vineri, 13 septembrie, 2024

Special Arad Logo

    Încetinitorul de particule – Ce s-a văzut și cum de nu s-a văzut Parisul?

    de E. Nola | 30 iulie 2024, 8:53 AM | Încetinitorul de particule

    19

    Vă mai amintiți de ceva, de o scenă, de un personaj din ceremoniile de deschidere ale Jocurilor Olimpice din trecut? De la cele mai recente, eventual? Tokyo? Rio de Janeiro?

    Da, vă înțeleg, nici eu nu îmi aduceam aminte de nimic până nu a fost pusă pe Facebook scena aprinderii cu săgeata în flăcări a flăcării olimpice. La Tokyo o fi fost sau la Rio? Nu prea contează, important este că ne aducem aminte cu toții de marșul aproape milităresc al echipelor de sportivi, în uniforme, umplând în final stadionul central al Olimpiadei în curs.

    Asta era până acum festivitatea de deschidere a Jocurilor Olimpice. Plus culoarea locală de neocolit.

    De vineri însă povestea s-a schimbat dramatic și surprinzător. De trei zile, chiar și după primele medalii, lumea încă tot de festivitatea de deschidere vorbește. De spectacolul acela care a cuprins parcă tot Parisul, făcând abstracție de ploaia care nu se mai termina. Între timp s-a clarificat cât de cât că vestita scenă cu Dionisos nu este ruptă din Cina cea de taină a lui Leonardo, chiar dacă asta nu i-a liniștit deloc pe cei care de pe poziții nițel mai extremiste, ca să nu spunem intolerante, populiști și naționaliști, invocă sfințenia spiritului creștin în susținerea revoltei lor construite pe clișee vechi de când e lumea.

    Dionysos ceremonie deschidere Jocurile Olimpice Paris

    Cert este că Thomas Jolly (foto), tânărul regizor de teatru necunoscut până acum în afara lumii pariziene a teatrului, aflat în spatele spectacolului, a devenit peste noapte vedetă mondială, îi știu numele până și cei care nu au ajuns la un spectacol de teatru, făcând abstracție de Paris, nici măcar în orașul unde viețuiesc și scriu pe Facebook.

    Thomas Jolly

    Insist pe Paris fiindcă, mai ales în românește, este ușor să pornim de aici. Să ne amintim de Eminescu, de ai noștri tineri care la Paris învață la gât cravatei cum se leagă nodul, să ne mai aducem aminte și de faptul că înaintea englezei în România franceza era limba străină care se studia, chiar pe bune, în școli.

    Iar dacă ne aducem aminte de toate astea, poate realizăm că Parisul a fost multă vreme centrul lumii și a rămas chiar până în zilele noastre un fel de capitală neoficială a culturii și artei. Perioada ei de glorie a coincis, imediat după Revoluția din 1789, care a schimbat fața lumii, cu ceea ce se poate numi perioada de naștere și consolidare a culturii moderne, cu tot ce poate însemna asta. Nu mai are rost să înșirăm numele francezilor care au contribuit la acest secol XIX, ajunge să ne amintim că explozia artistică de la sfârșitul acestui secol și începutul celei de al XX-lea a avut loc tot la Paris, fiindcă, nu-i așa, și tinerii lor, cei din lumea întreagă, tot la Paris au învățat la gât cravatei cum se desface nodul.

    Toate astea, luate împreună, devin importante atunci când ne apucăm să judecăm un produs artistic realizat la Paris. Fiindcă despre asta este vorba, regizorul Jolly și echipa sa creativă au lucrat trei ani la realizarea acestei opere de artă. Da, îmi aleg cuvintele cu grijă, am văzut înverșunarea pro și contra de pe FB, „ceremonia” de la Paris a fost prima festivitate de deschidere a Jocurilor Olimpice ridicată la nivelul artei.

     

    Post by @iamdjgee
    View on Threads

     

    Și da, a recurs la rădăcinile precreștine ale olimpismului, realizând un spectacol postmodern de toată frumusețea. Doar așa în paranteză: termenul de „ceremonie” vine din latina precreștină: „caerimonia” și se referă la modul în care erau adulați nenumăratele lor zeități, indiferent cât de depășit pare asta pentru pseudo-creștinii care știu exact cum a avut loc Cina cea de taină, descoperind mereu sfințenia acolo unde tocmai lipsește. În fixism și înverșunare, în prejudecăți și ură, nicidecum în libertatea pe care până și Dumnezeul creștinilor a considerat-o cel mai mare dar cu care i-a cadorisit pe Adam și Eva.

    Ar fi multe de zis aicea, mult mai multe cât ar încăpea într-o postare de FB plină de limitare și ură pentru tot ce nu este ca mine și ca cei pe care îi cunosc eu, nu mai insist însă, în fond și textul acesta va ajunge pe FB. Doar o singură observație de final. Referitoare la felul de a fi al artei în general.

    Specificul absolut al artei este că nu poate fi realizată fără talent. De aici decurge și locul comun că rolul artei este să te pună pe gânduri, să te încurce chiar. Cel puțin până când, cu ajutorul celor mai deschiși, vei înțelege și tu despre ce este vorba. Da, adevărata artă, cea creată de cei cu talent, de obicei șochează. Exemplele sunt fără număr, de fapt o creație artistică care te lasă rece, te plictisește sau pur și simplu te mângâie pe sufletul tău doritor de liniște și confort, este o contradicție în termeni. Poți să fii sigur că un produs artistic care nu te provoacă, nu te pune pe gânduri, nu este de mare valoare. Dimpotrivă: e o imitație, un clișeu, un conformism leneș care este tot ce poate fi mai rău pentru actul artistic, pentru adevărata artă.

    Așa că, asta este: cei revoltați, cei care comentează furibund și condamnă spectacolul parizian al deschiderii Jocurilor Olimpice, sunt, fără să își dea seama, cei care confirmă din nou: arta adevărată nu este ca sarmalele bine realizate pentru un gurmand. Acolo, în artă, nu e vorba de gusturi, ci de talent, de libertate și deschidere.

    Ceva care, după o vreme, începe să te convingă până și pe tine, cel înverșunat, că mai înainte te aflai pe un drum greșit. Pe drumul celor care la început l-au respins până și pe Leonardo, asta ca să nu mai vorbim de van Gogh, Picasso sau Dali. Un drum banal, plicticos, previzibil, chiar comic.

    Un drum care nu te duce la arta adevărată, ci doar la vorbe goale, pline de clișee nerumegate.

    Și de ură născută din complexul de inferioritate…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. „În momentul în care un artist observă ceea ce vor alți oameni și încearcă să le satisfacă cererea, el încetează să mai fie artist și devine un meșter plictisitor sau amuzant, un negustor cinstit sau necinstit” – Oscar Wilde.

      --2 voturi
      +1
      -1
    2. Greierele lui Pinnochio

      Singurul meu comentariu va fi unul scurt, caci sunt persoane care accepta doar monologul (m-ati convins de-a lungul timpului de asta!)
      Iar comentariul meu contine doua evenimente ale istoriei:
      1. „O, sancta simplicitas!” – exclamatia atribuit lui Jan Hus, cand a fost ars pe rug
      2. Generalul roman Crassus caruia partii i-au turnat pe gat au topit.
      Concluzia o trageti (sau mai degraba nu) singur. Restul e can-can!

      +5 voturi
      +1
      -1
    3. Greierele lui Pinnochio

      @Notaros
      Este limpede că ati ajuns la (c)o(n)cluzia asta ”superba” fiindca am gresit cand am scris ”atribuit” in loc de ”atribuita” si ”au” in loc de ”aur”. Ca sa va ajut si sa puteti elimina ”tantarul”, va voi spune ca, dincolo de unele momente ale ceremoniei (in speta superba interpretare a lui Celine Dion si suoerba idee de a alege o piesa la fel de superba a lui Édith Piaf, de exemplu) și in pofida celebritatii regizorului Thomas Jolly, ceremonia nu a fost doar un imens kitsch (deh, mai gresesc si marii regizori!), ci un exemplu clar al degradarii franceze. Degeaba recursul la istorie, mai exista oameni care ii cunosc si dedesubturile. Franta masonica nu isi reneaga istoria masonica. Vezi ”creuzetul” revolutiei, respectiv Loja celor 9 muze (surori). Vezi pana si sloganul national ”Liberté, égalité, fraternité” isi are, se pare sorgintea, intr-o celebra loja masonica din care facea parte Saint-Martin, Lalande, Voltaire. La Fayette era si el mason. Iar masoneria, pana si ea, si-a pierdut sensul in Franta actuala, caci intre masoni se impune respect fata de religii, indiferent care sunt acestea. De altfel, indiferent de interpretarile pe care le dau unii sau altii, se presupune ca un regizor inteligent ar fi trebuit sa prevada riscul acestor interpretari (desi eu cred ca ele au fost intentionate, cu pregatirea din timp a atu-urilor). Categoric nu se pune problema preferintelor de genul ”marsurilor de sportivi”, si aluzia aceasta este un foarte potrivit exemplu de extremism in judecarea celorlalti! Dar daca libertatea artistica presupune tabloul desantat, expunerea organelor intime, atunci ingaduiti-le celor care nu gusta asa ceva sa nu fie de acord cu ele, fara a-i face medievali. Daca, de exemplu, gusturile mele in ceea ce priveste pictura abstracta se opresc undeva in zona Salvador Dali, Kandinsky, Klint si nu agreeaza orice tablou realizat, de exemplu de Barnett Newman (celebrele doua dreptunghiuri albastre despartite de o dunga alba, tablou vandut cu peste 43 milioane $), asta nu cred ca ma transforma nici in rudimentar, nici in medieval. Stiti, ”chestia” aia cu… de gustibus e inca valabila, dar gusturile tin si de educatia culturala.
      Pe de alta parte, va marturisesc ca m-am amuzat de unul singur gandindu-ma cum ar fi fost daca parodiile ceremoniei ar fi evitat capul vitelului de aur (vezi Exodul), calaretul galbui (vezi Apocalipsa) si alte cateva elemente clar aluzive (desi cu rezerva ambiguitatii intentionate) la crestinism, ar fi fost inlocuite cu elemente aluzive la Coran, Mohamed, Medina etc. Sau cumplitul Charlie Hebdo e o amintire inca proaspata, sau libertatea franceza de expresie are niste granite ciudate, e drept, impuse si de o islamizare cam scapata de sub controlul demografic francez?
      Iar ceea ce insinua doamna Medeleanu (citatul din Wilde) e un soi de contextualizare, caci nu inseamna ca a nu face ceva dupa asteptarile ”consumatorului” trebuie sa fie neaparat ceva care sa-i provoace repulsie!
      P.S. Stiu ca nu-mi veti da dreptate, m-am obisnuit deja cu ideea ca dreptatea e o proprietate exclusiva a dvs, dar cred ca e bine ca sa meditati putin la cele scrise, caci opiniile nu trebuie neaparat sa coincida cu cele ce ajung pana la afirmatii ce tin mai degraba de o linguseala penibila. Oricum, am rarit vizitele mele pe Special (nu doar din cauza vacantei) ci din cauze ce tin, iata, tocmai de incapacitatea de a asculta si alte opinii contrare adevarului absolut asupra caruia v-ati arogat copy-right-ul. Si, pare-se, nu mai e mult pana cand voi decide o ignorare totala, in umra carei sigur nu veti plange cata vreme veti ramane doar cu corul de laudatori dupa care tanjiti atat de mult. Sa auzim de bine si sa asteptam urmatoarea ceremonie franceza woke, eventual cu nudism complet, macar sa avem… adevarul gol-golut!

      +8 voturi
      +1
      -1
      • Eu vă apreciez chiar și pentru faptul că vă rupeți timpul ca să îmi comentați articolele. În ceea ce privește angoasa DVS că nu vă dau dreptate, nu ar trebui să vă faceți probleme. Dar e bine să știți că suntem printre puținele publicații românești la care se răsounde răspunde la comentarii. Uite și acum, ca și până acum de altfel, că dacă n-ar fi nu s-ar povesti…În rest, fiecare cu povestea lui, în fond există doar un singur Creangă, chiar dacă frații Grimm sunt doi.

        --11 voturi
        +1
        -1
      • Ideologii și politic există de când e lumea și într-un fel sau altul au infestat tot ce puteau. Cu atât mai de laudă este o producție care în context ideologic dat, reușește să se ridice peste. Doar ca să nu vă întrebați la ce mă refer: deja la Olimpiadele grecești politicul își spunea cuvântul. Nemaivorbind de artiștii care parazitau evenimentul: statuia lui Zeus din Olimpia era considerată una dintre cele șapte minuni ale lumii. Și nu neapărat pentru că era ceva nemaivăzut – deși era -, ci pentru că personifica spiritul grecesc atotbiruitor.

        --8 voturi
        +1
        -1
    4. Greierele lui Pinnochio

      Mda! Amuzant ca ati retinut doar ”angoasa”. Ca si cand as fi dea dreptul ”turbat” sa-mi dati dvs dreptate! Nu, domnule profesor, nu MIE imi doresc sa-mi dati dreptate, si e pacat ca asta ati inteles! Dar… ”apreciez” ca ati reusit sa raspundeti la o problema pe care n-am ridicat-o in comentariul meu, neobservand ca altul era subiectul sau! In fine, sincer, astept cu un amuzament greu de stapanit ceremonia de inchidere a primelor jocuri woke din istorie. In rest, sa ne bucuram de excelentul nostru David Popovici (si cand spun excelent nu ma refer doar la sportivul David!), sa speram si la alte medalii, caci, vai mie!, eu ma incapatanez sa cred ca o olimpiada e despre sport, nu despre boasele ”culturale” ale unora! Auguri!

      +5 voturi
      +1
      -1
    5. Greierele lui Pinnochio

      Ma iertati ca revin, dar am omis sa va spun ca eu nu sunt deloc dezamagit, si nici macar oripilat, de ”spectacolul” parizian! Steinhardt il intuia foarte bine in ceea ce scria unui prieten. Ca Jolly e cunoscut ca reprezentant important al (inca) minoritatii LGBTQWERTS, mai conteaza? Cum scriam, nu sunt nici surprins, nici oripilat, ci doar constient ca e o etapa de asteptat in degradarea societatii umane (si nu doar moral!). Iar eu imi pot trai crestinismul linistit cata vreme el este unul personal, care nu se lasa ispitit de ”libertatile” unora!

      +6 voturi
      +1
      -1
    6. Greierele lui Pinnochio

      Oho, stiu foarte bine cum si ce era la olimpiadele grecesti. Si apreciez folosirea termenului ”infestat”, desi sunt sigur ca nu l-ati aplica nici in ruptul capului si la ceremonia de deschidere!
      Si iar am uitat ceva… deh, varsta! In acelasi context al anormalitatii spre care se indreapta societatea ”cultural-sportiva”, vi se pare normala aprobarea de a participa la olimpiada a unor sportivi transsexuali? Va dau doua exemple (culmea, la un sport dur prin excelenta!): la box au fost admisi/admise (?) algeriana Imane Khelif si taiwaneza Lin Yu-ting. Ce ziceti? Dar nu-mi spuneti iar de fratii Grimm, Creanga si altii…

      +2 voturi
      +1
      -1
      • Eu vă spun cum știu și cred eu, nu cum credeți DVS. În acest articol nu am discutat despre sport, ci despre ceremonia de deschidere care a declanșat o isterie. O isterie la care participați și DVS prin aducerea în discuție a unor teme care nu sunt în discuție. Nu știu dacă știți, este tehnica de bază a diversiunii: trecerea de la un subiect la cu totul altul de parcă ar fi legate. Dar vă răspund la întrebare: eu nu am treabă cu sexul sportivilor, îmi place de exemplu acolo unde nici nu contează: la călărie, să spunem. La problemele transsexualismului nu mă pricep, nu mă bag în treaba specialiștilor. Un lucru însă vă pot spune: până nu erau rezultatele geneticii, nu era deloc problematic ca cineva care era aparent femeie, dar se simțea bărbată să câștige cocursul de lupte la femei. Cine știe, poate în viitor se va concura la trei sexe: masculin, feminin și între cele două. În concluzie: treburile evoluează, lucrurile nu sunt atât de simple cum par pentru cineva înghețat într-un timp imaginar.

        --8 voturi
        +1
        -1
    7. Greierele lui Pinnochio

      E limpede! Oarecum, aceste comentarii ale mele de azi erau si un, sa zicem, test! Va pricepeti de minune la, culmea!, exact ce ma banuiti pe mine: diversiunea! Era evident ca intrebarea mea nu se referea la ”cultura” ceremoniei, ci se dorea a fi doar o atentionare asupra rezultatelor promovarii acestei culturi. Faptul ca nu aveti treaba cu sexul sportivilor si dati exemplul calariei, omitand sa priviti la grotescul sexului din box, un sport nu la fel de… ambisex, e tot o diversiune? Si-apoi, vorba lui Clint Eastwood (pare-se) un sut in boase poate lamuri individul cu privire la transexualism, fara a fi… specialist! Apoi, chiar asa sa fie, rezultatele geneticii definesc sexul, nu e suficient organul? Păi, de mâine eu ma identific drept Notaros, ma lasati sa scriu articole? (Glumesc! Nici pentru tot aurul din lume!). Si nu, maine-poimaine nu se va concura la trei sexe, ci la mixuri mult mai interesante, ca societatea progresista promovata de ceremonia la care sunteti extaziat promite mult! Stiti, de pe margine e usor a judeca cu ingaduinta si superficialitate, mai greu e sa va treziti cu un caz in propria familie (Doamne fereste… pardon Jolly fereste, ca sa aiba si extaziatii la ce se inchina!)
      Cum ziceam, testul… Voi face tot posibilul sa ma pierdeti de client. Nu ca veti regreta, dimpotriva! Eu, unul, stiu ca am alte persoane cu care dialogul e infinit mai constructiv, nemaivorbind ca mai si imi imbogatesc cunostintele.
      Asa, de adio, cred ca s-ar potrivi versurile lui Minulescu:
      ”N-a fost decat un strop de vesnicie
      Desprins dintr-un meschin „et caetera!”…
      Ramaneti cu satisfactiile dvs marunte, eu am alte aspiratii… Succes si numai bine!

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Așa de adio: sunteți un ipocrit exemplar. O combinație perversă de scurist eșuat în democrație. Știu ce vorbesc, am avut parte de ei. Sunteți, pe deasupra, un homofob limitat și frustrat, ceea ce vă face să vorbiți aiurea când vine vorba de subiecte concrete. În cazul de față: v-a plăcut ceremonia, numa că era LMGBT…Asta vă deranjează? Aveți probleme cu identitatea sexuală? Că de obicei cei nesiguri se tem de cei care, cred ei, nu sunt ca ei. Citați din memorie, inexact și nepotrivit, aruncând vina pe interlocutor că nu vă înțelege. Și asta e tehnică de diversiune: cel anchetat să se simtă mereu vinovat, chiar dacă nu i se spune concret pentru ce. Vă mai spun doar atât: a fost distractiv cu DVS pe aici.

        --8 voturi
        +1
        -1
    8. Greierele lui Pinnochio

      Am fost convins ca asa vei raspunde! Si, ca sa dormi linistit, am sa-ti spun doar atat: esti un batran frustrat (imi permit tutuiala, la jignirile pe care, ca un adevarat ofticos, mi le aduci!) care vede securisti oriunde nu i se pupa mana, exact din cauza nesigurantei de sine! Asta am putut-o observa si din infatuarea cu care esti in stare sa vorbesti ore intregi doar despre tine si augusta ta persoana! Na, ca ma descarc si eu sa-ti spun ca am facut eforturi mari sa pastrez un dialog civilizat cu cineva pentru care civilizatia e doar in teorie! Ca de obicei, in limitele neuronale, rastalmacesti! Nu am spus ca mi-a placut ceremonia, ci doar cateva (putine) fragmente. Si ti-am dat si exemple! Pe de alta parte, nu te da mare cu „am avut parte de ei”. Poate colaborand! Altii, in schimb chiar au avut! Si, iata, dovada ca societatea merge spre dezastru: daca esti un om normal sexual, gata, esti homofob si bun de condamnat. Si, da, ma simt nesigur alaturi de oameni pentru care, ca tine, a fi azi femeie, maine barbat, nu e o problema. Pentru mine n-a fost deloc distractiv in conditiile in care realizez atat de tarziu ca mi-am pierdut atata timp in incercarea de a dialoga civilizat, fara jigniri grobiene de… profesor, cica, educat! Hai, pa, ca merg sa iau un Emetiral!

      +3 voturi
      +1
      -1
    9. Offf, offf…!
      Se pare că am rămas un naiv incurabil: – trebuie să „mă ard” rău de tot, ca să mă lămuresc că un lucru „frige”.
      .
      Mă gândeam la faptul că reproșam altora că „ar
      fi primit „ordin pe Companie” pt. un anumit fel de campanie(i). Aici credeam că regăsesc DOAR păreri/analize PROPRII ale redactorilor (și, totuși, în mare parte nu cred că am greșit! ).
      .
      Dar când regăsești în mijloace media destul de diferite și, chiar antagonice ca viziune/politică redacțională, ACELAȘI GEN de articole, pe teme foarte asemănătoare și puncte de vedere aprope identice, te întrebi:
      – oare unde mai e „diversitatea” – că tot e laitmotivul acestui articol ? Sau „diversitatea” e doar la teme mărunte, derizorii, în timp ce la cele profunde/esențiale, toată lumea „e unită în cuget și-n simțiri….” ?
      – hmmm, ciudate coincidențe…! Totuși, cu toată naivitatea mea patologică, am învățat (măcar atât…!) să nu mai cred în basme și coincidențe.
      Mai ales că, extrapolând una din Legile lui Murphy („bată-l să-l bată…!” pe Murphy ăsta…, că a ajuns ca „legile” lui să ne călăuzească viața, mai ceva ca Biblia), se zice că, „dacă un lucru e prea ciudat ca să fie o coincidență, atunci nici nu e coincidență!”
      Așa o fi, oare …?
      Ar fi păcat ! (nah, că iar m-am „înmuiat”…!)

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    0 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.