duminicã, 14 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Următoarele 4 săptămâni la Filarmonică: Ziua Culturii Naționale, ritmuri latinoamericane și maghiare și bicentenar Anton Bruckner

    de Tomck@t | 12 ianuarie 2024, 2:40 PM | Cultură

    1

    (foto: Filarmonica Arad, Facebook)

    Filarmonica Arad a pregătit melomanilor arădeni un program deosebit de interesant și divers în următoarele patru săptămâni, până în data de 8 februarie.

    După 15 Februarie – ziua marelui poet român, Mihai Eminescu, și totodată Ziua Culturii Naționale, vor fi două concerte simfonice tematice: „Sangre Latinoamericana” – cu ritmuri latinoamericane și invitatul special din Buenos Aires, dirijorul Ramiro Arista, și „Romantikus” – cu dansurile ungare ale lui Brahms sau Rapsodia ungară a lui Liszt, sub bagheta dirijorului Hermann Szabolcs și solista Gódor Erzsébet (țambal) din Ungaria. Pe data de 1 februarie este programat un concert simfonic cu dirijorul Gheorghe Costin și solistul Cadmiel Boțac, iar pe 8 februarie, Filarmonica Arad va celebra 200 de ani de la nașterea marelui compozitor Anton Bruckner.

    15 ianuarie, ora 19:00 – Ziua Culturii Naționale: Concert coral Mihai Eminescu

    Ziua Culturii Naționale: Concert coral Mihai Eminescu 2024

    Ziua Culturii Naționale reprezintă însăși identitatea noastră literar-muzicală. Devenit tradiție, concertul Corului Academic îl readuce în prim plan pe Mihai Eminescu, fără de care „am fi mai altfel și mai săraci” (Tudor Vianu).

    Dirijorul concertului va fi arădeanul Robert Daniel Rădoiaș, iar soliștii: Denisa Bădăi – soprană, Lucia Aioanei – soprană, Ioan Moțiu – tenor, David Buzgău – bariton, Victor Aciocârlănoaei – bariton, cu participarea Silvianei Cîrdu la pian.

    „Atmosfera caldă, pură, intimă și sensibilă a partiturilor corale se va regăsi și în intervențiile solistice ale artiștilor lirici, împreună dorind să conectăm publicul meloman la realele valori naționale, poeți și compozitori, cei care ne asigură unicitatea și profunzimea culturală și spirituală”, anunță Filarmonica Arad.

    18 ianuarie, ora 19:00 – Sangre Latinoamericana

    Sangre Latinoamericana

    Concertul simfonic condus de dirijorul argentinian Ramiro Arista va avea în program compoziții precum „Intermezzo” (din Zarzuela „La Boda de Luis Alonso)” de Jerónimo Giménez, „Andalucía” de Ernesto Lecuona, „Gitanerías” și „Malagueña” de Ernesto Lecuona, „El gato montés (pasodoble)” de Manuel Penella, variații pe aranjamentele lui A. Carrasco după „Valses de siempre” (Clavelitos-Alma, corazón y vida-Cielito lindo), „Amanecer Andino” de Daniel Alomía Robles, „Libertango” de Astor Piazzolla, „Guantanamera” de Joseíto Fernández (aranjament: A. Carrasco) și „Mix de Mambos” de Dámaso Pérez Prado.

    Mesajul dirijorului Ramiro Arista:
    „¡Hola mis queridos amigos de Arad! ¿Cómo están? Mă numesc Ramiro Arista, dirijor argentinian și vreau să vă invit la noul meu concert cu Filarmonica Arad. Acest eveniment important și atractiv va avea loc joi, pe 18 ianuarie, de la ora 19, la Sala Palatului Cultural.

    De neuitat concertul nostru din mai 2022 cu muzică latino-americană, mereu mi-am amintit cât de fericiți au fost publicul și orchestra, și în tot acest răstimp am așteptat să mă întorc în frumosul oraș vostru.

    Pentru acest nou proiect am plănuit să vă arăt în prima parte muzică și ritmuri vibrante din Spania. Concertul debutează cu o piesă semnată de Jerónimo Giménez, Intermezzo din Zarzuela «La Boda de Luis Alonso». Există vodeviluri și musicaluri în România, operetă în Europa Centrală, iar în Spania, muzica similară se numește «zarzuela». Apoi vom cânta trei piese spaniole ale talentatului compozitor cubanezo-spaniol Ernesto Lecuona: Andalucía, Gitanerías și Malagueña. Este o muzică tânără, liberă, expresivă, plină de influența flamenco-ului spaniol. Sunt sigur că toți veți recunoaște ultima noastră piesă din această prima parte – El gato montés, a lui Manuel Penella. Acest dans «pasodoble» este folosit în principal pentru începutul tradiționalelor «corridas de toros» în Spania și, de asemenea, în Mexic.

    După o scurtă pauză, ne vom scufunda în universul Realismului Magic al muzicii latino-americane. 11994 de kilometri despart Aradul de Buenos Aires, pe lângă străbaterea magnificului Ocean Atlantic. În ultimele două decenii am călătorit mult, am experimentat combinații ale tradiției muzicale europene, cu folclorul balcanic și ardentele ritmuri latino. Este adevărat că suntem diferiți, dar la fel, atât românii, cât și latino-americanii suntem latini, iar asta ne face să fim rude îndepărtate.

    Partea a II-a debutează cu un potpourri de valsuri tradiționale, sub aranjamentul atent al lui Alfredo Carrasco: Clavelitos, Alma, corazón y vida și Cielito lindo. Întotdeauna interpretat de studenți spanioli, grupați în grupuri vocale numite «tunas», acompaniați de chitare, bandurrie și mandoline, valsul Clavelitos este un cântec de dragoste, adresat femeii iubite. Mai departe, celebrul vals peruvian Alma, Corazón y Vida ne duce spre sud, iar apoi călătorim pe meleagurile mexicane cu faimosul vals Cielito Lindo. Apoi, vă propun o întoarcere spre rădăcinile culturii autohtone incașe, cu acordurile specifice regiunii Cusco, Machu Picchu, Altiplano, prin intermediul cântecului peruvian Amanecer Andino.

    Traversăm munții Anzi pentru a ajunge pe pământul brazilian, unde ne așteaptă celebra samba Brazil de Ary Barroso. După ce dansăm ritmurile de carnaval ale samba braziliană, vreau să vă invit, prietenii mei, în orașul meu Buenos Aires. Libertango-ul lui Astor Piazzolla ne răsfață cu o atmosferă tipic porteña, cu sălile de tango, cu melancolia, pasiunea, dragostea, viața, moartea și maniera atât de specific nouă, argentinienilor, de exprimare a ei. Cu Piazzolla, experiența muzicală pe care v-o propun devine expresia integrării, preluării creative a influențelor în care acordurile de tango se împletesc cu elemente clasice, de jazz sau swing.

    După experința vibrantă, mereu actuală și «borgeziană» a unui Buenos Aires atemporal, în ultima parte a călătoriei noastre muzicale latino-americane vom interpreta binecunoscuta piesă cubaneză Guantanamera, urmată de un potpourri de mambos, partituri semnate de celebrul compozitor cubanez Dámaso Pérez Prado. Așadar, vă aștept joi 18 ianuarie, de la ora 19, la Sala Palatului Cultural! Ne vom bucura împreună de vibrantul concert simfonic «Sangre Latinoamericana»!

    ¡Abrazos para todos y hasta pronto!”.

    25 ianuarie, ora 19:00 – Concert simfonic „ROMANTIKUS”

    Concert simfonic ROMANTIKUS

    Hermann Szabolcs, dirijorul maghiar din Transilvania (născut la Csomaköz, România), dirijor al Operei din Budapesta, președinte al Asociației Hermann Musik și invitat frecvent al Filarmonicii din Arad, revine în orașul nostru alături de solista la țambal Gódor Erzsébet (Ungaria).

    Programul concertului „Romantikus” va include compoziții precum „Poemul simfonic Vltava” de Bedrich Smetana, „Introducere și Rondo capriccioso op.28” de Camille Saint-Saëns, „Rapsodia ungară nr. 6 (original nr. 9)” de Franz Liszt, „Melodii lăutărești op.20” de Pablo de Sarasate, „Dansuri ungare” nr. 1, 5 și 6 de Johannes Brahms și „Rapsodia ungară op.68” de David Popper.

    „Asociat cu muzica est-europeană a secolului al XIX-lea, de o agilitate comparabilă cu aceea a instrumentelor de tradiție concertantă, precum vioara sau violoncelul, oferind însă în același timp o mare varietate de culori și ambianțe, țambalul este în concordanță cu experimentele sonore și scrierile de mare virtuozitate ale timpului romantic.

    Entitate solistică a serii de 25 ianuarie 2024, debordând de personalitate, îndrăzneț și deschis spre experiențe noi, țambalul inspiră temele muzicale ale acestui sfârșit de ianuarie, oferind valențe sonore insolite unor partituri expresive, de o virtuozitate captivantă. Melodiile lăutărești de Pablo de Sarasate, Introducere și Rondo capriccioso de Camille Saint Saens și Rapsodia ungară de David Popper, partituri de uriașă popularitate ale secolului al XIX-lea se dezvăluie acum într-un registru unic și fascinant, care evocă arta vechilor lăutari și impresionanta ei influență asupra epocii. O epocă dominată de personalități copleșitoare, pe care o evocam într-un tablou sonor romantic, din cadrul căruia nu pot să lipsească Johannes Brahms, Franz Liszt, Bedrich Smetana…”, anunță Filarmonica Arad.

    1 februarie, ora 19:00 – Concert simfonic

    1 februarie, ora 19 - Concert simfonic

    În prima zi (joi) a lunii februarie 2024, Filarmonica Arad așteaptă arădenii la un concert simfonic condus de dirijorul Gheorghe Costin, al cărui invitat va fi solistul Cadmiel Boțac. În program: „Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră în do minor, op.37” de Ludwig van Beethoven și „Simfonia I în do minor, op. 68” de Johannes Brahms.

    „Când a început să scrie cel de al treilea concert pentru pian, în do minor, op. 37, Ludwig van Beethoven a fost întru totul influențat de sonoritățile do minorului lui Wolfgang Amadeus Mozart, geniala partitură a anului 1786, care a dominat preferințele generației romantice, dar și ale acelora care i-au urmat. Liniile melodice, desenele ritmice și arhitectura frazelor, dezvăluite prin inspirația discursului mozartian, i-au oferit lui Ludwig van Beethoven argumentele pentru una dintre cele mai îndrăznețe dintre partiturile pianistice ale începutului de secol XIX, pe care a așezat-o în aceeași matcă a do minorului, și căreia i-a potențat anvergura eroică și dramatică.

    Deschidem paginile simfonice ale lunii februarie cu spectaculosul concert nr. 3 beethovenian, în interpretarea pianistului Cadmiel Boțac, și îl asociem cu romantismul și unicitatea primei simfonii de Johannes Brahms. Inspirată la rândul ei din bagajul de afecte beethovenian, expusă în același do minor, al luptei și al triumfului, Simfonia I, op.68 completează la modul ideal seara simfonică a maestrului Gheorghe Costin”, anunță Filarmonica Arad.

    8 februarie, ora 19:00 – ANTON BRUCKNER 200: Capodopere corale și organistice

    8 februarie - ANTON BRUCKNER 200 - Capodopere corale și organistice

    În acest an, se împlinesc 200 de ani de la nașterea marelui compozitor austriac Anton Bruckner (născut în data de 4 septembrie 1824). Filarmonica Arad celebrează acest bicentenar cu câteva luni mai devreme, în data de 8 februarie 2024 (ora 19:00) alături de Corul academic (dirijor: Robert Daniel Rădoiaș) și cu participarea extraordinară a organistului brașovean Steffen Schlandt.

    Programul include „Preludiul” și „Fuga în do minor WAB 131”, „Ave Maria WAB 6”, „Os justi meditabitur WAB 30”, „Locus iste WAB 23 Psalm 22” WAB 34”, „Tota Pulchra es WAB 46”, „Libera me WAB 21”, „Entsagen WAB 14”, „Fuga în re minor WAB 125”, „Tantum ergo WAB 42”, „Herz-Jesu-Lied WAB 144”, „Trösterin Musik WAB 88” și selecțiuni din „Te Deum WAB 45” de Anton Bruckner.

    Și-a dorit să fie apreciat ca simfonist, însă până la succesul celei de a șaptea simfonii, în mi major, apărută la mijlocul anilor 1880, notorietatea lui Anton Bruckner se datora prioritar dublei sale cariere de organist improvizator și compozitor de muzica sacră. Iar succesul său nu viza doar lucrările de mare anvergură, precum misele sau Te Deum-ul, ci și numărul mare de miniaturi liturgice, scrise de-a lungul a cincizeci de ani.

    S-a afirmat despre ele că sunt „grădina secretă” a lui Bruckner. Prea rar cântate, de un farmec insolit, micile capodopere corale acoperă în timp, dar și din punct de vedere estetic, întreaga creație bruckneriană.

    2024, cu prețioasa lui încărcătură aniversară, a bicentenarului nașterii lui Anton Bruckner, ne așează în fața unei teme remarcabile, dar mai ales fascinante! Îl omagiem prin ea pe marele organist și creator de muzica sacră, parcurgând-o alături de unul dintre cei mai titrați muzicieni ai spațiului european de astăzi, Steffen Schlandt, organistul Bisericii Negre din Brașov – anunță Filarmonica Arad.

    Steffen Markus Schlandt a urmat o carieră muzicală de execepție, fiind cunoscut pe plan internațional pentru concertele susținute la orgă. După ce a absolvit liceul german „Johannes Honterus” din Brașov, Steffen Schlandt a fost admis la Academia de muzică “Gh. Dima” din Cluj, la clasa de orgă a conf. univ. Ursula Philippi. A studiat apoi în Germania ca bursier D.A.A.D. (bursă acordată de Institutul German pentru relații externe) și a serviciului „Diakonisches Werk”, la Facultatea de Muzică din Trossingen, unde a aprofundat muzica bisericească cu Prof. Christoph Bossert, iar la Würzburg s-a specializat în dirijatul coral și de orchestră. Între anii 2001-2004 a fost corepetitorul societătii „Bach” din Würzburg, potrivit muzicapepaine.ro.

    Din anul 2004 este dirijorul corului „Bach” și organist la „Biserica Neagră”. În acelasi timp colaborează cu Facultatea de Muzică Brașov ca profesor asociat, predând disciplinele de citire de partituri, muzică de cameră și orchestră.

    Ca organist a concertat în numeroase țări din Europa: Germania, Franța, Elveția, Suedia, Italia, Croația, Ungaria, precum și în țară. În anul 2013 a fost invitat de catre ICR să susțină mai multe concerte în Israel. Muzicianul este inițiatorul Festivalului de muzică sacră „Diletto musicale” din Prejmer și din anul 2004 coordonează și Festivalul „Musica Coronensis”, festival dedicat muzicii brașovene. În anul 2010 a fondat festivalul „Musica Barcensis”.

    Este membru în comisia de orgă a Bisericii Evanghelice C.A., care se implică în conservarea și păstrarea patrimoniului organistic din România. Astfel a participat la restaurarea mai multor instrumente istorice precum orga Carl Hesse (Biserica Neagră), orga Carl August Buchholz (Biserica Neagră), orga din Rupea și Hamba și a asistat la proiectele pentru orgile Johann Prause din Feldioara și Hărman și orgile Johann Thois din Râșnov și Hălchiu.

    În paralel și în completarea pregătirii sale, Steffen Markus Schlandt a obținut titlul de doctor la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj cu teza „Muzica de orgă din Brașov și Țara Bârsei”. În anul 2013 a absolvit programul post-doctoral MIDAS al Universității Naționale de Muzică București cu lucrarea „Arhiva muzicală a Bisericii Negre”. Pentru această lucrare a obținut în anul 2014 premiul fundației „Siebenbürgisch-sächsische Stiftung” din München.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    7 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.