„Festivalul Filmului American Independent” a debutat la Arad cu un asasin cu un ciocan și un poet pe un autobuz

    de [email protected] | 28 aprilie 2018, 3:51 PM | Cultură | Film

    0

    În acest an, „Festivalul Filmului American Independent” se organizează pentru prima oară și în afara capitalei, iar acest al doilea oraș este chiar Aradul. La Cinema Arta, începând de vineri seară până duminică seară, publicul arădean are ocazia să vadă gratuit șase filme americane independente absolut fascinante, prezentate în premieră la Cannes sau Sundance, ori nominalizate la Oscar. În plus, în această seară va poposi la Arad și producătorul american de film Christopher Landry, pentru o discuție despre industria cinematografică de peste Ocean, dar și din România.

    Evenimentul organizat de Cinemascop pe plan național și adus la Arad de Asociația CitiZenit și Centrul Municipal de Cultură ne propune în acest weekend filme precum „Wonderstruck” (regia: Todd Haynes, nominalizat la premiul Palm d’Or la Cannes 2017) sau „The Florida Project” al lui Sean Baker (cu Willem Dafoe în rol principal, nominalizat la Oscar în acest an – vezi recenzia lui Lajos Notaros pe Special Arad AICI). Programul complet poate fi consultat AICI.

    Dincolo de blockuster-ele de box-office precum „Avengers”, „Wonder Woman” ori hit-ul momentului cu spioanca Jennifer Lawrence a.k.a. „Red Sparrow”, în America se fac și filme cu adevărat artistice, incisive și intense deopotrivă, care merită o atenție mult mai mare decât li se dă, din păcate. E drept, fiind vorba de țara lui Mickey Mouse cu o sabie laser în mână, aceste filme nu sunt tot timpul despre poeți aparent banali ori despre copii orfani (bine, două filme din programul festivalului tocmai despre asta „vorbesc”), însă producția cvasi-independentă care a deschis festivalul la Arad este un exemplu mirobolant cum poate un film despre un legiuitor fărădelege, care taie în carne vie cu un ciocan, să fie o veritabilă operă de artă. Nu… personajul nu este „Thor”, să ne liniștim oleacă!

    O mică clarificare în paranteză, pentru început: un film independent (ori indie movie) înseamnă un film produs de o companie mai mică, ori mai multe companii mici în colaborare, altele decât ceea ce americanii numesc „The Big Six”, adică cele șase mega-studiouri din jurul Hollywood-ului și anume Walt Disney Studios, Warner Bros., 20th Century Fox, Universal Pictures, Paramount Pictures și Columbia Pictures. Problema e că terenul de sub „Marele Șase” s-a cam zguduit nițel în ultimul timp, Columbia Pictures devenind o simplă divizie a Sony Pictures, iar 20th Century Fox a fost nu demult înghițit integral de Disney, astfel că e o mare întrebare în zilele noastre care dintre noile companii va izbuti să reîntrăgească numărul magic. Va fi Netflix? Va fi Amazon? Ori o firmă newyorkeză construită de la zero doar acum cinci ani, dar care are deja o performanță uluitoare, producând filme de Oscar precum „Room”, „Lady Bird”, „Ex Machina” sau „The Lobster”, în frunte cu „Moonlight”, marele câștigător de anul trecut. Este vorba despre A24, care de altfel este producătorul a două dintre filmele prezente în programul „Festivalului Filmului American Independent” din Arad, „Menashe” și „The Florida Project”.

    Paranteză închisă, să revenim la nenea cu ciocanul!

    Foto: The Daily Beast

    După cum spuneam mai sus, „You Were Never Really Here” este un film cvasi-independent pentru că este produs în parte de Amazon Studios, o companie care se străduiește – și poate chiar reușește – să joace deja în liga mare, având un film de Oscar la activ, „Manchester by the sea”. Doar ca o comparație, Amazon Studios a produs anul trecut 14 filme, iar marele Paramount Pictures doar 13, pe deasupra extrem de slabe sau chiar cu pierderi dezastruoase la box office (cu excepția comediei „Daddy’s Home 2”).

    Filmul regizoarei Lynne Ramsay a câștigat două premii importante la Festivalul Cannes de anul trecut, pentru „Cel mai bun scenariu” și „Cel mai bun actor”, deși scenariul nu este tocmai original, amintindu-ne destul de strident de filmul „Léon” al lui Luc Besson din 1994 (cu Jean Reno și Natalie Portman în rolurile principale) și „Sicario” al lui Denis Villeneuve (cu Benicio Del Toro și Emily Blunt), nominalizat la trei premii Oscar. Dar asta nu înseamnă că povestea filmului e varză. Din contră.

    Pe scurt, Joe (personajul principal) este un fost agent FBI care a trecut prin mai multe traume, începând din copilărie până la Vietnam, care pe la vârsta de aproximativ 50 de ani încă locuiește cu maică-sa într-un apartament din suburbia New York-ului și nu are o prietenă de vreo 20 de ani, dar și-a făcut în secret un scop – să zicem – nobil în viață: e un fel de „Daredevil”… sau mai degrabă un „Punisher” înarmat doar cu un ciocan, care lichidează criminalii cu un aparent calm debordant. Evident, pentru el e doar un job, dar alege cu precădere misiuni de a salva copii. Viața lui se schimbă însă neașteptat și definitiv după ce acceptă job-ul de a o salva pe Nina (Ekaterna Samsonov), fetița unui politician, din mâinile unor pedofili bogați.

    Foto: Cinemagia

    Cum spuneam, filmul pare să meargă pe un clișeu boring, tipic american, în ochii unui devorator de filme rafinate, însă „You Were Never Really Here”, chiar dacă se situează undeva la limită, niciodată nu ajunge în acea zonă a filmelor de acțiune fără alt sens decât sânge cât cuprinde pe metru pătrat și acrobații kung-fu în care americanii întotdeauna îi bat la curul gol pe chinezi.

    Așadar, cu toate clișeele și cu toate loviturile brutale cu ciocanul, filmul este, de fapt, o dramă psihologică absolut onorabilă și antrenantă, cu o cinematografie și un montaj superb, astfel încât este oarecum de mirare cum de a ratat măcar 2-3 nominalizări la Premiile Academiei, chiar dacă nu în cele mai importante categorii. Probabil că subiectul pedofiliei este, totuși, prea de tot la Hollywood.

    Actorul principal, Joaquin Phoenix este colosal din mai multe puncte de vedere în acest rol și este aproape de nerecunoscut, ceea ce – se pare – e și noul lui țel în carieră, din moment ce în viitorul apropiat îl vom vedea în rolul lui Joker și… Iisus. 

    Despre al doilea film proiectat ieri seara la Cinema Arta, „Paterson”, despre un poet de autobuz și șofer de literatură, nu are rost să-mi răcesc gura degeaba (de fapt, să încing tastatura)… nu pentru că nu merită (din contră! E o capodoperă!), ci pentru că a scris deja o recenzie Lajos Notaros anul trecut (vezi AICI).

    Apropo: „Paterson” este tot o producție Amazon Studios. La fel și filmul din această seară, de la Cinema Arta (de la ora 20:00), „Wonderstruck”.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.