Primăria urmează să se împrumute cu 100 milioane de lei pentru realizarea traseului de transport prin care va construi și noul pod peste Mureș
Pe ordinea de zi a ședinței CLM de săptămâna viitoare este introdus și un proiect de hotărâre ce prevede ca Primăria Arad să împrumute suma de 100 milioane de lei, pentru a acoperi costurile necesare amenajării viitorului traseu de transport public care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și str. Stefan cel Mare, investiție în cadrul căruia se va construi inclusiv un nou pod peste Mureș. Împrumutul ar urma să fie restituit într-un termen de 10 ani și este necesar pentru că deși proiectul a fost câștigat cu fonduri europene, o mare parte din suma totală trebuie acoperită din buget local.
Când anunța în 2018 semnarea unui megaproiect din fonduri europene, fostul primar, Gheorghe Falcă spunea că acesta se ridica la 49 milioane de euro, însă nu mai menționase și cât din acești bani va acoperi Uniunea Europeană și cât Primăria Arad. Așa cum am arătat într-un articol din februarie 2021, de fapt suma nerambursabilă este mult, mult… mai mică, mai exact 13,6 milioane de euro, restul banilor urmând să fie acoperiți din bugetul local. Se punea astfel fireasca întrebare: va avea Primăria cum să suporte astfel de costuri? Elena Portaru, director executiv al Direcției Tehnice, ne-a declarat în aprilie că o mică parte din banii necesari e prevăzută în bugetul local, dar că se va apela și la împrumuturi bancare, ca în cazul altor proiecte.
Acum, din proiectul de hotărâre care a fi supus la vot în următoarea ședință CLM, aflăm că municipalitatea se angajează într-o datorie în valoare totală de până la 100 milioane RON, adică echivalentul a aproximativ 20 milioane euro. Dacă va trece de votul consilierilor, acest împrumut va asigura continuarea ambițiosului proiect, însă – firește – va aduce datorii suplimentare orașului nostru, pe lângă celelalte pe care deja le are. Să ne amintim doar de un alt proiect costisitor, început tot în epoca Falcă, acela de regenerare urbană, care în total s-a ridicat și el la 50 milioane de euro, dintre care 30 milioane au fost împrumutați de la BERD.
Din informațiile pe care le deținem, motivul pentru care s-a primit o sumă mai mică de la UE, fiind nevoie astfel de un împrumut bancar, este că proiectul fiind aplicat pe axa de mediu, aceasta ar fi trebuit să asigure transport doar pentru surse nepoluante (autobuzele electrice și bicicletele prevăzut în proiect), dar Primăria a optat ca pe traseu, implicit pe pod, să aibă acces și mașinile, pentru a avea acces și pe noua rută creată, decongestionând traficul.
Următorul pas astfel este ca în această vară să se dea startul și licitației pentru desemnarea unei firme constructoare. Municipalitatea speră să nu se piardă timp cu eventuale contestații, pentru ca proiectul să fie finalizat la termen. Totuși, angajații Primăriei sunt optimiști, întrucât – spun ei – nu au pierdut până acum niciun proiect.
Reamintim că pentru a nu pierde finanțarea de la UE, întregul traseu de transport public pe axa zona UTA și strada Ștefan cel Mare trebuie finalizat până cel târziu în decembrie 2023.
Comentariile portalului
votati iar PNL!...sau PSD...ca sunt siamezi in comportament.
Cele mai bune au ales cele mai proaste nu au preocupări de ăstea. Trebuia data o lege pt toti
Uauuuu....! Abia acum am apucat să citesc INVESTIGAȚIA!!! . 👏👏👏 Excelentă anchetă. Nota 10+++ !👍👍👍 . Nu, că mi-aș face iluzia că se va întămpla ceva: - instituțiile statului, sunt de mult (...)