marþi, 7 mai, 2024

Special Arad Logo

    Viața, așa cum e. Minciună și incompetență în ordinea și siguranța publică arădeană

    de Valer Mărginean | 8 septembrie 2023, 10:11 AM | Topic special | Viața, așa cum e

    6

    Protejatul protejatului Toma, în plină acțiune, ca de obicei în civil

    Viața ne pune uneori în situații care, dincolo de indignare, ne revoltă până în prag de sufocare. O astfel de situație este cea generată de minciună și incompetență. A conducerii Poliției Locale Arad, a Comisiei locale de ordine publică organizată la nivelul municipiului Arad (CLOP), a primarului, ce pare că trăiește într-o lume paralelă, a Consiliului local municipal, care chiar este într-o altă lume.

    Ar fi nedrept să nu începem cu CLOP. Nu din respectul pe care, în condiții normale, ar trebui să-l acordăm unei comisii de specialitate a Consiliului local. Ci în considerarea atribuțiilor pe care, conform legii, le are într-un domeniu scăpat de sub control în Arad: ordinea publică.

    Astfel de Comisii sunt organizate, prin hotărâri ale Consiliilor locale, în fiecare comună, oraș, municipiu în care există Poliție Locală și sunt formate din primar, șeful poliției locale, secretarul localității și trei consilieri locali, desemnați de Consiliul local. În municipiu, prin HCLM 270 din 14 iunie 2021 au fost desemnați să facă parte din CLOP consilierii locali Stana Florin-Sebastian, Galea Cristian-Aurel și Bognar Levente. Că mai sunt și invitați (șeful Poliției Municipiului sau șeful Jandarmeriei), este o altă discuție.

    Aceștia, desigur, împreună cu primarul Bibarț, ar trebui să asigure „cooperarea dintre instituţiile şi serviciile publice cu atribuţii în domeniul ordinii şi al siguranţei publice” din Arad și să elaboreze anual „proiectul planului de ordine şi siguranţă publică” al municipiului Arad, conform art. 29 din amintita lege.

    Harababură legislativă

    Am fi excesiv de glumeți dacă am încerca să aflăm cum a încercat CLOP Arad să asigure cooperarea dintre „instituţiile şi serviciile publice cu atribuţii în domeniul ordinii şi al siguranţei publice” din municipiu. Posibil ca unii dintre distinșii membri ai Comisiei să nu știe care sunt aceste instituții și servicii publice, darămite să le asigure cooperarea. Despre conceptul de ordine publică, nu are rost să mai vorbim.

    Evident, nu cred că în România funcționează vreo comisie de acest fel care cu adevărat să elaboreze proiectul planului de ordine al localității. Este o prostie a celor care au făcut legea poliției locale și-apoi a celor care au aprobat-o. De altfel, Ordinul MAI nr. 92/2011, semnat de Traian Igaș, prin care este stabilită metodologia de elaborare, vorbește despre planul de ordine şi siguranţă publică „al poliţiei locale”. Este încă o dovadă a harababurii ce domnește în tot ce privește legislația cu privire la poliția locală. Cum însă nu avem altă legislație, cu asta „defilăm”, că așa-i viața.

    „Defilează” în primul rând Poliția Locală (PLA), o instituție publică plătită generos din fonduri publice, pusă de Primărie la cheremul unui grup condus de protejatul primarului PNL al Aradului.

    O instituție măcinată de scandaluri, generate de managementul haotic, bazat pe interesele grupului de protejați ai protejatului director general. O instituție care doar cu numele mai este de interes public, pentru că doar formal și declarativ mai servește cetățenii Aradului.

    Recent, PLA ne-a transmis, prin purtătorul de cuvânt al Primărie, un drept la replică în care făcea referire la „Planul de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad” ca fiind documentul „aprobat” de CLOP (comisia doar avizează, dar de unde să știe acest amănunt un director general de poliție locală?) în baza căruia polițiștii locali arădeni își depășesc atribuțiile legale și fluidizează traficul rutier.

    Citiți amănunte aici: Am primit un drept la replică de la Poliția locală Arad. Nesemnat, neînregistrat 

    Uite Planul, nu e Planul

    Am căutat Planul pe anul 2023, cu convingerea că a fost aprobal în CLM, conform legislației în vigoare, până la data de 15 aprilie. Nu l-am găsit.

    minciună ordine conversatie

    Am luat legătura cu mai multe persoane din Primăria Arad, dar nici până în ziua de azi nu mi s-a răspuns la întrebarea: „pe 2023 nu există un Plan de ordine și siguranță, aprobat în CLM?”. Asta se întâmpla în 29 august, adică exact în ziua în care primarul Bibarț a fost străfulgerat de inițiativa de a suna adunarea CLOP, care, la fel de străfulgerată de inspirație, a făcut pe loc propunerea de aprobare a proiectului de hotărâre privind aprobarea Planului de Ordine și Siguranță a Municipiului Arad pe anul 2023. Câtă promptitudine! E drept, cu o „mică” întârziere de patru luni și jumătate, dar ce mai contează când există seriozitate și profesionalism?

    Am încercat să citesc documentul dar m-am poticnit aflând că: „În municipiul Arad locuiesc aproximativ 170.969 persoane, la care se adaugă în jur de 15.000 care au reședința în municipiu…”. Deci „locuiesc”… Este modul prin care Comisia locală, primarul, Consiliul local și, desigur, PLA încearcă să dribleze legea care prevede clar, fără posibilitatea de interpretare, că numărul de angajați ai Poliției Locale reprezintă 1% din populația localității.

    Minciună, incompetență, interese

    Cum populația municipiului Arad, conform ultimului recensământ, este de 145.078 locuitori, înseamnă că asta era cifra care trebuia să apară în documentul numit Plan de Ordine și Siguranță, chiar dacă onorabila CLOP ar fi urmat să facă „propuneri privind necesarul de personal al poliției locale” (Legea 155/2010, art. 29, lit e). Ce mai contează o minciună ca asta, într-un ocean de competență, nu-i așa?

    Citiți amănunte aici: Recensământ. Populația municipiului Arad a scăzut cu 14.000 de locuitori: „E o diferență foarte mare între nașteri și decese”

    Am trecut și peste capitolul privind starea infracțională, întocmit în baza datelor primite, probabil, de la Poliția Municipiului Arad. Sunt și astea povești, de vreme ce se face mereu referire la sesizări și fapte comise în mediul rural.

    Și-apoi se supără primarul Bibarț și mai ales acoliții lui că presa spune despre Arad că ajuns o comună mai mare. Păi, dacă până și în documentele oficiale ce privesc strict municipiul, propuse de primar și aprobate de CLM, se vorbește despre infracționalitatea din mediul rural…

    Așa am ajuns la activitatea Poliției locale Arad (PLA), descrisă într-un stil cu adevărat minunat, o adevărată nestemată ce va deveni, cu siguranță, gen literar. Până se va sesiza din oficiu Uniunea Scriitorilor, Filiala Arad, rugăm membrii CLOP (evident, și ai CLM, pentru că au aprobat în cunoștință de cauză acest document, nu?) să „traducă” următoarele:

    În mod semnificativ, în anul 2023 (n.n. – nu cumva 2022?), a survenit o creștere (…) a numărului de sancțiuni aplicate (…) fapt ce indică atât o implicare mai serioasă a poliției locale în acest domeniu, cât și o posibilă accentuare a problematicii de profil, în unele zone ale orașului (pe fondul problemelor de personal întâmpinate de toate instituțiile cu atribuții în domeniu). Ce înseamnă „accentuarea problematicii de profil” în contextul prezentării activității PLA?

    Complicitatea Poliției Municipiului Arad

    Despre fluidizare n-am găsit decât că se face. Fără nicio explicație, fără justificare legală. Și minciuna-i vorbă, chiar dacă fapta de a fluidiza, așa cum fac polițiștii locali, este ilegală. Iar Poliția Municipiului Arad, reprezentată în CLOP chiar de șeful ei, cms. șef Călin Chițu, este complice la această ilegalitate.

    Am reținut din Plan că urmează o reorganizare a activității de ordine publică și circulație rutieră din PLA, prin modificarea programului de lucru, de la 2, la 3 schimburi. Genial! Se vede că această reorganizare este, cum ar spune eruditul șef local, rodul unui profund proces de analiză sistemică a întregii problematici subsecvente conceptului general de ordine publică, coroborat cu pluralismul interdisciplinar căruia i se subsumează ideea de protecție a pilelor.

    Așadar, cei 42 de oameni din cele 2 Servicii de Ordine publică, Circulație și Parcări vor fi împărțiți în trei Servicii, iar ca să le „crești eficiența” îi împarți în 3 schimburi. De ce nu sunt folosiți în ture de câte 12 ore?, greu de înțeles. Poate, totuși, arădenii vor primi niște explicații, dacă tot le asigură și Poliției locale, și Primăriei și Consiliului local banii pentru salarii și indemnizații. Că oricum, noaptea „localii” dorm cu îngăduința primarului.

    complex sportiv planificat pe marului 2018 1060x540 1

    Protejatul protejatului

    Până atunci, să spunem ce-am aflat noi: ideea acestei geniale reorganizări a activității ar fi, de fapt, aceea de a-i face un loc de șef de Serviciu unuia dintre cei mai protejați polițiști locali, pe nume Motrea, singurul care, de exemplu, are dreptul să umble în haine civile în timpul serviciului, chiar și cu mașina de serviciu.

    Același Motrea care, împreună cu protectorul său, Toma cel protejat de primar, face parte din Unitatea de implementare a proiectului „Modernizarea Zonei Strada Mărului și Amenajarea ca Zonă de Agrement”, ca „responsabil privind ordinea și liniștea publică în zona șantierului”, după cum a comunicat Primăria. Au cam încurcat-o șantieriștii, că nu-i de glumă cu responsabilul în civil. Va fi ordine și liniște pe șantier de se va auzi doar foșnetul banilor pe care-i primește protejatul lui Toma pentru munca asta: până la 50% din salariu. Lunar.

    Merită amândoi. Fac munca asta în afara orelor de serviciu – numai să nu cumva să-i treacă prin cap vreunui procuror să verifice cu adevărat programul…

    Bibarț nu înțelege nici acum ce responsabilități are față de cetățeni. Când va înțelege că răspunde și de siguranța lor, va fi cu adevărat primar. Adică, niciodată.

     

    • Citește și: Trei schimburi, în loc de două. Vor fi mai multe echipaje de la Poliția Locală, noaptea, pe raza municipiului Arad · Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Am o singură observație/comentariu:
      – desi e corect ceea ce ziceți referitor la nr. de persoane care pot fi angajate la Poliția Locală, care trebuie să fie în concordantă cu nr. de locuitori, acest aspect (aplicat „convenabil”) ar fi ultima problemă care m-ar deranja pe mine (și cred că si pe alții), faptul că Poliția Locală are mai mulți angajați decât prevede legea (da știu, sunt plătiți tot de noi, ca și „tona” de Studii de Fezabilitate și alte multe inutilități…) . 😎
      .
      Problema mea și (presupun din nou) a celorlalți este EFICIENȚA Poliției Locale !!! 🤔
      Și NU, nu mă interesează Statistici , despre câți delicvenți au prins, câte amenzi au dat, etc…., CI REZULTATELE muncii lor, iar acestea se DEMONSTREAZĂ prin „cât de sigur și cât de civilizat este Aradul”.
      .
      Practic, de „munca lor de convingere” și de consecvența lor depinde, în mare măsură, ca arădenii să se mai civilizeze și să se mai „hărnicească” (asă cum Adriana Barbu, descria, în alt articol, că este Clujul).
      Iar „munca de convingere” nu înseamnă neapărat „biciul”, decât doar acolo unde nu se mai poate altfel… 😉
      .
      Deci da, nu mă deranjează o schemă mărită de personal, dar DOAR DACĂ VĂD CA SE FACE TREABĂ (permanent, nu ocazional…), altfel nu !

      +5 voturi
      +1
      -1
      • @Dd – sigur că nu-i un capăt de țară. Pe de o parte, acest reper (1% din populație) este o tâmpenie întrucât nu poți compara, din perspectiva ordinii publice, localități cu populație egală dar cu potențial delictual total diferit (nu poți compara Alba Iulia cu Aradul, de exemplu).
        Pe de altă parte, numărul locuitorilor este în continuă schimbare și este greu de determinat datele corecte și, mai ales, relevante pentru a fi criteriu în stabilirea numărului de polițiști locali.
        Cu toate astea, am convingerea că o prevedere imbecilă din lege nu poate nici scuza, nici explica minciuna dintr-un document oficial.
        Or, dacă un oficial coboară ștacheta morală până la acest nivel, avem o problemă mare.
        Dacă se minte în chestiuni mărunte (numărul locuitorilor!) și fără o miză reală (nimeni nu cerea reducerea personalului!), înseamnă că se va minți și în chestiuni mai importante și cu miză.
        Dacă primarul și consilierii (aleșii cetățenilor, adică, nu-i așa?, niște repere morale!) acceptă astfel de minciuni, înseamnă că au și ei, ca și autorul documentului cu minciuni, un nivel moral extrem de scăzut. Asta, ca să nu spun că sunt și ei mincinoși.
        Iar de la minciună, la abuz este doar un pas…

        +1 voturi
        +1
        -1
    2. Va tog sa imi dati voie sa va contrazic ; nu e vorba doar de incompetenta sau rea vointa ori prostie,ci din toate cate un pic,amestecul purtind denumirea generica de imbecilitate,care se caracterizeaza prin elemente concrete in legea imbecilitatii umane ; prin urmare,la noi este respectata legea .

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.