Centrul Municipal de Cultură Arad riscă orice pentru cheltuirea unor milioane de euro pe care nu le are încă

    de Special Arad | 16 ianuarie 2019, 2:43 PM | Dezvăluiri

    2

    imagine cu scop ilustrativ

    Centrul Municipal de Cultură Arad (CMCA) a dat start la înscrierile pentru cei care doresc să depună proiecte în vederea obținerii unei finanțări nerambursabile. Depunerea proiectelor se realizează în 21 ianuarie, selecția se desfășoară în 22 ianuarie, prima etapă a rezultatelor se anunță în 23 ianuarie, iar cea de-a doua etapă în 25 ianuarie. Cei care sunt nemulțumiți de rezultate pot depune contestație până în 27 ianuarie, iar răspunsul la contestații se va face la 3 zile după depunerea contestațiilor respective.

    Am început articolul cu datele oficiale publicate pe site-ul CMCA (link aici, dacă nu ne credeți), iar apoi, după ce mai citim încă o dată, împreună cu dumneavoastră, dragi cititori, toate datele de mai sus, tragem concluzia că totul e bine și frumos, doar cu excepția unui micuț, mic de tot amănunt care ne cam lasă nelămuriți: încă nu avem bugetul municipiului Arad pentru anul 2019… De fapt, nu avem nici măcar bugetul României, acesta fiind estimat să intre în Parlament în februarie, astfel că Primăria Arad va supune la vot bugetul local abia după ce va fi votat Bugetul Național al României.

    Până și în documentația urcată pe site e lăsată necompletată Hotărârea de Consiliu Local care prevede bugetul Aradului pe 2019…

    Exemplul de mai sus e pentru finanțarea proiectelor pentru susținerea și promovarea sportului de performanță, însă situația este aceeași și în cazul celorlalte categorii: Cultură și Tineret.

    Așa că avem următoarea dilemă: cum vor putea hotărî cei de la CMCA care și câte proiecte sunt câștigătoare când ei nici măcar nu știu câți bani vor avea la dispoziție pentru a finanța aceste proiecte?

    Păi, să luăm exact legea menționată în documentația pusă la dispoziție de CMCA pentru cei care doresc să depună proiecte. În legea 350/2005 aflăm următoarele:

    Ce e finanțarea nerambursabilă – alocația financiară directă din fonduri publice, în vederea desfășurării de către persoane fizice sau persoane juridice fără scop patrimonial a unor activități nonprofit care să contribuie la realizarea unor acțiuni sau programe de interes public general, regional sau local;

    Ce sunt fondurile publice – sume alocate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor sociale de sănătate, bugetele fondurilor speciale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele locale, bugetele instituțiilor publice finanțate din venituri extrabugetare, ajutoare financiare externe acordate României sau instituțiilor publice și credite externe contractate ori garantate de către stat sau de autorități ale administrației publice locale, precum și împrumuturi interne contractate de autorități ale administrației publice locale;

    Care sunt principiile de atribuire a acestor finanțări: (…) d) tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecție și a criteriilor pentru atribuirea contractului de finanțare nerambursabilă, astfel încât orice persoană fizică sau juridică ce desfășoară activități nonprofit să aibă șanse egale de a i se atribui contractul respectiv;

    Iar Art.10 din „Dispoziții și reguli generale” spune: „Atribuirea de contracte de finanțare nerambursabilă se va face în limita fondurilor publice alocate programelor aprobate anual în bugetele autorităților finanțatoare”.

    Și Art.15 zice:  „Autoritățile finanțatoare stabilesc un program anual propriu pentru acordarea de finanțări nerambursabile, în condițiile prezentei legi, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în cel mult 30 de zile de la aprobarea bugetului propriu al autorității finanțatoare”.

    Ok. Așadar, ne întrebăm din nou: cum selectează CMCA căștigătorii proiectelor, când reprezentanții instituției habar nu au câți bani au la dispoziție din bugetul local?

    Simplu. Printr-un „truc” realizat „la inițiativa primarului”.  În ședința din data de 4 decembrie 2018, pe ordinea de zi și-a făcut loc un Proiect de Horărâre care prevedea „rezervarea în avans” a unor sume de bani din viitorul buget al anului 2019, care să fie destinate exclusiv pentru CMCA ca să ofere aceste finanțări nerambursabile la început de an nou. Motivul, spuneau cei care semnau propunerea din proiect (Daniela Pădurean-Andreica, Daniel Cană, Flavius Staniș și Elena Panda) avea la bază dorința de a ajuta beneficiarii pentru a primi aceste finanțări cât mai curând posibil. Astfel, consilierii locali municipali au votat alocarea sumei de 14.000.000 lei în bugetul Centrului Municipal de Cultură Arad pe anul 2019, pentru derularea procedurilor de selecție de proiecte în vederea acordării de fonduri neramburasabile proiectelor sportive, apoi alocarea sumei de 1.500.000 lei în bugetul Centrului Municipal de Cultură Arad pe anul 2019, pentru proiectele de tineret, învățământ și recreative și, în final, alocarea sumei de 2.500.000 lei în bugetul Centrului Municipal de Cultură Arad pe anul 2019, pentru proiectele de cultură.

    Astfel, pun deoparte bani care încă nu sunt siguri că o să-i aibă vreodată. Însă nu putem să nu ne ridicăm o sprânceană, căci instituțiile au dreptul să cheltuie un anumit procent din bani înainte de aprobarea bugetului, dar asta doar pentru cheltuielile de funcționare (vezi legea finanțelor publice 500/2002).

    În plus, chiar dacă ar avea prevăzute acțiuni multianuale, CMCA în calitate de ordonator de credite sau Consiliul Local Municipal, în aceeași calitate, ar trebui să aibă prevăzute aceste cheltuieli în limita angajamentelor aprobate prin bugetul anului bugetar respectiv, adică 2019. Ceea ce nu este cazul, căci bugetul nu a fost aprobat.
    (Autorizarea bugetară/Angajamentele multianuale Art. 4. (6): „În vederea realizării acţiunilor multianuale ordonatorii de credite încheie angajamente legale, în limita creditelor de angajament aprobate prin buget pentru anul bugetar respectiv”).

    În loc de concluzie

    Am mai citit de câteva ori legea și am ajuns la partea de Sancțiuni.

    Ghiciți ce scrie acolo? La Art.71, că: „Nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) şi (3) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă de la 50 milioane lei la 100 milioane lei”. Nefiind juriști, dar curioși, am citit și cele două aliniate la care face referire sancțiunea respectivă. Iată ce spun acestea: „(2) Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2), în cadrul cărora se angajează, se ordonanţează şi se efectuează plăţi, reprezintă limite maxime care nu pot fi depăşite. (3) Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai în limita creditelor bugetare aprobate”.

    Mai pe înțelesul oricărui cititor, constituie infracțiune angajarea unor cheltuieli pentru care nu ai bugetul aprobat.

    Menționăm că în baza legii 544/2001, le-am adresat celor de la CMCA următoarele întrebări pe care le vom publica în momentul în care le primim.

    1. Care este cadrul legal prin care s-au aprobat angajamentele și execuția bugetară pentru luna ianuarie?
    2. Există sau nu prevederi pentru angajamente și execuții bugetare multianuale?
    3. Dacă da, vă rugăm să ne precizați contul distinctiv pentru acestea.

    Având în vedere că așteptăm un al răspuns al CMCA, solicitat de Special Arad în baza Legii 544/2001, de nu mai puțin de două luni, am decis să publicăm acest articol și, ulterior, dacă va fi cazul, să revenim cu o poziție a instituției publice amintite.

    Nu în ultimul rând, trebuie să exprimăm public un gând care nu ne lasă în pace: să aibă vreo legătură graba cu care Primăria, prin CMCA, a dorit să lanseze procedura de selecție a proiectelor (fără să aibă bugetul aprobat!), cu faptul că în luna mai vor avea loc alegerile europarlamentare în care primarul va fi candidat activ?

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    5 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Din aceeași categorie

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.