Despre digitalizarea sistemului judiciar și investițiile de la Tribunalul Arad: „Tot ce a făcut Aradul bun, Ministerul Justiției vrea să implementeze la nivel de țară”

    de Andreea Daniela B. | 24 mai 2021, 5:08 PM | Administraţie

    0

    Anul pandemiei a luat multe instituții prin surprindere și majoritatea s-au trezit că nu mai pot să se vadă cu publicul, motiv din cauza căruia mulți se așteptau ca problemele să le fie rezolvate online. Nu mare a fost mirarea românilor când au realizat că nu toate instituțiile îți oferă posibilitatea de a rezolva problemele cu doar câteva click-uri. Din păcate, la nivelul întregii țări, de la primării și până la tribunale, au existat probleme.

    Acum însă, câțiva reprezentanți ai justiției au ținut o conferință de presă la Arad privind digitalizarea sistemului judiciar din România. Aceștia au ca exemplu chiar Tribunalul Arad de care sunt foarte mulțumiți, venind la noi în oraș pentru a culege informații.

    Astfel, la Tribunalul Arad, s-a discutat despre digitalizarea sistemului judiciar împreună cu Mihai Pașca, secretar de stat, Mircea Ursuța, secretar de stat – ambii la Ministerul Justiție- și vicepreședintele Curții de Apel Timișoara, Diana Duma.

    Mircea Ursuța, Secretar de stat la Ministerul Justiției, a vorbit despre Aradul care este un exemplu, despre ce înseamnă acest sistem și banii economisiți

    Am venit la Arad pentru că am avut o întâlnire cu domnul președinte Otto Szep prin luna martie, la București, și am văzut ceea ce s-a făcut la Arad privind digitalizarea care, fie vorba între noi, este una dintre cele mai avansate din România până la acest moment, în ceea ce privește dosarul electronic. 

    Acum, tot ce a făcut Aradul bun, Ministerul Justiției vrea să implementeze la nivel de țară în materie de acces la dosar. Astfel, o persoană care are proces, indiferent de orașul din care e, să aibă acces la dosarul electronic exact ca toți ceilalți, să poată să își vadă dosarul, la fel și un avocat din Calafat, de exemplu, toți să lucreze în același sistem.

    Dacă s-ar utiliza aceste chestiuni, adică să trimiți electronic documentele, ar fi economii de ordinul miliardelor la nivel de țară. Desigur, nu este exclusiv, partea decide dacă dorește să primească pe cale electronică, este o posibilitate pentru care se poate opta și face parte dintr-un program mai amplu al Ministerului Justiției, finanțat din fonduri europene, care va include niște chestiuni care par SF astăzi pentru România.

    Va exista posibilitatea ca avocatul să intre și să posteze direct în portal anumite acte, posibilitatea de a fi notificat pe telefon în momentul în care se depune un act în dosarul care te interesează, posibilitatea ca dosarele de urmărire penală să se facă electronic. În cazul urmăririi penale, un procuror va sta în fața unui calculator și va putea să vadă cum polițiștii audiază, iar la final, printr-un click, dosarul să fie la Instanță și să fie accesat, evident, cu respectarea tuturor normelor de siguranță. Asta ar ajuta la ușurarea activității pentru toată lumea, atât cetățeanul, cât și avocatul sau judecătorul. 

    La noi, sistemul este din 2007, următorul va fi din 2023 și ne vom alinia la nivelul anilor în care trăim”.

    Mihai Pașca, secretar de stat, a vorbit mai mult despre o investiție legată de aparatele de aer condiționat, care va urma să aibă loc la Tribunalul Arad

    „Este o mare bucurie să mă întorc acasă și este firesc ca printre primele deplasări, vizite ca și secretat de stat, să fie la Arad. Am venit împreună pentru a ne familiariza și mai mult ceea ce s-a întâmplat la Tribunalul din Arad. Vrem să demonstrăm că este un exemplu de bune practici în ceea ce privește administrarea actului de justiție, începând de la modul în care este administrată această clădire, până la acest sistem digital care ușurează munca celor care își desfășoară activitatea aici. 

    Vreau să anunț public și realizarea unei investiții care va fi implementată, sperăm noi, la Tribunalul Arad. Cu toții cunoașteți că la nivelul municipiului a fost adoptată o Hotărâre de Consiliu Local care a obligat, printre altele, și Tribunalul Arad, să își demonteze aparatele de climatizare, clădirea fiind una istorică. Din acest motiv, tribunalul a pus la punct un proiect de reabilitare a întregi instalații de climatizare și ventilație a clădirii. Deja a fost aprobată o finanțare de peste 3 milioane de lei pentru punerea în practică a acestei investiții. Urmează procedura de atribuire și sperăm că până în toamnă vom punea oferi aceste condiții optime. Documentația a fost aprobată la nivel de minister și trebuie trecut la implementare.

    În final, îndemn la implicare în ceea ce privește toate procedurile de transparență aflate la nivelul ministerului pentru proiectele de acte normative care sunt în dezbatere. Noi ne considerăm parteneri ai tuturor celor ce activează în aparatul de justiție, prin urmare, contactele noastre sunt publice și puse la dispoziția tuturor celor care doresc să vină cu sugestii”.

    Vicepreședintele Curții de Apel Timișoara, Diana Duma, a vorbit de asemenea despre problema digitalizării 

    „Este evident pentru toată lumea că dosarul electronic servește pentru funcționarea eficientă a justiției, permițând părților accesul permanent la dosarul cauzei, din orice loc și la orice oră, făcând astfel inutilă prezența fizică în cadrul arhivei instanței de judecată. Așa se evită și aglomerarea, mai ales în această perioadă de pandemie când încercăm să limităm accesul persoanelor. Orice inițiativă și orice demers pentru susținerea dosarului electronic trebuie încurajată, context în care Curtea de Apel sprijină întreaga echipă de specialiști din cadrul departamentului de informatică al Tribunalului Arad care, au avut curajul să devină, de fapt, pionierii dosarului electronic și acum încearcă să găsească noi variante de a implementa acest proiect la nivel național”.

    Purtătorul de Cuvânt al Tribunalului și în același timp vicepreședinte al instituției, Virgiliu Flavius Bradin, a vorbit despre banii economisiți, iar Mircea Ursuța și Mihai Pașca au abordat puțin problema privind concedierea angajaților odată cu digitalizarea 

    Am accesat aplicația care ne calculează câți bani s-au economisit și, de la începutul anului, la nivelul Tribunalului Arad, au fost trimise aproximativ 22.000 de citații electronice, asta însemnând aproximativ 83.000 lei economisiți de la începutul anului și până în prezent. La nivel anual, pe anul 2020 s-au economisit 200-220.000 lei, iar în 2019 -au economisit peste 150.000. Aici am calculat doar taxa poștală care este de 4 lei, iar pe lângă ne mai gândim și la tonner, personal, hârtie și plic, plus timpul pierdut.

    Ca și costuri, dosarul electronic este realizat într-un program care nu necesită licență. Costurile efective sunt de fapt doar serverul după care trebuie să ruleze, o sumă nesemnificativă, aproape de zero. 

    Nu vor exista concedieri, în schimb vom ușura munca celor care sunt deja împovărați de atâta muncă. Pe termen scurt va fi o muncă suplimentară până se scanează dosarele și sunt introduse în sistem. După aceea nu vor mai exista suprasolicitări”.

    În final, Mihai Pașca a ținut să le mulțumească specialiștilor IT din cadrul Tribunalului Arad pentru tot ceea ce au făcut, multă muncă ce nu se regăsește în fișa postului, fiind vorba mai mult de voluntariat. Aceștia au adus o inovație care poate fi folosită acum la nivelul întregii țări.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.