vineri, 26 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Scrisoarea deschisă a unei femei din satul Vidra, județul Arad: „Se observă o stare generală de lehamite și o lipsă de speranță a săteanului”

    de Raluca Medeleanu | 30 martie 2018, 2:02 PM | Recomandările editorilor | Știri Arad | Vârfurile

    0

    imagine din satul Vidra, de pe pagina de Facebook a Iuliei Lung

    Primim spre publicare o scrisoare deschisă trimisă de Iulia Lung, o femeie care locuiește în satul Vidra, aparținător de comuna Vârfurile, care s-a săturat să tot aștepte un miracol pentru ca viața din satul ei să se îmbunătățească. Astfel, a hotărât să ia problema în propriile mâini, iar prin publicarea scrisorii pe care v-o prezentăm, își dorește să pună sub lumina reflectoarelor o inițiativă civică locală pe care a demarat-o alături de un grup de consăteni pentru a rezolva dificultățile cu care se confruntă comunitatea din Vidra. Vă reproducem mai jos scrisoarea deschisă, integral, după care vă prezentăm propunerile întocmite de grupul de locuitori ai satului care s-au alăturat Iuliei Lung:

    Scrisoare deschisă către organizațiile civice și cetățeni

    „Mă numesc Iulia Lung, cetățean al satului Vidra, comuna Vârfurile, din județul Arad, și vă scriu pentru a vă cere ajutorul într-o problemă ce privește comunitatea locală.

    Am inițiat împreună cu consătenii mei o serie de memorii către Primăria locală și plănuim să invităm la dialog, într-o ședință publică, Primăria și consătenii din celelalte sate aferente comunei.

    Este vorba despre nivelul greu de trai al acestei părți de țară, pornind de la situația dezastruoasă a drumurilor, continuând cu negestionarea gunoaielor, lipsa stațiilor de autobuz și, mai ales, lipsa posibilităților de a valorifica munca în agricultură, ceea ce duce la o sărăcire continuă…

    În toate acestea se observă pe de o parte o stare generală de lehamite și lipsa de speranță a săteanului ( în general neinformat și ignorat), ducând la nefuncționalitatea comunității privind asumarea drepturilor și obligațiilor. Pe de altă parte se observă o neimplicare aproape totală a administrației publice, o neasumare a îndatoririlor ( probabil și o mare necunoaștere a lor), pe fondul nesincerității și neonestității în primul rand și a lipsei de transparență în al doilea rând.

    Ca exemplu, dau faptul că după multă muncă de cercetare pentru a înțelege pârghiile de finanțări publice și după multă corespondență cu instituții specifice, am ajuns la concluzia că nu s-au accesat fonduri europene pentru investiții, nici nu s-a încercat, comunitatea pierzând mai multe oportunități de dezvoltare și viață mai bună. Și nici acum, când mai sunt doar puține fonduri de alocat, Primăria nu face eforturi de a atrage acești bani. 
    Tot ca exemplu dau faptul că gestionarea bugetului local se face alocând un procentaj mic pentru dezvoltare, banii cheltuindu-se covârșitor pentru salarii și funcționarea aparatului administrativ. Ceea ce înfrânează enorm șansele de bunăstare ale unei comunități sărace și fără posibilități de câștiguri financiare măcar decente. 
    Sunt conștientă că este starea întregii țări, nu doar a comunei noastre, dar sunt conștientă și că este datoria mea, de vreme ce observ și înțeleg, să acționez făcându-mi partea mea de 1%, în speranța că va fi contagioasă acțiunea mea.

    Avem de ales în acest demers între pace și război. Războiul în toate aspectele lui, faptic sau conceptual, ne-a dus unde suntem astăzi. De aceea, alegem PACEA ca unic drum în această acțiune.
    În concluzie, vă rog să ne susțineți dacă considerați că merită, să ne sfătuiți, să ne îndrumați, să ne ajutați cu metodele si pârghiile dumneavoastră în a mobiliza administrația locală să își achite sarcinile. Totodată, vă rog să sprijiniți comunitatea noastră locală în acest demers civic.
    Consider că singura cale este ÎMPREUNĂ, BENEVOLENT, PAȘNIC!

    Vă mulțumesc!
    Cu respect,
    Iulia Lung

     

    Propunerile grupului de săteni:

     

    „Dezvoltare economică:
    1. Centru de colectarea laptelui;
    2. Dezvoltare târgul local Tăcășele ( săptămânal și anual) în special pentru vânzarea de animale;
    3. Centru de colectarea fructelor;
    4. Înființare locuri de munca prin atragere de investitori economici:
    – invitații oficiale scrise către unitățile economice dezvoltate în apropierea comunei pentru a investi și pe teritoriul comunei noastre;
    – facilitări concrete care să atragă investitori economici.
    5. Accesare fonduri europene pentru domeniul privat:
    – invitații către programele iî derulare ( ex. GAL) pt a explica oamenilor cum pot accesa aceste fonduri;
    – ajutor social din bugetul local pentru plata consultant în cazul consătenilor fără surse de venit care doresc să acceseze foduri europene;
    6. Atragere investiții și deschidere de locuri de muncă prin dezvoltare turism:
    – contract cu specialist IT pentru dezvoltarea și modernizarea site-ul Primariei ca mijloc de publicitate și informare despre frumusețea zonei noastre;
    – contracte cu organizații specializate pe proiecte culturale pentru organizare de evenimente culturale și festivaluri (în primul rand Tăcășele) pentru a face cunoscută zona noastră.

    Mărirea Bugetului Local:
    1. Atragere fonduri europene pentru domeniul public:
    – contract cu firma de consultanță specializată pentru întocmirea de dosare de finanțare;
    – depunere dosare pe 2018
    2. Atragere donații pt. proiecte clare și campanii de atragere voluntariat pe proiecte;
    3. Reducere a cheltuielilor cu salariile ( raport de activitate pe 2017: cheltuieli cu salarii 45,48 % ) ;
    4. Reducerea cheltuielilor cu proiecte care nu sunt urgente sau performante pt. redirecționare fonduri către dezvoltare economică și infrastructură.

    Infrastructura:
    1. Repararea și modernizarea drumurilor din toate satele:
    – executare șanturi și podețe;
    – pavare cu piatră;
    – asfaltare.
    2. Îmbunătățirea rețelei de apa publică:
    – facilitarea racordarilor la apă publică prin implicarea Primăriei în ce privește facilitarea costurilor pe care să și le poată permite cât mai mulți cetățeni.
    3. Gestionarea eficientă a gunoaielor:
    – contract cu firma specializată care să ridice la timp toate gunoaiele și să le transporte în locuri special amenajate.
    – demararea unui program de educare a cetățenilor despre selectarea gunoaielor și implementarea lui eficientă.

    4. Executarea planurilor cadastrale PUG, PUZ si PUD pt comună și satele aferente:
    – demarare incepând chiar cu acest an.

    5. Repopularea zonei prin atragerea cetățenilor care doresc să se mute în comună și satele noastre din alte localități sau țări:
    – programe publicitare despre zona noastră;
    – facilități de instalare a noilor consăteni.

    5. Transparența în activitățile administrației publice:
    a. Organizarea ședințelor de consiliu local în fiecare sat, pe rând, nu doar în comună:
    – facilitarea accesului la informații și dezbateri a tuturor cetățenilor comunei.
    b. Publicarea la avizierul Primăriei a proceselor verbale în urma tuturor ședințelor de consiliu local.
    c. Modernizarea și actualizarea site-ului Primariei pentru toate paginile acestui site în vederea accesului liber la informație și a publicității comunei noastre”.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.