Călin Coman, fondator & creative director Handsome: Totul va fi bine, dar altfel… în noua eră post-epidemie

    de | 19 aprilie 2020, 6:02 PM | Contributors | Opinii

    0

    „Post-epidemie” este un cuvânt care va căpăta tot mai mult sens, mai ales că suntem o generație care, în afară de criza financiară din 2007-2008, nu a cunoscut evenimente majore și memorabile care să rămână imprimate în conștiința colectivă.

    În primul rând vreau să spun că nu există un moment anume când se estimează că va trece această criză sanitară, urmată inevitabil de o criză economică datorită frânării sau chiar opririi bruște a unei părți din economie. Mulți folosesc expresia „când va trece asta”.

    Însă nu este ceva care va trece dintr-odată. Va fi un proces gradual care poate dura luni sau chiar ani.

    Va fi ceva cu care ne vom obișnui în lunile și anii care vor urma. Va fi noua normalitate.

    Personal, estimez un orizont de timp de minim 2 ani ca să trecem peste majoritatea efectelor negative ale acestei epidemii și un orizont de 5 ani ca să uităm totul și să revenim la normalul cu care eram obișnuiți înainte de epidemie, din punct de vedere social.

    Ce înseamnă asta?

    (Și vorbesc în calitate de om de marketing, pentru că nu am cunoștințe medicale relevante ca să intru într-o discuție despre epidemie și realitatea din spatele ei)

    Înseamnă că, deși ne vom relua treptat activitățile după ce curba infectărilor va fi aplatizată, va rămâne frica de Coronavirus mult timp. Chiar dacă va fi disponibil un vaccin în următoarele, probabil, 6-12 luni, va dura mult timp până când populația va fi imunizată. Nu poți vaccina sute de milioane de oameni în timp scurt.

    În plus, va exista inevitabil reticență la vaccin pentru o parte din populație și incertitudinea sau chiar polarizarea societății în funcție de întrebarea „dacă cineva este vaccinat sau nu”, pentru că nu vom purta banderole cu vaccinat / nevaccinat.

    Deci, chiar și vindecarea prin vaccin este un proces de durată, nu este magie.

    Probabil, imunizarea naturală, această imunizare de grup care se obține în urma infectării și imunizării unei vaste majorități a populației va conta mai mult.

    Însă frica va exista în continuare, iar oamenii vor rămâne reticenți la ieșiri în public multe luni de acum încolo, chiar și ani. Acum câțiva ani, când vedeam asiatici cu mască pe străzile din Europa, părea un fapt ciudat. Astăzi devine normal și chiar ni se pare anormal să vedem astăzi pe stradă oameni fără această mască specifică.

    Italia a estimat redeschiderea teatrelor și cinematografelor doar din decembrie 2020 și preconizează că stadioanele se vor deschide din nou abia în martie 2021, adică peste 1 an de acum.

    Cum va fi un an fără fotbal?

    Doar în timpul războiului, fotbalul a fost oprit. Dar, chiar și atunci, a fost oprit fotbalul profesionist, cel amator a continuat. În 2020, chiar și fotbalul de acasă între prieteni a fost oprit, datorită regulilor de distanțare între oameni.

    Tomorrowland, cel mai mare festival de muzică electronică din lume care are loc în Belgia, a fost anulat în 2020.

    Vor urma probabil alte evenimente importante.

    Personal, consider că o tehnologie performantă de testare „pe loc” ar fi chiar mai importantă decât un vaccin, pentru că ar permite reluarea activităților sociale. Chiar dacă pare extrasă dintr-un film SF, testarea fiecăruia înainte de a intra pe un stadion sau de a urca într-un avion, ar putea deveni realitate dacă acest virus va rămâne mult timp printre noi.

    Cum vom face business în perioada următoare?

    Am scris acum câteva zile o postare în social media despre adaptarea business-urilor în această perioadă și în perioada următoare, cu câteva exemple de adaptare.

    Probabil, mulți proprietari de afaceri cred că este ceva care va trece. Și așteaptă să treacă după ridicarea restricțiilor (care, deși controversate, pentru că produc efecte grave în economie, probabil sunt utile pe termen scurt, pentru a nu bloca sistemul sanitar – nu ne putem îmbolnăvi toți odată).

    Însă, cunoscând comportamentul oamenilor (fundamentul marketingului), situația actuală își va lăsa amprenta în comportamentul social și în comportamentul de cumpărare o perioadă lungă de timp. Un an, doi ani. De aceea, este important ca strategiile următoare să includă asta. Redeschiderile se vor face treptat, cu norme noi de igienă și prevenție, distanțare fizică… norme care vor râmâne ani de zile de acum încolo.

    Iar expresia „totul va fi bine” va fi de fapt „totul va fi altfel”.

    Da, în final va fi bine, dar va fi altfel.

    Însă, schimbarea nu trebuie să ne sperie. Oricum, cu sau fără epidemie, schimbarea exista și înainte. Dacă facem observații o dată la 10 ani, o să remarcăm schimbări în societate. În business. Schimbări care necesitau adaptare. Însă acum, această epidemie produce o doză de schimbare mai mare și o nevoie mai acută de adaptare.

    Recomand business-urilor (pentru că oamenii au inclusă adaptabilitatea în genetică, dar firmele nu o au) să gândească viitorul apropiat în noii termeni, ținând cont de schimbările în comportamentul social al oamenilor.

    Mă refer în special la business-urile care implică adunări de oameni (cum sunt evenimentele, cluburile, restaurantele, sălile de sport, centre Spa, plaje la mare, transport în comun, ș.a.m.d). Inovația și tehnologia online va juca un rol important aici, vor exista multe startup-uri care vor beneficia de noua realitate. Prin digitalizarea și chiar virtualizarea unor industrii, prin noi produse, noi servicii, noi spații post-epidemie.

    Nevoile oamenilor vor trebui să fie în continuare satisfăcute. Dacă unele firme vor dispărea pentru că nu se gândesc la adaptare sau așteaptă revenirea la normalitate în termen scurt, spațiul lăsat va fi ocupat de aceste start-up-uri. Noi, la agenție, lucrăm deja la programe de adaptare pentru clienții pe care îi avem.

    Ne preocupă adaptarea la o eră post-epidemie care se va întinde ani de zile și, probabil, va trece chiar și un deceniu până când vom uita de acest an, 2020. Anul epidemiei.

    În plus, ca și business, ar trebui să încercăm să gândim și în lipsa statului. A ajutorului de la stat.

    Da, statul și probabil Uniunea Europeană se va implica în salvarea economiei și salut această implicare. Este necesară.

    Dar statul pune un plasture mic pe o rană mare. Nu poate opri sângerarea și nu poate vindeca o rană care devine tot mai mare. De aceea inspirația, gândirea creativă și adaptabilitatea oamenilor vor salva de fapt societatea și economia.

    Eu așa cred.

    Ce cred despre Coronavirus?

    Legat de acest coronavirus nu sunt în măsură să vorbesc, nefiind în zona medicală sau epidemiologică.

    Coronavirus este un virus nou, dar face parte dintr-o familie veche.

    Probabil, rata de mortalitate, în final va ajunge aproape de familia veche (0.2-0.4%, poate mai puțin), însă imposibilitatea testării masive și cazurile vindecabile acasă sau cele asimptomatice ridică artificial rata de mortalitate. Deci crește și frica asociată.

    Se vede peste tot că acest virus a prins omenirea nepregătită. Dacă omenirea era pregătită, astăzi aveam departamente specializate cu centre de comandă, echipe specializate ANTI-EPIDEMIE dotate cu costume și echipamente, know-how, spitale mobile, unități mobile, tehnică avansată de testare. Ca și trupele Anti-TERO. Cu exerciții anuale care simulează o epidemie de proporții.

    Nefiind pregătiți, folosim sistemul medical clasic care este proiectat pentru condiții normale. Pentru bolnavii zilei.

    Din această cauză, sistemul medical a colapsat, aproape peste tot în lume și probabil a afectat alți bolnavi. Uneori spitalele au devenit chiar focare de infecție. Era firesc să fie așa și nu este vina sistemului. Sistemul medical permanent este gândit pentru alte nevoi.

    Tot timpul am considerat că bolnavii cu acest virus trebuiau separați de sistemul medical clasic și introduși într-un sistem medical specializat, provizoriu, organizat după exemplele militare (ca și comandă și strategie).

    Astfel, nu vedeam atâtea cazuri de cadre medicale infectate. Se vede clar că aceste cadre nu aveau echipamentele necesare și know-how-ul să gestioneze o epidemie de acest fel. Sunt medici și asistente specializați în domeniile pentru care s-au pregătit și nu i-a pregătit nimeni pentru asemenea crize sanitare de proporții.

    De aceea spun că virusul a prins omenirea nepregătită. Probabil, multe se vor schimba și în sistemul medical, după aceste provocări prin care trece astăzi.

    Probabil, în aceste zile, cercetătorii au acces la mult mai multe fonduri pentru a căuta să vindece și alte boli ale omenirii, cum este cancerul.

    Ceea ce este bine.

    Cred că vom aloca mai multe resurse înspre sectorul sănătății.

    În concluzie

    Revenind din nou la calitatea mea de om de comunicare, din ceea ce văd, pot spune că lucrurile sunt totuși exagerate și, probabil în lipsa social media și a unor posturi TV alarmante, epidemia avea alt curs. Schimbările au ca și catalizator mai mult frica asociată decât virusul în sine.

    De aceea, cred că este bine să ne păstrăm calmul, să nu dăm curs oricăror informații neverificate și alarmante, să ne ferim de febra conspirațiilor care apare mereu când ceva negativ se întâmplă în societate și să ne gândim la cum ne putem adapta noi și business-urile (în care lucrăm sau pe care le conducem), la noua realitate. Ideile noi și inspirația au mare căutare zilele acestea.

    În final, sunt de acord, exceptând dramele prin care unele familii chiar trec sau vor trece, totul va fi bine.

    Va fi altfel, dar bine.

    Personal, consider că această pauză a omenirii, această pauză de reflecție, va schimba lumea în bine. Dramele apropie oamenii, dramele ne fac să redescoperim unele lucruri simple care ne fac fericiți, dramele ierarhizează din nou prioritățile.

    Iar „post-epidemie” va fi un cuvânt care va defini un pas spre o lume mai bună. În toate sensurile. Eu așa cred.

     

    Călin Coman
    Fondator & creative director Handsome Advertising, fondator Handsome Wolf

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    3 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.