Am primit un drept la replică de la Poliția locală Arad. Nesemnat, neînregistrat
În cursul acestei seri am primit de la „Primăria Municipiului Arad, prin Direcția Generală Poliția Locală” un „drept la replică”. În publicăm, dar nu pentru că, pe un ton ușor cazon cu care probabil este obișnuit directorul general al Poliției locale, ne-a fost solicitat (!), ci pentru că nu refuzăm exercitarea dreptului la opinie și, dacă este cazul, la rectificarea unor date din articolele pe care le publicăm.
Nu este cazul acum, pentru că acest „drept la replică” nu rectifică nimic din articolul la care face referire. Fiind însă opinia instituției, îl publicăm, dar tocmai „în vederea unei corecte informări a publicului”, vom face câteva precizări la final.
Citiți articolul aici: Revoltă a polițiștilor locali din Arad
Veți observa că acest document, deși are un caracter oarecum oficial, nu este semnat. Presupunem, totuși, că și-l asumă directorul general Adrian Toma.
DREPT LA REPLICĂ
În vederea unei corecte informări a publicului, referitor la articolul apărut pe pagina publicației online Special Arad, în data de 29 august 2023 („Revoltă a polițiștilor locali din Arad”, autor: Valer Mărginean), ținând cont de prevederile legale, Primăria Municipiului Arad, prin Direcția Generală Poliția Locală, solicită publicarea următorului Drept la replică:
Referitor la aserțiunea privind absența pregătirii necesare exercitării atribuțiilor de circulație pe drumurile publice prevăzute de lege în sarcina poliției locale, precizăm faptul că toți polițiștii locali din cadrul structurilor cu atribuții de ordine publică și circulație au absolvit cursurile de inițiere furnizate de Ministerul Afacerilor Interne. Aceste cursuri le oferă atât posibilitatea de a exercita atribuțiile prevăzute de Legea 155/2010 în sarcina poliției locale, la articolul 7, dar și dreptul de a acționa ca agenți constatatori, în aplicarea sancțiunilor din OUG 195/2002 și HG 1391/2006 ce intră în competența poliției locale.
Separarea pe profiluri de activitate a polițiștilor locali care au absolvit cursurile organizate de ce includ, într-o programă unică la nivel național, unele atribuții ale Poliției Române de ordine publică și circulație, exclusiv din registrul contravențional, reprezintă o opțiune administrativă a administrațiilor publice locale, realizată ”în oglindă” cu organizarea Poliției Române. Orașul Arad are o situație operativă solicitantă atât în materie de trafic auto și pietonal, cât și în zona ordinii publice. Urbea noastră deține a treia poziție la nivel național ca grad de motorizare și este situată pe principalul traseu terestru transfrontalier, fapt concretizat într-un flux masiv de persoane cu profil infracțional/contravențional). Drept urmare, s-a pus întrebarea privind oportunitatea menținerii, la nivelul poliției locale, a unor structuri dedicate exclusiv circulației auto/pietonale, respectiv ordinii publice. Exemplificativ, în acest sens, este faptul că, prin lege, polițiștii locali au dreptul să aplice sancțiuni doar în referire la 6 articole din codul rutier și regulamentul de aplicare al acestuia, în referire la circulația auto (unul dintre ele, adăugat în ultimul an). Imposibilitatea gestionării spețelor de natură penală, care sunt transferate poliției judiciare din MAI, constituie un alt argument pentru realizarea, în Arad, a ambelor categorii de atribuții simultan, conform pregătirii profesionale inițiale oferite de Ministerul de Interne. Comasarea ordinii publice cu circulația survine, dealtfel, la majoritatea polițiilor locale din România.
În esență, exercitarea de către polițiștii locali arădeni absolvenți ai cursurilor MAI a tuturor atribuțiilor de ordine publică și circulație pentru care i-a abilitat această pregătire este și rezultatul a două realități obiective: în activitatea curentă, polițiștii locali nu efectuează investigările aprofundate specifice cazurilor penale gestionate de Poliția Română și, totodată, aplică un număr mai redus de articole de lege privind circulația auto și ordinea publică, raportat la colegii din MAI.
În aceste condiții, Direcția Generală Poliția Locală, sub coordonarea autorităților locale deliberativă și executivă, a acționat, în ultimii ani, în scopul soluționării unor probleme semnalate explicit și sistematic de public:
fluența traficului auto, în special la orele de vârf. Până la materializarea proiectelor PMA și CJA aflate în prezent în derulare și aprobare, principalele valori de trafic se realizează în zona centrală a orașului. Obiectivul este îndeplinit mai eficient acum prin asignarea și de polițiști locali absolvenți ai cursurilor MAI ce activaseră anterior doar pe linia ordinii publice;
Asigurarea cât mai eficientă a prezenței oamenilor în uniformă la unitățile școlare. S-a realizat prin adăugarea unor polițiști locali care, anterior, aveau doar atribuții de fludizare și sancționare a opririi/staționării neregulamentare + trafic greu și blocare acces auto;
Creșterea numărului de polițiști locali prezenți la activitățile culturale, sportive, în zonele de recreere, la manifestările publice.
La fel de importantă s-a considerat a fi asigurarea unei flexibilități mai mari a folosirii efectivelor de polițiști locali de-a lungul diferitelor intervale orare ale zilei, în funcție de prevalența diferitelor probleme înregistrate: trafic auto și asigurare unități școlare la prima oră, ordine publică seara și noaptea, incidente privind deversarea de deșeuri pe durata întregii zile, probleme legate de funcționarea spațiilor de recreere și de joacă în a doua parte a zilei etc. Reunirea celor două profiluri facilitează planificarea personalului în funcție de natura vârfurilor de sarcină.
În aceste condiții, poliția locală din Arad a fost, probabil în mai mare măsură decât structuri similare din țară, să alinieze suficienți angajați încât să-și facă simțită prezența în traficul din oraș, la adunările publice și evenimentele locale etc. De fiecare dată, activitatea sa a fost integrată, conform statutului său de forță complementară de ordine publică, în dispozitivul general al MAI.
În acest context, stabilirea unor zone din oraș în care polițiștii locali cu atribuții de circulație pe drumurile publice își exercită atribuțiile de fluidizare a traficului prevăzute de Legea 155/2010 de organizare și funcționare a poliției locale a survenit ca urmare a aprobării Planului de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad, de către comisia locală de ordine publică, care, sub conducerea Primarului Municipiului Arad, reunește trei consilieri locali reprezentând tot atâtea formațiuni politice prezente în CLM Arad, șeful Poliției Municipiului Arad, șeful poliției locale și secretarul general al Primăriei Municipiului Arad. În fiecare an, după votul exprimat în Consiliul Local Municipal pe planul de ordine și siguranță sus-menționat, polițiștii locali și-au făcut simțită prezența, pentru fluidizarea traficului rutier, în locațiile prevăzute de respectivul document. Creșterea intensității activității generale al DGPL s-a produs pe fondul unor restricții bugetare ce au condus la reducerea numărului de funcții, în mai puțin de 5 ani, de la 178, la 161, dintre care 19 sunt vacante.
Solicitarea imperativă a prezenței colegilor din cadrul Biroului Rutier al Poliției Municipiului Arad în teren, în intersecții, alături de polițiștii locali, nu ia în considerare condiționările pe care le impun efectivele actuale ale IPJ, în orașul nostru. Poliția Română nu poate alinia nici pe departe efective similare cu ale DGPL, în scopul fluidizării circulației. Motivele sunt constrângerile de personal și evoluția naturală către preponderența unor activități ce incumbă calitatea de poliție judiciară, inexistentă la poliția locală, în prezent.
Pe acest fond, ajustările punctuale anuale ale Planului de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad iau în considerare inclusiv semnalele pe care colegii din Poliția Română și Jandarmeria Română ni le transmit referitor la evoluția situației operative și domeniile în care caracterul ”complementar” al poliției locale poate aduce un plus de resurse și valoare activității pe care, împreună, o realizăm în folosul comunității.
În ceea ce-i privește pe colegii care ar fi semnat documentul transmis conducerii DGPL, remarcăm faptul că aproximativ jumătate dintre polițiștii locali care s-ar fi pronunțat împotriva realizării de activități de dirijare a traficuliui auto, în absența omologilor de la Poliția Română, au activat, anterior, în cadrul fostului Serviciu de Circulație pe Drumurile Publice și Parcări. În acest sens, timp de ani de zile, ponderea activității de fluidizare a traficului, în prestația lor curentă, era considerabil mai ridicată decât în prezent, când au în fișa postului și atribuțiile de ordine publică pentru exercitarea cărora fuseseră pregătiți, dealtfel, în timpul cursurilor de inițiere oferite de MAI. Pentru public și, totodată, pentru ceea ce am putea numi ”esprit de corps” al poliției locale din Arad, a fost importantă capacitatea DGPL de a face diferența între ambuteiaje majore și un trafic auto civilizat, la orele de vârf ori în perioade de aglomerare a lucrărilor de pe carosabil.
Precizări despre neadevăruri și încercarea de manipulare
Cum spuneam, acest „drept la replică” nu rectifică nimic din articolul în cauză și este, mai degrabă, un material publicitar al Poliției locale. Lipsesc doar numărul de amenzi și de mașini ridicate. Dar, pigmentat cu unele nedevăruri și omisiuni. Am fi tentați să credem că este un material ce vrea să servească unei manipulări, prin care articolul nostru să fie discreditat, cu argumente ce nu au legătură cu subiectele din articol.
Bunăoară, nu am pus la îndoială participarea polițiștilor locali la cursurile de inițiere. Cursuri pe care însă, ne-semnatarul documentului, directorul general Toma nu le-a urmat, deși legea îl obliga s-o facă. Nu mai insistăm acum pe această temă, dar îl asigurăm că dacă ar fi urmat acele cursuri ar fi înțeles că acolo NU se face pregătirea polițiștilor locali pentru dirijare sau fluidizarea traficului rutier. Or, în articol tocmai despre asta era vorba: lipsa pregătirii unora dintre polițiștii locali pentru fluidizarea traficului. Era vorba despre cei cărora, peste noapte, li s-au acordat și atribuții în domeniul circulației rutiere, inclusiv fluidizare.
Mai departe însă, începe adevărata manipulare – ne ferim să spunem „minciună”, deși denaturarea adevărului cam asta înseamnă, chiar și în cele mai sofisticate structuri de forță sau servicii speciale.
Fără să contrazică în mod direct susținerea noastră privind dreptul polițiștilor locali de a fluidiza traficul rutier doar în condițiile art. 7, litera f) din Legea poliției locale („acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului”), autorul dreptului la replică o ia pe contrasens: Poliția locală Arad „își exercită atribuțiile de fluidizare a traficului (…) ca urmare a aprobării Planului de Ordine și Siguranță al Municipiului Arad”.
Dincolo de faptul că prin Planul de Ordine și Siguranță al municipiului Arad (POSMA) nu poate fi încălcată o prevedere legală, în acest Plan nu există nimic referitor la fluidizarea traficului rutier.
Din păcate, nu poate fi găsit Planul pe 2023, nici pe pagina Primăriei și cu atât mai puțin pe inexistenta pagină oficială a Poliției locale Arad (care are doar o pagină pe facebook). Mai mult, conform POSMA pe 2022 (cel aprobat de CLM doar la a doua prezentare), Poliția locală avea încheiate protocoale doar pentru „siguranța în școli, susținerea examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională”, iar cu Poliția Municipiului Arad, doar un „plan comun de măsuri și colaborări punctuale pe evenimente sportive, culturale sau sociale”. Așadar, nici vorbă de fluidizarea traficului rutier, în conformitate cu Legea poliției locale.
Citiți și: Planul de ordine și siguranță publică pe 2022 nu a trecut de votul consilierilor
Nu mai continuăm. Este prea jenat pentru o instituție să apară cu astfel de încercări ieftine de manipulare a opiniei publice. Este jenant pentru o instituție aflată în subordinea Consiliului Local Arad și pentru o conducere aflată sub „umbrela” protectoare a primarului, să încerce să-și mascheze impotența managerială în spatele unui limbaj căutat „corporatist”, dar lipsit de conținut și nesusținut de adevăr.
Totodată, este jenant pentru un conducător susținut asiduu de primarul municipiului să nu aibă minimul curaj de a semna acest drept la replică și de a-l înregistra în Registratura instituției.
Comentariile portalului
@Dd Cred ca sunteti intr-o involuntara eroare tipica romanului, adica... oricine altcineva e de vina, numai eu nu! Ingaduiti-mi sa ma indoiesc ca acel exemplu ”de la varf” il poate (...)
Am văzut ceva asemănător în Prizren-Kosovo, în, 2019. Erau îmbrăcate cu ele tulpinile pomilor din zona pietonala. Din cate îmi amintesc, era un proiect scolar.
Frumos.Un OM cu suflet URIAS. Felicitāri