Achiziția celor 12 trenuri cu hidrogen, sortită eșecului
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a doua licitație pentru achiziția a 12 trenuri cu hidrogen a fost anulată, iar asta cu nici două luni înainte de termenul limită până la care trebuia semnat contractul pentru a primi finanțare europeană prin PNRR.
ARF motineavă anularea licitației, întrucât a fost depusă o singură ofertă neconformă (nereguli pe componenta tehnică), de către Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat). Conform normelor legale oferta financiară nu a mai fost consultată de către comisia de evaluare ARF.
„În cadrul acestei proceduri, Comisia de evaluare ARF împreună cu echipa de experți cooptați ai Băncii Europene de Investiții (BEI-PASSA) a constatat o serie de neconformități semnificative care nu au putut fi clarificate de către ofertant, detaliate astfel:
– o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât și din cel al numărului de kilometri posibil parcurși pe an;
– calendarul de livrare al primului tren și cel de livrare al seriei mult mai mari decât cele solicitate în contextul constrângerilor temporale ale PNRR;
– caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren).
Astfel, potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor și observațiilor primite în cadrul procedurii anulate, caietul de sarcini și restul documentației de achiziții privind achiziția celor 12 automotoare, pentru a relansa licitația în termenul cel mai scurt și a oferi o șansă de încadrare în termenele legale ale PNRR. Procedura a vizat proiectul de achiziții a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanță a trenurilor și de asigurare a alimentării cu hidrogen, pe o perioadă corelată cu durata de viață a vehiculelor”, a explicat ARF, într-o postare pe facebook.
Proiectul de achiziție a celor 12 trenuri a fost selectat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în prima jumătate a anului 2021 și preluat spre implementare la ARF la sfârsitul anului 2021, studiul de fezabilitate fiind finalizat în aprilie 2022. Rutele pe care ar fi urmat să funcționeze aceste trenuri sunt: Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord – Pitești – Craiova, Gara de Nord – Târgoviște și Pitești – Curtea de Argeș.
Proiectul însă pare sortit eșecului. Într-o declarație făcută anterior pentru Club Feroviar, președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a informat că în conformitate cu prevederile Regulamentului UE 2021/241 privind MRR, contractele trebuie încheiate pana la sfârșitul anului 2023.
Este puțin probabil ca până la finele acestui an să poată fi publicată o nouă documentație de licitație, stabilit un termen minim corespunzător de depunere a ofertelor, analiza acestora, depunerea și judecarea contestațiilor depuse, semnarea contractelor.
• Citește și: Autoritatea pentru Reformă Feroviară explică de ce licitația de trenuri cu hidrogen a fost un eșec · Special Arad
Comentariile portalului
Stimate domn ,,Vasile" , unde ați citit cuvântul ,,SMURD" , este cuprins în citatul transmis de reprezentanții IPJ Arad. Cred că nu asta era mai important, că e SAJ (...)
Da, la Șomcuta se făcea instrucție pe bune. De fapt trupele de securitate erau cele de elită ale armatei comuniste. Pe de altă parte, da, este multă dezinformare ș (...)
Mā întreb ,Ce valoare aduce Judetului fata lui Ginti dā Fer, BANII?? cā Competentā 00, Cumpārātoare de Diplomā.PS pe întuneric…Vai, Vai