustat de un public educat, care își dorește așa ceva. Căci dacă ne uităm la ce evenimente se fac, nu prea există așa ceva.

    – Care sunt planurile de viitor?

    – Să creștem, să facem și anul viitor evenimentul, dacă ne ajută Dumnezeu și dacă trecem odată de valurile acestea pandemice care parcă nu se mai termină. Să putem să adunăm cât mai multe companii, cât mai multe persoane să susțină evenimentul. Aici aș vrea să mulțumim și Centrului Municipal de Cultură Arad care a susținut anul acesta spectacolul și sperăm să o facă și pe viitor. Ne-au finanțat cu un sfert din bugetul total. Noi am avut în total 140 mii lei bugetul, iar ei ne-au dat 39 mii, restul am acoperit noi. E dificil, îți dai seama ce nebunie. Dar conceptul e eficient. Nu noi l-am inventat, la americani se folosește de o sută de ani. Fundraising. În America, contrar aparențelor, nu doar milionarii susțin astfel de evenimente, cum vedem la televizor, ci și clasa de mijloc care cumpără un bilet sau un pachet oferit de organizatori și participă la astfel de evenimente. Iar ei știu că practic contribuie la cauza filantropică. Așa-i și aici. Practic, fiecare masă a însemnat un pachet VIP pentru câte o companie, a fost 4000 de lei, iar atunci când s-a întocmit contractul de sponsorizare cu compania, pentru că suntem înscriși în registrul asociațiilor, ei și-au putut deduce din impozitul pe profit cei 20%. Conform legislației, companiile pot redirecționa 20%, dar nu mai mult de 5 la mie din cifra de afaceri, către cauze filantropice așa cum a fost acest eveniment, iar asociațiile pot folosi banii. Am creat un cont, din care am scos banii și sub formă de tabel, fiecare premiat a semnat la ridicarea banilor. Ca să fie cât mai transparent totul. Așa încercăm să educăm publicul arădean că prin astfel de evenimente pot participa activ la susținerea performanței elevilor arădeni. Am ales să susținem tânăra generație pentru că noi credem că viitorul e foarte important. Vedem că toți tinerii pleacă afară și atunci ne-am zis că, prin demersul nostru, dacă creștem inclusiv valoarea premiilor, îi facem să înțeleagă că și în țara lor natală se întâmplă lucruri serioase, sunt apreciați și merită să rămână.

    Citește și: Premii pentru elevii performanți, recunoștință pentru voluntarii din pandemie și aniversarea a 25 de ani de Talisman – toate într-o gală de excepție

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    6 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.