Niște crime, cinci isterici și o premieră la FITCA 23

    de Tomck@t | 12 noiembrie 2017, 3:20 PM | Cultură | Recomandările editorilor

    0

    O toamnă relativ târzie, un început de noiembrie. Se anunță un soi de crimă la teatru. O serie de crime ilare, de fapt. O nouă premieră pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici”. Cea de-a XXIII-a ediție a Festivalului de Teatru Clasic debutează cu spectacolul „Geniul Crimei”, după un text al canadianului George F. Walker, numit în 1993 unul dintre cei mai influenți oameni în teatrul american. E sâmbătă seară și publicului arădean i s-a propus o comedie neagră, o lume à la Tarantino. Cu doi pămpălăi, un bețiv și două gangsterițe cu apucături de matroană în călduri. 

    Din această „Mafie de Absurdistan” a regizoarei Antonella Cornici face parte un tată și un fiu (Zoltan Lovas și Alex Mărgineanu), doi infractori de mâna a patra, care refuză violența și, de cele mai multe ori, logica unor evenimente hazardate în care se trezesc protagoniști principali, panicați, rupți în cur, unul fără pantofi, altul cu niște palme peste ceafă și (cu greu, dar până la urmă) fără ceas de mână. Se-mpiedică încontinuu în scenă și proprietarul bețiv al unui motel cu nu prea multe stele (Călin Stanciu), care vrea doar banii pe chirie și, dacă tot e să fie – de ce nu? – și puțină acțiune… dar nu prea multă.

    Elementul-surpriză în cea mai nouă premieră a teatrului arădean reprezintă însă distribuția feminină, două tinere focoase care intră-n scenă ca niște uragane numite „Shirley” și „Amanda” (Iulia Pop și Amalia Huțan), cerând respect instant în schimbul unui posibil glonț oferit în organul genital, ori în schimbul unei crize de isterie care ar face-o și pe Xena să facă doi pași în spate și să se retragă sub duș să plângă cu sughițuri.

    geniul-crimei1

    Dacă pe Zoli, Alex și „Jupi”, interpreții celor trei muschetari stângaci din „Geniul crimei” îi știm deja, nu se poate spune neapărat același lucru despre cele două nimfe care au avut cea mai grea sarcină în acest spectacol. Cele două actrițe tinere au fost nevoite nu numai să emane autoritate printre actorii cu experiență, așa cum impunea textul piesei, dar și să dovedească publicului arădean că rolurile în care au fost distribuite li s-a potrivit ca o mănușă de latex… un lucru ce au reușit cu brio, oricât de sceptic am fi privit debutul lor pe scena mare a teatrului arădean.

    23405985_1675577319167215_5038969446602659851_o

    Arădenii probabil că o cunosc de undeva pe Amalia Huțan, totuși. Asta pentru că e arădeancă și a mai jucat la teatrul arădean în două spectacole, în ambele cazuri la Sala Studio. În urmă cu mai bine de doi ani, în spectacolul „Cerc – Oglindă – Transformare”, în regia lui Cristian Juncu și a doua oară chiar anul acesta, la Festivalul de Teatru Nou, când a venit la Arad cu spectacolul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, „Vorebește cu mine”, pus în scenă (culmea!) după un text scris de arădeanul nostru Ioan Peter și în care a jucat alături de un alt arădean angajat la teatrul timișorean, Călin Stanciu Jr. Iată, Amalia a avut acum ocazia să joace și alături de seniorul Stanciu, iar faptul că e distribuită pentru a doua oară într-un spectacol arădean, ne poate pune puțin pe gânduri, în ideea în care Teatrul Clasic „Ioan Slavici” a dat publicității, la sfârșitul lunii trecute, un anunț de angajare pentru trei actori debutanți (două actrițe și un actor). Deși nu putem spune despre Amalia că e debutantă, nu putem decât să sperăm că vom mai auzi de ea și, preferabil, nu ca „o tânără actriță timișoreancă”, ci ca „o tânără actriță arădeancă”. Dacă nu e cazul, e un păcat pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici”!

    3dfrfr45f5

    Păstrând aceeași sferă speculativă, nu este exclus faptul că acel anunț de angajare o are în vizor, în schimb, pe Iulia Pop. Actrița de 22 ani și-a dat licența în actorie la Târgu Mureș, unde a studiat la clasa Monicăi Ristea și Elenei Purea, iar acum urmează un curs de Master. Să fie ea, oare, cea mai nouă actriță a Teatrului Clasic „Ioan Slavici”? Rămâne de văzut. La fel cum, dacă ar fi așa, rămâne de văzut cum se va descurca și în alte roluri. Deocamdată, putem ști doar că rolul de „Black Widow care a preluat prea mult din personalitatea lui Hulk” îi stă foarte bine.

    geniul-crimei8

    Festivalul Internațional de Teatru Clasic – ediția a XXIII-a continuă astăzi, de la ora 17, cu spectacolul „Don Juan”, în interpretarea Teatrului de Comedie din București și, de la ora 19, cu spectacolul „Avarul”, al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiești.

    Geniul Crimei  

    Regia: Antonella Cornici
    Distribuție:
    Rolly: Zoltan Lovas
    Stevie: Alex Mărgineanu
    Phillie: Călin Stanciu
    Shirley: Iulia Pop
    Amanda: Amalia Huțan

    Regia tehnică: Claudiu Oblea
    Șef producție: ing. Ion Stan
    Traducerea: Cristina Toma și Theodor Cristian Popescu
    Asistent regie: Roxana Sabău
    Scenografia: Doru Păcurar
    Coregrafia: Victoria Bucun
    Lumini: Lucian Moga
    Muzica: George Dancu

    Imagini de la deschiderea festivalului:

    (cu un moment artistic de dans, cu imnul Festivalului de Teatru Clasic, ediția a XXIII-a, compus de Cari Tibor, în foaierul teatrului. Dansatori: Andreea și Sergiu Mihalic)

    IMG_6460 IMG_6502 IMG_6504 IMG_6506 IMG_6507 IMG_6508 IMG_6509 IMG_6512 IMG_6513

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.

    Logo Aplicatie Special Arad

    Special Arad