„Plagiat!” – acuzații în CLM. „Nu! Sunt într-o gravă eroare” – Ovidiu Ilie, directorul executiv al ADI Transport

    de Raluca Medeleanu | 29 iunie 2022, 2:24 PM | Administraţie

    0

    Ședința CLM din 29 iunie 2022

    „O țară dezvoltată nu este un loc unde săracii au mașini, ci unde bogații folosesc transportul în comun” – e o replică devenită celebră și aparține lui Gustavo Petro, economist și politician columbian. Într-adevăr, în orice țară civilizată se poate observa cât de bine este pus la punct sistemul de transport în comun: tramvaie, autobuze, metrouri, pe când mașinile personale sunt folosite arareori, ele fiind un factor poluant a cărei tendință este să fie redus pe cât cu putință.

    Aradul, din păcate, oricât încearcă să tindă spre „verde”, se confruntă cu mari probleme legate de transportul în comun. Flotă învechită, adesea mizerie, prețuri mari raportate la calitate, curse nu întotdeauna punctuale, nu e de mirare că arădenii se îndepărtează tot mai mult de transportul în comun. Pentru a remedia problemele și a oferi servicii de calitate, a fost înființată în 2018, după modelul european, o asociație care să coordoneze și medieze, numită Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Transport, în care erau inițial membre aproape toate unitățile administrativ teritoriale din județ, însă din care treptat au început să iasă mai multe orașe și comune, considerând că prețul de membru și subvențiile pe transport pe care trebuie să le plătească sunt o povară prea grea pentru bugetul local.

    Municipiul Arad este și el membru ADI Transport, Compania de Transport Public fiind coordonată, pe lângă Consiliul Local, indirect și de această asociație. Însă de-a lungul timpului, au apărut critici în Consiliul Local legate de activitatea propriu-zisă pe care o fac cei 7 angajați ai asociației, considerându-se că „nu își justifică salariul”. Astăzi, problema a fost din nou adusă în prim plan, când s-a supus la vot „strategia de dezvoltare a transportului în comun pentru perioada 2022-2025”, întocmită de ADI Transport, document ce trebuie aprobat în consiliul de administrație a asociației, la care primarul Călin Bibarț a fost mandatat să participe în numele Municipiului Arad. Practic, vorbim de un document impus de Uniunea Europeană care, dacă ar fi întocmit profesionist, ar aduce un real ajutor pentru îmbunătățirea serviciilor de transport public, însă despre care tindem să credem că a fost făcut așa cum sunt multe alte „studii”, de dragul de a fi făcute.

    Acuzații de plagiere a strategiei de dezvoltare. Cum răspunde ADI Transport

    Consilierii USR au fost singurii care s-au opus la vot acestui proiect de hotărâre, acuzând ADI Transport chiar de plagierea documentului. „Găsim informații interesante, doar că ele sunt preluate din documente elaborate de ADR Vest, din Avizul – strategie pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă” din SIDU, planul de mobilitate urbană din „SUERD: Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării” și alte documente specifice activității de transport”, a afirmat consilierul Codrin Dacian Vlad. Mai mult, acesta a atras atenția că în strategie apar și informații învechite, precum număr mai mic de tramvaie moderne, față de câte există la ora actuală în municipiu (18 bucăți) și referiri la autogări care nici măcar nu mai sunt în proprietatea municipiului, ci în proprietate privată.

    Pentru a afla care este poziția asociației cu privire la aceste acuzații, l-am contactat pe directorul executiv al ADI Transport, Ovidiu Ilie, care a susținut că nu este vorba de plagiere, ci că strategia a fost elaborată ca o sinteză a planurilor de mobilitate individuală a fiecărei unități administrativ-teritorială membră în asociație, transmisă la ADR Vest.

    Sunt în totală eroare. ADI Transport public e o structură asociativă între mai multe UAT-uri. La rândul lor, fiecare UAT membră, are planul ei de mobilitate individual, atât Municipiul Arad, cât și Consiliul Județean și primăriile care fac parte din asociație. Această strategie sintetizează planurile de mobilitate ale uat-urilor membre, fiind transmisă la ADR Vest trebuie să corespundă lucrurilor. Fiind alocate fonduri pe programele enumerate, evident că și ADR Vest a intrat în această ecuație. Noi facem referire la ADR Vest la fiecare pagină. Strategia a fost elaborată cum prevede legea, a fost la transparență 45 de zile, UAT-urilor membre li s-a comunicat faptul că este la transparență si au putut veni cu oricare altă propunere, sugestie, fiind un document deschis chiar și în continuare mai poate fi actualizată, în oricare alt moment, având în vedere dinamica lucrurilor… Mai mult, forma documentului nu este finală, așa cum am spus, ea mai poate suporta modificări. Acum e la faza de a obține aprobări în Consiliile Locale, trebuie să voteze două treimi din UAT-urile membre, adică să se emită 32 de hotărâri, abia atunci ea va intra la vot în Consiliul de Administrație, în forma finală care va fi afișată și pe site-ul ADI”, ne-a spus Ovidiu Ilie.

    L-am rugat să ne spună care sunt punctele cele mai importante atinse în documentul în cauză, iar acesta ne-a declarat următoarele:

    „Cred că cel mai important e că acest ADI există în conformitate cu legea și se poate compensa transportul public, adică cetățeanul plătește un bilet mult mai mic față de cel comercial, că fără apartenența la ADI cetățeanul plătea preț mult mai mare. Mai mult, apartenența la ADI crește către maxim eligibilitatea UAT-ului la accesarea fondurilor europene pentru mijloace de transport. De exemplu, cele 6 tramvaie care se iau în urma parteneriatului dintre Municipiul Arad și Comuna Vladimirescu, parteneriatul Ineu- Seleuș- Târnova- Bocsig cu autobuzele electrice, parteneriatul Zăbrani- Frumușeni- Municipiul Arad… Alt lucru importnt, Consiliul Județean a putut aplica prin PNRR pentru reabilitarea căii ferte de tramvai Arad- Vladimirescu- Mândrulo- Cicir- Sâmbateni- Ghioroc. Sunt mult mai multe, dar strategia a fost elaborată pe datele auditului tehnic din 2021, cu datele din 2020, iar acum până la sfârșitul anului se completează datele exacte, în momentul de față, pe ce înseamnă transportul public de călatori pe raza de competență a ADI-ului”, a spus președintele ADI Transport. Acesta a mai ținut să sublinieze că asociația arădeană stă mult mai bine față de altele din țară, chiar dacă are mai puțini angajați: „O astfel de structură asociativă este mai mult decât benefică. Să aruncăm o privire în țară, câte asociații se înființează, chiar acum încă 3 noi urmează să se inființeze. Ne-am luat și datele cu costurile pe km. Aradul, din 8 ADI-uri, este pe locul 3 pe costul pe km: avem 12,49 lei. Cel mai mult îl are Bucureștiul, cu 16,90 lei. Iar ADI-ul din Arad e cel mai mare din România, după București, cu 46 UAT-uri membre în momentul de față și populația deservită undeva la 310-320 mii persoane, pe raza de activitate. Suntem 7 angajați, da, dar ca fapt divers Brașov are 18 angajați, cu 16 UAT-uri membre, București are 80 de angajați. Fiecare să zică ce dorește, eu vin cu faptele concrete de pe teren…”, ne-a mai spus Ovidiu Ilie.

    Situația la Compania de Transport Public Arad: o ușoară îmbunătățire. Totuși, din 1 iulie, se scumpesc biletele și abonamentele

    L-am contactat și pe directorul Companiei de Transport Public Arad, mai ales pe motivul că în studiu se arată că o mare parte din arădeni sunt nemulțumiți de condițiile actuale de transport public din municipiu. Știind că instituția se confrunta în perioada pandemiei cu mari probleme financiare, am dorit să aflăm care este situația actuală.

    „De când s-a terminat cu pandemia și a crescut prețul la combustibil, am înregistrat o ușoară creștere la numărul de bilete și abonamente vândute, undeva la 10% față de un an normal de dinainte de pandemie. În pandemie scăderea a fost foarte mare. Am tot redus schema de personal în ceea ce privește TESA( Tehnic, Economic și Socio-Administrativ, n.red.), iar la productivi avem lipsă de șoferi și vatmani. La vatmani nu e atât de grav, pentru că avem Școala de Vatmani și școlarizăm 20-30 persoane, dar la șoferi e o reală problemă, pentru că se câstigă mai bine pe internațional, nu sunt atractive salariile noastre”, ne-a spus directorul Claudiu.

    Dacă la începutul anului 2022, cea mai mare povară a companiei a fost scumpirea curentului electric, aflăm că în continuare problema persistă, însă CTP reușește să se încadreze în bugetul primit de la Primărie.

    „Persistă problema scumpirii curentului, deși e plafonat ca preț la 1000 lei/ MGW, însă față de anul trecut e de aprioape 5 ori mai mare. Anul trecut era 221 lei/MGW, acum e 1000 lei. Motorina și ea e aproape la dublu, deci toate se resimt în costuri. Reușim să ne încadrăm în buget, însă pentru Primarie e greu să dea subvențiile. Dar ne descurcăm…”, ne-a spus Claudiu Godja.

    Amintim că de la 1 iulie 2022, prețul unui bilet în intravilanul Municipiului Arad este de 4 bilet în loc de 3 lei, iar abonamentul este 120 lei în loc de 90 lei.

     

    •  Mai multe detalii despre mărirea tarifelor Companiei de Transport Public Arad puteți citi aici:  Se anunță scumpiri la transportul în comun din Arad – Special Arad 

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.