duminicã, 28 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Mediul rural, ținut în întuneric. Întreruperile de curent, „obișnuința” de la țară, pentru care arădenii pot cere despăgubiri!

    de Adriana Barbu | 22 noiembrie 2023, 1:51 PM | Recomandările editorilor | Știri Arad

    2

    E tot întuneric în mediul rural chiar dacă au trecut 33 de ani de la Revoluție. E tot frig iarna și e tot sărăcie. Și ești tot mai puțin în siguranță aici. Deși legea e de partea locuitorilor, iar oficial nu avem probleme, în mediul rural se ia curentul cu orele, iar întreruperile de curent sunt privite deja aproape ca o normalitate de locuitori.

    Cel puțin o dată pe săptămână, cei care locuiesc în multe localităţi ale judeţului stau de dimineaţa până seara fără curent, pentru că cei care furnizează energia electrică lucrează la liniile de joasă sau medie tensiune. Sunt zile în care curentul nu vine nici măcar după-masa, așa că locuitorii sunt nevoiţi să aştepte zorii zilei următoare pentru a se bucura de utilităţile pe care noi le considerăm drepturi câştigate de mult.

    La ţară, însă, nu e chiar aşa. Fără curent, parte din cartierele nou create în zona din vecinătatea municipiului rămân şi fără căldură, apă caldă, în timp ce, în zonele mai îndepărtate Aradului, lipsa curentului înseamnă în primul rând stricarea alimentelor depozitate pentru la iarnă şi lipsa siguranţei în locuinţe.

    O zi, două, trei, de întreruperi, în mediul rural

    Dacă mulți arădeni par deja împăcați cu faptul că furnizarea energiei electrice poate fi fluctuantă şi că cel puţin o zi pe săptămână a devenit o obişnuinţă să nu ai curent în casă, alţii au decis să ne sesizeze acest fapt, sătui că situația durează deja de luni de zile și că nu e vorba de o zi, ci de două, trei zile pe săptămână în care toată ziua sunt nevoiți să trăiască fără energie electrică.

    Alţii au decis să ceară despăgubiri furnizorului de energie electrică. Cei mai mulți însă se plâng primarilor de toate aceste probleme, în speranţa că aceştia vor putea rezolva totul dintr-un telefon.

    Am fost şi noi curioşi să aflăm care este poziţia ENEL pe tema acestor întreruperi repetate în furnizarea energiei electrice, dacă primarii din localităţile în care astfel de probleme sunt repetitive au luat atitudine şi au făcut sesizări, dacă Instituţia Prefectului, care în trecut s-a implicat în astfel de demersuri de sesizare a neregulilor, a continuat să trimită sesizări şi unde s-a ajuns cu plângerile, câți arădeni au cerut despăgubiri pentru daunele provocate de întreruperile repetate în alimentarea cu energie electrică.

    Pe scurt, despre întreruperile repetate în furnizarea energiei electrice

    Am pornit de la sesizările venite pe adresa noastră de la locuitorii din Vinga, Bodrogu Vechi, Șagu, Socodor, Livada, Vladimirescu, care acuză faptul că întreruperile de curent sunt tot mai dese și mai lungi. Cele anunțate, potrivit sesizărilor, durează mai mult decât în anunțul oficial, uneori se lungesc și peste noapte, deși de cele mai multe ori în anunț se vorbește de ora 17:00 ca moment final al întreruperii, iar cele neanunțate provoacă disconfort maxim şi daune materiale.

    În condițiile în care iarna se apropie, iar lipsa furnizării energiei electrice atrage după sine și alte inconveniente – lipsa apei calde, a încălzirii, stricarea alimentelor depozitate, lipsa securităţii privind protecţia locuinţei şi persoanei etc., le-am solicitat celor de a ENEL să ne precizeze motivele întreruperilor dese în furnizarea energiei electrice în localităţile judeţului Arad, care sunt investiţiile, intervenţiile, modernizările din judeţ, durata de derulare a acestora, momentul în care vor fi finalizate etc.

    Deşi am enumerat localităţile de mai sus ca simple exemple, ENEL a decis să răspundă doar cu privire la acestea, în limbaj clasic al furnizărilor de utilități, omițând să răspundă tuturor întrebărilor noastre: „Lucrările operatorului de distribuție pe cele șapte linii de medie tensiune care alimentează localitățile Vinga, Bodrogu Vechi, Șagu, Socodor, Livada, Vladimirescu au constat, în principal, în înlocuirea de celule în posturi de transformare zidite și refacerea unor cutii terminale, înlocuirea de izolatori, separatori și a trei transformatoare.

    De asemenea, echipele noastre au acordat suport tehnic în timpul lucrărilor de toaletare a vegetației de pe domeniul public din câteva dintre aceste localități, derulate de autoritățile locale, în atribuția cărora intră această activitate, astfel încât acestea să se desfășoare în siguranță”.

    Doar un caz peste ora planificată, la întreruperi de curent în județ

    „În ceea ce privește întreruperile operatorului de distribuție privind alimentarea cu energie electrică, pe lângă cele programate, au fost înregistrate și întreruperi accidentale, pentru care echipele noastre au intervenit în cel mai scurt timp posibil, pentru a respecta standardele de performanță ale serviciului de distribuție.

    Acestea au avut mai multe cauze, printre acestea numărându-se întreruperi pe fondul condițiilor meteo deosebite, defecțiuni cauzate de factori externi (defecțiuni în instalațiile terților sau daune produse de aceștia), defecțiuni în instalațiile operatorului de distribuție.

    Dacă o întrerupere accidentală a alimentării cu energie electrică afectează punctual un client, o altă cauză poate fi depășirea puterii maxime avizate la nivelul locului de consum (când un client bagă simultan în priză mai multe aparate mari consumatoare de energie, iar instalația internă nu este dimensionată corespunzător)”, au mai precizat cei de la ENEL.

    Dacă, potrivit arădenilor, întreruperile sunt dese și lungi, potrivit companiei de distrubuţie a energiei, „nu am înregistrat întreruperi care să afecteze arii extinse ale rețelei din localitățile menționate mai sus și nici cazuri de întreruperi neplanificate de foarte mare durată. În ceea ce privește întreruperile planificate, în ultimele trei luni, a fost înregistrat un singur caz în care a fost depășit termenul legal de realimentare prevăzut pentru localitățile din mediul rural”.

    Rețele de curent vechi, investiții puține

    Un lucru e evident însă: rețelele electrice sunt vechi, modernizarea lor merge încet, în lipsa unor investiții consistente, în timp ce numărul consumatorilor crește în fiecare localitate, ba chiar și în fiecare locuință. Cu investiții de doar câteva milioane de lei în modernizarea rețelelor, e aproape sigur faptul că întreruperile de curent vor deveni o obișnuință nu doar în mediul rural, ci poate și în orașe, unde au fost făcute câteva investiții.

    Dar mediul rural pare sortit întunericului în condițiile în care investiţiile au lipsit, iar vocea locuitorilor nu se face auzită, fie pentru că aceştia nu sunt obişnuiţi să-şi ceară drepturile, fie pentru că nu le cunosc, fie pentru că aici nu prea e cine să le apere aceste drepturi.

    Potrivit ENEL, anul acesta, în întreg județul Arad, se vor investi, până la finele anului, doar 7,5 milioane de lei în modernizarea reţelelor. „În ceea ce privește nivelul investițiilor, în cursul acestui an, operatorul de distribuție de energie electrică a anunțat că investește în județul Arad 7,5 milioane de lei până la finalul anului 2023 în principal în proiecte de modernizare a rețelelor de medie și joasă tensiune.

    Valoarea totală a proiectelor din ultimii șase ani în acest județ se ridică la aproape 26 de milioane de lei”, ne-au indicat cei de la ENEL în răspunsul lor.

    ENEL intreruperi compensatii 2

    (Compesații și despăgubiri, pe pagina oficială ENEL Distribuție)

    57 de arădeni aşteaptă danuele de la ENEL

    57 de arădeni au decis însă că astfel de situaţii, în care energia electrică este întreruptă sau este furnizată intermitent provocându-le daune, nu poate să rămână așa și, ca atare, s-au adresat furnizorului cerând și fiind acceptaţi la plata daunelor.

    În răspunsul primit pe acestă temă, ENEL susţine că „Operatorul de distribuție a energiei electrice care deservește județul Arad vine în sprijinul clienților și reacționează de fiecare dată cu responsabilitate atunci când, pe fondul unor supratensiuni accidentale produse în rețeaua electrică sau al unor incidente declanșate de factori externi, sunt deteriorate aparate electronice și electrocasnice, iar clienții sunt îndreptățiți să fie despăgubiți.

    Atunci când astfel de incidente se întâmplă și, în urma investigaţiei efectuate de către operatorul de rețea, se constată existenţa prejudiciului şi culpa operatorului de rețea, clienții casnici sunt despăgubiți direct sau prin intermediul furnizorului, în conformitate cu prevederile Ordinului ANRE nr. 177/2015”.

    Și tot aici se arată că „în cursul anului 2023, au fost înregistrate 57 de cereri de despăgubire valide din partea clienților din județul Arad. Acestea se află în diverse stadii de procesare”.

    ENEL nu face însă referire defel la dreptul consumatorilor de a fi despăgubiți și în cazul întreruperilor planificate și neplanificate în furnizarea energiei electrice, care au depăşit un anumit interval de timp, deşi şi acest drept este reglementat de lege.

    Câteva tăceri privind despăgubirile și plângerile

    Câţi arădeni au cerut daune de la ENEL iar cererilor lor nu au fost considerate valide, câţi din cei 57 de arădeni au primit deja banii şi câţi mai aşteaptă după ei, câți arădeni au fost despăgubiți pentru întreruperile programate și neprogramate de curent, dar şi câte sesizări au înregistrat cei de la ENEL de la autorirăţile publice locale pe subiectul întreruperilor în furnizarea energiei electrice sunt date care ne sunt pe mai departe necunoscute.

    ENEL a ocolit răspunsurile la aceste întrebări, precizând doar faptul că „colaborăm intens cu autoritățile locale, dar și cu alte companii de utilități, când este cazul, pentru a minimiza disconfortul clienților când au loc evenimente în urma cărora există comunități nealimentate cu energie electrică”.

    Fără sesizări oficiale la Prefectură, dar cu subiectul dureros pe masă

    Că încă nu ştim să luptăm pentru drepturile noastre, iar autoritățile nu sunt neapărat interesate să poarte o luptă cu furnizorii de utilități, dat fiind faptul că aceasta e o luptă tare grea pentru ei, o dovedește nu doar faptul că sunt foarte puține cereri de despăgubiri pe an venite de la consumatori și considerate valide de către companie, ci și faptul că nu există cel mai probabil nicio sesizare venită din partea administrațiilor locale aici!

    La nivel de Prefectură, acolo unde în trecut, după furtuni care au lăsat zile întregi unele localități ale Aradului în beznă, primarii și-au dat întâlnire pentru a lua atitudine împotriva furnizorului de energie electrică, un astfel de demers nu există acum.

    „Nu avem sesizări oficiale, în scris, nici de la autorități publice locale și nici de la cetățeni, însă cunoaștem problemele existente cu rețelele de distribuție ale energiei electrice.

    Suntem săptămânal în legătură cu reprezentanții furnizorului privat de energie electrică, le transmitem și noi problemele pe care le sesizăm, inclusiv din mass-media sau rețelele sociale, iar mesajul pe care îl primim de fiecare data este se vor ocupa de toate deranjamentele, conform procedurilor interne pe care le au”, a fost poziția oficială primită de la Instituția Prefectului la solicitările noastre.

    enel intreruperi curent compensatii

     

    (Condițiile în care poți primi compensații pentru întreruperile de curent, pe pagina ENEL) 

    Sună, fă sesizări, cere despăgubiri!

    Ce e de făcut când rămâi în întuneric cu orele, când aparatele electrocasnice îți cedează din cauza fluctuațiilor de curent? Te informezi, suni, faci solicitări, ceri despăgubiri! Poţi începe chiar de la întreruperile programate de curent.

    „Pentru aspecte care țin de activitatea de distribuție a energiei electrice, clienții pot obține informații la call-centerul tehnic disponibil 24/7 la numărul 0800.070.444 (TelVerde, număr apelabil gratuit de pe teritoriul național) sau la 0257 929 pentru situații din județul Arad.

    Programul lucrărilor este comunicat public pe site-ul www.e-distributie.com, la secțiunea Întreruperi, este transmis către presa locală și este constant transmis și primăriilor pentru a comunica, la rândul lor, locuitorilor informații privind aceste lucrări.

    Detalii despre deranjamente în alimentarea cu energie electrică sunt disponibile, de asemenea, pe pagina e-distributie.com/ro (întreruperi curent) unde sunt afișate, pe o hartă interactivă actualizată la fiecare 30 de minute, întreruperile în funcție de zonă”, ne-au indicat la solicitarea noastră oficialii ENEL.

    Compensații pentru neasigurarea continuității în alimentarea cu energie electrică

    Pe pagina oficială a ENEL, aflăm însă şi date privitoare la compensațiile pe care le poți primit pentru întreruperile de curent. Pe subpagina dedicată acestora, este indicat din prima faptul că „trebuie să știi că majoritatea clienților rezidențiali sunt alimentați din rețeaua de joasă tensiune”, dar și care sunt compensaţiile pentru cei din reţeaua de joasă tensiune în funcţie de durata întreruperilor neplanificate.

    Aici e indicat şi faptul că, începând de la 1 ianuarie 2019, în ceea ce privește întreruperile planificate, în condiții meteorologice normale, ENEL trebuie să acorde compensații, în diferite condiţii, pentru întreruperile în alimentarea rețelelor de joasă, medie și înaltă tensiune, dar și că începând cu 1 ianuarie 2019 se acordă compensații şi în ceea ce privește întreruperile neplanificate (neprevăzute), în condiții meteorologice deosebite.

    „Trebuie să știi că vorbim de condiții meteo deosebite în cazul în care vremea rea generează avarii ale elementelor electrice. Intervențiile pentru remedierea defecțiunilor sunt mult mai grele când avariile sunt în zone extravilane, prin păduri, la mare altitudine și așa mai departe.

    Dacă avariile elementelor de rețea sunt localizate în zonă intravilană și restabilirea alimentării cu energie electrică a durat mai mult de 48 ore și locul tău de consum e alimentat din rețeaua de joasă tensiune, îți vom acorda o compensație în valoare de 30 lei.

    Dacă locul tău de consum e alimentat din rețeaua de medie tensiune, valoarea compensației e de 200 lei. Dacă e alimentat din rețeaua de înaltă tensiune, valoarea compensației e de 300 lei.

    Dacă avariile elementelor de rețea sunt localizate în zonă extravilană și restabilirea alimentării cu energie electrică a durat mai mult de 72 ore și locul tău de consum e alimentat din rețeaua de joasă tensiune, îți vom acorda o compensație în valoare de 30 lei. Dacă locul tău de consum e alimentat din rețeaua de medie tensiune, valoarea compensației e de 200 lei. Dacă e alimentat din rețeaua de înaltă tensiune, valoarea compensației e de 300 lei”, se arată pe pagina ENEL.

    Compensații pentru întreruperile planificate de curent

    Cum arată compensațiile pentru întreruperile planificate de curent în rețeaua de joasă tensiune de la care sunt alimentați mai toți consumatorii casnici?

    „Pentru clienții alimentați din rețeaua de joasă tensiune, în condiții meteorologice normale: dacă restabilirea alimentării cu energie electrică a durat mai mult de 4 ore și locul tău de consum se află într-un municipiu reședință de județ, îți vom acorda o compensație în valoare de 30 lei.

    Dacă restabilirea alimentării cu energie electrică a durat mai mult de 6 ore, iar locul tău de consum se află în mediul urban, îți vom acorda o compensație în valoare de 30 lei. Dacă restabilirea alimentării cu energie electrică a durat mai mult de 12 ore și locul tău de consum se află în mediul rural, îți vom acorda o compensație în valoare de 30 lei”.

    Cum sunt justificate aceste compensaţii pe pagina oficială ENEL Distribuţie?

    „În situația în care, din motive obiective, nu ne putem respecta obligațiile privind continuitatea alimentării cu electricitate, aveți dreptul să primiți compensații pentru întreruperile de curent. Avem obligații atât în ceea ce privește durata întreruperilor, cât și în ceea ce privește numărul lor într-un an.

    Din momentul în care ne-ai anunțat și am luat la cunoștință faptul că la locul tău de consum sau producere este întreruptă alimentarea cu energie electrică, vom asigura sosirea echipei de intervenţie în cel mai scurt timp, astfel încât restabilirea alimentării, după o întrerupere neplanificată, să se realizeze cât mai rapid.

    Dacă nu reușim să facem acest lucru în termenele prevăzute în Standardul de performanță, îți vom acorda automat compensațiile prevăzute de acest standard ANRE – nu e nevoie să faci o cerere”, se arată pe pagina ENEL.

    Dar fără sesizare, nimeni nu va afla că ai stat în întuneric și frig.

    ENEL pagina cu intreruperile de curent

    (În această săptămână, întreruperi pe trei zile în mai multe localități și pe mai multe străzi din Arad)

    Întreruperi de curent până la finele săptămânii

    Până la finele acestei săptămâni, vor fi întreruperi programate în furnizarea energie electrice în Arad, timp de trei zile pe străzile Gorunului, Timotei Cipariu, Buciumului, Tocilescu, Odobescu, Prunului, P. Rareș, Privighetorii, Castor, Porumbiței, Pelicanului, Turturicii, Șoimului, Diamant, timp de trei zile în Milova, Toc, Munar, Secusigiu, apoi în Bezdin, Bodrogu Vechi, Turnu, Curtici și din nou Arad, pe străzile Șezătorii, A. Purice, G Bruno, I Cosânzeana, Haședeu, Mușețel, Socului, I Felea, C Brâncoveanu, I Fluieraș, Baba Novac, C-tin Brancuși, str. 6 Vânători, Incinta Frigorifer, trei zile la Băltele, dar și în Horia, și din nou la Arad, pe Cicio Pop, Sever Bocu, Vasile Stoica, Aurel Vlad, Corneliu Coposu.

    Citește și:

    Vladimirescu urlă de nervi: „Să vă ia dracu cu curentul vostru”!

    Enel își cere scuze, dar tot lasă arădenii fără curent. De data aceasta va suferi o singură localitate

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. În Com Vladimirescu în milisecunde se și se dă curentul,termină mașini de spălat și gătit,frigidere,vă întreb unde să reclamăm,nici o instituție a statului nu protejează cetățenii,corupția a poziționat Statul contra cetățeanului.Elitele Prădătore și Cupărătore deDiplome și Funcții au pus Instituțiile la Picioarele Multinaționalelor….Trist dar Adevărat..Hai la Vot să le dăm la BOT

      +2 voturi
      +1
      -1
    2. „Consumatorii pot cere despăgubiri…”- ???
      Voi vă auziți ce debitați …?
      .
      Și cine, mă rog frumos, să-i facă dreptate „fraierului”…?! 🤔
      .
      Înstituțiile statului, TOTAL ASERVITE POLITICULUI, care, la rândul lui E ASERVIT CLIENTELISMULUI și MARILOR CORPORAȚII ?
      .
      „Minunata” noastră justiție CU „j” MIC, nu aservită ci COMPONENTĂ PRINCIPALĂ A Sistemului Mafiot din această țară…?!
      .
      Vine oare Sf.Petru din Ceruri , ca să facă dreptate?
      .
      Măcar voi fiți decenți și „nu-l mai îmbătați pe bietul consumator, cu apă de ploaie”, punîndul INUTIL pe drumuri după o Fata Morgana…😥
      .
      Eu nu zic faptul că nu așa AR FI NORMAL, dar voi mai vedeți ceva „normal” în țara asta… ?😡
      .
      PS: am avut ocazia, de curând , să asist la un PROCES DE ABUZ din partea „organelor statului” și contrar oricărei logici și dovezi indubitabile, justiția a dat cåștig de cauză „organului” DOAR PE VORBE , FĂRA NICI CEA MAI MICĂ DOVADĂ , în timp ce reclamantul a prezentat destule !
      Din păcate, și în urmă cu aprox 30 de ani am mai asistat la un caz similar.
      .
      Și-atunci, cine visați voi că o să-i facă dreptate ka „fraier”? 😣

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    1 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.