Interviu cu pereții, în loc de Doru Orban – managerul „inexistent” al Filarmonicii, „agitatorul” din umbră și „Yesman”-ul Primăriei

    de [email protected] | 14 mai 2021, 11:44 AM | Culise | Interviuri | Topic special

    4

    (foto: TV Arad, 2014)

    Tema concedierilor vehiculate ar fi fost doar cea mai arzătoare și intens discutată problemă, care aștepta o poziție oficială din partea managerului Filarmonicii Arad. Ar mai fi achizițiile gigantice efectuate pe SICAP în cursul anului trecut, procesul pierdut cu o angajată hărțuită și, nu în ultimul rând, conflictele din ultima perioadă cu angajații, din ce în ce mai dese. Ar fi important să auzim și părerea lui, partea sa de adevăr, eventual contraargumentele la acuzațiile aduse… dacă nu pentru a-și spăla propria imagine, măcar (de fapt, MAI ALES) pentru a spăla imaginea instituției pe care o conduce. Instituție pe care o reprezintă nu doar din punct de vedere administrativ, ci pe care o reprezintă în fața opiniei publice, în fața publicului meloman în primul rând, dar în definitiv în fața tuturor arădenilor, a contribuabililor, căci Filarmonica Arad este finanțată din bugetul public.

    În loc de o atitudine de „șefuleț” de aprozar (așa cum se comportă, potrivit surselor Special Arad, în spatele ușilor închise), ar trebui să fie reprezentantul angajaților săi, mediatorul dintre instituția de cultură și instituția Primăriei, ar trebui să fie cel care caută un consens într-un conflict, care caută soluții optime, în mod special într-o perioadă dificilă din punct de vedere financiar (conform Primăriei, cel puțin), cum e cea actuală.

    Și, nu în ultimul rând… nu „ar trebui”, ci ESTE cel responsabil pentru buna funcționare și pentru imaginea Filarmonicii.

    Despre Doru Orban este vorba, managerul Filarmonicii Arad din 2016, care nu dorește să aibă nicio poziție oficială. Pe de o parte, ne spune că se abține de la orice comentariu „din dorința de a nu semăna vânt și de a culege furtună”, dar în același timp nu face nimic pentru a calma spiritele. Cu alte cuvinte, se sustrage de sub orice responsabilitate.

    În urmă cu aproape o lună, pe 16 aprilie, când l-am prins pe holul Primăriei, după ședința CLM despre Bugetul Aradului, a  promis că va sta de vorbă cu Special Arad, în vederea unui interviu amplu. Acum însă a refuzat categoric.

    Am avut 18 întrebări pregătite. Le găsiți în rândurile de mai jos.

    (În loc de răspunsurile care lipsesc cu desăvârșire, am adăugat anumite completări în paranteză, pentru claritate) 

    – Urmează sau nu restructurări – sau mai bine zis concedieri – în cadrul Filarmonicii?

    (Doru Orban nu comentează, așteaptă decizia de la Primărie)

    – Avem informații cum că sunt 119 posturi disponibile în instituție – și asta de ani de zile – dar sunt angajați doar 102. De ce nu ați investit în tot acest timp în personalul artistic? Știut fiind faptul că Orchestra funcționează cu un personal și așa redus în număr…

    (Doru Orban nu dorește să aibă nicio poziție oficială nici pe această temă. Când a refuzat interviul, ne-a îndrumat pentru informații la Biroul de Presă al Primăriei Municipiului Arad)

    – Câți angajați sunt pe partea administrativă (compartimentul TESA)?

    (Ar fi fost doar o întrebare de încălzire, de dragul fluenței discuției. Sunt 17, din care 9 pe partea administrativ-juridică, ceilalți fiind plasatori și pompieri. Aceste detalii se găsesc, de fapt, pe pagina web a Filarmonicii. Numărul acestor angajați nu e neapărat mare, comparativ cu alte Filarmonici, dar urma această întrebare:)

    – Există zvonuri că mulți dintre aceștia ar fi angajați pe pile familiale și amicale? E adevărat?

    (Nici nu mă așteptam să confirme un asemenea zvon, deși cel puțin despre șefa de partidă la Vioară I, în cadrul Orchestrei, este știut faptul că este concubina lui Doru Orban)

    – Cum e cu acele achiziții astronomice din 2020?

    [De exemplu:

    •  Servicii grafice și concepție – 79.200 lei
    •  Servicii de dezvoltare pagini web – 18.900 lei
    •  Tonere – 19.158 lei
    •  Aparat de îndosariat – 1008 lei
    •  Servicii întreținere (ianuarie) – 38.400 lei
    •  Servicii întreținere (decembrie) – 38.400 lei
    •  Servicii de manipulare decor – 33.000 lei
    •  Servicii de Securitate și Sănătate în Muncă – 30.600 lei
    •  Servicii distribuție corespondență – 15.600 lei

    Plus câteva „chestiuni” mai ieftine, „esențiale” mai ales în pandemie:

    •  Servicii de asistență în birou (???!) – 8550 lei (descrierea pe SICAP: recepție-secretariat, Poștă internă și Call center, servicii oferite de o firmă privată)
    •  Servicii de asistență informatică – 5400 lei
    •  Mapă imitație piele cu buzunare – 1000 lei
    •  Becuri – 11.230 lei (190 becuri LED. Încă o dată: în pandemie, în lockdown și în mare parte în scenarii roșii!)



    …aceasta fiind doar o mică parte din achizițiile anului 2020. Sursa: Independentul.com]

    – Din ce bani se plătește procesul pierdut cu angajata Cristina Sînmărtinean? 

    (Managerul Filarmonicii a fost pedepsit de judecători, în februarie 2020, să plătească daune morale unei angajate, pentru hărțuire. În același scandal, Instanța a decis ca, alături de Doru Orban, și pârâta Natalia Gorceacova să plătească reclamantei daune morale în valoare de 10.000 lei. Despre Natalia Gorceacova, șef partidă în cadrul Orchestrei Filarmonicii Arad, se spune, de altfel, că ar fi concubina managerului.

    Dar mai mult de atât… se zvonește că procesul pierdut de Doru Orban nu s-a plătit din buzunarul său personal, ci din bugetul Filarmonicii. Nu avem dovezi în acest sens, desigur – pe SICAP se găsesc doar achizițiile publice –, dar ar fi fost interesantă reacția managerului Orban la această întrebare)

    – Neluând în calcul pandemia, care a blocat multe activități, sunteți mulțumit cu performanța artistică a Filarmonicii din ultimii ani?

    (Teoretic, directorul instituției nu are în atribuții direcția artistică, ci are un rol strict administrativ… și, nu în ultimul rând, este imaginea publică a instituției. Ar fi fost, probabil, un răspuns interesant, dar l-aș fi întrerupt rapid, pentru că:)

    – Potrivit informațiilor noastre (și potrivit oricărui meloman cu ureche muzicală), performanța artistică suferă din cauza personalului minimal, SUB limita cerințelor artistice. Și dacă tot se ia ca exemplu Oradea (un exemplu prost, trebuie adăugat!), iată și câteva exemple comparative:

    (•  La vioara I lipsește un artist. În mod normal ar fi nevoie de 12. Sunt 11, ca la Oradea, în timp ce la Cluj sunt 13.
    •  La vioara II sunt 5 din cel puțin 8 necesari. La Oradea sunt 8, la Cluj 12 + 2 șefi partidă
    •  La contrabas este doar 1 din minimul de 4 – au fost doi, dar unul a ieșit de curând la pensie. La Oradea sunt 4, la Cluj 6.
    •  La violă sunt 5 + o artistă care a intrat în concediu matern. Lipsesc minim 2. La Oradea sunt 6, la Cluj 10.
    •  La violoncel sunt 4 din minimul necesar de 5 sau 6 – unul va ieși la pensie în curând. La Oradea sunt 5, la Cluj 8.
    •  La percuții este doar 1 artist, în loc de minim 3. Oradea: 3, Cluj: 3
    •  La clarinet sunt 2 din 3. Oradea: 3, Cluj: 4, cu tot cu șefii de partidă
    •  La corn sunt 3. Oradea: 4, Cluj: 6 – cu tot cu 2 șefi partidă
    •  La oboi sunt 2. Oradea: 3, Cluj: 4 – cu tot cu 2 șefi partidă)

    – Cu alte cuvinte, când nu aveți o orchestră completă, cum puteți avea pretenția să se ridice la un anumit standard concertele simfonice? – ar fi fost următoarea întrebare pregătită. Însă răspunsul ar fi fost, oricum, inutil după faptele prezentate mai sus.

    (Și, ca o paranteză, dacă tot se ia exemplul lui Ilie Bolojan din Oradea, legat de restructurări: Corul de acolo lucrează deja pe jumătate de normă pentru că aceștia lucrează în continuare și ca profesori la licee. Înființarea Corului Filarmonicii de Stat Oradea a fost, de fapt, inițiativa acestor profesori de muzică. E drept, „restructurarea” instituțiilor publice de cultură este un trend național, având ca pretext banii lipsă în criză bugetară, și este o măsură impusă de PNL-ul central. Însă iată un alt exemplu, despre cum se poate, chiar și în pandemie: la Cluj-Napoca, fondurile Filarmonicii de Stat Transilvania s-au tăiat din colaborări și din achiziții, nu din salarii. Directorul interimar și-a dat chiar demisia în toamna anului trecut, pentru că a refuzat solicitarea Consiliului Județean de a-și sancționa colegii. În timp ce, la Arad, Doru Orban nu are nimic împotriva concedierilor anunțate, ba chiar a plusat cu achizițiile în 2020 – vezi mai sus –, cheltuind banii publici cu maximă iresponsabilitate. A fost și un audit intern pe această temă, convocat de Primărie, însă în mod mirobolant, rezultatul investigației a fost secretizat.

    Dacă ar fi acceptat interviul și DACĂ ar fi avut un asemenea tupeu, în privința restructurărilor anunțate, Doru Orban ar fi dat vina pe Primărie, spălându-se pe mâini. Așa că întrebarea ar fi fost reformulată:)

    –  Cum are Primăria pretenția ca Filarmonica Arad să dea randament (acesta fiind unul dintre motivele invocate pentru restructurare), când Orchestra simfonică funcționează cu un personal minimal? Pentru că se știe: de la Primărie vin aceste comenzi de a economisi, reducând și mai drastic numărul artiștilor. Greșesc?

    (Evident că nu. Mă întreb dacă ar fi recunoscut însă asta. Mai ales următoarea „curiozitate”:)

    – Fiți onest: aveți putere de decizie în instituție sau sunteți marioneta Primăriei?

    ……

    – Vă citez (am înregistrarea din 16 aprilie, când l-am oprit pe holul Primăriei, după ședința CLM pe tema Bugetului Local): „Țin foarte mult la ei (n. red. – la angajații Filarmonicii), dar mai bine mă abțin, chiar dacă am dreptate. Dreptatea mea e mai mică dacă sunt alții mai mulți. Spun asta… din dorința de a nu semăna vânt și de a culege furtună. Doresc pacea și liniștea pentru că e prea multă agitație și prea puțină judecată”. Cu toate acestea, am anumite informații chiar recente: Ziua Regelui, 10 Mai, la Săvârșin – în loc de Orchestra simfonică, ați ales trupa de coarde, adică Orchestra de cameră, chiar dacă organizatorii au invitat Orchestra simfonică. Cu o zi înainte, 9 Mai, Ziua Europei, concert filmat – ați marginalizat din nou Orchestra, cântând Imnul Europei, „Oda Bucuriei” de Beethoven (Simfonia a IX-a), doar cu Corul și un pianist. Este o simfonie scrisă pentru instrumente de suflat, instrumente de alamă, instrumente cu coarde, percuție și parte vocală. Ați făcut un scandal de zile mari și ați amenințat membrii Orchestrei să nu cumva să se implice, că îi dați afară instantaneu. Cum comentați?

    (Dezmințire totală, presupun)

    – Ce părere aveți despre pagina de Facebook Artiștii Filarmonicii? Există zvonuri că nu agreați acea inițiativă… și totul a pornit tot de Ziua Europei, anul trecut, în lockdown, când aceștia au pregătit publicului arădean un concert online, un videoclip filmat și compus de la distanță. Doar că… potrivit informațiilor apărute în presă, dvs. v-ați delimitat complet de acea inițiativă. De ce nu susțineți artiștii pe care ar trebui să îi reprezentați și să îi motivați? De ce pare, din afară (ca să nu mai spunem de informațiile noastre din culise), că puneți permanent bețe în roate artiștilor Filarmonicii, sabotându-le inițiativele? De ce pare că preferați să alimentați conflictele în interiorul instituției?

    ……

    – Sunt mulți de părere că acea pagină de Facebook, „Artiștii Filarmonicii Arad”, face o promovare mult mai bună instituției, chiar dacă nu este cea oficială…

    (Iar colajul de mai jos, ca un singur exemplu din multe altele, explică tot)

    – În ceea ce privește noul dvs. mandat: cum comentați nota obținută, 7,61 ?

    (Cea mai mică notă obținută de un manager cultural în istoria Aradului. Ne întrebăm dacă nu chiar în toată România. Probabil că Doru Orban se consideră o victimă a sistemului și reclamă rea-voința nemaiîntâlnită a comisiei de evaluare)

    – Unde este afișat noul proiect de management? 

    (Pe website-ul Filarmonicii cu siguranță nu, doar anunțul, regulamentul și procesele verbale ale concursului pe care l-a câștigat cu chiu, cu vai și Declarațiile de avere, deși pe anul 2021 încă nimic)

    – De ce nu mai cântați și dvs., dacă Orchestra duce lipsă de artiști și chiar nu aveți ce face în această privință?

    (Înainte să ajungă Managerul instituției – respectiv Director adjunct pe vremea fostului director, Alin Văcean –, Doru Orban a fost membrul Orchestrei. Dar a mai avut și un traseu politic, firește, de la PSDR la PDSR, cel din urmă fiind actualul PSD, apoi la PER, Partidul Ecologist Român, urmând în cele din urmă apropierea de PDL, actualul PNL, prin Alianța MC-L, „Mișcarea Creștin-Liberală”, PDL + PER, în 2012. „Răsplata” pe linie de partid a venit abia în 2016, când i s-a dat funcția mult dorită, mai întâi interimatul, apoi funcția de Manager ales al Filarmonicii Arad)

    – Și în fine, o ultimă „curiozitate”: în toamna anului 2021 atingeți vârsta pensionării. Intenționați să intrați la pensie?

    (Managerul Filarmonicii nu comentează)

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Felicitari pentru articol !Curtea de conturi ar fi normal sa faca un audit in urma acestui articol.Acest sef de aprozar cum este denumit in articol ,a gasit o nișă de a-și sporii veniturile .Toti pot sa scrie orice despre acest șefuț niciodata nu va reacționa. Da ce, îl vedeți prost,sa riposteze.Tăcerea îi ca si mierea,sau capul plecat sabia nu îl taie. Așa ca bace Doru nu te lăsa ,tot înainte . Cred ca îti aduci aminte de acest slogan ! 😂

      +2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.