Cum va arăta exact noul pod peste Mureș? Angajații Primăriei ne-au arătat proiectul tehnic și ne-au spus când ar urma să înceapă licitația pentru ca apoi să înceapă lucrările

    de Raluca Medeleanu | 24 aprilie 2021, 1:28 PM | Administraţie | Topic special

    1

    În urmă cu două luni anunțam cu îngrijorare că ceasul ticăie pentru unul dintre cele mai mari proiecte ale orașului, care vizează un traseu de transport public pe axa zona UTA și strada Ștefan cel Mare, implicit construirea unui nou pod peste Mureș, termenul limită de finalizare a lucrărilor fiind decembrie 2023.

    Aflând că firma Aduro Impex din București a predat proiectul tehnic la Primăria Arad, am dorit să știm mai multe detalii, să ne facem o imagine mai clară asupra traseului exact și a felului în care ar urma să fie concretizat acest amplu proiect a căror lucrări sunt estimate la o valoare de aproximativ 49 milioane de euro. Am făcut astfel o solicitare municipalității și joi, 22 aprilie, am fost întâmpinați de Elena Portaru, director executiv al Direcției Tehnice, și de Lucia Giurgiu, şef Serviciu Investiţii, care ne-au ajutat cu explicațiile tehnice în timp ce am studiat documentele. Acestea au ținut și să specifice că perioada atât de îndelungată pentru implementare are de a face atât cu birocrația, cât mai ales cu cerințele legislative care devin din ce în ce mai „stufoase” în ultimul timp și ne-au arătat mai multe cutii mari de carton ticsite de teancuri de dosare, toate pentru acest proiect care va fi realizat atât din fonduri europene, dar mai ales din bugetul Primăriei.

    Întregul proiect e împărțit pe mai multe „subproiecte” ca să zicem așa, unele dintre părți fiind într-un curs mai avansat de concretizare decât altele. De exemplu, pe lângă construirea podului și amenajarea traseului, în proiect mai sunt prevăzute și achiziționarea a 10 autobuze electrice (5 bucăți de 12m lungime și 5 de 9m) care se află deja în faza de licitație, urmând ca cel mai probabil în mai să fie desemnată firma câștigătoare. De asemenea, mai sunt incluse și 22 stații de închiriere biciclete (cu 15 biciclete de închiriat fiecare și plus 5 locuri goale de „parcare”), această investiție fiind acum la faza de evaluare a propunerilor tehnice.

    Licitația pentru pod ar urma să fie pornită pe la sfârșitul lunii mai. Asta, din calculele noastre, ar însemna ca lucrările propriu-zise să înceapă abia anul viitor, asta dacă se găsesc și sursele de finanțare suplimentară. Vorbim totuși de o sumă uriașă pentru a putea fi suportată din bugetul local.

    Cele două doamne ne-au prezentat apoi proiectul tehnic propriu-zis, compus din zeci de schițe ample, fiind împărțit în trei tronsoane.

    Primul tronson

    Prima secțiune pornește din fața porții depoului de tramvaie de la UTA, unde va fi amplasată o stație de încărcare pentru autobuzele electrice care vor circula pe traseu. Drumul continuă pe Calea Victoriei, apoi în dreptul garajului CTP se va face un giratoriu mic pentru fluxurile de circulație și pentru a oferi prioritate autobuzelor care vor ieși de acolo. Traseul continuă până la capătul străzii Andrei Șaguna, până la intersecția acestei străzi cu str. Barbu Lăutaru și Sibiului. Pe întregul traseu se vor moderniza stațiile de autobuz existente.

    Al doilea tronson – cel care practic se va face, în mare parte, de la zero

    Din acest punct al intersecției str. Șaguna cu Sibiului începe rampa de urcare către viitorul pod. Podul trece acolo peste râul Mureș și coboară în câmp, pe terenuri care deja sunt reglementate și aparțin acum Municipiului Arad.


    (intersecția cu str. Sibiului)


    (trecerea peste canalul Țiganca)

    Drumul va trece apoi peste canalul „Țiganca”, unde va fi un podeț, iar apoi va intra pe străzile existente, cu o intersecție care va fi în dreptul străzii Economului și se va îndrepta spre str. Coloniștilor, de pe Coloniștilor, pe str. Câmpia Turzii și înainte pe str. Ticu Dumitrescu – stradă care acum e neamenajată, dar care va fi atunci reabilitată în cadrul proiectului. De-a lungul acostamentului vor fi plantați arbori.


    (Intersecție și apoi strada Economului – dreapta)

    Traseul va continua până la intersecția cu strada Ogorului unde e și autostrada, va merge pe Ogorului, până la Calea Timișorii, unde se încheie tronsonul al doilea. După benzinăria Luckoil va fi amplasată cea de-a doua stație de încărcare rapidă a autobuzelor electrice care va reprezenta și capul de linie, de unde autobuzele se vor întoarce la intersecția cu Dacia Service din Aradul Nou și apoi retur către UTA.

    Tronsonul al treilea reprezintă porțiunea de drum dintre Calea Timișorii până la str. Ștefan cel Mare

    Podul peste Mureș

    După prezentarea detaliată a traseului, ne-au fost prezentate mai multe date despre construcția podului. Dacă până acum a fost vehiculată în comunicatele de presă o poză cu caracter ilustrativ care ilustra podul proiectat de arhitectul Santiago Calatrava, acum am văzut pentru prima oară exact care este designul real al construcției. Estimat să coste în jur de 160 milioane de lei, podul va avea tot un sistem hobanat, având o structură metalică în zona centrală. Acesta va fi cu trei deschideri și nu va avea stâlpi de susținere în apă, fundațiile fiind pe uscat.


    (secțiunea de pod peste apă)


    (podul – secțiune transversală)

    Lungimea totală va fi de 295 metri, din care podul efectiv 195 metri, restul fiind rampele și o lățime de 23,5 metri. Va avea câte o bandă de circulație pe sens, cu câte o zonă de siguranță, o pistă de biciclete și un trotuar pe fiecare parte. Structura de rezistență însă va permite, pe viitor, dacă ar fi cazul, și posibilitatea de extindere cu încă câte o bandă de circulație. Podul va fi și iluminat arhitectural. (Mai multe imagini cu podul, în galeria foto de la finalul articolului).

    În ceea ce privește finalizarea la termen a tuturor lucrărilor, inclusiv construcția podului peste Mureș, doamnele ne-au spus că se face tot posibilul, că este imperativ să se încadreze în termen. Sunt totuși optimiste.

    „Nu am pierdut până acum niciun proiect”, ne-a spus doamna Portaru.

    Caietul de sarcini este deja întocmit, la ora actuală toate documentele fiind verificate de ARD Vest (agenția care gestionează finanțarea europeană). Dat fiind faptul că o considerabilă parte din sumă nu e acoperită de fondurile UE (doar 13,6 milioane de euro sunt nerambursabili), am întrebat dacă există bani prevăzuți în buget anul acesta, ținând cont că licitația pentru contractarea unei firme constructoare se va desfășura către sfârșitul lunii mai. Acestea ne-au spus că există o parte prevăzută în bugetul local, dar că se va apela și la împrumuturi bancare, ca în cazul altor proiecte.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    2 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.