duminicã, 19 mai, 2024

Special Arad Logo

    „Prea mulți bani pentru protocol” – Curtea de Conturi a constatat 7 nereguli, în urma auditului la Gospodărirea Comunală Arad

    de Raluca Medeleanu | 29 decembrie 2023, 12:11 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    4

    Curtea de Conturi a publicat raportul în care prezintă auditul de conformitate realizat în decursul anului 2023 la Gospodărirea Comunală Arad pentru anul anterior. În urma controalelor, au fost constatate 7 nereguli în modul de gestionare a societății, legate de modul în care s-au cheltuit banii și cum au fost întocmite anumite acte.

    Special Arad va prezenta în articole viitoare și rezultatul auditurilor efectuate și la alte instituții / societăți din municipiul și județul Arad.

    Auditul de la Gospodărirea Comunală s-a desfășurat între 4 septembrie și 4 decembrie, pentru anul 2022. A fost analizat dacă administrarea patrimoniul public și privat al Municipiului Arad de către Gospodărirea Comunală a fost în conformitate cu reglementările în vigoare. Controalele au cuprins operațiunile economico-financiare reflectate în evidența contabilă și raportate în situațiile financiare.

    Ce nereguli au fost constatate de Curtea de Conturi:

    raport de audit curtea de conturi gospodarirea comunala arad 2023

    1. Lipsa unor referate pentru achiziții publice

    Prima abatere are de a face cu modul în care au fost efectuate anumite achiziții publice: „nu au fost elaborate referate de necesitate în trimestrul IV al anului anterior auditat, astfel în cazul  previzibilie și posibil de identificat, nu a fost elaborat programul anual al achizițiilor publice în forma inițială…”, se constată în raport, iar cauza identificată pentru această abatere fiind „deficiențe în cadrul sistemului de control intern managerial” și se consideră că astfel apare „riscul de planificare și monitorizare eronată a portofoliului de procese de achiziție la nivel de autoritate contractantă”.

    2. Probleme legate de cantitatea prea mare de hrană declarată pentru animalele din adăpost

    Controalele au scos la iveală neconformități în documente în ceea ce privește cantitatea de hrană dată animalelor: „Din documentele prezentate de către entitatea audiată cu privire la consumul hranei pentru animale s-a constatat utilizarea a 5000 kg de hrană pentru animale în decursul a două zile, contrar prevederilor normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile Bon de consum – anexa nr.2 ale OMFP 2634/2015”. Și de această dată, cauza abaterii a fost identificată ca fiind „deficiențe în cadrul sistemului de control intern managerial” și ca o consecință se indică riscul de „efectuare a cheltuielilor nelegale printr-un consum nejustificat și fără utilizarea controalelor interne specifice”. Curtea de Conturi recomandă astfel întocmirea bonurilor de consum pe măsură ce se scoate hrana din magazie.

    3. Cumpărarea unor autoturisme fără aprobările necesare

    În urma verificării programului de investiții, s-au constatat nereguli la achiziția unor automobile: „s-a realizat fără ca în prealabil să fie aprobate de autoritatea deliberativă normativele de cheltuieli privind dotarea cu autoturisme a acestei entități, contrar prevederilor  art. 5 alin (3 – 1) din OG nr 80/2001”. Cauza abaterii a fost tot „deficiențe în cadrul sistemului de control intern managerial”, iar consecința indicată este „apariția riscului de efectuare a unor cheltuieli nelegale”.

    4. Inventarul incomplet

    Nu toate bunurile Gospodăririi Comunale au fost inventariate. Nu au fost inventariate active fixe care prezintă un sold de 759.666,91 lei, sau altele au fost inventariate eronat, fiind incluse la „piese de schimb”, ori fiind considerate „materiale consumabile”. Cauza identificată este „interpretarea eronată a prevederilor legale”, iar ca o consecință există riscul ca „situația financiară să nu reflecte fidel poziția financiară, performanța financiară și alte informații referitoare la activitatea desfășurată”.

    5. Consumul de combustibilul

    Controalele au scos la iveală că nu s-a urmărit modul în care este folosit combustibilul achiziționat de societate. Nu s-a impus o cantitate și nu s-au urmărit deplasările: „nu a fost stabilită o normă de combustibil și nici nu au fost urmărite aceste consumuri pe fiecare automobil șofer în parte, contrar prevederilor cap I și cap III din Ordinul 14/1982. Totodată s-a constatat că foile de parcurs nu cuprind informații cu privire la norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs”. Cauza identificată: atât „deficiențe în cadrul sistemului de control intern managerial”, cât și „„interpretarea eronată a prevederilor legale”. Riscul este și de această dată efectuarea de cheltuieli nelegale.

    6. Prea mulți bani pentru protocol

    Gospodărirea Comunală a alocat prea mulți bani pentru protocol, depășind limita permisă de lege, cauza fiind organizarea a 14 ședințe la care au participat 146 persoane (10 sau 12 persoane la fiecare ședință). „Astfel, valoarea plăților peste limitele maxime a fost în suma de 21.034,66 lei, la care s-au calculat beneficii nerealizate pe baza dobânzii de referință a BNR pentru 2022-2023 calculate la data plății și până la 20.10.2023 în sumă de 1.360,88 lei, rezultând un prejudiciu calculat în valoarea de 22.395,54 lei”. Cauza identificată este, din nou, atât „deficiența în cadrul sistemului de control intern managerial”, cât și „interpretarea eronată a prevederilor legale”. Consecința este „diminuarea resurselor financiare a entității și astfel denaturarea situațiilor financiare prin supraevaluarea cheltuielilor înregistrate și plătite, cât și subevaluarea profitului exercițiului financiar pe 2022”.

    7. Posturi neconforme, neaprobate de Consiliul Local

    Ultima abatere constatată în urma auditului este că Gospodărirea Comunală nu a mai trimis spre aprobare de la consilierii locali statutul de funcții din 2022, ceea ce a deschis posibilitatea unor angajări neconforme: „de a recruta pe alte posturi decât cele aprobate prin statele de funcții, de efectuare a unor încadrări necorespunzătoare, în sensul neconcordanței între cerințele postului și nivelul de experiență a angajatului”. Cauza identificată de Curtea de Conturi pentru această abatere este „interpretarea eronată a reglementărilor legale”.

    Pentru fiecare dintre abateri, Curtea de Conturi a emis și diferite recomandări în vederea rezolvării lor, termenul stipulat fiind 1 aprilie 2024.

    Pe baza activității de audit întreprinse, am constatat că, cu excepția celor 7 abateri de la legalitate și regularitate menționate, subiectul audiat este în conformitate sub toate aspectele semnificative cu criteriile aplicate”, a concluzionat Curtea de Conturi.

     

    • Citește și: „Una dintre problemele mari pe care le are Gospodărirea Comunală este că nu reușește, din motive obiective, să ajungă la zi cu solicitările pentru toaletări, sau tăieri”

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. @Radu Filip Poftim nu cunoști noua normalitate? Furtul e premiat la bugetari cu prime și măriri de salarii, dacă se fură în famiglie se numește îndeplinirea criteriilor de performanță.
      Bibart nu concediază nici un director de frică să nu fie reincadrati de instanță și sa plătească 2 directori dar pagubele create rămânând în funcție în continuare nu se calculează, că se împart cu cine trebuie.
      Așa că nu se numesc pierderi ci redistribuiri exact ca la vot cine nu face pragul se împarte la restul.

      +16 voturi
      +1
      -1
    2. Sunt uimit de prostia celor de la Curtea de Conturi.Pai se stie ca de la stat se fura pe rupte,cu ocazia achizitiilor,cheltuielilor mult umflate,lipsei controlului asupra consumului de carburant si altele…Problema este daca sumele furate,care nu rezulta prea clar in sarcina cui se retin(probabil manager incompetent dar politic mina de aur),se vor recupera,sau nu,si cine va zbura,eventual intra la mititica pentru faptele comise…Restul e poezie in ochii prostimii,iar inspectorii curtii isi iau si ei salarii grase degeaba.

      +6 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    5 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.