marþi, 25 martie, 2025

Special Arad Logo

    Pola Zilei: Care să fie traseul autobuzului mArta?

    de E. Nola | 28 septembrie 2024, 7:55 AM | Pola Zilei | Recomandările editorilor

    3

    Imaginea autobuzului etajat, construit la începutul secolului trecut, trecând prin fața Primăriei și a Palatului Cultural a luat pe nepregătite opinia publică locală.

    Și nu numai. După informații neverificate chiar și cei în poziții oficiale sau oficioase s-au sesizat văzând cei doi – e vorba de Ovidiu Balint, director HUB mArta și viceprimarul Ilie Cheșa – uitându-se la autobuzul care trecea pe lângă ei. Desigur, au fost destui, mai ales tineri, obișnuiți cu astfel de trucuri, care și-au dat seama că autobuzul deocamdată nu este real, nu există în carne și în oase, este doar o recreere virtuală, un fel de produs al IA, indiferent cum am lua-o.

    Pe de altă parte a fost o reușită mișcare de promovare a unei idei și al unui plan, acela de a reconstrui un autobuz, mai precis de a construi un autobuz care să imite cât mai bine mașina construită la Arad. Propulsată, desigur, cu motor electric, tocmai ca să nu contribuie la poluare și pusă la dispoziția celor care vor, turiști sau locali, să facă o excursie de plăcere în orașul nostru.

    Toate cele bune, numai că, așa cum știm noi, nicio idee, niciun plan care nu vine de undeva, știți voi, stimații noștri mult mai plănuitori decât ai lor, de unde, nu este acceptată, aprobată așa ușor și firesc, așa cum ar fi normal dacă este vorba de o idee valoroasă care să îmbogățească imaginea Aradului.
    Tocmai de aia vă punem întrebarea, poate îi ajutați pe cei care nu vor să știe despre ce ar fi vorba…

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Sondaj: Care să fie traseul autobuzului mArta?

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Probabil ca ați remarcat și d-voastră comentariul în engleza al acelui domn din Ungaria, care susține că acel model Westinghouse nu a fost produs la Arad ci în Le Havre de unde a fost cumpărat de primăria Arad înainte de deschiderea fabricii, au fost doar niște discuții cu Westinghouse pt niște patente(licențe) dar pana la urmă au fost cumpărate de la Daimler și ulterior au fost produse câteva autobuze dar nu modelul recreat cu Ai.
      Ce a scris acel domn scrie și în articolul ăsta: https://magyarjarmu.hu/ipar/marta/

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Da, am observat, îl și știu pe domn, se ocupă în Ungaria cu istoria mașinilor. Însă DVS nu ați interpretat exact, așa cum Domnia sa nu știe exact ce se întâmplă acum aici. Da, primele autobuze din Arad au fost produse de Westinghouse în Franța, asta a fost înțelegerea, Primăria cumpăra autobuze, iar Westinghouse făcea o fabrică aici la Arad. Ceea ce s-a și făcut din 1908, primele mașini fiind fabricate în 1910. Singura problemă este dacă în timpul scurt, pe lângă turisme s-au fabricat și autobuze sub licență Westinghouse. Aici informațiile nu sunt foarte clare. Cert este că după ce Westinghouse s-a retras în 1911-12, sub licență Daimler s-au făcut. Oricum, autobuzul la care se va face o replică în Arad a circulat în Arad, chiar dacă a fost făcut la Le Havre. Iar mARTA imita numele fabricii într-un mod creativ, având în vedere că fabrica a fost cunoscuta sub acest nume, chiar dacă înainte de Daimler acronimul exact ar fi fost MARWR ( Societatea Maghiara de Automobile pe acțiunui pe sistem Westinghouse)

        +4 voturi
        +1
        -1
    2. Mulțumesc pt clarificări E.Nola am înțeles acum, apreciez inițiativa este ceva deosebit să readuci la viață trecutul mai ales că Aradul a fost un pionier în multe domenii în secolul trecut, prefer oricând un astfel de demers decât dublarea din pix a preturilor lucrărilor firmei Tehnodomus sau salarii nesimțite cum sunt permise la aeroportul muzeu sau compania de apă sub obladuirea CJA.
      8 mii de euro net directorul Borha, 5 mii de euro adjuncta Geanina, cobori toți sfinții când auzi, dacă nu ar fi monopol această companie de apă ar fi falimentara.
      Sfidare la adresa cetățeanului de rând și a bunului simț.

      +8 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.