luni, 24 martie, 2025

Special Arad Logo

    Update Dezmințire la Jocurile Olimpice: scena de deschidere nu reflectă „Cina cea de Taină” de Leonardo da Vinci, ci un alt tablou

    de Raluca Medeleanu | 28 iulie 2024, 12:51 PM | Fact check | Jocurile Olimpice | Topic special

    8

    Un moment din cadrul ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice a aruncat lumea în aer, întrucât a fost interpretat inițial ca o defăimare a scenei biblice „Cina cea de taină” pictată de Leonardo da Vinci, având personajele personificate de persoane trans. Scena a fost însă eronat asociată cu vestitul tablou, în fapt fiind vorba de o reproducere a operei artistice pictate de un pictor olandez din secolul al XVII-lea.

    Dezmințirea a fost evidențiată de publicația online Le Canard Enchainé Libre, care arată că scena din deschiderea Jocurilor Olimpice  este inspirată din tabloul lui Jan van Bijlert, „Banchetul zeilor”, de la jumătatea secolului al XVII-lea, păstrat în Muzeul din Dijon. Este vorba despre nunta lui Peleu cu Tetis în care Dionysos este personajul central.

    Jan Hermansz van Bijlert (n. 1597 sau 1598 – d. noiembrie 1671) a fost un pictor olandez din Utrecht, unul dintre pictorii al cărui stil a fost influențat de Caravaggio. A petrecut aproximativ patru ani în Italia și a fost unul dintre fondatorii cercului Bentvueghels al pictorilor nordici din Roma.

    „Banchetul zeilor”: Căsătoria lui Tetis cu Peleu

    casatoria lui tetis cu peleu jan van bijlert

    În mitologia greacă, Tetis era o divinitate marină, o nereidă, una dintre cele 50 fiice ale lui Nereus.

    Tetis s-a căsătorit cu eroul Peleu și a devenit mama lui Ahile. La nunta ei cu Peleu (singura căsătorie dintre un muritor și o zeiță, acceptată de către olimpieni), Eris aruncă Mărul discordiei care, conform lui Homer, a fost originea Războiului Troian.

    Update

    „Cina cea de Taină” nu a reprezentat sursa de inspirație a ceremoniei – subliniează directorul artistic de la Jocurile Olimpice

    Thomas Jolly, directorul artistic al ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice, a negat duminică că s-ar fi „inspirat” din Cina cea de Taină în controversata scenă care a șocat extrema dreaptă, notează și Adevărul.

    Nu veți găsi niciodată la mine vreo dorință de a batjocori sau de a denigra ceva. Am vrut să organizez o ceremonie care să repare și să reconcilieze. Și să reafirme valorile Republicii noastre (…)”, a declarat Thomas Jolly pentru BFMTV.

    Cred că a fost destul de clar, Dionysos este prezent pe această masă. El este acolo pentru că este zeul sărbătorii (…), al vinului, și tatăl Sequanei, zeița legată de râu. Ideea era mai degrabă de a avea o mare sărbătoare păgână legată de zeii Olimpului… Olimp… Olimpism”, a continuat el.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Dezmintirea publicata are ca scop doar estomparea ridicolului respectivei puneri in scena. Punerea in scena in discutie e de fapt un mixaj intre cele doua picturi, cea a lui Jan van Bijlert care o gasiti pe muzeul Virtual al Vinului si Cina lui da Vinci. Nici una dintre aceste picturi nu are nici o legatura cu Franta. In derularea scenei sint asezari ale personajelor care nu pot sa nu te duca cu mintea decit la Cina ce de Taina. Dar abordarea e la moda, vezi cine a cistigat Eurovision 2024. In contextul asta e greu sa acuzi blasfemia, dar ti-ai realizat scopul. Simplu.

      +9 voturi
      +1
      -1
    2. Organizatorii deschiderii JO au recunoscut că a fost vorba despre Cina cea de taină și au incercat cumva să își ceară scuze față de creștini, deci articolul vostru nu își mai are rostul! Asta dacă nu cumva sunteți și voi lqbd, globaliști, etc. și încercați să-i apărați pe acei dezaxați.

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Nu apărăm pe nimeni, doar lămurim nişte informații răstălmăcite pe social media. Organizatorii si-au cerut scuze doar pt că scena a deranjat. Thomas Jolly, directorul artistic al ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice, a negat duminică că s-ar fi „inspirat” din Cina cea de Taină. Nu preluati doar trunchiat fapte

        +1 voturi
        +1
        -1
    3. Știți care e marea problemă pe care o are, de fapt, comunitatea LGBT, în lume ?
      Nu, nu este lipsa drepturilor, pt că au (poate cu câteva excepții, mai ales de ordin religios) chiar destule (bineînțeles, în limita conduitei, decenței și-a posibilităților), ci LIPSA DECENȚEI șI DORINȚA PERMANENTĂ DE-A ȘOCA și PROVOCA, din parte unor reprezentanți ai acestei comunități (bineînțeles că nu toți, dar, din păcate, a celor mai vocali) !!!
      Și, exact ca și în cazul țiganilor și negrilor (nu, nu sunt rasist: „țigan” e denumirea CORECTĂ a etniei, iar „negru” este un termen definitoriu, ca și cum aș zice „albul” ăla, „blondul” ăla, etc. – nu am folosit termenul jignitor cu trimitere la o înaripată !), comportamentele ANTISOCIALE ale unui număr mare de membrii ai comunității lor, atrage automat antipatia și chiar repulsia din partea restului societății.
      .
      Ceea ce este, însă, aberant în modul în care aceste comunități își cer așa-zisele „drepturi” (de fapt, multe devenind chiar PRVILEGII / „discriminare” pozitivă): – ele nu luptă cu PROPRII MEMBRII care fac acte antisociale, antietice sau indecente, pt a-și revizui comportamentele care duc, implicit, la stigmatizarea întregii comunități, ci, dimpotrivă, INSISTĂ să facă și mai multe acte antisociale, antietice sau indecente, „scuzându-se” în mod fals și ipocrit, că ar face-o „ca să atragă atenția” și „un semnal de alarma”.
      „Atenția” PT. CE….?
      „Semnal de alarmă” PT. CE…?
      .
      Ce ar fi să atragem, fiecare, atenția și câte un semnal de alarmă, într-un mod specific, ȘOCANT ?!
      – soții cu probleme de fertilitate, cărora statul nu le decontează tratamentele, să se „reguleze” (scuzati exprimarea neacademică) în public, în semn de protest;
      – femeile care au trecut printr-un tragic cancer de sân și cărora nu li se decontează operația estetică de reconstrucție, să umble în public cu pietptul dezvelit;
      – cetățenii comunelor/străzilor unde Administrațiile nu au introdus apa și canalizarea, să-și facă nevoile pe străzi, în semn de protest;
      Etc.
      .
      Deci, cum ar fi dacă toți „ne-am cere drepturile PRIN METODE ȘOCANTE care LEZEAZĂ DREPTURILE CELORLALȚI la decență, conduită, apartenența la diferite comunități religioase, fiecare cu propriul specific comportamental …?
      Deci, când membrii acestei (acestor) comunități vorbesc de „drepturi” , nu-și pun, nici o secundă, problema DREPTURILOR CELORLALȚI de a nu fi agresați fizic, vizual, auditiv, comportamental, etc.
      .
      Concluzie:
      1.- exhibiționismul, provocarea, agresivitatea de orice fel, violența și infracționalitatea NU SUNT NICI UNA MIJLOACE DE PROTEST (!!!) ci DOAR niște DEVIAȚII COMPORTAMENTALE ALE UNOR INDIVIZI, care se folosesc de așa-zisa „luptă pt drepturi” pt a și le justifica și , chiar, legaliza .
      2. – exact, în același mod, „exprimarea” publică a acțiuniilor de copulare (pt heterosexuali), de micționare sau de defecare (chiar dacă SUNT FIREȘTI) nu pot fi acceptate în SPAȚIUL PUBLIC!!!
      Iar aceasta nu este nici o „discriminare”, ci una din Regulile Elementare de civilizație, bun-simț și RESPECT PT. CEILALȚI !
      La fel cum nu este „acceptabilă” nici ironizarea sau chiar bătaia de joc, la adresa credinței, dogmelor sau tradițiilor religioase ale altora, indiferent dacă suntem, sau nu, de acord cu ele …

      +40 voturi
      +1
      -1
    4. Thomas Jolly ăsta nu e nici măcar original atunci când utilizează Cina cea de Taină ca vehicul pentru promovarea unor mesaje politice. Fratele Dorel Căprar s-a arătat pe un afiș electoral ca Isus la Cina cea de Taină încă de acum trei ( sau patru ?) olimpiade.

      +6 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    0 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.