Bibarț solicită soluții pentru cultura online, dar ignoră în continuare soluțiile

    de [email protected] | 27 noiembrie 2020, 4:38 PM | Administraţie | Topic special

    9

    La ședința CLM de joi, Călin Bibarț a fost întrebat dacă s-ar mulțumi de Crăciun cu un șomaj de 1300 de lei, așa cum vor trăi, după cum arată lucrurile în momentul de față, artiștii de la Teatru și Filarmonică. De fapt… cine știe până când, nu doar de Crăciun. Edilul, efectiv, și-a întors capul și s-a prefăcut că n-a auzit întrebarea. A mai fost întrebat de ce vrea să îi oblige pe artiști să fie trecuți în șomaj tehnic. A spus că el nu dorește acest lucru și a repetat cu nonșalanță lambada cu „telemunca și că așa nu se poate”. Și că așteaptă soluții. Încă o dată, Bibarț a preferat să ignore realitatea și s-o țină pe a lui. Iată și o diferență majoră dintre fostul primar, Gheorghe Falcă, și actualul, Călin Bibarț: Falcă mințea cu nerușinare de crăpa pământul, atunci când nu-i convenea un subiect, „Bibi”, în schimb, te lasă să vorbești cu pereții. Ori te ignoră, ori se eschivează de la un răspuns ferm, repetând ceva complet pe lângă subiect.

    Am scris ieri că artiștii sunt conștienți de situația delicată actuală și chiar au venit deja cu soluții pentru continuarea activității, respectiv pentru a elimina pericolul răspândirii virusului în rândul lor. Atât artiștii Filarmonicii, cât și actorii Teatrului au prezentat primarului un set întreg de soluții pe timp de pandemie și asta nu de ieri, de alaltăieri, ci încă din primăvară. Dar atunci am fost cu toții în Stare de Urgență. Între timp, lucrurile s-au schimbat, cazurile – într-adevăr – au crescut vertiginos, însă în soluțiile prezentate de artiști s-a luat în calcul inclusiv această perioadă, a iernii, fiind pregătite între timp spectacole exclusiv pentru online.

    Călin Bibarț, se pare, face o confuzie crasă între opțiunile de muncă ale artiștilor din primăvară și cele de acum. A dovedit-o în emisiunea „La Strada TV” de marți, pe JoyFM, și a dovedit-o și ieri, în fața consilierilor, chiar dacă mai multă lume i-a subliniat că argumentele sale sunt deplasate.

    Bibarț o dă în continuare în stânga și în dreapta cu telemunca, cu care el nu e de acord, cu toate că proiectul „Scena Online Arad Live” implica următoarele activități artistice: spectacole pe scenă (nu de acasă), fără public, distribuții limitate, cu păstrarea distanțelor și fără interacțiuni fizice în cazul actorilor, și concerte – de asemenea – pe scenă, tot fără public și cu distanțe optime (ba chiar s-a propus delimitarea muzicienilor cu plexiglasuri) în cazul artiștilor Filarmonicii. La finalul articolului vă prezentăm chiar o scrisoare a artiștilor Filarmonicii, adresată atât managerului instituției, cât și primarului, care tratează exact această temă.

    Ne întrebăm cu ce mărime de font sau cu ce culoare stridentă trebuie să-i evidențiem aceste aspecte ca să înțeleagă și primarul, deoarece se pare că nimeni nu reușește să-i scoată din cap eroarea cu care se scuză fără număr.

    Bibarț a primit scrisori de la artiști, s-au solicitat dezbateri și negocieri. Întrebarea e: au cu cine?

    Artiștii cer primarului, pur și simplu, să le (re)dea posibilitatea de a lucra online – cu toate măsurile de siguranță luate – așa cum au început deja la începutul lunii noiembrie, fiind în continuare deschiși ideilor și soluțiilor care i-ar proteja de răspândirea virusului. Căci soluții există și artiștii chiar au prezentat deja destule variante. Toate aceste opțiuni sunt folosite, de altfel, în alte orașe din țară, fără să fi fost cazuri de Covid din această cauză în rândul artiștilor. Bibarț, pur și simplu, nici nu vrea să audă.

    Întrebat fiind ieri, în ședința CLM, de ce în alte orașe și alte țări se poate, dar la Arad nu, Bibarț a răspuns sec, ca să nu spunem chiar batjocoritor: „Întrebați-i pe ăia din alte orașe!”.

    Iată doar câteva exemple cu activitatea Filarmonicilor din țară: Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca (două orașe cu rată de incidență Covid mai mare decât la Arad), Filarmonica de Stat Oradea, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” din Satu MareFilarmonica Botoșani și Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești (care organizează chiar un festival de Jazz, difuzat online).

    Câteva exemple de teatre din țară, care funcționează în regim online: Teatrul Național Cluj-Napoca, Teatrul Național Timișoara (la Timișoara are loc, chiar în aceste zile, chiar și TIFT – Timișoara Internațional Festival of Theatre, la care participă mai multe teatre din țară, printre care și „unteatru” din București). La Ploiești, de asemenea, se organizează un festival online, Festivalul de Teatru „Toma Caragiu”.

    Dulce răzbunare?

    O altă chestiune care, poate, umbrește spectrul vizual al primarului în situația absurdă prin care sunt târâți artiștii în aceste zile este o scrisoare mai veche, adresată primarului, din care Călin Bibarț a și citit un paragraf în ședința de Consiliu Local Municipal de ieri. Nu e indicat să estimăm datarea acelei scrisori, pentru că nici Bibarț nu a precizat acest lucru, dar având în vedere conținutul, poate fi din primăvară sau de anul trecut. Este vorba de o scrisoare semnată de Mihai Dogaru, președintele Sindicatului Artiştilor Interpreţi din Filarmonica de Stat Arad, de altfel înscris pe listele PSD pentru alegerile locale din vară.

    Dogaru solicita, potrivit primarului, tichete de vacanță și tot felul de beneficii pentru artiștii Filarmonicii, amenințând chiar și cu judecata în instanță. „Cum să accept solicitările unor astfel de oameni care au o asemenea atitudine?”, îi întreba pe consilierii locali Bibarț. Despre Dogaru se știe că e mai Zorro de felul lui, poate uneori mult prea Zorro, dar îl întrebăm și noi pe primar: ce legătură are acea scrisoare mai veche (poate dinainte de pandemie) cu situația actuală și cu dorința artiștilor de a lucra în limitele posibilității? E vreo răzbunare la mijloc?

    Mai mult, ce vină au pentru presupusul „război” cu Dogaru actorii angajați ai Teatrului Clasic „Ioan Slavici” sau chiar artiștii angajați ai Filarmonicii, la urma urmei?

    De ce trebuie să sufere – atât emoțional, cât și din punct de vedere financiar! – artiștii arădeni, tocmai în perioada Sărbătorilor?

    Că banii sunt necesari pentru războiul cu Covid? OK, e firesc, e de înțeles, dar asta trebuie neapărat să includă și tăierea pe termen nedefinit a salariilor artiștilor? Salariul de primar sau de consilieri s-a diminuat, apropo? Măcar așa, din solidaritate. Nici nu se concepe așa ceva, nu-i așa?

    Trebuie precizat faptul că fondurile pe care Primăria le-a redirecționat spre sistemul local de sănătate pe anul 2020 au fost proiectele nerambursabile pentru segmentul Cultură, cele distribuite prin concurs de CMCA (au rămas doar cele pentru Sport). Dar acele fonduri nu includeau activitățile instituțiilor de cultură! Acelea includeau proiectele unor ONG-uri sau firme de a scoate o carte, de a face un flashmob sau un festival de numărat floricele. Evenimentele bugetate într-adevăr de Primărie, cum ar fi FITN (Festivalul Internațional de Teatru Nou) și FITCA (Festivalul Internațional de Teatru Clasic) au fost tăiate complet, în acest an, din bugetul local. Și, din păcate, adevărul e că era firesc. Dar ar fi greșit să aducem aceste exemple în discuția despre activitatea culturală – și așa limitată! – din această perioadă.

    Mai are rost, pe de altă parte, să intrăm și în discuția de „double standards”, despre păstrarea distanței dintre consilierii locali, inclusiv la masa primarului, în comparație cu păstrarea distanței dintre artiști, pe scenă, din ultima perioadă? Sau comparația dintre măsurile de precauție luate de artiști și cele luate în fabrici, hypermarketuri sau ghișeele funcționarilor publici, comparând inclusiv numărul muncitorilor într-o singură încăpere?

    Nu, nu are rost.

    Pentru că s-ar interpreta că noi, presa, și cei implicați direct, cei „loviți sub centură” în această perioadă delicată, artiștii, nu știm decât să acuzăm. Când colo… nu e vorba de acuzații aici. Artiștii vor o dezbatere deschisă cu primarul, prezentând aceste soluții ca să-și poată continua munca în deplină siguranță, cu limitările evidente. Din câte știm, s-au și formulat aceste solicitări de audiență cu primarul și Consiliile Administrative ale Teatrului și ale Filarmonicii. Deocamdată, fără rezultat.

    Cât despre importanța emoțională a culturii, despre importanța sănătății mintale prin terapia cu artele frumoase, în mod special în situații de criză… pentru noi, publicul larg, care nu mai avem opțiuni de recreere spirituală decât online… are rost să vorbim? Normal că are rost! Dar… cât timp Bibarț nici nu vrea să audă, avem cu cine?

    Scrisoarea artiștilor Filarmonicii (cea atașată este adresată managerului pe 20 noiembrie, dar aceeași scrisoare a fost adresată chiar astăzi și primarului Călin Bibarț)

    View Fullscreen

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Dintodeauna rolul sindicatelor a fost acela de a apara drepturile legale ale angajatilor. Faptul ca s-au cerut voucherele de vacanta nu inseamna decat respectarea unui drept prevazut de lege. Din pacate prea multa lume din Primarie considera ca legea trebuie aplicata doar daca avem destui bani sau daca avem chef. Sindicatul a solicitat Primariei sa trimita o persoana sau o delegatie care sa stea de vorba cu angajatii pentru a constata situatia reala din institutie dar se pare ca si acest lucru este prea scump.In ce il priveste pe Zorro avea si el un dezvoltat simt al dreptatii si o mare aplecare spre frumos.Prin comparatie cu el, Robin Hood avea cam aceleasi calitati dar era mai aproape de padure.

      +15 voturi
      +1
      -1
    2. Acest CăCălin, vechi/„nou” primar al Aradului era numa’ miere și lăptișor de matcă în perioada campaniei pentru locale. Podu-i plin depromisiunile lui. Acum, din fudulie, că știți zicala „Prostu nu-i prost destul dacă nu-i și fudul”, își arată adevărata față de „PĂDURAR” mojic, obișuit să „TAIE ȘI SĂ SPÂNZURE” pe tarlaua lui, dacă nu i se trage ȘPAGA pretinsă. Pentru el o fi CULTURĂ manelele cu Salam. Cum să înțeleagă el atunci, nevoia noastră a majorității???
      .
      Cum poți reacționa la asemenea decizii IDIOATE? Politicos? … la naiba, că numai înjurături îmi trec prin cap. Nu dă domnul să-l întâlnesc pe stradă să-l față în față troacă de porci?! MARE NESIMȚIT NE EȘTI PRIMARE!!! Și să ști că nu mi-e frică de tine, țărănoiule!

      +6 voturi
      +1
      -1
    3. D-le jurnalist, jos pălăria ptr interesul pe care îl manifestati ptr viața culturală a Aradului. Comparatia dintre Ghiță și Bibi este neinteresantă ptr mine. Ar fi binevenită în schimb o trimitere la Bolojan, primarul Oradei sau la Fritz, primarul Timișoarei- lideri locali care pun cultura în prim planul intereselor lor. Cei doi știu cum trebuie să arate și să fie un oraș european în sec xxi. Un oraș fără instituții de cultură susținute substanțial, este lipsit de ‘inima’ sa. Este o cazarmă, o fabrică de nefericire tristă și fără spirit.

      +8 voturi
      +1
      -1
    4. Am și eu câteva întrebări referitoare la întrebarea de la începutul articolului.
      ”La ședința CLM de joi, Călin Bibarț a fost întrebat dacă s-ar mulțumi de Crăciun cu un șomaj de 1300 de lei, așa cum vor trăi, după cum arată lucrurile în momentul de față, artiștii de la Teatru și Filarmonică.”

      Susțin, apreciez, încurajez cultura, dar doar ei sunt în această situație? Doar pentru ei contează că vor trăi cu 1300 de lei de Crăciun?
      Ar trebui să se facă ceva pentru toți, nu doar pentru unii! Nu?

      +7 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.