Niște crime, cinci isterici și o premieră la FITCA 23
O toamnă relativ târzie, un început de noiembrie. Se anunță un soi de crimă la teatru. O serie de crime ilare, de fapt. O nouă premieră pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici”. Cea de-a XXIII-a ediție a Festivalului de Teatru Clasic debutează cu spectacolul „Geniul Crimei”, după un text al canadianului George F. Walker, numit în 1993 unul dintre cei mai influenți oameni în teatrul american. E sâmbătă seară și publicului arădean i s-a propus o comedie neagră, o lume à la Tarantino. Cu doi pămpălăi, un bețiv și două gangsterițe cu apucături de matroană în călduri.
Din această „Mafie de Absurdistan” a regizoarei Antonella Cornici face parte un tată și un fiu (Zoltan Lovas și Alex Mărgineanu), doi infractori de mâna a patra, care refuză violența și, de cele mai multe ori, logica unor evenimente hazardate în care se trezesc protagoniști principali, panicați, rupți în cur, unul fără pantofi, altul cu niște palme peste ceafă și (cu greu, dar până la urmă) fără ceas de mână. Se-mpiedică încontinuu în scenă și proprietarul bețiv al unui motel cu nu prea multe stele (Călin Stanciu), care vrea doar banii pe chirie și, dacă tot e să fie – de ce nu? – și puțină acțiune… dar nu prea multă.
Elementul-surpriză în cea mai nouă premieră a teatrului arădean reprezintă însă distribuția feminină, două tinere focoase care intră-n scenă ca niște uragane numite „Shirley” și „Amanda” (Iulia Pop și Amalia Huțan), cerând respect instant în schimbul unui posibil glonț oferit în organul genital, ori în schimbul unei crize de isterie care ar face-o și pe Xena să facă doi pași în spate și să se retragă sub duș să plângă cu sughițuri.
Dacă pe Zoli, Alex și „Jupi”, interpreții celor trei muschetari stângaci din „Geniul crimei” îi știm deja, nu se poate spune neapărat același lucru despre cele două nimfe care au avut cea mai grea sarcină în acest spectacol. Cele două actrițe tinere au fost nevoite nu numai să emane autoritate printre actorii cu experiență, așa cum impunea textul piesei, dar și să dovedească publicului arădean că rolurile în care au fost distribuite li s-a potrivit ca o mănușă de latex… un lucru ce au reușit cu brio, oricât de sceptic am fi privit debutul lor pe scena mare a teatrului arădean.
Arădenii probabil că o cunosc de undeva pe Amalia Huțan, totuși. Asta pentru că e arădeancă și a mai jucat la teatrul arădean în două spectacole, în ambele cazuri la Sala Studio. În urmă cu mai bine de doi ani, în spectacolul „Cerc – Oglindă – Transformare”, în regia lui Cristian Juncu și a doua oară chiar anul acesta, la Festivalul de Teatru Nou, când a venit la Arad cu spectacolul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, „Vorebește cu mine”, pus în scenă (culmea!) după un text scris de arădeanul nostru Ioan Peter și în care a jucat alături de un alt arădean angajat la teatrul timișorean, Călin Stanciu Jr. Iată, Amalia a avut acum ocazia să joace și alături de seniorul Stanciu, iar faptul că e distribuită pentru a doua oară într-un spectacol arădean, ne poate pune puțin pe gânduri, în ideea în care Teatrul Clasic „Ioan Slavici” a dat publicității, la sfârșitul lunii trecute, un anunț de angajare pentru trei actori debutanți (două actrițe și un actor). Deși nu putem spune despre Amalia că e debutantă, nu putem decât să sperăm că vom mai auzi de ea și, preferabil, nu ca „o tânără actriță timișoreancă”, ci ca „o tânără actriță arădeancă”. Dacă nu e cazul, e un păcat pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici”!
Păstrând aceeași sferă speculativă, nu este exclus faptul că acel anunț de angajare o are în vizor, în schimb, pe Iulia Pop. Actrița de 22 ani și-a dat licența în actorie la Târgu Mureș, unde a studiat la clasa Monicăi Ristea și Elenei Purea, iar acum urmează un curs de Master. Să fie ea, oare, cea mai nouă actriță a Teatrului Clasic „Ioan Slavici”? Rămâne de văzut. La fel cum, dacă ar fi așa, rămâne de văzut cum se va descurca și în alte roluri. Deocamdată, putem ști doar că rolul de „Black Widow care a preluat prea mult din personalitatea lui Hulk” îi stă foarte bine.
Festivalul Internațional de Teatru Clasic – ediția a XXIII-a continuă astăzi, de la ora 17, cu spectacolul „Don Juan”, în interpretarea Teatrului de Comedie din București și, de la ora 19, cu spectacolul „Avarul”, al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiești.
Geniul Crimei
Regia: Antonella Cornici
Distribuție:
Rolly: Zoltan Lovas
Stevie: Alex Mărgineanu
Phillie: Călin Stanciu
Shirley: Iulia Pop
Amanda: Amalia Huțan
Regia tehnică: Claudiu Oblea
Șef producție: ing. Ion Stan
Traducerea: Cristina Toma și Theodor Cristian Popescu
Asistent regie: Roxana Sabău
Scenografia: Doru Păcurar
Coregrafia: Victoria Bucun
Lumini: Lucian Moga
Muzica: George Dancu
Imagini de la deschiderea festivalului:
(cu un moment artistic de dans, cu imnul Festivalului de Teatru Clasic, ediția a XXIII-a, compus de Cari Tibor, în foaierul teatrului. Dansatori: Andreea și Sergiu Mihalic)
Comentariile portalului
Multumim. Corectat
... bucurii.Ramaneti un steag al intelepciunii in presa aradeana.Doamne ajuta!
Privind la toate realizările in ceea ce priveste nu doar cultura ci și multe alte domenii de activitate ale județului Arad, in care in mare parte beneficiarii principali (...)