miercuri, 12 februarie, 2025

Special Arad Logo

    UPDATE. Primăria Arad, în topul Vestului la angajați. Cu 9 posturi în plus faţă de Primăria Oradea, cu 114 mai multe decât în Primăria Timișoara

    de Adriana Barbu | 24 ianuarie 2025, 8:34 AM | Administraţie | Recomandările editorilor | Știri Arad

    12

    În fața unui deficit bugetar de 8,6% din PIB în 2024, cel mai mare din Uniunea Europeană, Guvernul Ciolacu 2 a decis că e momentul să „taie” din angajați, să reducă numărul celor care lucrează în administrația publică centrală și în companiile statului.

    O misiune defel ușoară, care și-a asumat-o pentru început șeful Senatului, Ilie Bolojan, și care a venit cu tot cu protestele angajaților, despre care ați putut citi deja aici:

    Ilie Bolojan a anunțat aproape 200 de concedieri la Senat și reducerea numărului de mașini. „Reducem sinecurile”, a spus președintele în timp ce era huiduit de angajații instituției

    Angajații altor instituții publice și ministere au amenințat cu proteste încă de la momentul la care a fost adoptată ordonanța prin care Guvernul a înghețat salariile, pensiile, alocațiile și a tăiat din alte beneficii promise celor de la stat, cunoscută drept ordonanța-trenuleț.

    Cu un minus în vistieria publică de peste 30 de miliarde de euro, coaliția de guvernare se va vedea nevoită să ia măsuri foarte dure, dacă nu în această primăvară, cu siguranță după luna mai, iar printre acestea se va număra, cu siguranță, și reducerea numărului angajaților din administrația centrală și din companiile de stat.

    Potrivit Europa Liberă, ministrul Finanțelor, Barna Tánczos, a spus că „Executivul urmărește reducerea personalului cu 5% în ministere și companii de stat. În unele, reducerea va avea loc pe cale naturală, precum ieșiri la pensie, de exemplu”.

    Oficialul a mai punctat faptul că speră că aceste reorganizări vor aduce reduceri de 5, 10, chiar și 15% ale cheltuielilor de funcționare, pentru ca România să se încadreze în ținta de deficit de 7% .

    angajati arad

    (Parte din organigrama Primăriei Arad)

    Aradul, în faţa Oradiei şi Timişorii la număr de angajaţi în primărie

    Mai mult ca sigur astfel de măsuri vor avea, pe viitor, ca ţintă şi administraţia publică locală. Până în momentul de faţă, aici au fost suspendate doar angajările.

    Cum arată, în acest moment, organigramele administraţiilor publice locale? Am aruncat un ochi peste structurile organizatorice identificate pe siteurile oficiale ale Primăriei Arad, Primăriei Oradea și Primăriei Timișoara. În urma comparației celor trei organigrame am aflat că cei mai mulți angajați, cele mai multe posturi le întâlnim la Primăria Arad, urmată de Primăria Oradea, ultimul loc revenindu-i primăriei care gestionează cel mai mare municipiu: Primăria Timișoara.

    Potrivit celei mai recente organigrame de pe siteul Primăriei Arad, cea adoptată prin „Hotărârea nr. 581 din 01 noiembrie 2023 privind modificarea organigramei și a statului de funcții ale aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Arad”, instituţia are 649 de posturi.

    Din totalul de 649 de posturi incluse în „organigrama aparatului de specialitate al primarului”, 599 sunt funcţii publice şi 49 sunt personal contractual.
    Din cele 599 de funcţii publice, 55 sunt de conducere, iar 544 de execuţie, în timp ce în cadrul personalului contractual două sunt funcţii de conducere (una revenindu-i, conform precizării din organigramă, administratorului public) şi 45 sunt de execuţie.
    Organigrama Primăriei Arad are trecută data 1.11.2023.

    angajati oradea

    (Parte din organigrama Primăriei Oradea)

    Oradea lui Bolojan, pe locul doi la numărul de angajaţi ai primăriei

    Locul al doilea în acest top al posturilor pe care le au disponibile primăriile din Vest revine mult lăudatei primării din Oradea, unde Ilie Bolojan a făcut legea ani la rând.
    Potrivit organigramei de pe siteul instituției, aici vorbim de 640 de posturi, cu nouă mai puțin decât la Arad, 588 dintre posturi fiind de execuție și 52 de conducere.

    Din totalul de posturi din organigramă, 517 sunt funcții publice, cu 82 mai puține decât la Primăria Arad. Dintre acestea, 467 sunt de execuție și 50 de conducere (cu 5 mai puține decât la Arad).
    Organigrama Primăriei Oradea este datată  31.12.2023.

    angajati timisoara

    (Parte din organigrama Primăriei Timişoara)

    Primăria Timișoara, cu cei mai puțini angajați

    Cele mai puţine posturi le regăsim la Primăria Timişoara, unde pe cea mai recentă organigramă disponibilă pe siteul instituţiei sunt indicate ca existând 535 de posturi. 438 de posturi sunt funcţii publice de execuţie și doar 43 de conducere (mai puțin cu 7 decât la Oradea și cu 13 decât în Arad).

    În organigrama Primăriei Timișoara există un singur post pentru personalul contractual cu funcții de conducere și 53 de posturi pentru executanți în rândul personalului contractual.
    Organigrama Primăriei Timișoara este datată 18.12.2023.

    Primăria Arad, cu cinci posturi de conducere mai mult decât la Oradea, cu 9 decât la Timişoara

    Pe scurt, conform organigramelor de la finele anului 2023, disponibile pe portalurile celor trei instituții, Primăria Arad are cu 9 posturi mai mult decât Primăria Oradea și cu 114 mai mult decât cea din Timișoara. Tot municipalitatea din Arad conduce în topul funcţiilor publice de conducere: are 55 de funcţii publice de conducere, în timp ce Primăria Oradea are doar 50, iar Primăria Timişoara 46 (cu nouă mai puţin decât Aradul).

    Primăria Arad a revenit în seara publicării acestui articol cu propriile precizări legate de organigrame şi angajaţi. Materialul pe tema acestei reveniri îl puteţi citi AICI

    Pe siteul Primăriei Arad sunt indicate în mod transparent, însă, fluctuațiile de personal din ultimii ani, imediat după cea mai recentă dintre organigramele instituției.
    De aici aflăm că, în decembrie 2022, cu un an înainte organigramei la care facem referire mai sus, numărul total al angajaților era de 582, că în anul 2022 au fost angajate 26 de persoane şi au plecat 30.

    Un calcul simplu ar indica faptul că, pe parcursul anului 2023, Primăria Arad a crescut numărul total al angajaţilor cu 67. Datele privind numărul total al angajaţilor la finalul anului 2024 nu sunt puse la dispoziţie pe niciunul dintre siteurile celor trei primării, aşa că nu vă putem indica cu cât a crescut numărul total al celor care lucrează în cele trei primării. La momentul la care vom primi aceste date, le vom face publice.

    România, pentru prima dată după 10 ani, la cota 1.300.000 de angajaţi la stat

    Potrivit datelor oficiale ale Ministerului de Finanțe, în ultimii zece ani, între 2014 și 2024, numărul de bugetari din România a crescut cu peste 125.000, adică de la 1.180.794 la 1.306.197 în decembrie 2024. La aceştia se adaugă alţi peste 255.000 de angajați care lucrează în companii controlate de stat, conform Profit.ro.

    Doar în luna octombrie 2024, numărul angajaților la stat a crescut cu peste 33.000, depăşind pentru prima dată în ultimii 15 ani 1,3 milioane de angajați. Luna noiembrie a adus noi creșteri, iar decembrie altele, în condițiile în care toate instituțiile s-au pregătit de ordonanța-trenuțel, care urma să blocheze, din 1 ianuarie 2025, angajările la stat.

    Peste 64% dintre posturile ocupate erau în administraţia publică centrală. În administraţia publică locală lucrau, în decembrie anul curent, aproape 470.000 de persoane.

    guvern alegeri

    Primele semne ale restructurării, în Parlament

    Primul semn al restructurării a fost dat de Ilie Bolojan, care a decis că nu e nevoie de 20% din cei 800 de angajaţi ai Senatului. După Bolojan, președintele Camerei Deputaților, Ciprian Șerban, a anunțat și el reducerea posturilor de la 1.100 la 900 de angajați. Sindicatul Funcționarilor Publici Parlamentari, Sindicatul Personalului Contractual și Sindicatul Șoferilor din Senatul României au acuzat, însă, într-un comunicat preluat de agenția Agerpres, că restructurarea se face în grabă și netransparent.

    Foarte scurtă istorie oficială a angajărilor în Primăria Arad

    Revenind la Primăria Arad, precizăm că aceasta indică tot în subpagina dedicată organigramelor instituţiei şi câți angajaţi avea aceasta la finele anilor 2021, 2020 şi 2019. Din păcate, datele ar putea să nu fie concludente pentru analiza noastră, în condiţiile în care în cei trei ani amintiți mai sus, după cum precizează din prima şi instituţia, au fost incluşi şi cei care țin de personalul medical din cabinetele medicale școlare. Totuşi, facem publice şi aceste date, așa cum sunt prezentate de Primăria Arad:

    2021 (inclusiv personalul medical din cadrul cabinetelor medicale şcolare),
    Total angajaţi: ianuarie: 721/ decembrie – 585
    Persoane angajate în 2021: 13
    Persoane plecate în 2021: 149

    2020 ( inclusiv personalul medical din cadrul cabinetelor medicale şcolare)
    Total angajaţi: 723,
    Persoane angajate în 2020: 12
    Persoane plecate în 2020: 27

    2019 ( inclusiv personalul medical din cadrul cabinetelor medicale şcolare)
    Total angajaţi: 731,
    Persoane angajate în 2019: 88
    Persoane plecate în 2019: 39

    Datele sunt corespunzătoare perioadei în care Călin Bibarţ a fost fie primar interimar, fie primar ales al Aradului.

    Reducerile de personal, abandonate la Arad, câştigate în instanţă la Timişoara

    Câteva încercări de reducere a numărului angajaților din Primăria Arad au fost făcute în ultimii ani, dar la presiunea angajaţilor au fost abandonate repede. A fost vorba de cele anunţate în martie 2021, când se amintea de reducerea a 360 de posturi, dintre care peste 100 ocupate de funcţionari, catalogată la final, în iunie 2021 drept „un mare fâs” şi doar „de faţadă” (vezi AICI), altele au venit în 2022, dar protestele salariaților au pus pe pauză orice încercări de diminare a organigramei insituției.

    La Timişoara, reducerea organigramei a fost posibilă în 2023 doar după o luptă în instanţă între primărie şi sindicat. La final,  după sentinţa definitivă, numărul total de posturi a fost redus cu 10%, fiind tăiate 51 de posturi din totalul celor existente. Au fost desfiinţate posturile de șef birou și structurile lor, iar numărul de posturi de conducere a fost redus cu 8% (s-au desființat 20 de posturi de conducere).

    Primăria Oradea a făcut restructurări masive în urmă cu peste 10 ani, atunci când Ilie Bolojan a renunţat la aproape 30% dintre angajaţi. Parte din aceştia s-au adresat instanţelor de judecată.

    Citește mai multe:

    Anunțată ca marea realizare a anului 2021, reorganizarea din Primăria Arad a făcut „fâs”

    Consilierii s-au arătat mulțumiți de reorganizarea „de fațadă” a municipalității

    Simțindu-și salariile amenințate, angajații de la Primăria Arad au luat cu asalt ședința CLM

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. == AHA – ASA SE JUSTIFICA CRESTEREA CU O TREIME A TAXELOR LOCALE . –SI NU SE VEDE NIMIC == SCARBA MI E ==ARAD A AJUNS TELEORMANUL ARDEALULUI == DAR NULITATZILE VOTEAZA NULITATZI SI APOI SE MIRA == TRAIASCA FANARIHOTZII ARADENI SI SLUGILE LOR DE LA PARTID ==

      +40 voturi
      +1
      -1
    2. Careva să zică, nu am greșit cu nimic cand, la ședința de transparență decizională pe majorarea impozitelor am apreciat ca sunteti, o “mare grămadă de funcționari foarte bine plătiți și prost pregătiți”.
      Paradoxul apare abia acum, în momentul în care va reneagă propriul partid angajator și va expulzează ca pe fetusul cel nedorit.
      Cu multă stimă pentru cei, câțiva, esențiali și cu multă silă pentru cei mulți ce-si poartă umbra pe coridoarele
      încărcate de istorie ale instituțiilor publice.

      +32 voturi
      +1
      -1
    3. Sunt la primărie niște șefuleți care cer subalternilor să își facă de lucru, adică să caute ceva să facă în plus, în mintea lor , în fiecare zi, asta este să caute ceva în plus de lucru. Angajații ar trebui verificați nu dacă au de lucru, ci ce fac ei și cum fac. Dacă îi dai copy paste unui text, nu înseamnă ca ai lucrat ceva …

      +7 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    3 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.