sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Ungurul din mine în România din Dumneavoastră…(I)

    de Lajos Notaros | 23 august 2020, 1:50 PM | Blogul Special Arad

    32

    Prima încercare, probálkozás sau eseu, reszpektiv esszé

    Eu m-am născut acum șaizeci și ceva de ani în Ungaria.

    Mai precis, și ca să nu vă duc de la început în eroare, toate circumstanțele și împrejurările de atunci din jurul meu indicau această posibilitate.

    Comuna se numea Zerind, se vorbea, se înjura și se cânta în ea doar ungurește, iar oamenii toți, indiferent de sex și apartenență socială, aveau nume și apelative ungurești, gen Jani bácsi sau Eszti néni.

    Destul de târziu, odată cu aflarea adevărului, pe care îl bănuiam de o vreme, că nu Jézuska (Moșul în terminologia locală) vine cu pomul, ci vecinul, am aflat și faptul nu mai puțin bulversant că, în ciuda acestor realități de netăgăduit, Zerindul se află în România, chiar dacă doar la trei minute zbor de pasăre de Ungaria.

    Pe atunci deja aflasem că există în jur și sate în care se vorbește nu doar ungurește, cum ar fi Avram Iancu, prima comună cum mergi spre Oradea și pe care, din rațiuni mult timp de neînțeles pentru mine, tata o pomenea doar ca Regina (Redzsina, ca să fim exacți. Am aflat foarte târziu, grație studiilor mele, neîntrerupte nici până astăzi, de istorie, că satul, unul colonizat după 1918, se numea inițial Regina Maria, ca omagiu adus fundației care a susținut financiar colonizarea).

    Starea mea de confuzie din acele vremuri, pe care eu, de altfel, nu le socoteam de loc confuze, a continuat și cu ocazia primei mele ieșiri din comună, atunci când bunica din Pădureni, numit desigur exclusiv Erdőhegy, m-a luat cu trenul la Băile Felix, Félix-fürdő, normal, pentru noi, acolo unde se ducea în fiecare an la terminarea secerișului. După legendarul familiei, ajunși în gara din Chișineu Criș, numit de noi doar Köröskisjenő sau și mai scurt Kisjenő, m-am arătat destul de mirat de prezența masivă în zonă a unor oameni care vorbeau o limbă pe care eu nu o înțelegeam. Bunica nici nu a priceput la început ce bai am, dar în cele din urmă a înțeles, desigur, și mi-a explicat cu calm și răbdare, în fond eram singurul ei nepoțel, că oamenii aceia vorbesc românește și nu este nimic deosebit în asta.

    Confuzia mea a ajuns la apogeu atunci când, peste câțiva ani buni, am aflat că cel mai bun prieten din copilăria aceea de la începuturi nu se numea în acte Pintye Tibor (pronunțat Pintyetibi), ci Tiberiu Pintea și nu putea fi considerat ungur fără probleme, chiar dacă nu vorbea nicio altă limbă decât maghiara, având în vedere că tatăl său, chiar dacă i-a părăsit înainte ca Tibi să-l cunoască, era român în trecere prin Zerindul meu cel unguresc, reușind, din câte se pare, trecând nonșalant peste bariera lingvistică, să-i cadă fulgerător cu tronc mamei zerindance ale lui Tibi, dar nedorind să se maghiarizeze de tot, a plecat în scurt timp mai departe.

    Pentru că da, stimații mei concetățeni, Dumneavoastră, în Zerindul meu natal asta era soarta celor care se stabileau acolo, indiferent dacă erau nemți, slovaci sau români, de evrei nici nu mai are rost să vorbim, ei fiind deja pe atunci îndepărtați misterios din viața comunei. Misterul se referea mai mult la întrebările mele fără răspunsuri clare adresate tatălui meu, cel care povestea nostalgic deja despre tinerețile sale, pomenind de negustorii evrei din comună, care, sâmbăta, îl umpleau de dulciuri pentru că le aprindea focul în sobe.

    Milițianul (milicista) Gyorgye (Gheorghe, normal) vorbea perfect ungurește iar colega mea din clasa a patra, Georgescu (Dzsordzseszku, adică) Gyöngyi (Georgeta, bineînțeles), de altfel o frumusețe de fată la care puteam doar visa în acele vremuri, ea având cavaleri cu nemiluita în clasele mai mari, vorbea la fel, chiar dacă era fiica secretarului de la primărie mutat de undeva din românimea îndepărtată, dar care s-a hotărât în cele din urmă să se stabilească cu toată familia la Zerind, trecând cu toții pe maghiară, nu de alta, dar altfel nu aveau cum să comunice cu localnicii.

    E drept, bărbații mai tineri, cu armata făcută la „români”, pricepeau câte ceva, pricepere ilustrată plenar de anecdota cea mai tare cu armata care circula la Zerind și care se referea la prostul satului, ajuns la încorporare, ieșind valvârtej din biroul comisiei, întrebându-și disperat consăteanul mai răsărit care își aștepta și el rândul la intrare: unde vezi tu aici un pom? Uite acolo, ii zice acesta, dar de ce? Păi (Hát, in original), mi-a zis să mă urc în pom, adică ”Mássz a fára”, a tradus el surescitat cazonul românesc Marș afară!

    Cum spuneam, unii dintre Dumneavoastră ați putea crede că mi-am petrecut copilăria într-o gravă și frustrantă confuzie, vă pot liniști însă, toate acestea mi se păreau pe atunci firești și de la sine înțeles, cu atât mai mult cu cât în acele vremuri problemele mari pentru mine erau reprezentate de cum să ascund de mama faptul reprobabil că, în ciuda interdicției sale ultimative, m-am scăldat în Criș (Kerezs în zerindană, mult deosebită de pronunția literară Körös) sau că în loc să-mi fac tema la compunere (fogalmazás, mai exact) am citit Jules Verne (Verne Gyula, desigur) toată după amiaza, inclusiv seara, după culcare, cu lanterna sub dună. Nemaivorbind de un mister care se profila din ce în ce mai mult în conștiința mea în expansiune și diversificare, iar acest mister nu se referea deloc la problema etnică a existenței, ci la tainele feminității, indiferent de etnie.

    Altfel nu-mi explic plăcerea și sentimentul de înălțare spontană care m-a cuprins atunci când, la începutul clasei a cincea, la un mijloc de septembrie în care scăldatul în Criș (Kerezs, cum v-am spus) semăna cu o mângâiere pe suflet, am făcut cunoștință cu Victoria.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Dupa 100 de ani de Romania e firesc sa nu mai gasesti nimic la fel normal ca odata -cu unirea cei de peste carpati sa modifice istoria denumirile originale a le localitatilor sa modifice numele cum ai scris din János Ioan din körös kisjenö chisineu cris samd.ce nu poate modifica e sufletul bastinasilor si obiceiurile.asadar -té inteleg perfect ..

      --8 voturi
      +1
      -1
      • Dar maghiarii care au modificat sufletul băștinașilor înainte de acei 100 de ani?
        Articolul asta nu e despre politică și unire, domnule ungur, sa nu zic altfel. Citește liniștit și lasă politica, sau vrei sa intrăm în polemici? Vrei sa afli de maghiarizarea numelor românești? Maghiarii sunt experți în schimbat denumiri, nu are rost sa intrăm în detalii legate de ce au făcut cei de dincolo de Carpați. Nu e despre ei acum, ma deranjează rolul de victimă în care postați!

        +12 voturi
        +1
        -1
        • Ár trebui sa ne documentam din ce án exista primele atestate documentare -cu primele scrieri istoria adevarata a localitatilor -cu respect János .in Ardeal toate asezarile dateaza -cu primele populatii mestesuguri dupa anul 1000 .. nu intru in polemici dar povestile -cu daci sunt rasuflate…-cu stima janos

          --16 voturi
          +1
          -1
    2. Sa vim seriosi, daca nu recunostem ce a facut Appony in maghiarizarea Ardealului atunci nu are rost sa vorbiti. Si maghiarii au facut o maghiarizare totalain aia 50 de ani ( 1868-1918) cat Ardealul a fost a Ungariei ” Mari” , si romanii dupa alipirea de Romania au facut ” retusurile” nationale, mai reusite si mai nereusite. Poate odata si o parte si cealalta isi va da seama ca noi nu suntem nici romani si nici maghiari ci suntem …ardeleni. Deci ne vom descurca singuri si bine far nici un jug, si cu Dieta-Parlament la Cluj ca in vremurile bune ale imperiului Hasburgic. Erted Janos? Intelehi Ioane?

      +5 voturi
      +1
      -1
    3. Deschisasi cutia Pandorei mai Zerindanule ce tot va certati voi aci a cui e pământul ăsta . Va spun eu al cui e al cui conviețuiește pa el cas Romani cas Unguri ,cas Slovaci sau mai știu eu ce natii ce nu le-am pomenit aci. Nu va mai faceți voi uni și alți stăpâni că și scrierile sunt făcute de uni ce or scris ce or vrut ei că și acum fiecare ar scrie după bunul plac .
      Așa că singurul lucru absurd este comportamentul nesimțit a fiecarei natii care a ajuns la putere cu cei slabi asta nu spuneți voi asuprirea celor slabi bătaia de joc ce a avut loc .
      Așa că stați liniștiți nu va mai faceți stăpâni că nu vi se merita nici unora statutul de stăpâni .

      0 voturi
      +1
      -1
    4. Ce nivel!?
      Păi discuția asta este foarte veche și foarte sterilă fiindcă nu dece la nimic.
      Nu are nicio importanță teoria ungurească sau cea românească. Importanți sunt vectorii. Important este să ne imaginăm revenirea Zerindului la Ungaria sau la rămânerea lui în România. Dacă punem așa problema, de vectori, vedem clar că Ungaria este doar o țară de tranzit sau o destinație pentru cei care vor băi termale… și cam atât. Înafara unor unguri blocați în trecut Ungaria nu reprezintă un deziderat pentru majoritate. Modelul unguresc este slab, îmbibat de gargară ieftină patriotardă, de revendicări teritoriale de fațadă, politicianiste, de centralism și autoritarism, de corupție și neputință. Modelul maghiar nu oferă sau nu garantează cetățeanului din propria țară acces liber, competitiv la bunăstare, nu oferă toleranță nici pe mdeparte câât oferă modelul românesc – șio ală corupt, imbecil, necompetitiv, fără garanții privind accesul la bunăstare (motiv pentru care moldovenii din Rep. Moldova nu reușesc să se convingă că vor să se unească cu România).
      În concret aș spune că oferta modelului unguresc este neconvingătoare, insuficientă, necredibilă, în dezacord total cu aspirațiile românilor și prin urmare nu reprezintă decât un eșec al susținătorilor politicilor iredentiste ungurești.

      0 voturi
      +1
      -1
    5. Si inainte de 1868 stimate domn a existat Ungaria Mare Kingdom of Hungary…Ardealul nici inainte de asuprire cum va place sa spuneti nu a apartinut Romaniei nici nu a existat ca stat in anul 1000…cum explicati ca acum 60 70 de ani in múlté órásé din Ardeal nu se vorbea aproape deloc romaneste ….érted georgescu daca mergi azi in Ardeal viiniturile de dincolo de Carpati se declara ardeleni se si cunoaste ardeleanul adevarat vorbeste maghiara -pé cind veneticii de dincolo de Carpati i considera -pé maghiari dusmani si incearca sa falsifice istoria …pomenesc doar de imperiu érted dle georgescu

      --38 voturi
      +1
      -1
        • Da ati afirmat ca ungurii sunt rai sí intolerantii dar cind se canta afara afara u bozgorii din tara atunci romanii sunt extraordinar de toleranti. Bozgorii oameni fara tara női putem scrie istoriei fluenta dupa 895 iar dupa anul 1000 Ungaria a avut 52 de regi incoronoti cine nu are tara cine e intolerant aici inchei

          --19 voturi
          +1
          -1
          • Nu am spus ca ungurii sunt rai si intoleranti. Am spus ca dumneavoastra, prin ceea ce ati scris, va dovediti a fi intolerant. Si v-am rugat sa nu generalizati. Exista si unguri infractori si prost crescuti , la fel cum exista si romani din aceleasi categorii. Dar se pare ca sunteti orbit de maretia unui trecut indepartat si generalizati fara sa clipiti.

            +9 voturi
            +1
            -1
    6. Da ati afirmat ca ungurii sunt rai sí intolerantii dar cind se canta afara afara u bozgori din tara atunci romanii sunt extraordinar de toleranti. Bozgori oameni fara tara női putem scrie istorie fluenta dupa 895 Árpád iar dupa anul 1000 Szent István Ungaria a avut 52 de regi incoronati coroana Ungariei peste 1000 de ani . Ő zi frumoasa TUTUROR.

      --11 voturi
      +1
      -1
      • Nu va suparati, domnule Ion, dar dumneavoastra ori nu pricepeti ce am scris ori va faceti ca nu pricepeti. Unde am spus eu ceea ce pretindeti dumneavoastra ca as fi spus? Va rog, putina decenta, mai ales ca faceti parte din categoria aleasa, conform propriilor criterii!

        +6 voturi
        +1
        -1
      • Janos nu-ți bate capul cu PET-CT. E doar un dereglat narcisist care e de acord numa’ cu el! Nu te necăji nici dacă vezi dislike la commenturile tale și plusuri la ale lui. E metoda lui de a-și creea erecții!

        Cât despre istoria românilor…cei mai neavizați pentru a discuta pe subiect sunt chiar românii. Noi încă suntem ferm convinși că Mihai Viteazul cu 10 mii de „soldați” dintre care peste un sfert erau cu furci au pus pe fugă 100.000 de turci sau că Mircea cel Bătrân era spaima turcilor tot cu 10/12 mii de oameni! Suntem atât de încuiați încât nici acum cu acces liber la informațiile existente pe net nu ne documentăm. Știm doar atât…bozgori și daci. In rest e bezna!

        Așa că, inca o data… nu-ți bate capul. Mai ales cu pateticul de PET-CT.

        --24 voturi
        +1
        -1
        • Multumesc aradean ai dreptate . As mai adauga atit ár fi important cind se tin zilele oraselor in 10 minute sa se faca ő prezentare -cu stema orasului din ce án dateaza ce populatii au locuit port obiceiuri ca tinerii sa fie mandrii de localitatea lor dar mai bine le pune manele i imbatam daca intrebi un tínar ce stie de istoria localitatii spune ca a fost guta a baut si cam atat…..Aici inchei..

          --6 voturi
          +1
          -1
      • Candea si fii (Kendeffy)

        De la regele Ştefan din anul 1000 până la regele Andrei al III lea care şi-a încheiat domnia în anul 1301 a durat dinastia Arpadienilor: prima, ultima şi singura dinastie maghiară. După moartea ultimului arpadian Andrei al III lea, pe tronul Ungariei nu au mai urcat etnici unguri. Carol Robert de Anjou s-a născut la Neapole în Italia, Sigismund de Luxemburg s-a născut la Nurenberg, Iancu de Hunedoara era român (a fost doar regent al Ungariei) şi tot aşa. Am mari îndoieli că vreunul dintre aceştia vorbea limba maghiară.

        După 1526 regatul Ungariei a încetat practic să existe: capitala sa Buda a devenit paşalâc turcesc. Pretenţiile la coroana Sfântului Ştefan au fost preluate de dinastia germană de Habsburg care a şi reuşit să elibereze teritoriile fostului regat maghiar de sub stăpânirea turcească. Până în 1918 regii Ungariei au fost membri ai familiei de Habsburg.

        Regatul medieval al Ungariei a avut regi unguri vreme de 300 de ani, următoarele două secole pe tronul de la Buda s-au suit nobili de alte naţionalităţi până în anul 1526, după care a urmat o lungă dominaţie austriacă. Cam asta este istoria Ungariei şi a regilor ei.

        +10 voturi
        +1
        -1
    7. Feketegyarmat (iermata neagra )Árpád-kori település. Nevét 1241-ben a tatárjárás idején Rogerius kanonok említette meg először Garmad néven Siralmas énekében, melyben a tatárok itteni pusztításait is megénekelte a tatár Kádán kán serege elől Váradról Csanádra menekülésekor.A fost ingóinkat in 1920 haaaaaaaaaa e de tot rasul ce porcarii scrieti…

      --6 voturi
      +1
      -1
    8. Da asta e ar fi frumos átunci cind se fac zilele oraselor in 10 minute o prezentare cu stema locala ce populatii au trait portul local traditii mestesuguri din ce an sunt primele scrieri a localitatii ca tinerii sa fie mandrii de orasul lor dar mai bine i indobitocim -cu bautura si manele

      --5 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    1 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.