joi, 13 iunie, 2024

Special Arad Logo

    Am primit un drept la replică de la Poliția locală Arad. Nesemnat, neînregistrat

    de Valer Mărginean | 29 august 2023, 8:34 PM | Recomandările editorilor | Știri Arad

    13

    Adrian Toma, directorul general al Poliției locale Arad, cel care nu își asumă prin semnătură nici măcar un drept la replică

    În cursul acestei seri am primit de la „Primăria Municipiului Arad, prin Direcția Generală Poliția Locală” un „drept la replică”. În publicăm, dar nu pentru că, pe un ton ușor cazon cu care probabil este obișnuit directorul general al Poliției locale, ne-a fost solicitat (!), ci pentru că nu refuzăm exercitarea dreptului la opinie și, dacă este cazul, la rectificarea unor date din articolele pe care le publicăm.

    Nu este cazul acum, pentru că acest „drept la replică” nu rectifică nimic din articolul la care face referire. Fiind însă opinia instituției, îl publicăm, dar tocmai „în vederea unei corecte informări a publicului”, vom face câteva precizări la final.

    Citiți articolul aici: Revoltă a polițiștilor locali din Arad

    Veți observa că acest document, deși are un caracter oarecum oficial, nu este semnat.  Presupunem, totuși, că și-l asumă directorul general Adrian Toma.

    DREPT LA REPLICĂ

    În vederea unei corecte informări a publicului, referitor la articolul apărut pe pagina publicației online Special Arad, în data de 29 august 2023 („Revoltă a polițiștilor locali din Arad”, autor: Valer Mărginean), ținând cont de prevederile legale, Primăria Municipiului Arad, prin Direcția Generală Poliția Locală, solicită publicarea următorului Drept la replică:

    drept la replica solicit

    Referitor la aserțiunea privind absența pregătirii necesare exercitării atribuțiilor de circulație pe drumurile publice prevăzute de lege în sarcina poliției locale, precizăm faptul că toți polițiștii locali din cadrul structurilor cu atribuții de ordine publică și circulație au absolvit cursurile de inițiere furnizate de Ministerul Afacerilor Interne. Aceste cursuri le oferă atât posibilitatea de a exercita atribuțiile prevăzute de Legea 155/2010 în sarcina poliției locale, la articolul 7, dar și dreptul de a acționa ca agenți constatatori, în aplicarea sancțiunilor din OUG 195/2002 și HG 1391/2006 ce intră în competența poliției locale.

    Separarea pe profiluri de activitate a polițiștilor locali care au absolvit cursurile organizate de ce includ, într-o programă unică la nivel național, unele atribuții ale Poliției Române de ordine publică și circulație, exclusiv din registrul contravențional, reprezintă o opțiune administrativă a administrațiilor publice locale, realizată ”în oglindă” cu organizarea Poliției Române. Orașul Arad are o situație operativă solicitantă atât în materie de trafic auto și pietonal, cât și în zona ordinii publice. Urbea noastră deține a treia poziție la nivel național ca grad de motorizare și este situată pe principalul traseu terestru transfrontalier, fapt concretizat într-un flux masiv de persoane cu profil infracțional/contravențional). Drept urmare, s-a pus întrebarea privind oportunitatea menținerii, la nivelul poliției locale, a unor structuri dedicate exclusiv circulației auto/pietonale, respectiv ordinii publice. Exemplificativ, în acest sens, este faptul că, prin lege, polițiștii locali au dreptul să aplice sancțiuni doar în referire la 6 articole din codul rutier și regulamentul de aplicare al acestuia, în referire la circulația auto (unul dintre ele, adăugat în ultimul an). Imposibilitatea gestionării spețelor de natură penală, care sunt transferate poliției judiciare din MAI, constituie un alt argument pentru realizarea, în Arad, a ambelor categorii de atribuții simultan, conform pregătirii profesionale inițiale oferite de Ministerul de Interne. Comasarea ordinii publice cu circulația survine, dealtfel, la majoritatea polițiilor locale din România.

    În esență, exercitarea de către polițiștii locali arădeni absolvenți ai cursurilor MAI a tuturor atribuțiilor de ordine publică și circulație pentru care i-a abilitat această pregătire este și rezultatul a două  realități obiective: în activitatea curentă, polițiștii locali nu efectuează investigările aprofundate specifice cazurilor penale gestionate de Poliția Română și, totodată, aplică un număr mai redus de articole de lege privind circulația auto și ordinea publică, raportat la colegii din MAI.

     În aceste condiții, Direcția Generală Poliția Locală, sub coordonarea autorităților locale deliberativă și executivă, a acționat, în ultimii ani, în scopul soluționării unor probleme semnalate explicit și sistematic de public:

    fluența traficului auto, în special la orele de vârf. Până la materializarea proiectelor PMA și CJA aflate în prezent în derulare și aprobare, principalele valori de trafic se realizează în zona centrală a orașului. Obiectivul este îndeplinit mai eficient acum prin asignarea și de polițiști locali absolvenți ai cursurilor MAI ce activaseră anterior doar pe linia ordinii publice;

    Asigurarea cât mai eficientă a prezenței oamenilor în uniformă la unitățile școlare. S-a realizat prin adăugarea unor polițiști locali care, anterior, aveau doar atribuții de fludizare și sancționare a opririi/staționării neregulamentare + trafic greu și blocare acces auto;

    Creșterea numărului de polițiști locali prezenți la activitățile culturale, sportive, în zonele de recreere, la manifestările publice.

    La fel de importantă s-a considerat a fi asigurarea unei flexibilități mai mari a folosirii efectivelor de polițiști locali de-a lungul diferitelor intervale orare ale zilei, în funcție de prevalența diferitelor probleme înregistrate: trafic auto și asigurare unități școlare la prima oră, ordine publică seara și noaptea, incidente privind deversarea de deșeuri pe durata întregii zile, probleme legate de funcționarea spațiilor de recreere și de joacă în a doua parte a zilei etc. Reunirea celor două profiluri facilitează planificarea personalului în funcție de natura vârfurilor de sarcină.

    În aceste condiții, poliția locală din Arad a fost, probabil în mai mare măsură decât structuri similare din țară, să alinieze suficienți angajați încât să-și facă simțită prezența în traficul din oraș, la adunările publice și evenimentele locale etc. De fiecare dată, activitatea sa a fost integrată, conform statutului său de forță complementară de ordine publică, în dispozitivul general al MAI.

    În acest context, stabilirea unor zone din oraș în care polițiștii locali cu atribuții de circulație pe drumurile publice își exercită atribuțiile de fluidizare a traficului prevăzute de Legea 155/2010 de organizare și funcționare a poliției locale a survenit ca urmare a aprobării Planului de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad, de către comisia locală de ordine publică, care, sub conducerea Primarului Municipiului Arad, reunește trei consilieri locali reprezentând tot atâtea formațiuni politice prezente în CLM Arad, șeful Poliției Municipiului Arad, șeful poliției locale și secretarul general al Primăriei Municipiului Arad. În fiecare an, după votul exprimat în Consiliul Local Municipal pe planul de ordine și siguranță sus-menționat, polițiștii locali și-au făcut simțită prezența, pentru fluidizarea traficului rutier, în locațiile prevăzute de respectivul document. Creșterea intensității activității generale al DGPL s-a produs pe fondul unor restricții bugetare ce au condus la reducerea numărului de funcții, în mai puțin de 5 ani, de la 178, la 161, dintre care 19 sunt vacante.

    Solicitarea imperativă a prezenței colegilor din cadrul Biroului Rutier al Poliției Municipiului Arad în teren, în intersecții, alături de polițiștii locali, nu ia în considerare condiționările pe care le impun efectivele actuale ale IPJ, în orașul nostru. Poliția Română nu poate alinia nici pe departe efective similare cu ale DGPL, în scopul fluidizării circulației. Motivele sunt constrângerile de personal și  evoluția naturală către preponderența unor activități ce incumbă calitatea de poliție judiciară, inexistentă la poliția locală, în prezent.

    Pe acest fond, ajustările punctuale anuale ale Planului de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad iau în considerare inclusiv semnalele pe care colegii din Poliția Română și Jandarmeria Română ni le transmit referitor la evoluția situației operative și domeniile în care caracterul ”complementar” al poliției locale poate aduce un plus de resurse și valoare activității pe care, împreună, o realizăm în folosul comunității.

    În ceea ce-i privește pe colegii care ar fi semnat documentul transmis conducerii DGPL, remarcăm faptul că aproximativ jumătate dintre polițiștii locali care s-ar fi pronunțat împotriva realizării de activități de dirijare a traficuliui auto, în absența omologilor de la Poliția Română, au activat, anterior, în cadrul fostului Serviciu de Circulație pe Drumurile Publice și Parcări. În acest sens, timp de ani de zile, ponderea activității de fluidizare a traficului, în prestația lor curentă, era considerabil mai ridicată decât în prezent, când au în fișa postului și atribuțiile de ordine publică pentru exercitarea cărora fuseseră pregătiți, dealtfel, în timpul cursurilor de inițiere oferite de MAI. Pentru public și, totodată, pentru ceea ce am putea numi ”esprit de corps” al poliției locale din Arad, a fost importantă capacitatea DGPL de a face diferența între ambuteiaje majore și un trafic auto civilizat, la orele de vârf ori în perioade de aglomerare a lucrărilor de pe carosabil.

    Precizări despre neadevăruri și încercarea de manipulare

    Cum spuneam, acest „drept la replică” nu rectifică nimic din articolul în cauză și este, mai degrabă, un material publicitar al Poliției locale. Lipsesc doar numărul de amenzi și de mașini ridicate. Dar, pigmentat cu unele nedevăruri și omisiuni. Am fi tentați să credem că este un material ce vrea să servească unei manipulări, prin care articolul nostru să fie discreditat, cu argumente ce nu au legătură cu subiectele din articol.

    Bunăoară, nu am pus la îndoială participarea polițiștilor locali la cursurile de inițiere. Cursuri pe care însă, ne-semnatarul documentului, directorul general Toma nu le-a urmat, deși legea îl obliga s-o facă. Nu mai insistăm acum pe această temă, dar îl asigurăm că dacă ar fi urmat acele cursuri ar fi înțeles că acolo NU se face pregătirea polițiștilor locali pentru dirijare sau fluidizarea traficului rutier. Or, în articol tocmai despre asta era vorba: lipsa pregătirii unora dintre polițiștii locali pentru fluidizarea traficului. Era vorba despre cei cărora, peste noapte, li s-au acordat și atribuții în domeniul circulației rutiere, inclusiv fluidizare.

    Mai departe însă, începe adevărata manipulare – ne ferim să spunem „minciună”, deși denaturarea adevărului cam asta înseamnă, chiar și în cele mai sofisticate structuri de forță sau servicii speciale.

    Fără să contrazică în mod direct susținerea noastră privind dreptul polițiștilor locali de a fluidiza traficul rutier doar în condițiile art. 7, litera f) din Legea poliției locale („acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului”), autorul dreptului la replică o ia pe contrasens: Poliția locală Arad  „își exercită atribuțiile de fluidizare a traficului (…) ca urmare a aprobării Planului de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad”.

    Dincolo de faptul că prin Planul de Ordine și Siguranță al municipiului Arad (POSMA) nu poate fi încălcată o prevedere legală, în acest Plan nu există nimic referitor la fluidizarea traficului rutier.

    drept la replică plan

    Din păcate, nu poate fi găsit Planul pe 2023, nici pe pagina Primăriei și cu atât mai puțin pe inexistenta pagină oficială a Poliției locale Arad (care are doar o pagină pe facebook). Mai mult, conform POSMA pe 2022 (cel aprobat de CLM doar la a doua prezentare), Poliția locală avea încheiate protocoale doar pentru „siguranța în școli, susținerea examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională”, iar cu Poliția Municipiului Arad, doar un „plan comun de măsuri și colaborări punctuale pe evenimente sportive, culturale sau sociale”. Așadar, nici vorbă de fluidizarea traficului rutier, în conformitate cu Legea poliției locale.

    Citiți și: Planul de ordine și siguranță publică pe 2022 nu a trecut de votul consilierilor

    Nu mai continuăm. Este prea jenat pentru o instituție să apară cu astfel de încercări ieftine de manipulare a opiniei publice. Este jenant pentru o instituție aflată în subordinea Consiliului Local Arad și pentru o conducere aflată sub „umbrela” protectoare a primarului, să încerce să-și mascheze impotența managerială în spatele unui limbaj căutat „corporatist”, dar lipsit de conținut și nesusținut de adevăr.

    Totodată, este jenant pentru un conducător susținut asiduu de primarul municipiului să nu aibă minimul curaj de a semna acest drept la replică și de a-l înregistra în Registratura instituției.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. De bagat in capul celor care cred ca pot modifica legi dupa bunul lor plac !
      Iata ce spune legea de mai jos despre drepturile privind modificarea legilor dupa bunul plac a acestor trepadusi ce se cred Dumnezei in Arad !
      Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative
      Articolul 81
      (1) La elaborarea proiectelor de hotărâri, ordine sau dispoziţii se va avea în vedere caracterul lor de acte subordonate legilor, hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului şi altor acte de nivel superior.
      (2) Reglementările cuprinse în hotărârile consiliilor locale şi ale consiliilor judeţene, precum şi cele cuprinse în ordinele prefecţilor sau în dispoziţiile primarilor nu pot contraveni Constituţiei României şi reglementărilor din actele normative de nivel superior.
      Clar stimati Dumnezei locali ?!
      Vezi si incalcarea de catre P.M. Arad legii Legea 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii și liniștii publice prin modul de acordare a orarului societatilor comerciale in HCLM 586/2021 privind Regulamentul de desfăsurare a activitătilor comerciale si al pietelor în municipiul Arad.

      +17 voturi
      +1
      -1
      • @Helmut – ar fi conform cu legea dacă ar lucra numai la comanda primarului. Ar mai fi de discutat și despre asumarea acestei comenzi, dar știm cu toții că primarul nu-și asumă mai nimic.
        Doar că Poliția locală mai ascultă și de alte comenzi, unele chiar contrare primarului…

        +8 voturi
        +1
        -1
    2. Astfel putem vedea ce fel de oameni sunt în instituțiile statului român: semidocți dar vicleni, aparent corecți dar abuzivi, autoritari cu cetățenii dar obedienți cu șefii, declarativ în slujba cetățeanului și a legii dar gășcari și oportuniști, agramați și confuzi în exprimare dar infatuați și burdușiți de diplome, atestate și certificate, șamd. Și astfel de oameni cumulează și halesc cu polonicul lefuri imense, pensii speciale, indenizații și sporuri fără acoperire… Vai și-amar de noi, români!

      +11 voturi
      +1
      -1
    3. @Nevinovat:
      „Nu înțeleg cum asemenea personaj limitat poate conduce asemenea instituti…”
      – dar, dragul meu, DOAR ASEMENEA PERSONAJE CONDUC Instituțiile Publice din România (eventual, poate există câte unul „mai răsărit” dar, și acela e, în vreun fel, șantajabil/controlabil). 😲
      .
      Cum altfel, crezi, că o clasă politică atât de limitată, agramată și incompetentă, ar accepta în subordinea sa, PERSOANE CU NU-ȘTIU-CÂTE NIVELE DE INTELIGENȚĂ PESTE EI, care „să le dea lor lecții de profesionalism” (asta, doar în concepția lor limitată)…?! 🤔
      În realitate, un șef inteligent, își ia în subordine, ANGAJAȚI MAI BINE PREGĂTIȚI PROFESIONAL CA EL, pe care să se poată baza! Din păcate, în România, nu e cazul…. 😣
      .
      .
      De ce crezi că tot spun faptul „că fiecare popor își are conducătorii pe care și-i merită”…?
      Pt că NOI, prin VOTUL nostru sau prin ANULAREA VOTULUI sau prin LIPSA PREZENȚEI LA VOT, dăm girul (direct sau indirect) acestei „clase politice” de cel mai scăzut nivel Moral și Intelectual.
      Iar această clasă, va angaja, bineînțeles, în toate instituțiile pe care le controleaza, persoane cu um nivel moral și intelectual, ȘI MAI SCĂZUT (ca, cică, să „nu-i concureze” …😉).
      Bineînțeles că, conform „principiului domino-ului” și acești „șefuți” de instituții, își vor aduce subordonați sau vor promova angajați, ȘI MAI PUȚIN INTELIGENȚI și MAI OBEDIENȚI, ca ei…
      .
      Iar „lanțul slăbiciunilor” tot continuă așa…, până am ajuns să avem o țară aproape complet nefuncțională, singurul nostru noroc de a nu intra ÎN COLAPS TOTAL, sunt cei câțiva „rătăciți” destul de competenți și de harnici, care, deși sunt de regulă, marginalizați de șefii lor, DUC ÎN SPATE, EI SINGURI , întreaga Institutie „căpușată” de cei venițî prin „PCR” (pile, cunoștințe și relații).
      De ce fac asta, ca „fraierii”…?
      PT. CĂ AȘA AU FOST EDUCAȚI și pt. că AU ALT NIVEL DE CULTURĂ și MORALITATE !!! 😀
      De asta, DOAR DATORITĂ acestor „fraieri”, România încă mai există ca țară (dar nu știu încă pt cât timp…). 😥
      .
      Concluzie:
      – ar fi cazul să ne trezim naibii, când mergem la vot, să nu ne mai smiorcăim ca niște babe, că „nu avem ce vota” (ci să căscăm dracului ochii, pt că, în viață TOTDEAUNA EXISTĂ OPȚIUNI !!!) și să „nu msi punem botul” la manipulări gen: „nu merg la vot” sau „îmi anulez votul” (LĂSÂNDU-I SĂ SE VOTEZE ÎNTRE EI, cu au chef)… ! 😈

      +11 voturi
      +1
      -1
    4. Foarte bine puctat !!! prea multa vorbărie goala din partea acestor dumnezeii ai poloției locale…cât despre fluitizarea ciculației se poate și fără ei,de cele mai multe ori incurcă,nu descurcă la orele de vârf iar despre ordinea publică pe timp de noapte …ce să msi vorbim ?! uite exemplu de ordine publică ; str. Mărului unde este paradisul hoților criminalilor,huliganilor ,braconerilor…in ciuda sutelor de sesizări ilustra poliție locală nu face absolut nimic,iar de cei ce fac sesizări au grije cei de la poliția locală…hărțuindu-i in stil securist,amendându-i…. așa că nu țiganii pe care i-au desfințat ai fost vinovați de toate relele de pa Mărului,ci ei securiștii,cei cu pile pe la primărie, care treneaza d
      e zeci de ani fără rezolvare aceste probleme au inceput in timpul lui Viorica Graur vreo 10 ani care era ținută sub papucul lui Falcă și se facea ce dicta el cu privire la” ordinea publică „de pe Mărului si apoi incă după 10 ani sub conducerea lui Toma care comtinuă și a continuat in aceiasi manieră ,condus de acelasi Falcă din fotoliul lui de europarlamentar…,fum de cauciucuri gunoae de tot felul nocturne,tot la fel și muzichii cu decibeli dați la maxim,apelezi la poliția locală ,vine,dar nu i-a nici o măsurănîi sună pe derbedei uneori de față cu reclamanții se dă muzica mai incet pe moment apoi iarăși îi dă drumul în draci până dimimeața ca acum Duminică dimineața până la 8.30….toată noaptea ! așa asigură Toma liniștea…. susțimn desfințarea lor și plasarea tuturor sarcinilor IPJ ului ,poliția locală este numai tocătoare de fonduri și de spagi ….locale.

      +22 voturi
      +1
      -1
    5. tot scrie in text ca ”acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului”. scrie undeva in legea respectiva ca politia nationala trebuia sa aiba si ea un reprezentant in acea intersectie unde se afla si un politist local ? din ceea ce scrie mai sus se poate intelege ca ii sprijina pe cei din politia romana, fara ca politisti nationali sa fie prezenti fizic acolo.

      +3 voturi
      +1
      -1
    6. Conform legii 155 al Politiei Locale,Art 7,lit a) ,politia locala asigura fluenta traficului rutier,efectuand semne de oprire…
      Din pacate toate merg pe dos la pol loc,presiuni mari pe cei de pe teren,varsta inaintata la majoritatea .e simplu de vorbit din afara,dar mult mai complex din interior.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    0 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.