duminicã, 21 iulie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day – Profesori, părinți, elevi, plus Funeriu în loc de cutremur

    de Lajos Notaros | 8 iunie 2023, 7:45 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    11

    Chiar dacă cutremurul de marți – asta este, pe aici, prin Arad, dacă e marți nu este Belgia, nici măcar Bibarț, ci cutremur – a deturnat atenția și așa slabă ce se acordă grevei din învățământ, eu insist, nu de alta, dar cutremurul trece, iar problemele din învățământ rămân.

    Vorbesc înainte de toate ca jurnalist, dar nu uitați, am fost și elev, chiar și student, am fost și profesor, fără să mai spun că sunt și părinte. Iar în această multiplă calitate cred eu că modul în care este tratată problema învățământului din România poate fi mult mai periculos decât un cutremur. Chiar și unul mai tare decât cele din Arad din ultima vreme.

    Este vorba de efectele pe termen lung. Și care nu sunt neapărat materiale – ce pot fi reparate, reconstruite din mers – ci afectiv-spirituale, care odată formate și sedimentate determină modul de a fi, de a reacționa a societății.

    Legat de reacție, chiar acum și aici avem un exemplu devastator.

    Pe lână reacția fără reacție a guvernării, în frunte cu „profesorul” Johannis, opinia publică tinde să minimalizeze importanța grevei, o parte a ei trecând efectiv de partea puterii, considerând, la modul general, profesorii niște terchea-berchea care nu vor altceva decât salarii mai mari. Și asta încurcând planurile de vacanță ale părinților atinși de efectele grevei.

    Un sindrom al situației râncede în care ne aflăm a fost și reacția opiniei publice la ieșirea fostului ministru al educației, arădeanul Daniel Funeriu, cel care chema părinții la solidarizare cu profesorii.

    Auzi, Dom’le, băsistul ăsta care s-a învârtit prin străinătate și pe aici, prin politică, precum organul cela în căldare, să se apuce să ne dea lecții nouă. Hai, să fim serioși, cum e neamțu, e și Funeriu!

    Daniel Funeriu

    Acuma e drept, Funeriu are hibe și unele chiar vizibile, dar chemarea sa la solidarizare cu profesorii nu are nimic greșit. Umblat la școli străine, fost și ministru – cel care a introdus camere de supraveghere la examene –, cam știe de unde se împute peștele. Și mai știe foarte bine că puterea întotdeauna exploatează aceste reacții adverse la cei care se încumetă să ceară, ba, mai mult, să protesteze dacă cererea lor nu ajunge acolo unde trebuie. La înțelegere, adică.

    Și mai știe, probabil, o treabă: problema învățământului românesc nu se poate reduce la calitatea profesorilor, a cadrelor didactice în general, în fond, ei sunt efectul unui proces lung, chiar foarte lung, care i-a coborât de la statului pe care l-au avut, în mod tradițional o vreme – o elită care se ocupă de pregătirea generațiilor viitoare – la cel de slujbaș mărunt care ar face mai bine să își vadă de treaba lui.

    Cele două elemente decisive ale oricărui sistem de învățământ și educație: competența și performanța au fost trecute în rezervă. Ca să ajungi profesor în deceniile recente nu era o problemă, în fond doar cei slabi se duceau la un salariu de mizerie acolo. În aceste condiții, pregătirea elevilor pentru performanță a devenit periferică, însemnând meditații și alte asemenea măsuri de corectare a sistemului defect.

    elevi care sustin protestul profesorilor
    Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

    Fiindcă, în cele din urmă, nu despre salarii este vorba, ci despre un sistem învechit, cârpit și neglijat, în care, tocmai de asta, ajung cei care nu au altă variantă mai bună.

    A identifica sistemul putred al învățământului cu profesorii slabi și fără chemare este o manipulare demnă de societăți autoritare, nedemnă însă unei societăți europene care se reclamă a fi democratică și care suține că servește înainte de toate interesele cetățenilor săi. Printre altele, interesul pentru o educație solidă, performantă, pentru o educație autentică și care nu se confundă cu cele pe care le poți învăța pe Facebook sau Tik-Tok.

    Și nu e vorba numai de bani, chiar dacă statul românesc, în ciuda unei legi existente, cheltuiește cel mai puțin din PIB pentru educație dintre țările UE.

    E vorba de înțelegerea situației și de seriozitatea de a trece la măsurile care se impun.

    Iohannis catedra Sibiu
    Foto: Facebook Watch

    E vorba de reorganizarea întregului sistem pe bază de chemare, competență și performanță. E vorba, printre altele, de doctoratele de-a moaca cu care se împăunează o parte dintre cei care se cred politicieni, nerealizând că într-un învățământ serios nu reușeau nici măcar să obțină o diplomă de bacalaureat.

    Și ca o primă măsură se poate începe cu desființarea inspectoratelor școlare județene, vestigii ale comunismului, izvoare ale corupției și nepotismului și care efectiv nu există prin alte țări în UE. Sunt birouri la nivel de administrație – la primărie – care, dacă tot dau bani, au și dreptul să supervizeze. Inclusiv profesional.

    Iar părinții care sunt ofuscați că profesorii le strică pregătirea de vacanță să se gândească nițel la anii lor de școală și să mediteze un pic la ideea dacă le convine ca nepoții lor să umble tot așa la școală. Cu profesori la întâmplare, fără har didactic, fără demnitate și putere de influențare.

    E vorba, iar aici, în acest caz, nu e o vorbă-n vânt, de viitorul țării, de modul în care vor fi pregătiți și educați cei care le vor asigura lor pensiile.

    Oxford University / Wikipedia / CC 3.0
    Foto: Wikipedia (CC 3.0)

    Despre asta este vorba înainte de toate, nu de nemulțumirea profesorilor că au salarii mult mai mici decât personalul de serviciu de la hotelul în care, în cele din urmă, cu pruncii cu diplome proaspete, își vor petrece vacanța, undeva mai încolo.

    Nu de alta, dar litoralul românesc nu se mai poartă. Oare de ce? N-o fi oare și aici o chestie de pregătire și educație?

    PS: Era să uit. Printre părinții nemulțumiți de ieșirea profesorilor în stradă – azi e momentul – există o categorie care se teme că prin amânarea bacalaureatului copiii lor nu mai ajung la admiterile din străinătate. Înțelegeți?

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Avand in vedere faptul ca ai nostri copii povestesc acasa cam cum decurg diverse cursuri pe la diferite scoli, devine destul de greu pentru o mare parte a parintilor sa se solidarizeze cu unii profesori. Problema principala nu pare a fi neaparat gradul de calificare profesionala, ci mai degraba dezinteresul pe care il manifesta o parte din profesori in activitatea pe care o depun.
      Cresterea salariilor in mod cert nu rezolva problema invatamantului, dar este un pas care trebuie facut, in opinia mea. Insa pentru a convinge si masele de parinti sa se solidarizeze cu acea parte a profesorilor care chiar merita acest lucru, ar trebui sa vina la pachet cu o autocuratire a corpului profesoral, cu implementarea unui sistem care sa poata expulza „corpii straini” si sa ii poata bonifica pe adevaratii profesori. Si bineinteles multe alte masuri pe care nu le prea aud „trambitate” pe la aceste mitinguri, la care am senzatia ca printre cei mai vocali sunt chiar o buna parte a celor care nici nu au ce cauta in sistem. Ca asa se intampla in general: aia care chiar nu merita zbiara cel mai tare, iar cei merituosi sunt mai smeriti si mai aplecati spre menirea lor.

      +7 voturi
      +1
      -1
      • Aveți dreptate, asta am spus și eu și nu numai printre rânduri, însă lipsa solidarității față de cei care semnalează problemele mari ale învățământului sunt, din păcate, un efect al educației greșite de care vorbim și care este rezultatul unui sistem de educație învechit și bolnav de toate bolile posibile.
        De aia am spus că în situația de față nu te solidarizezi cu impostorii de oriunde ar fi ei, chiar și în învățământ, ci cu cei care vor schimbarea în bine. Iar în acest caz solidarizarea este importantă, fiindcă tocmai asta ar opri administrația centrală să nu bage în seamă greva profesorilor. Așa cum face până acum și îi merge de minune. Pe de altă parte este evident, e o chestie practică, o grevă face deranj, astfel în învățământ se face atunci când sunt deranjați cei mai mulți, la terminarea anului școlar.

        +2 voturi
        +1
        -1
    2. De acord ca NU avem nevoie de inspectorate scolare… nu-si au rostul… spagi , suspiciuni, sinecure…
      Lideri de sindicat foarte slabi (bine platiti) si foarte multa NEINCREDERE unii in altii , prelungesc greva! Iata un raspuns imaginar din partea presedintelui profesor :

      „S-au făcut eforturi să se adauge ceva la salarii. Atât s-a putut în vremurile acestea grele. Sunt și eu profesor. Soția mea la fel. Inima noastră e alături de voi, pentru că vă înțelegem cel mai bine durerile, munca și dăruirea. Vă rog să vă întoarceți la clase! Gândiți-vă la elevi! Hai să punem elevii și viitorul lor pe primul loc, așa cum le stă bine unor profesori! Vă înțeleg, sunt solidar, dar interesul suprem al unui profesor e …elevul!…

      Dacă vorbea așa, oare mai era azi grevă!? Eu zic că nu! Cu câteva cuvinte răstite, reci și dojenitoare a inflamat totul.
      Și aș zice ceva și despre cerințele profesorilor. Cer mărire de salarii și respect.
      Mărirea de salarii o meritați și poate să v-o dea guvernul, dar respectul nu. Nu e ceva ce se cere, ci se câștigă zi de zi, prin muncă asiduă, prin fapte demne, printr-o anumită atitudine. De aceea avem profesori și Profesori. Fiecare își construiește o imagine și câștigă atât respect cât merită.”

      +7 voturi
      +1
      -1
    3. Primarul Aradului BIBI PRIMARUL PADURAR a multumit serviciului SMURD ARAD pentru cele 4 milioane de secunde cate au fost alaturi de comunitate in 15 ani>…. https://shorturl.at/vFJX0
      E mult sau putin?
      Saraca aritmetica cu calculatorul…..
      15 ani × 365 zile/ani + 3,6375 ani × 1 zi + (3,6375 ani × 24 ore/zi × 60 minute/oră × 60 secunde/minut) = 473.184.000 de secunde

      Deci, în 15 ani, inclusiv ani bisecți, sunt aproximativ 473.184.000 de secunde.
      Astfel, cele 4 milioane de secunde pentru care a multumit BIBI PRIMARUL PADURAR reprezintă aproximativ 0,846% din totalul secundelor din 15 ani. Aceasta indică faptul că acea perioadă de timp reprezintă o cantitate relativ mică în comparație cu întreaga perioadă de 15 ani.
      Unde a facut scoala BIBI?

      +1 voturi
      +1
      -1
    4. Mai este un aspect care mi se pare putin cam bizar. Nici domnul Funeriu (ca l-ati amintit), nici domnul Nistor (sau alti mari lideri sindicalisti) nu au fost foarte vehementi cu iesiri in strada si proteste masive in 2010 cand domnu Basescu anuta:”…reducerea fondului de salarii pentru tot aparatul bugetar din Romania cu 25%.” (dupa ce tocmai le promisese dublarea salariilor)
      Nici in 2018, cand domnul Catu le zicea ca: „Sectorul privat trebuie sa fie principalul obiectiv in Romania, nu invatamantul, nu sanatatea.”
      Si nici in 2020, cand domnul Orban le explica foarte plastic de ce nu va respecta legea care prevedea cresterea salariilor in invatamant: „E ca într-o familie – când îţi scad veniturile şi abia mai ai bani de mâncare, de plata chiriei, nu te duci să-ţi bei banii la cârciumă.”
      Sunt afirmatii care, se pare, nu i-a jignit la fel de tare precum i-a jignit faptul ca acum Ciuca-Ciolacu le-a aprobat, din cate inteleg, o marire de 1000 de lei brut la salarii.
      Repet, ma refer aici doar la reactiile unor lideri sindicali si a unor personalitati/analisti/ziaristi (gen Funeriu).

      0 voturi
      +1
      -1
      • Da, sunt aici două aspecte: situația dramatică din învățământ și cei care profită de ea, în frunte lu liderii sindicali, fără să mai vorbim de inspectori școlari și alte categorii, inclusiv politicieni. Eu am insistat pe situația din învățământ, lăsând la o parte jocurile politice care se desfășoară în jurul ei. Într-un articol precedent am pomenit de ultima grevă din învățământ și, mai ales, de vestita lege co 6% din PIB nepusă niciodată, de 12 ani, în vigoare. Tocmai de asta am spus că greva în sine nu este ceva foarte limpede, însă situația învătământului românesc, da…

        --1 voturi
        +1
        -1
    5. Dezbateri, dezbateti, …. vorbe, vorbe! Adevarul e ca daca verifici scolile si rezultatele demnitarilor romani constati ca nu au …. nici o scoala completa! Carpeli, de studii liceale ori universitare, ….. serale, la ff sau lucrari copy paste! dupa ce au obtinut functiile! Cine vreti sa pretuiasca scoala, profii….!? Corigentii claselor!? Sunteti naivi!

      0 voturi
      +1
      -1
    6. Las că le-a dat lumină Falca prin discursul avut la festivitatea de absolvire de la liceul Vasile Goldis.
      Prin asta ne dam seama ca toți directorii sunt puși politic când tartorul Aradului ține discursuri de preamărire în orice context posibil.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    0 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.