sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    360 de grade dintr-o privire: Braşovul, supravegheat de la Arad, milimetru cu milimetru

    de Adriana Barbu | 4 august 2023, 9:47 AM | Reportaj | Știri Arad | Topic special

    3

    Am putea fi regi peste aeroporturile din România. Am putea dirija mai toate zborurile de pe aici. Le dirijăm oricum pe cele din inima României, veghem peste cerul Braşovului şi nu e puţin lucru. Avem câteva premiere la Arad, ascunse în spatele unui complex comercial, care pare să fie adevărata faţă a oraşului, haina care i se potriveşte în aceste vremuri.

    Dar mai e o haină aici, un smoking cu iz suedez acum, haina de gală a Aradului, ascunsă în spatele celor ponosite, de zi cu zi. E haina îmbrăcată de cei de la ROMATSA: o singură privire, 360 de grade! O privire care nu are de a face cu aerul Aradului, ci cu spaţiul aerian al Braşovului.

    Premiera celor 360 de grade

    Iată premierele care au legătură, directă sau indirectă, cu Aradul: primul aeroport construit în România în ultimii 50 de ani – Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav (devenit funcțional pe 15 iunie), primul aeroport din Europa Centrală și de Est pe care traficul aerian este dirijat de la distanţă, mai exact din Arad, prin sistemul Remote Tower, prima echipă de controlori de trafic din România care dirijează de la distanţă traficul pe un alt aeroport (ROMATSA Arad), al doilea aeroport nou construit în lume care folosește un turn de control digital, coordonat de la Arad, încă de la inaugurare.

    Desigur, nu-i totul roz nici printre atâtea premiere: la câteva zile după inaugurare, operatorul aerian a vrut să-şi retragă (a ameninţat, mai exact) zborurile de pe aeroport, dând vina pe controlorii de trafic din Arad pentru că un avion a stat în aer prea mult timp.

    60 de grade ceilalti

    (De la Arad, direct deasupra Braşovului)

    Cum se vede Braşovul de la Arad

    Am fost să văd cum arată premierele acestea, cum e să stai pe un scaun şi să vezi Braşovul 360 de grade dintr-o singură privire fără să te roteşti, deplasezi, fără să înclini corpul. Am fost să aflu cum e viaţa când ai pe ecranul calculatorului avioane, nori, furtuni, zone deasupra cărora nu ai voie să zbori, probleme pe cer.

    Nu mă pricep nici la avioane, nici la nori, dar, de ceva vreme, am început să le dau credit celor care lucrează aici. Ştiu că, în trecut, visul oricărui tânăr arădean, a mai oricărui părinte de tânăr arădean era ca acesta să lucreze aici. Erau anii 2000, salariile de aici erau aliniate cu cele din lumea largă, era bine. Cât de greu putea fi şi cât puteai greşi că să provoci vreun dezastru de neşters în istoria aviaţiei?

    Nu au ajuns prea mulţi la ROMATSA Arad, s-au frânt multe visuri locale prin zonă, au rămas tot printre cei mai bine plătiţi români şi tot printre cei mai liniştiţi pensionari, dar nici de catastrofe aviatice n-am vorbit.

    Acum, în imensa sală de dirijare a zborurilor, spectaculoasă şi securizată – care cândva era plină ochi, până la reorganizarea ROMATSA și până ce dirijarea survolurilor s-a mutat la Centrul de dirijare de la București – Brașovul e proiectat pe 14 ecrane lipite unul de altul, creând posibilitatea ca, dintr-o privire, să vezi fiecare centimetru din vecinătatea Aeroportului Brașov. Fără să miști scaunul, fără să te deplasezi de la un geam la altul, așa cum ai face dacă turnul ar fi unul fizic.

    „E imposibil ca într-un turn fizic că ai această imagine de ansamblu, de 360 de grade, fără să te deplasezi, fără să te ridici și să mergi spre celălalt geam, fără să te miști. Aici e posibil”, ne spune, evident încântat, Florin Manta, șeful ROMTSA Arad.

    360 de grade Florin Manta

    (Florin Manta şi visul său, devenit realitate)

    Aradul, visul altor aeroporturi

    Și are de ce să fie așa. În urmă cu ani de zile, când echipa ROMATSA Arad a rămas cu jumătate din personal și jumătate de sală goală, o sală care și atunci bifa niște premiere, visa ca de la Arad să controleze traficul pe alte aeroporturi din țară. Părea un vis nelalocul lui. În iunie 2023, controlorii de zbor din Arad dirijau decolările, aterizările, traficul deasupra aeroportului din Brașov, singurul ridicat în ultimii 50 de ani în România. Visul lui Manta şi al colegilor săi nu mai părea aşa o mare nebunie.

    Ce se întâmplă acum la Arad e visul altor aeroporturi din lumea asta: în Ungaria se doreşte punerea pe picioare a unui astfel de turn virtual la Budapesta (aeroportul Liszt Ferencz va fi dirijat printr-un sistem similar din 2024), în Austria un aeroport militar va fi și el dirijat astfel, aeroportul din Dresda va fi astfel dirijat de cei de la Leipzig, Aeroportul London City este dirijat cu aceeași tehnologie ca și cea de la Arad.

    Cinci, cu ochii pe Aeroportul din Braşov

    4 milioane de euro din cele 140 cât au fost investite în Aeroportul din Brașov s-au dus spre turnul de control virtual de la Arad. În fapt, toate echipamentele necesare operaționalizării aeroportului, în care sunt incluse și cele aferente remote towerului, împreună cu clădirea în care s-a instalat la Brașov echipamentul, au costat în jur de 14 milioane de euro. Primul zbor efectuat de pe noul aeroport şi controlat de la Arad a fost un zbor oficial, operat de compania naţională TAROM, spre Bucureşti.

    Apoi, din 15 iunie, s-a lucrat la foc automat. Au fost 6 controlori de trafic care dirijau zborurile din Braşov. Au rămas 5, după ce unul dintre colegi s-a prăbuşit, într-o zi liberă cu cer aproape senin, cu un planor. Dar acestea sunt riscurile unor pasiuni frumoase şi periculoase.

    Acum, cei rămaşi lucrează cu gândul (şi) la concediile pe care încă nu şi le pot lua. Au lucrat la foc automat şi înainte de deschiderea oficială a aeroportului, au făcut simulări, pregătiri. Pregătirea s-a derulat timp de trei luni doar în simulator, în baza unui program de pregătire special, aprobat de Autoritatea aeronautică civilă și avizat de EASA (European Aviation Safety Agency). A urmat, apoi, stresul primei ghidări reale, iar acum vor trebui să-i instruiască pe cei care vor veni să lucreze cu ei. Din mers, pentru că nu e timp de altceva.

    Mai departe de ei, în cealaltă parte a sălii, alţi controlori de trafic dirijează alte zboruri. Într-un colţ, un reprezentant al Armatei se uită şi el atent la câteva ecrane pe care se mişcă nişte puncte, apar nişte zone roşii, se întâmplă câte ceva într-o serie de chenare. Cadrul militar asigură coordonarea zborurilor militare atunci când acestea utilizează spațiul aerian civil.

    360 de grade avion

    (Un avion deasupra Braşovului, urmărit de la Arad)

    Big-brother-ul de lângă Tâmpa

    La momentul vizitei noastre, doi controlori de trafic, unul din Arad, celălalt venit din Oradea, scrutau aerul din vecinătatea aeroportului Brașov. Am stat lângă ei să aflu ce poți vedea cu adevărat dintr-un turn virtual, amplasat la peste 400 de kilometri distanță de aeroport.

    Am văzut pista de decolare, câmpul pustiu din vecinătatea aeroportului, oile care pășteau undeva, la câțiva kilometri distanță de aeroport, câinii care le păzeau, mișcările din zona de operare, avioanele care zburau deasupra Brașovului, ba chiar, cu ajutorul unui zoom puternic, Tâmpa și traseele sale, pârtia din Poiana Brașov.

    Într-un cadru conturat pe unul dintre cele 14 ecrane, unul dintre controlori a urmărit un avion în zborul lui, mult deasupra aeroportului. L-am urmărit în tăcere, minute întregi, primele  fără zgomot. Apoi, cu sunet ca de sală de cinema, gândindu-mă la toate conspiraţiile pe care le-ar crea, în situaţia dată, cei care iubesc să trăiască printre ele şi la toate big-brother-urile care ar putea fi proiectate de pe ecranele de aici şi care ar face senzaţie pe reţelele sociale.

    360 de grade Armata

    (Reprezentantul MAN şi monitoarele pe care veghează zborurile militare)

    Câteva telefoane care te duc cu gândul la firul roşu stau în tăcere pe birourile din faţa ecranelor în care poţi vedea până şi iarba de lângă Braşov. Sunt linii directe care scurtează paşii pentru a ocoli orice dezastru. Telefoanele sună direct acolo unde ar putea fi problema: la aeroport, la pompieri, la 112.

    Apoi, am ales să îmi pierd privirea pe ecrane în perimetre pe care nu le înţeleg, printre linii şi săgeţi, scrisuri suprapuse, cifre, litere, coordonate care nu îmi spun nimic, încercând să mă prind, fără succes, unde ar fi acele zone roşii de pe ecran peste care nu primeşti niciodată dreptul să zbori. Am numărat şase ecrane peste care arunca privirea angajatul MAN, în colţul său de sală de la ROMATSA Arad. O viaţă controlată de la distanță. Cu legături și transmisii securizate, dar folosind aceiași provideri ca noi, cei de jos ( STS și RDS – pe fibră optică securizată).

    360 de grade Brasov Arad ROMATSA

    (Doi din cei cinci controlori de trafic care au în grijă Braşovul)

    Doi ani pentru formarea unui controlor de trafic

    În „casa” asta plină de ecrane își vor face loc alți trei controlori de trafic, care acum își fac pregătirea, și instituția mai caută să școlească pe alții.

    Potrivit celor făcute public de ROMATSA, într-un comunicat de presă, „formarea unui controlor de trafic aerian pentru serviciile de navigație aeriană terminală necesită cel puțin 2 ani de zile, plus perioada necesară pentru selecție. Pentru aeroportul Brașov, având în vedere tehnologia nou utilizată, de control al traficului aerian de la distanță, pentru prima oară în România, precum și spațiul aerian nou-înființat, cu un grad înalt de complexitate având în vedere geografia zonei, era necesară utilizarea unor controlori experimentați.

    Astfel, utilizăm controlori de la turnul Arad, precum și de la Oradea și Baia Mare. Aceștia aveau deja formare inițială și ani de experiență în dirijarea aeronavelor și doar s-au pregătit suplimentar pe configurația aeroportului Brașov și noua tehnologie utilizată”.

    De pregătirea suplimentară ne-a vorbit și șeful ROMATSA Arad, Florin Manta, care a insistat pe ineditul situației, pe faptul că controlorii aleși pentru turnul virtual din Brașov au făcut „antrenamente la rece”, simulări, fără a avea timp să ia lecții în turnurile de control virtual de prin lume, motiv pentru care s-a și decis alegerea, din start, a unor controlori experimentați.

    Aeroporturi funcţionale doar câteva ore pe zi

    Cum va arăta viitorul Aradului deasupra Brașovului? Greu de spus, în condițiile în care chiar și ROMATSA nu vede totul roz în ciuda tuturor acestor premiere: „Întrucât aeroportul este unul nou deschis și nu există o predictibilitate pe termen mediu și lung pentru un trafic aerian stabil, ROMATSA și-a dimensionat personalul pentru programul de 12 ore, conform acordului cu operatorul de aerodrom”.

    În fapt, așa am aflat și noi că aeroportul din Braşov nu funcţionează 24 de ore din 24, ci doar 12 ore pe zi, de la 7 dimineaţa la 7 seara. Şi că aşa a şi fost semnat contractul cu cei de la ROMATSA Arad, pentru cele 12 ore pe zi cât aeroportul e funcţional. Un fapt care a stat la baza scandalului din primele zile de operare pe Aeroportul Brașov- Ghimbav.

    Am mai aflat că sunt multe aeroporturi cu program scurt, că doar aeroporturile mari își permit să plătească personal și să opereze 24 de ore din 24 și că, în România, doar două aeroporturi au program non-stop, în timp ce aeroporturile Oradea, Satu -Mare, Baia Mare, Târgu Mureș au program de 12 sau 16 ore.

    Spaţiu aerian şi pentru aerodromuri

    Revenind la Aeroportul din Brașov, în afara lui, în spaţiul aerian controlat, își mai desfășoară activitatea 12 aerocluburi care decolează de pe alte 6 aerodromuri din zonă. Ca atare, rolul controlorilor de trafic este şi să se asigure că aceste zboruri nu interferează cu aeronavele comerciale care vin la aeroport. În afara programului de lucru al aeroportului din Braşov, spaţiul aerian devine necontrolat.

    Într-un astfel de spațiu pot zbura aeronave mici sau planoare fără a fi nevoie să fie supravegheate. Celelalte ore din zi în care nu se decolează și nu se aterizează de pe aeroportul din Brașov sunt rezervate aerodromurilor din vecinătatea Brașovului, cele mai multe din țară, curselor private și altor activități de pe cerul Brașovului.

    Și, desigur, scandalul

    La câteva zile după deschiderea aeroportului, scandalul și-a făcut simțită prezența și aici. Una dintre firmele care opera pe aeroport a acuzat controlorii de trafic din Arad că pun în pericol viața pasagerilor din avioanele pe care le operează ei. Scandalul a devenit unul național. A fost aplanat între timp. Dar, cam tot scandalul, așa cum l-am înțeles noi, a plecat de la orele de operare de pe aeroport și implicit de la orele de dirijare contractate la controlorii de trafic ROMATSA Arad, dublate de întârzieri în trafic, de la culoare cu orare de zbor nerespectate, de bani!

    Ce spune ROMATSA

    Vocea controlorilor de trafic aerian din Arad nu s-a făcut auzită atunci, decât prin intermediul unui comunicat ROMATSA, dar nici acum aceștia nu vor să intre în discuții pe subiect.

    Cei de la ROMATSA au ţinut să precizeze că ei „asigură controlul traficului aerian pentru aproximativ 3.000 de aeronave zilnic, în condiții de siguranță și cu respectarea în integralitate a regulamentelor europene” și că „Furnizarea serviciilor de navigație aeriană presupune o serie de proceduri și standarde care trebuie aplicate cu consecvență și fără compromisuri, astfel încât siguranța pasagerilor să fie garantată”.

    Controlorii de trafic din Arad au fost acuzați că au pus în pericol ”siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București”, dar, potrivit comunicatului remis de instituție, a fost chiar invers: deciziile au fost luate pentru siguranța pasagerilor zborului, instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți având în vedere „tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă”.

    A fost, în fapt, o conjunctură nefavorabilă, dar nu nemaiîntâlnită, ci tot mai des întâlnită pe aeroporturi: supraaglomerarea acestora. În cazul scandalului de mai sus, a aeroportului din Antalya.

    Au fost trei mesaje de întârziere a decolării pentru zborul din Madrid. Acesta trebuia să decoleze la 13:10, iar mesajele de întârziere au vizat orele 13:53, 14:10, 14:53. Pe lângă întârzieri, a venit și vremea rea (s-au mai degrabă acesta s-a menţinut), iar toate au generat noi întârzieri.

    Acuza că avionul a trebuie să facă ture deasupra Brașovului e nefondată, potrivit ROMATSA, care spune că „După intrarea în spațiul aerian al României, controlorii de trafic aerian au acordat zborului mai multe autorizări directe, în măsura în care vremea nefavorabilă a permis acest lucru, însă, având în vedere întârzierea la decolare și situația meteo care a impus ocoliri multiple, aterizarea a fost mult întârziată”.

    360 de grade sala

    (Sala în care ar mai avea lor şi alte… aeroporturi)

    Încă un vis arădean: o sală plină!

    Dar, acuzele ar putea submina imaginea ROMATSA, iar tocmai acest lucru nu ar vrea cei de aici, pentru că nu au făcut nicio greşeală de când funcţionează şi pentru că, supusă auditurilor periodice de siguranță, conform monitorizărilor la nivel european, ROMATSA Arad a fost clasificată la un nivel de siguranță superior indicatorilor stabiliți la nivel UE. În plus, visele celor de la Arad zboară departe.

    Dacă vor mai prinde un contract asemănător celui cu Braşovul, sala s-ar putea umple de oameni și ecrane și atunci te-ai putea simți ca la NASA.

    Datele investiţiei de la Braşov, dirijată de la Arad

    * Turnul de control digital de la aeroportul din Brașov-Ghimbav este dotat cu senzori capabili să înregistreze viteza vântului, nivelul de precipitații, să detecteze păsări și animale prezente pe pistă, informaţii care pot fi transmise piloților de pe aeronave.

    * 14 camere video au fost montate pe un turn, iar acestea oferă imagini panoramice la 360 de grade, imagini care ajung la controlorii de trafic din Arad sub forma unor imagini cu realitate augmentată. Unele camere sunt cu termoviziune, pentru a asigura vizibilitatea şi în condiții meteo precare.

    * Camere speciale, cu vedere în spectrul vizibil şi în infraroşu, pot prezenta detalii la distanţe de până la câţiva kilometri.

    * Comunicaţiile de date de la Aeroportul Braşov sunt protejate prin funcţii avansate de securitate cibernetică.

    * Controlorii de trafic aerian din Arad primesc datele înregistrate pe camerele de la Braşov, le analizează pe 14 monitoare (plus unul de rezervă), dirijând în baza analizelor făcute traficul aerian şi aeronavele care aterizează și decolează de la Brașov.

    * Aeroportul Braşov este singurul din România şi din Europa de Sud-Est care beneficiază de un turn de control virtual.

    * Această tehnologie a fost implementată pentru prima dată în Suedia, în 2015, iar acum se regăseşte pe aeroporturi din Suedia, Norvegia, Germania, Anglia.

    * Proiectul de turn digital de la Braşov a fost realizat de catre UTI-BOGART în parteneriat cu firmele SAAB – Suedia şi Thales – Franţa, Rhode Schwartz Germania şi cu participarea ROMATSA.

    * Aeroportul şi turnul de control virtual au fost realizate în 3 ani, cu implicarea a aproximativ 1.000 de oameni.

    * Valoarea celor două lucrări se situează la 140 de milioane de euro.

    * Primul turn de control digital a fost conceput de compania suedeză Saab.

    * Din 2015, traficul aerian de pe aeroportul din Örnsköldsvik (Suedia) este controlat de la aeroportul din Sundsvall (Suedia).

    * Aeroportul Croydon (construit în 1920 și închis permanent în 1959) a fost primul din lume cu turn de control pentru traficul aerian.

    * Tot mai multe aeroporturi aleg turnurile de control digitale cu dirijare de la distanță.

     

    Cişteşte şi:

    A început operarea zborurilor pe Aeroportul Brașov-Ghimbav, controlate de la Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Frumos articol și bine documentat!👏👍
      .
      Cu două completări:
      1. De cele mai multe ori, acuzațiile nefondate ascund INTERESE MESCHINE. 😣
      2. Să nu uităm că Centrul de Dirijare a Zborurilor din Arad, a fost construit pe vremea CÂND ARADUL MAI ÎNSEMNA CEVA pt. Zona de Vest, pt. România și pt. conducătorii săi locali.
      Acum a devenit doar „preșul de intrare” în țară…!
      .
      Mă și mir cum de „miticii” n-au păstrat și controlul Aroportului Brașov tot pt. ei ?!
      O fi fost prea dificil pt. „gusturile” lor de Capitală sau or fi fost așa de „ghiftuiți” că n-au mai avut cum… 😎

      +4 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.