Împrumuturile de peste 40 de milioane de euro, luate de Primăria Arad de la Raiffeisen și BCR, au primit viza de legalitate





Special Arad continuă seria de prezentări a rapoartelor publicate recent de Curtea de Conturi prin care prezintă neregulile constatate în urma auditurilor efectuate în instituțiile publice din Arad. Prezentul articol se focusează pe raportul audit de conformitate ce privește datoria publică acumulată de Primăria Arad (Municipiul Arad), prin împrumuturile luate pentru demararea diferitelor lucrări.
Curtea de Conturi a realizat auditul de conformitate în perioada 4 septembrie 2023 – 22 septembrie 2023, analizând situația financiară din perioada 2021-2022, raportul final fiind publicat pe site-ul instituției în ianuarie 2024.
Împrumuturi de peste 40 milioane euro
Raportul este intitulat „Instrumentele datoriei publice locale contractate de UATM Arad în anii 2021- 2022 şi/sau aflate în derulare în aceasta perioadă, raportate în situațiile financiare întocmite la data de 31.12.2022” și prezintă ca tranzacții semnificative, în ceea ce privește împrumuturile pe care le-a realizat Primăria Arad (Municipiul Arad), două împrumuturi luate de la două bănci, la diferență de un an, care se ridică în total la peste 40 milioane de euro (200 milioane lei).
Împrumuturile indicate sunt după cum urmează:
1. Încheierea Contractului de credit pentru investiții nr. 20050/06.12.2021 cu Raiffeisen Bank S.A, pentru finanțarea proiectului „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA şi strada Ştefan cel Mare”. Este vorba de proiectul care prevede inclusiv construirea acelui nou pod peste Mureș, ca o prelungire a străzii Andrei Șaguna. Valoarea împrumutului este de 100.000.000 lei, la care Primăria are dată scadentă anul 2031 pentru a îl restitui.
2. Încheierea Contractului de credit pentru investiţii nr. 2221208112/16.12.2022 cu Banca Comercială Română S.A., pentru finanțarea a cinci proiecte:
Primul proiect vizează „Reabilitarea clădirii Teatrul Clasic Ioan Arad, etapa a II-a, reabilitarea interioară”, pentru care Primăria a luat un împrumut de 65.000.000 lei. Despre acest proiect menționăm că nici până la ora actuală nu a fost depistată o sursă de finanțare europeană, așa cum s-a reușit în cazul reabilitării exterioare.
Al doilea proiect prevede „Înlocuirea cazanelor pe gaz la SC. CET Hidrocarburi SA Arad”, împrumut a cărei valoare se ridică la 34.000.000 Lei. În acest caz, Primăria a apelat la împrumut întrucât proiectul pe fonduri europene câștigat prin PNRR nu a acoperit și această înlocuire, ci doar achiziționarea instalației pentru obținerea energiei prin cogenerare. Înlocuirea cazanelor existente trebuie realizată astfel din bugetul local și este necesară întrucât autorizația de funcționare pentru cele vechi a expirat complet în 2023, fără posibilitate de prelungire (detalii AICI).
A treia investiție inclusă în împrumutul de la BCR este „Amenajarea podului pietonal acces Insula Mureş”, mai exact viitoarea pasarelă de la Trei Insule, care este deja în construcție și care va înlocui vechiul pod de pontoane grav avariat. Primăria a câștigat finanțare prin Programul Anghel Saligny, însă doar parțială, mai exact 6,6 milioane lei), astfel că împrumutul luat pentru aceste lucrări se ridică la 10.0.00.000 Lei .
Cea de-a patra parte a împrumutului se ridică la 21.000.000 lei fiind pentru o investiție care se „pune la cale” de mai bine de 10 ani, „Reabilitarea Unității Militare Zona Gai” , ce reprezintă o condiție stipulată în protocolul de colaborare semnat între Primăria Arad și MApN, pentru ca armata să se mute din Cetatea Aradului.
Pentru seria de împrumuturi obținute de Primăria Arad de la Banca Comercială Română, Primăria are dată scadentă anul 2034.
Biroul din Primăria Arad responsabil cu auditul intern este subdimensionat
În urma controalelor desfășurate la Primărie, reprezentanții Curții de Conturi nu au depistat nereguli cu privire la modul în care se prezintă datoria publică, respectiv împrumuturile mai sus menționate, opinând că dacă au existat neconformități, ele au fost depistate și rezolvate deja de Biroul de Auditul Public Intern din cadrul Primăriei Arad.
Cu toate acestea, se consemnează că acest birou este subdimensionat, fiind astfel vulnerabil comiterii unor erori pe viitor.
Pe această cale, se menționează că primarul Călin Bibarț a primit o serie de recomandări, într-o scrisoare (neatașată raportului făcut public).
„Vulnerabilităţile sistemului de control intern identificate în etapa de planificare constau în: subdimensionarea Biroului de Audit Public Intern din subordinea directă a primarului, precum şi neauditarea activității ce vizează datoria publică locală. În scopul reducerii riscului de control și îmbunătăţirii sistemului de control inten din cadrul entităţii, auditorul public exterm a formulat sugestii în proiectul scrisorii către management.
Nu au fost identificate alte aspecte în timpul auditului, care să influențeze concluzia de audit”, concluzioneză Curtea de Conturi.
Citește și:
Comentariile portalului
@cetatean, Lasă vrăjeală ieftina și mai bine explica-ne cum comunicau telepatic răzeșii lui Stefan, cum până mai acum câteva decenii prin niste insule oamenii tră (...)
Câţi dintre cei ce vând la piaţă marfă românească sunt producători cu certificat ? Ei nu tot de la an-gros le cumpără şi apoi ni le (...)
... ca pe unii oameni nu-i poti convinge de justetea agumentelor tale oricat de logic ai incerca sa fii; altii sunt convinsi deja si nu trebuie sa le mai demonstrezi ca (...)