luni, 29 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Nereguli la vânzarea blocurilor ANL și omiterea încasării unor impozite, depistate în urma auditului de la Pecica efectuat de Curtea de Conturi

    de Raluca Medeleanu | 27 februarie 2024, 4:38 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    0

    Următorul raport de audit publicat recent de Curtea de Conturi, pe care îl prezentăm în seria începută pe Special Arad, este cel efectuat la Primăria Pecica. Acolo, inspectorii au identificat nu mai puțin de 10 abateri „cu influențe semnificative”, în urma controlului desfășurat în decursul anului 2023, care a vizat anul 2022. Majorarea eronată a unor cheltuieli, înregistrarea greșită în acte a unor imobile sau de depășirea termenului la plata unor datorii, sunt câteva dintre problemele notate.

    Raportul final a fost publicat la data de 30 ianuarie 2024, având și o scrisoare cu recomandări pentru primarul Peter Antal, unele dintre problemele depistate având dat și un termen de rezolvare, cel mai extins ca timp fiind către finalul anului acesta.

    Prima problemă identificată are de a face cu vânzarea unor locuințe ANL cu plata în rate și trecerea în posesia noilor proprietari a acestora mai repede decât era specificat în lege (dreptul de proprietate trebuia notat doar după plata integrală, însă Primăria s-a grăbit cu actele). Valoarea acestor construcții și terenuri aferente se ridică la 349.444 de lei. Abaterile de la procedură identificate au fost însă remediate în timpul desfășurării auditului.

    Tot la capitolul „imobile și terenuri” au mai fost identificate lipsuri în evidența contabilă a Primăriei Pecica, mai exact anumite imobile și terenuri situate în intravilanul Pecicăi nu au fost evaluate și înregistrate în patrimoniul orașului. Acest lucru a dus la „denaturarea evidenței contabile a bunurilor deținute, prin diminuarea soldului contului de active fixe corporale”. Primăria Pecica a rezolvat aceste probleme în timpul auditului, terenurile fiind evaluate la 27.721,95 de lei, iar pentru a preveni astfel de abateri legale, Curtea de Conturi a dat două recomandări. Una dintre acestea, care trebuie dusă la bun sfârșit până în 29 februarie 2024, vizează găsirea măsurilor necesare pentru a identifica și alte astfel de situații precum cea depistată, iar cea de-a doua măsură, cu termen până la 30 iunie 2024, prevede „elaborarea unei proceduri de sistem care să asigure transmiterea între compartimentele din cadrul entității audiate a datelor privind bunurile aflate în patrimoniu, astfel încât să fie evaluate și înregistrate în evidența contabilă toate bunurile deținute de UATO Pecica”.

    Nici modernizarea unor drumuri nu a fost efectuată ca la carte, întrucât cheltuielile (cu finanțare prin PNDL) au avut valoarea majorată eronat, astfel rezultând un prejudiciu asupra bugetului orașului. Ca măsură, Curtea de Conturi a dispus până la data de 30 iunie 2024 să se recupereze prejudiciul în valoare de 95.649,60 lei, dar și extinderea verificărilor la lucrările pentru care s-a ajustat prețul și în cazul în care se depistează abateri similare, să se recupereze și acele prejudicii.

    Inspectorii de la Curtea de Conturi au mai depistat că unele investiții, în valoare totală de 794.444 lei,  figurau ca fiind încă în desfășurare deși erau, în fapt, deja finalizate, astfel că a rezultat „denaturarea evidenței contabile”. Întrucât cele observate au fost remediate în timpul auditului, inspectorii nu au mai emis și recomandări în raportul final.

    O greșeală similară a fost depistată la recepția și înregistrarea în evidența fiscală a unor construcții (clădiri noi de locuințe, extindere de locuințe și anexe), clădiri construite la termen, dar care apoi nu au mai fost luate în evidență și locatarii nu au mai fost puși la plata impozitului. Astfel, Primăria Pecica are termen până în 30 aprilie 2024 să emită procese verbale prin care să recepționeze clădirile, iar apoi până în 30 iunie 2024 trebuie să încaseze impozitele aferente ( în total 9.256 de lei).

    Două abateri vizează evidența contabilă a Liceului Teoretic Gheorghe Lazăr, ambele legate de gestionarea unor active fixe corporale (adică acele active care au o durată de utilizare mai mare de 1 an, precum terenuri, utilaje, clădiri ș.a.). În primul caz, au fost înregistrate eronat unele active amortizate integral, fiind în realitate cu o valoare mai mică decât prevedea legea pentru a fi incluse în această categorie. Valoarea totală a lor se ridică la 222.598 de lei. Iar în al doilea caz au fost înregistrate și menținute în mod eronat rezerve din reevaluarea tot a unor active fixe corporale amortizate integral (evaluate în total la 508.230 de lei), inclusiv cazuri în care aceste active nici nu se mai regăseau deja în patrimoniul orașului. O altă abatere, tot legată de activele fixe, a mai fost depistată și în contabilitatea Primăriei Pecica, unde în urma unor cheltuieli aferente modernizării unui imobil s-a omis înregistrarea costului (349.138,67 de lei) în conturile corespunzătoare.

    În toate aceste trei cazuri, efectul acestor încurcături a fost „denaturarea evidenței contabile”, însă neregulile au fost rezolvate în timpul efectuării auditului, astfel că inspectorii nu au mai emis recomandări în raportul final.

    Printre alte nereguli, mai menționăm și unele datorii neachitate de Primăria Pecica, care au depășit termenul de plată cu 90 zile, deși ele figurau în situația financiară ca având doar 30 zile întârzieri, sau chiar sub 30 zile întârzieri, „contrar prevederilor legale”. Curtea de Conturi a impus astfel ca termen pentru raportarea corectă a datoriilor data de 31 ianuarie 2024.

    Au mai fost depistate și probleme la modul de gestionare a achizițiilor directe, nefiind publicate pe SEAP trimestrial notificări cu privire la achizițiile care nu au fost inițiate din catalogul acestei platforme oficiale.

    Nu în cele din urmă, pentru neconcordanțele ce privesc managementul, capitol numit în raport „auditul bunei guvernanțe” au fost emise mai multe recomandări notate în scrisoarea trimisă primarului, astfel încât să fie îndeplinite standardele cerute de lege. Pentru acestea, Primăria Pecica are termen de intrare în conformitate data de 30 noiembrie 2024.

     

    Citește și:

    • Curtea de Conturi a constatat 4 abateri „cu consecințe semnificative” în urma auditului la Consiliul Județean, pentru anul 2022 · Special Arad

    • Supraevaluarea unor terenuri și construcții, principala neregulă depistată de Curtea de Conturi la Primăria Arad, pentru anul 2022 · Special Arad

    • „Prea mulți bani pentru protocol” – Curtea de Conturi a constatat 7 nereguli, în urma auditului la Gospodărirea Comunală Arad · Special Arad

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.